Auteur Topic: opstart vraagjes  (gelezen 5458 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
opstart vraagjes
« Gepost op: 25 december 2013, 14:03:38 »
Mijn rail voorkeur is gevallen op roco geoline, als rail. nu zie ik zoveel soorten dat de bomen in de weg staan voor het bos.

Ik wil amerikaans gaan rijden net als op mijn LGB baan, dat betekend dus grote stralen, volgens mij is de grootste bocht van roco R4, of zijn er nog grotere standaard bochten, ik vraag dit omdat ik een schaduw station wil maken onder de hoofdbaan en dan met een spiraal op de hoofdbaan terecht wil komen. de stammen zullen dus van enige lengte zijn, ik hou wel van formaat op de baan :)

Alle hulp is nu welkom voor ik marktplaats leegkoop :)

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: opstart vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2013, 16:17:26 »
Waarom wil je rails met ballastbed en geen flexibele rails, heb je met flexibele rails niet veel meer vrijheid qua bochten en keuze van ballast?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2013, 16:32:47 »
Ik heb voor ballastbed gekozen omdat ik ook graag wat los wil neerleggen, flex rail  is leuk maar moet ik het vast maken op diverse plaatsen aan de ondergrond, verbeter als ik het mis heb, volgens mij kan ik altijd nog naar flexrails met een verloop stukje ? of niet.

Ik wil nu even snel een baan neer kunnen leggen en dan leek geoline mij het snelst eigenlijk.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2013, 17:49:44 »
Ik denk dat je even moet uitleggen wat je precies wilt:
1 Een baan los neerleggen om uit te proberen en daarna weer op te ruimen.
2 Een vaste baan, waarvoor eigenlijk eerst een beetje een globaal railplan moet hebben.

Bij mogelijkheid 1 is Roco GeoLine een prima keuze omdat het goed aan elkaar te koppelen is. Je moet dan alleen even voor jezelf uitzoeken of je harde of zachte bedding wilt, want daar zitten namelijk ook weer voor- en nadelen aan. Ik heb zelf rails van Roco met een zachte bedding, maar die beddingen heb ik er allemaal afgesloopt omdat ik liever zelf mijn bedding maak.
Voordat je een keuze maakt zou ik eerst op een beurs of in een winkel rustig bekijken welke mogelijkheden er zijn. Pas als je een keuze hebt gemaakt en je weet wat je wilt, dan zou ik pas via Marktplaats gaan bieden. Anders zit je straks met een hele berg verkeerde rails.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2013, 21:48:23 »
Ik ben het met Wim eens. Het is ons nu niet duidelijk of je een vaste baan wil neerleggen, of juist iets wat je ook snel weer kunt opruimen. Dit speelt wel mee in de keuze van de rails.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2013, 22:10:50 »
Ik begin steeds meer geintereseerd te raken in een vaste baan eigenlijk, ben in de buurt ook al aan het kijken voor een iets grotere ruimte als ik thuis heb, dan kan ik me daar eens gaan uitleven :)

Dus ga er maar van uit dat het een vaste baan word welke rails raden jullie me in dit geval aan, liefst degelijke kwaliteit, maar ook niet de topprijs graag :)

Hans

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2013, 09:24:08 »
Hallo Hans,

De railkeuze is naast prijs/kwaliteit ook een kwestie van persoonlijke smaak.

Wil je rails met ballastbed en een goede kwaliteit, dan is Fleischmann een goede optie, is dan ook ietsje duurder.
Wil je een gelijkwaardige kwaliteit maar zonder ballastbed dan zou ik voor Roco line zonder ballastbed gaan.

Deze rails zijn overal goed verkrijgbaar, niet het goedkoopst en ook niet het duurst.

Dan heb  je nog Piko, Peco, Tillig Elite e.a. maar daar ken ik de kwaliteit/prijs verhouding niet van en je moet ook
kijken naar de verkrijgbaarheid van de rails.

In jouw geval zou ik toch met Roco Geoline beginnen, als je dan besluit om de boel vast te schroeven kun je het ballastbed er altijd
nog afhalen en gewone RocoLine rails kopen

Gegroet,

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands