Auteur Topic: Twee bejaarde locjes opknappen  (gelezen 15845 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2014, 00:02:50 »
Mooi klusje weer Pierre,beter dan klaverjassen.

Zo is het maar net Arend  ;)

Tenders worden dik ingesmeerd met witte houtlijm en hierop strooi ik kleine stukjes echte kool. Daarna verzadig ik alles met verdunde lijm en een druppeltje afwasmiddel.

Terwijl de tenders een beetje drogen knutsel ik nog een ledje in de kop van de loc. De draadjes binnen zijn gelijk haaks omgezet en lopen net voor het gewicht blok lood langs wat in de ketel komt te zitten. De voeding draadjes van de led's soldeer ik gelijk aan de koolborstel houder en de weerstand komt onder de rand van de ketel te zitten. Alle blanke delen schuif ik in een stukje krimpkous.

Even testen of alles werkt en dan kunnen de locjes dicht gemaakt en afgebouwd worden.

Fris en fruitig staan de twee broertjes (of zijn het zusjes?) naast elkaar te pronken. Nu kan het nog … maar morgen worden ze vervuild.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2014, 12:25:07 »
Die steenkolen zijn wel een beetje de kers op de taart waardoor beide locjes dat extra krijgen... superen heet dat.
Mooi gedaan Pierre.
Chapeau!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2014, 13:20:55 »
Bij dit soort lokjes heb ik vanaf fabriek altijd het idee dat er iets niet aan klopt, maar Pierre weet ze toch weer om te toveren tot iets geweldigs.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2014, 13:36:23 »
Wat bedoel je dan precies Rick? want feitelijk heeft Pierre niets aan de vormgeving van de lokjes veranderd.

Maar ze zien er inderdaad weer puntgaaf uit Pierre! Heel mooi.
Wat dat vervuilen betreft, zou ik het persoonlijk minimaal houden.

Groeten, Gert-Jan 

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2014, 17:18:08 »
Wat bedoel je dan precies Rick? want feitelijk heeft Pierre niets aan de vormgeving van de lokjes veranderd.
Maar ze zien er inderdaad weer puntgaaf uit Pierre! Heel mooi.
Wat dat vervuilen betreft, zou ik het persoonlijk minimaal houden.   

Ik heb inderdaad niets aan de vormgeving gedaan maar de maar ik kan wel een beetje met Rick mee gaan. De locjes zien er een beetje slecht gedetailleerd en plastic uit. Daarom heb ik ze ook een beetje vervuild en een dry brush gegeven. Dan komen de details een beetje beter uit en lijkt alles niet zo "zwaar". En je hebt gelijk dat ik de locjes niet te sterk vervuil maar ja .... waar rijden schone en roestvrije stoomlocs rond (behalve dan bv in het spoorwegmuseum ;D) dus het is allemaal erg persoonlijk. Kijk en oordeel er maar over.
Ik had vandaag erg veel andere dingen te doen. Tussen de bedrijven door toch nog wel nog even snel de locjes verouderd.

Met wat kleine wagonnetjes er achter gaat het goed maar veel meer kan het locje niet trekken zonder te slippen op een kleine helling. Er zitten namelijk geen antislip bandjes onder. Maar ach …. Ik kan de locjes altijd nog in de loc loods zetten.

Weer een projectje gedaan. Op naar het volgende “nog te doen projecten” bakje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #30 Gepost op: 5 januari 2014, 17:21:04 »
Beste Pierre,

Het zijn 2 mooie locjes geworden die weer jaren meekunnen!

Toch wel een opmerking:
Ik mis de heer Machinist en de heer Stoker!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #31 Gepost op: 5 januari 2014, 17:37:56 »
Het zijn 2 mooie locjes geworden die weer jaren meekunnen!
Toch wel een opmerking:
Ik mis de heer Machinist en de heer Stoker!  ;

Daar heb je een ding Johan. Niet aan gedacht. Ik zal er eens een paar ronselen en in de cabine verankeren. Komt goed. ;)
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #32 Gepost op: 5 januari 2014, 17:59:43 »
Die hebben hoognodig een schoonmaakbeurt nodig  ;D ;D ;D

Mooi hoor.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #33 Gepost op: 5 januari 2014, 18:54:55 »

Wat Pierre zelf ook zegt, net die kooltjes er op en het spuiten komt de lok iets anders over als vanaf de fabriek. de details komen iets meer naar voren en de plastic look is wat minder.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #34 Gepost op: 5 januari 2014, 19:11:14 »
Pierre,

ik zou het motortje nog even tonen.

het gaat om het tandwieltje wat onder het tandwieltje zit waar ik het schroefje uit verwijderd heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #35 Gepost op: 5 januari 2014, 22:41:06 »
Het gaat hem denk ik niet worden Rick. Ik heb zeven verschillende sloop Limamotoren liggen maar er is er niet één die op die van jou lijkt. Ook heb in nog even gekeken bij de losse tandwielen maar daar zijn ook geen tandwieltjes bij met 12 tanden. Je kan kijken of er een geheel andere complete motor kunt wisselen. Dan denk ik dat de motor op de middelste rij links het meest in de buurt komt. Ik wil hem wel naar je opsturen als je het ziet zitten. Anders blijft er niets anders over dan een nieuw tandwieltje te pakken zien te krijgen.

Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #36 Gepost op: 5 januari 2014, 22:50:03 »
Bedankt voor het aanbod. Die komt inderdaad het meest in de richting maar zal eerst even kijken of ik nog een tandwiel kan scoren.bedankt voor het aanbod houd het in mijn hoofd voor als ik niks kan vinden

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #37 Gepost op: 5 januari 2014, 22:55:16 »
Bedankt voor het aanbod. Die komt inderdaad het meest in de richting maar zal eerst even kijken of ik nog een tandwiel kan scoren.bedankt voor het aanbod houd het in mijn hoofd voor als ik niks kan vinden

Succes! ;) Ik hoor het wel.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #38 Gepost op: 5 januari 2014, 23:00:14 »
Mooie collectie Pierre. Jammer alleen dat het allemaal van die hoge knollen zijn.  :)

Volgend weekend in Rijswijk ga ik eens zoeken naar een lager model, dan kan ik mijn Dapol C060 Drewry diesel Shunter eens laten rijden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #39 Gepost op: 5 januari 2014, 23:11:09 »
Ik heb ook nog wel lagere motoren. Maar die zijn niet van Lima. En Rick zocht Lima. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #40 Gepost op: 5 januari 2014, 23:17:21 »
Heb je ook fotootjes?  ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #41 Gepost op: 5 januari 2014, 23:25:45 »
Heb je ook fotootjes?  ::)

Nee .... maar die kan ik wel maken. Maar wat moet je met die foto's dan?? :o Je komt toch zaterdag niet bij mij winkelen of zo? Ik dacht in Rijswijk.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #42 Gepost op: 5 januari 2014, 23:34:56 »
Nee hoeft niet. Ik spit komend weekend wel eens door die bakken van jou.  ;D
Wordt wel een top-topicje op het forum:
Spitten bij Pierre!
Maak je geen zorgen Pierre...

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #43 Gepost op: 5 januari 2014, 23:37:24 »
Ik zal de deuren vast dicht timmeren. :P
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #44 Gepost op: 6 januari 2014, 12:07:43 »
maar ja .... waar rijden schone en roestvrije stoomlocs rond (behalve dan bv in het spoorwegmuseum ;D) dus het is allemaal erg persoonlijk.

Ik vind ze heel mooi Pierre. Maar persoonlijk zou ik mijn stoomlocs niet vervuilen. Het is zoals je zegt heel persoonlijk. Het heeft ook te maken met de periode waarin je rijdt. In de tijd dat stoomlocs nog echt reden werden ze natuurlijk perfect onderhouden en had je er echt geen spatje roest op kunnen ontdekken. Mensen die een nieuwe Sprinter op hun baan hebben, gaan die ook niet roestig maken denk ik zo.

