Auteur Topic: Vraag aansluiten ledverlichting  (gelezen 7573 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Vraag aansluiten ledverlichting
« Gepost op: 11 januari 2014, 21:36:20 »
Hallo forumleden,

 Dit is voor mij de eerste keer op dit forum dat ik een vraag stel.
Zoals ik heb geschreven toen ik mij voorgesteld heb, moet ik het doen met een klein budget en dat lukt aardig.
Tijdens de kerst heb ik bij het Kruitvat 4 doosje á 4 lantaarns gekocht, deze branden per 4lantaarns op 2 aa batterijen.
Nu wil ik ze aansluiten op een 10V transformator, kan ik ze nu beter in serie of parallel aansluiten en wat voor weerstand moet ik dan gebruiken.
De ledlampjes zijn volgens de verpakking 3V / 20mA   
Ik zal eerdaags een paar foto's op het forum zetten maar moet ze eerst nog verkleinen naar 300kb.

Gr Cor

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2014, 21:47:24 »
Dag Cor,
Volgens mij kun je hier uitrekenen welke weerstand je kunt gebruiken.

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2014, 22:13:22 »
Hallo Wim,

Wat een fijne snelle reactie.
Volgens de berekening kan ik maar 3 lantaarn in serie zetten, dus denk ik dat je ze dan beter parallel kunt zetten zodat je er meer op de trafo kunt aansluiten. Of zie ik dat verkeerd.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2014, 22:54:49 »
Cor,

Parallel kun je er inderdaad meer aansluiten. Bedenk wel, dat een led altijd een weerstand nodig heeft, dus bij parallel altijd ieder lampje van een weerstand voorzien.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2014, 07:53:20 »
Je kunt ook meerdere groepjes van drie ledjes maken op de zelfde voeding Cor. Dan kan je er ook meer laten branden op de zelfde voeding en heb je ook geen weerstanden nodig. Probeer ook eens om 4 ledjes in serie te zetten. Ze zullen dan mooier branden (niet zo fel). ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2014, 08:10:06 »
Bedankt voor jullie nuttige tips.
Ik zal zeker laten weten hoe het gegaan is.

Groeten Cor

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2014, 14:57:09 »
Hallo,
Ik ben bezig geweest maar helaas lukt het niet of doe ik iets fout.
Ik wil een led laten branden van 3v en 20mA op een trafo van 10v.
Volgens de led voorschakelweerstand calculator moet er een weerstand tussen van 360ohm.
Dit heb ik gedaan maar de spanning zakt niet naar 3v maar blijft 10v volgens de multimeter.
Wat doe ik fout of moet ik doen, laten branden op 2AA penlite batterijen is ook zo wat.

Gr. Cor

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2014, 16:08:47 »
Hallo Cor,

Kan het zijn dat je de led verkeerd om gezet hebt? Deze is namelijk polariteitsgevoelig.

De weerstand is in principe wel goed, je zou tot 1kOhm ook nog een mooie lichtopbrengst moeten krijgen.


Jack


PS. Je 10V spanning van de trafo moet wel gelijkspanning zijn en geen wisselspanning.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Vraag aansluiten ledverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2014, 16:16:10 »
een gemengde serie/parallel schakeling is bij leds steeds het voordeligste.Maw je zet er 3 in serie met een weerstandje en dan een aantal van deze in parallel.Zo heb je de meeste leds.En het maakt en heeeel groot verschil buiten een gewone parallel schakeling.

Voor jou : 3 V X 3 = 9 V en je voed 10 V ,dus moet je weerstand 1 V / 20 mA waarde hebben = 50 ohm.De dichtsbijzijnde waarde is 47 of ietsje hoger (en veiliger) 68 ohm.Wil je de ledjes minder fel laten branden verhoog je gewoon de weerstandswaarde.Dit tot hetbevalt.
PS: ook de polariteit van je ledjes respecteren hé.De min van de ene led aan de + van de volgende enzovoort.Binnen de kring van 3 hé.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper