Auteur Topic: Schaal tunnelportalen  (gelezen 32532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Schaal tunnelportalen
« Gepost op: 8 februari 2014, 22:00:35 »
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal tunnelportalen gekocht, maar ben er toch niet zo tevreden mee. Ze zien er op het eerste gezicht goed uit, maar als ik er een H0 trein bij zet, vind ik de verhoudingen niet kloppen.


Het portaal is bijna twee keer zo hoog als de trein!

Ter vergelijk een foto van een trein en een tunnel in het echt.


Ik ben op zoek gegaan naar andere tunnelportalen, maar alle portalen die ik kan vinden hebben min of meer dezelfde hoogte. Ik kan de hoogte natuurlijk aanpassen, maar ik zit mij nu wel af te vragen: Wat is de reden dat tunnelportalen in H0 zo hoog zijn? En ik vraag me nu ook af: Gebruiken jullie deze standaard tunnelportalen of passen jullie de hoogte aan?

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2014, 23:30:53 »
Ik kort de portalen gewoon in tot 7,5 - 8 cm Gert-jan. Ik vind ze ook veel te hoog en aangezien ik alleen maar stoom heb. Ik denk dat het gedaan in om voldoende ruimte te krijgen voor bovenleiding. Die zijn in model ook redelijk hoog in vergelijking met de echte. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2014, 23:52:27 »
Hallo GéJé,

Er bestaan NEM-normen voor tunnels en -portalen. En nog veel meer.
Wellicht is deze site-pagina nuttig in deze... KLIK

Mvg.
Willem

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2014, 11:50:37 »
Gert-Jan ik heb inderdaad het idee dat veel fabrikanten er maar een slag naar slaan en klopt er van de schaal écht helemaal niks. Inkorten of zelf aan de slag gaan lijkt de beste optie.
Auhagen maakt er met sommige pakketten helemaal een potje van en zetten op de doos H0/TT (1:87-1:120). Tussen die twee schalen zit een onoverbrugbaar verschil En als je dat niet in de gaten hebt dan ben je behoorlijk bezig.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2014, 11:54:36 »
Ik zat ook al te kijken, ik zou een stuk van de benen afhalen, zo is het in ieder geval helemaal geen gezicht zelfs niet MET bovenleiding.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2014, 13:15:26 »
Gert-Jan ik heb inderdaad het idee dat veel fabrikanten er maar een slag naar slaan en klopt er van de schaal écht helemaal niks.

Er zal toch wel een reden voor zijn. Neem bijvoorbeeld deze Lorelei tunnel



De hele tunnel, inclusief het torentje, is duidelijk een stuk hoger dan het origineel. Deze tunnel heb ik overigens al jaren en was ook in gebruik op mijn oude baan. Blijkbaar was ik toen veel minder met dit soort details bezig, want het heeft mij nooit gestoord. Nu ga ik toch een stuk van de hoogte afhalen.

Groeten Gert-Jan

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2014, 13:34:51 »
Ik zat met hetzelfde probleem, Gert-Jan.
Ook ik ga nu de "poten" inkorten tot een maat die voor mijn gevoel goed is.
Voor ik met DAS-klei ga beginnen, wil ik wel eerst de oude portalen opmaken.
Ik heb daar in de loop der jaren voor mijn vorige banen toch aardig wat van gekocht.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2014, 13:38:28 »
Verbazend!
En het is zeker niet een van de minste tunnels, maar ze hebben de onderste ring van de toren er gewoon bij verzonnen. En met welk doel vraag je jezelf dan af. Als je die onderste ring eraf zaagt ben je al een heel eind, maar ook de tunneldoorgang is in werkelijkheid vrijwel rond in bij het model duidelijk ovaal. Als je de zijmuur eraf zou kunnen halen, dan kun je ergens in het midden een rijtje of vier stenen wegsnijden en dan komt-ie aardig in de buurt.
Een leuk projectje.

Maar het is niet alleen bij tunnels:


Op zich is dit een leuk Kibri-pakketje van een Nederlands woonhuis uit de dertiger jaren. Niks mis mee. Maar als je gaat opmeten en je vertaalt dat naar een voor- en achterkamer, een keuken en een gang, dan klopt er écht geen reet van. Eigenlijk kan ik dit huisje alleen ergens op de achtergrond gebruiken, zodat de diepte wat minder opvalt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2014, 14:40:56 »
Ik kan me voorstellen dat ze de maten iets aanpassen, omdat de fabrikanten van treinen ook niet helemaal 1:87 aanhouden, en je wel wil dat alle treinen door de pportjes passen. maar dit is wel erg veel aanpassen. Dat scheelt zo op het oog wel 2 cm. Dat is in het echt gewoon 1.5 meter hoger.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2014, 14:29:33 »
Als je de zijmuur eraf zou kunnen halen, dan kun je ergens in het midden een rijtje of vier stenen wegsnijden en dan komt-ie aardig in de buurt.
Een leuk projectje.

Inderdaad een leuk project, dus vandaag maar eens aan begonnen.

Eerst het torentje en de zijmuur verwijderd. Die komen gemakkelijk los. De rode en de grijze stenen van het portaal zijn helaas niet van elkaar te scheiden. Deze zitten te goed verlijmd.

Als een plastisch chirurg eerst bepaald waar gesneden gaat worden. Dan voorzichtig het mes er in.

Een kant ingekort. Op de volgende foto is goed te zien hoeveel er verwijderd is.


Naast de hoekstenen onderaan blijft geen ruimte meer over voor de grijze steentjes. Maar als ik nog eens goed naar het origineel kijk, ontdek ik dat dit overeen komt met de werkelijkheid.

