Auteur Topic: jouef treinset?  (gelezen 5522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn1979

  • Gast
jouef treinset?
« Gepost op: 19 december 2013, 21:40:48 »
Hoi HOi

Ik heb een vraagje over een bepaald treinsetje.

ik kan van een kennis van me een jouef treinset met de loc bb9201 en 3 goederenwagons en een tankwagon incl rails schaal H0 (1:87)
krijgen om mee te starten?

Is dit ook makkelijk uittebreiden met andere merken? Omdat ik op wiki lees dat het sinds 2001 niet meer wordt gemaakt.

alvast bedankt

Groetjes
Martijn

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: jouef treinset?
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2013, 21:55:40 »
Jouef wordt inderdaad niet meer gemaakt, maar het is wèl een twee-rail-systeem. Als je met dit setje zou beginnen, dan heb je in elk geval een keuze gemaakt tussen twee-rail en drie-rail.
En als je het voor niks kunt krijgen... ach, dan verlies je er niks op.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Station_Dooiland

  • Gast
Re: jouef treinset?
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2013, 22:02:00 »
Let even op de Vrijmarkten en soortgelijke gelegenheden.

Heel vaak kun je er nog wel eens een schoenendoos o.i.d. met oude rails voor een prikkie (zelf eens voor € 2,50 een doos vol kunnen) krijgen.

En dan maakt het niet zoveel uit of het LIMA, Jouef, Mehano o.i.d. is. Past in principe wel op elkaar (maar de maten wijken wel van elkaar af).

Groeten,

Jan

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: jouef treinset?
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2013, 22:08:51 »
Wim,

Jouef wordt nog wel degelijk gemaakt, net als Lima.

klik

het is echter tegenwoordig van Hornby en wordt alleen voor de Franse markt gemaakt, net als Lima alleen voor Italie.

Om goedkoop en simpel te beginnen is het zeker wel de moeite waard om het aan te schaffen. Let wel, het is niet het meest natuurgetrouwe, maar daar is de prijs ook naar. En het is uit te breiden met bijna alle ander merken (behalve Marklin)
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: jouef treinset?
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2013, 22:26:32 »
Oké Rick,
Maar ik zou om te beginnen die Jouef-rails (uit de tijd dat Jouef nog Jouef was) wegflikkeren en betere rails kopen. Dan heb je in elk geval een basis.
Zoals Jan als schreef: modelspoorbeurzen en Marktplaats ligt er vol mee. Maar voordat je koopt: ga eerst na wat je wil en oriënteer jezelf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: jouef treinset?
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2013, 22:39:26 »
Dat ben ik met Wim eens.

Oriënteer je eerst wat je echt wil. Want als je later toch iets anders wil, dan is zelfs een koopje als dit zonde geld geweest.Wil je echt iets Nederlands, of Duits/Oostenrijks zit je straks wel met dit Franse materiaal.
Wil je allen kijken of je het echt leuk vind en weet je niet of je wel echt verder wil, dan is dit prima om het uit te testen. Houdt er wel rekening mee dat oud materiaal vaak wel het nodige onderhoud nodig heeft, en als je daar niet zo in thuis ben,het plezier snel over kan zijn.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

martijn1979

  • Gast
Re: jouef treinset?
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2013, 15:37:04 »
Hoi allemaal

Bedankt voor jullie reactie's, en daar kan ik zeker wat mee, om te beginnen
probeer ik dit merk eens, en als ik dan echt serieus verder ga, pak ik het beter materiaal.
Heb dan in iedergeval een begin

Groetjes
Martijn

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: jouef treinset?
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2013, 16:49:10 »
Martijn, je hebt helemaal gelijk.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)