Groeten, Gert-Jan 

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #45 Gepost op: 6 januari 2014, 12:59:32 »
Mensen die een nieuwe Sprinter op hun baan hebben, gaan die ook niet roestig maken denk ik zo. 

Roestig misschien niet maar toch wel redelijk stoffig lijkt me. Tenminste dat zou ik wel doen. Kijk maar eens goed naar de sprinters. Deze zijn vaak vuil en zeker de daken. De wasmachine pakt ook maar alleen de zijkanten en nooit de bovenkant. Ook zijn er vaak van die postzegeltjes op geschilderd om de beschadigingen weg te werken. Maar eheuu ..... ik heb geen sprinter. Dat is me veel te nieuw. Wel de TEE en die ga ik ook vuil/stoffig maken. Al is het maar om de plasticlook weg te werken.   
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #46 Gepost op: 6 januari 2014, 14:02:27 »
Verouderen is écht een kunst waarbij je verschillende technieken gebruikt en vooral goed kijkt naar het grote voorbeeld en ontdekt waar roest hoort te zitten, vuil, smeer, olie en kalkaanslag. Verouderen (of verweren) is volgens mij ook iets heel anders dan domweg de boel smerig maken... dat zie ik ook te vaak gebeuren.
Ikzelf bedenk me wel drie keer voordat ik mijn NS 1100 ga verouderen, maar als ik denk de techniek te beheersen dan gaat-ie er echt aan geloven. Voorlopig experimenteer ik nog volop met mijn gebouwen; dat is een stuk veiliger.  ;)
Trouwens, wel geinig dat Pierre z'n eigen loc-nummers aan de zijkanten zet.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #47 Gepost op: 6 januari 2014, 14:33:18 »
Verouderen is een kunst op zich. Pierre weet precies waar en hoe. Wat stof, watersporen, kalkaanslag, etc etc. zeker niet lukraak zomaar her en der wat roest erop.
En wat Wim ook zegt, ik zou het nooit met mijn lievelings- modellen doen. Voor het proberen hebben we de oudjes.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #48 Gepost op: 7 januari 2014, 00:00:07 »
Zeg Pierre,
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je ooit overwogen om de aandrijving van jouw stoomsetje in de tender te maken?
Op dit moment ben ik namelijk aan het bieden via Marktplaats op een Piko NS 4147. Dat is een model van een omgenummerde Duitse BR55. Bij het model van Fleischmann zit de aandrijving in de tender en heb je mooi zicht in het interieur en bij het Piko-model zit daar de motor. Ikzelf vind dat minder mooi, maar voor € 11,- ga ik 'm niet laten lopen.
Enfin, als de koop doorgaat overweeg ik de mogelijkheid om een motor in de tender te zetten.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #49 Gepost op: 7 januari 2014, 07:52:49 »
Ik had de loc ook al zien staan met de vraagprijs van 10 euro op Marktplaats. Maar ik heb al zoveel locjes dat ik niet geboden heb. Ik weet niet meer waar ik ze moet laten.
Ik heb verschillende locjes waarbij de motor in de tender zit maar ook een heleboel die gewoon in de loc zelf zitten. Het stoort me eigenlijk niet zo heel erg. Jij bent nauwkeuriger wat dat betreft. ;D Ik geef toe dat in de tender mooier is maar vaak als je de motor zwart maakt valt het wel mee. Bovendien zullen de twee opgeknapte locjes niet of nauwelijks lopen. Ik heb veel mooiere. ;D Ze zullen wel in de la verdwijnen of misschien in de locloods blijven staan of zo. Het ging mij meer om het opknappen.
Succes met bieden Wim.  ;) (ben jij IvH of is dat je vrouw??)
Groet Pierre.