Auteur Topic: alle hulp is welkom :)  (gelezen 1866 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
alle hulp is welkom :)
« Gepost op: 13 januari 2014, 20:35:04 »
Stel je komt in een ruimte van 4 mtr lang en 5,5 mtr breed, helemaal leeg, er zit alleen een trapgat in de grond, je mag zelfs uitmaken waar je stroompunten aan mag leggen/plaatsen.

Je gaat rijden met een H0 baan op 1 mtr hoogte, en LGB op de vloer waarbij je door 2 kat achtige luikjes ook nog eens naar buiten wil op de rest van het platte dak.

Nu niet roepen zet op het hele dak een etage erbij, 4 x 5,5 kost al 40K.

Maar ff mee brainstormen, stroom punten waar en waar, en waarom daar, 1 ding weet ik al, er komt een groepenkast bij het trapgat die spontaan alles in die ruimte op nul zet, geentrek in fikkie op het dak :)

laat maar eens horen, ben benieuwd waar jullie stopcontacten enzo zouden plaatsen, mag ook met tekeningetje hoor :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2014, 20:59:45 »
Heb je al een bouwtekening? Dat werkt wel makkelijker. Bovendien moet je ook nog rekening houden met centrale verwarming en wordt het een plat dak en hoe groot wordt dat trapgat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2014, 21:33:40 »
nee nog geen bouwteking, maar trapgat zal standaard zijn 80 x 1 mtr denk ik, en misschien met een deksel erop :) ik hoef geen traphekje of zoiets dus er omheen. denk ik dan nu ff ;)


verwarming komt er niet in als radiator dus, ik hang een airco op, met kachel erin, een soort klimaat control dus
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2014, 21:37:35 »
Ramen?

Ik zou sowieso in iedere hoek een dubbele WCD met RA plaatsen, wisselschakelaars om het grote licht van onder en boven
te kunnen bedienen, internet aansluiting, evt. kabelaansluiting, als het ff kan warm/koud water met afvoer en een ijskastje...

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2014, 21:56:29 »
ja ramen komen er gelukkig ook in, aan de voor en achterkant, aan 1 zijkant wil ik die niet staat de zon vol op, en andere kant kijk iktegen scvhuin zwart dak vande buren aan.

Wel komt er aan de voorkant mss een deur bij richting restand van het dak( niet op bouw tekening dus, anders gaat brandweer lastig doen :) )

als er een deur in komt, komt de baan anders namelijk los van de muur zodat ik erom heen kan lopen, maar dat is toekomst denk ik dan.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2014, 21:57:45 »
Een trapgat van 80 x 100 lijkt me wat klein. Een Vlizotrap (inbouwmaat 68x118cm) kan natuurlijk ook, maar je moet ook nog rekening houden met het materiaal dat naar boven moet. En nu ben je misschien nog een lenige vent, maar dat kan later altijd anders worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2014, 22:13:40 »
Nee er komt omdat ik dus oud word(hoop ik ) ben nu pas 62 , een heuse trap in daar, ik nam de maten ook ff uit de losse pols he.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2014, 22:36:05 »
Ik wil niet al je plannen torpederen, maar de meeste modelspoorbouwers hebben onder hun baan ruimte nodig om draden te trekken, spullen op te slaan en legio ladekasten neer te zetten, is het dan wel slim om op de grond ook nog een LGB-baan aan te leggen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2014, 08:37:21 »
Op ieder wand of in iedere hoek een dubbele contactdoos lijkt me niet overbodig. Je hebt nooit stroompunten genoeg. Niet te hoog plaatsen maar net boven de plint of zo. Anders zitten ze in de weg met je treintafel. Je kan altijd nog wat rommelen met een contactblok aan een snoertje om de stroom naar je toe te brengen.

Een deur lijkt me ook lastig met een treinbaan rondom. Bij mij zit de deur alleen maar in de weg.

Een LGB baan op de vloer lijkt me ook niet alles. Net wat Wim al aangeeft kan je dan onder je tafel(s) dan geen kant meer op. Je hebt toch in je tuin nog een baan meen ik?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2014, 09:37:14 »
ik wil onder mijn tafel met flatcables gaan werken he, dus minimale draden zooi lijkt mij, dan wilde ik vor het lgb gebeuren met loze dozen in de vloer werken om de draadjes doorheen te trekken eigenlijk.

Ik ga die hobby ruimte niet als opslagruimte gebruiken he, dus geen kerst spullen en tuinstoelen onder de baan :D

en ik wil in de winter ook wel een LGB treintje zien rijden, mij te koud in de tuin :) nu

maar we brain stormen gewoon verder, zt nu al te denken om ook aan de achterkant van de baan te kunnen lopen, dus iets van de muur af.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2014, 10:03:01 »
...ik wil onder mijn tafel met flatcables gaan werken he, dus minimale draden zooi lijkt mij...
Platte kabels is mooi, maar daar kun je niet alles mee opvangen. Je ontkomt er volgens mij niet aan dat je hier en daar enkele draden hebt die bij een kabelboom bij elkaar moeten komen. Als je bijvoorbeeld een straatje hebt met verlichting in de huizen en straatlantaarns dan komen er onder elk huis en onder elke lantaarnpaal draadjes uit de onderkant van je baan en dan heb ik het nog niet eens over terugmeldingen, wisselaandrijvingen en seinen. Bovendien krijg je ook te maken met verschillende voltages, gelijkstroom en wisselspanning.
Ik heb veel voorbeelden gezien van mede-spoorders waarbij de dradenzooi buitengewoon netjes en overzichtelijk is opgelost, maar ik denk dat je er niet aan ontkomt dat je hoe dan ook draden onder je baan houdt... waar je af en toe ook nog bij moet kunnen.
Volgens mij is het dan belangrijk dat je je baan op aanrecht-hoogte maakt, zodat je makkelijk onder je baan kunt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2014, 10:20:25 »
Hallo Wim, nee met die platte kabel kan ik inderdaad niet alles opvangen, maar ik kan wel op punten waar veel draadjes zitten er een connector doorheen prikken, en dan alleen de punten solderen die ik nodig heb, ik ben met flatkabel in test nog om te kijken of ik stroom detectie hier doorheen kan jassen en dat het niet te warm word, ondertussen wel al een bedrijf gevonden die er zelfs 220 volt doorheen stuurd.

Verschillende voltages kunnen naar ik denk ook via verschilldende kabels?

ik zit met 1 mtr al 10 cm boven keukenblad hoogte die is hier namelijkmaar 90 cm, volgens mij kan je daar aardig onderdoor kruipen, rollen, toch.

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: alle hulp is welkom :)
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2014, 13:10:03 »
Het leven is één groot experiment (kan zó op een tegeltje) en zo ook jouw platte kabels en ik denk dat je best een heel eind komt. We gaan je verrichtingen volgen.
90 cm hoogte lijkt me een hele prettige hoogte.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)