Voor de liefhebber nog even een stapje terug naar het aansluiten van de ledstrip.
Hier duidelijk te zien het afgeknipte stukje ledstrip en het aangestripte gedeelte. De printsporen zijn met een mesje wat schoongemaakt om makkelijk te kunnen solderen.

Ik heb even een proefopstelling gemaakt met een grote onderdelen en verschillende kleuren draad zodat goed te zien is hoe alles is aangesloten.

Een gelijkrichter is er in verschillende formaten en modellen maar bijna altijd staan er dezelfde aansluitsymbolen op. De twee “slingertjes” waar de gele draden op gesoldeerd zijn is wisselstroom in. De – en de + zijn gelijkstroom uit.

Ik heb als voorbeeld een wagon ingebouwd met dezelfde draadkleuren.

Ook even op het spoor getest.

Ik heb als condensator 470uf/35V gebruikt omdat ik deze had liggen en hij mooi klein van model is. Voor gelijkstroom mag je ook 470uf/16 volt gebruiken.
Deze verlichting schakeling is ook te gebruiken voor wisselstroom en dan is naast de 470uf/35 een condensator van 330uf/35V ook bruikbaar. Maar beslist dan niet lager dan 35Volt omdat je met de spanningspiek zit van de omschakeling van rijrichting.