De rechterzijde wordt vervolgens op dezelfde manier ingekort.


Nu ga ik bedenken hoe ik het torentje in ga korten. Als ik het torentje alleen aan de onderkant in zou korten, valt niet alleen de onderste ring ( die daar eigenlijk helemaal niet hoort te zitten) Maar ook het grootste gedeelte van de tweede ring weg. Het torentje zal dus ergens boven de ringen ingekort moeten worden.

Wordt vervolgd,

Gert-Jan

 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2014, 17:14:57 »
Gert-Jan,
Deze chirurgische ingreep heb je onzichtbaar uitgevoerd.
Voor wat betreft dat torentje kun je -omdat-ie taps toeloopt- niet ongestraft ergens uit het midden wat weghalen. Misschien een stukje onder en helemaal bovenin een ring stenen weghalen en misschien net onder die krans?
Wordt een mooie operatie. Nieuwsgierig hoe die eruit gaat zien na een verbeurt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2014, 19:09:34 »
Die ronding toont al veel mooier als dat hoge. Top operatie.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2014, 16:07:53 »
Die ronding toont al veel mooier als dat hoge. Top operatie.

Dank je Rick

Gert-Jan,
Deze chirurgische ingreep heb je onzichtbaar uitgevoerd.
Voor wat betreft dat torentje kun je -omdat-ie taps toeloopt- niet ongestraft ergens uit het midden wat weghalen. Misschien een stukje onder en helemaal bovenin een ring stenen weghalen en misschien net onder die krans?
Wordt een mooie operatie. Nieuwsgierig hoe die eruit gaat zien na een verbeurt.

Dat is precies het probleem waar ik mee zat Wim. Vandaar dat ik over het inkorten van het torentje wat langer na moest denken. De oplossing die jij oppert is waar ik zelf ook al over na zat te denken en inmiddels heb ik volgende plan.
Van de drie ringen verwijder ik de onderste ring helemaal. Van de middelste ring (die nu de onderste ring wordt.) verwijder ik de onderste rij steentjes. De krans kon ik van het torentje af krijgen dus ik kort hem aan de bovenkant ook één rij stenen in. Niet meer want anders komt het raampje te dicht onder de krans. Dan moet ik nog één rij stenen verwijderen en die ga ik boven de derde ring weghalen. Hier zit toch al een sprong in het torentje.
En daarna ga ik hem inderdaad verven. Het portaal heeft op mijn oude baan gestaan maar toen was ik nog niet zo bezig met zaken als voegen en verweren.  Oog voor verhoudingen en detaillering had ik toen echt helemaal nog niet.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2014, 16:19:31 »
Dit wordt écht te gek. Je maakt van een bestaand verkeerd model een eigen perfect model. Dit gaat volgens mij helemaal kloppen. M'n handen jeuken.
Omdat de voegen vrij diep zitten, hoef je volgens mij niet eens te plamuren en sluit het allemaal perfect op elkaar aan.
Vandaag even geen schaatsen, vandaag bouwen!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2014, 16:25:16 »
Ik zit nu toch echt wel naar het schaatsen te kijken. Nederland op dit moment weer 1,2,3 !  :D 
Bouwen komt straks wel weer.





Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2014, 16:48:02 »
Ik zit nu toch echt wel naar het schaatsen te kijken. Nederland op dit moment weer 1,2,3 !  :D 
Bouwen komt straks wel weer.

En 4!!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2014, 17:52:44 »
En Twents Goud.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2014, 18:26:40 »
De toren is ingekort en weer in elkaar gelijmd. Ook de muur is ingekort. Na de toren was dat een eenvoudig klusje.
De tunnel heeft een verfbeurt gekregen. Is nog niet helemaal klaar want de kleuren moeten hier en daar nog wat aangepast worden, maar voorlopig is dit het resultaat.


Groeten, Gert-Jan

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2014, 18:35:00 »
Goed gelukt Gert-Jan zet nu nog even een stukkie rails eronder en een treintje zodat we het verschil met hoe die was kunnen zien.
Want denk dat het poortje nu echt wel een heel stuk naar beneden is gekomen.
Top werk.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2014, 18:45:05 »
Alsof-ie altijd al zo is geweest. Het lijkt alsof de verhoudingen nu veel beter kloppen en omdat de onderkant van de tunneldoorgang is verdwenen, is-ie gelijk net zo rond als het origineel.
Mooi gedaan!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2014, 19:32:34 »
Erg mooi gelukt Gert-Jan. Alsof het nooit anders is geweest ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2014, 20:41:09 »
Inderdaad Gert-Jan,
Een leuk stukje werk heb je geleverd.
Opent voor ons ook perspectieven.
Proficiat.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2014, 16:18:53 »
Gert-Jan,
Ik was zomaar een beetje aan het spitten op het forum en kwam in dit draadje. Er staat van jou geen enkele foto meer op. Is er iets fout gegaan of het forum of heb je deze bewust zelf weggehaald? ???
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2014, 16:57:33 »
Hoi Pierre,

Bedankt dat je me hier even op wijst.
Ik heb een tijdje geleden mijn albums in Mijnalbum.nl een beetje  opgeschoond en gerangschikt. Ik heb daarna wel op het forum gekeken en in een aantal draadjes foto's weer opnieuw geüpload maar dit draadje was me even ontgaan.

Groeten Gert-Jan


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schaal tunnelportalen
« Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2014, 17:08:54 »
Foto's staan er weer op.  :)