Auteur Topic: Installaties rondom het stoomgebeuren  (gelezen 1925 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Installaties rondom het stoomgebeuren
« Gepost op: 18 november 2013, 14:11:49 »
Via Marktplaats het volgende pakketje ontvangen:

Dat loodsje met aanbouw en de rest gaat zeker een plek vinden, maar wat moet ik met dat Rohrblasgerüst (je zal zo heten) en die Schürhakengestell? Waar is het voor en wat deden ze daarmee?
Dit is zó ontzettend stoom dat ik afvraag of ik het in losse onderdelen voor iets heel anders ga gebruiken of inderdaad als roestige installatie ergens naast een locloods neer ga planten.
Ik weet hoe je een fluitketeltje water op moet zetten, maar dat is dan ook zo'n beetje alles wat ik weet van stoom.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
Re: Installaties rondom het stoomgebeuren
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2013, 14:28:52 »
Hallo Wim,

Zoals je ziet zitten in een ketel, tussen de vuurplaats en de rookkast, buizen. 'vlampijpen'.
In deze buizen hoopt zich roet op. Deze roet moet verwijdert worden. Dat doen ze met een lange pijp met daaraan een pijpenrager. die stellage is een werkplatform om, bij grote locomotieven, op de juiste hoogte te komen om deze lange pijpen in de vlambuizen te duwen. De stellage heeft aan de bovenkant ook een rail waar de pijpen aan gehangen kunnen worden om het gewicht van de, vaak meters lange, pijpen te ondersteunen.

Groeten GéJé

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2013, 14:40:06 »
Dankjewel GéJé,
Aan de achterzijde van die pijp moet dus een slang verbonden worden met een compressor om het roet eruit te blazen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2013, 15:09:14 »
In het begin deden ze het gewoon met een grote pijpenrager. Later werd het inderdaad met perslucht gedaan.
Geeft natuurlijk een hoop troep! en daar is dus dat Schürhakengestell voor. Daar hingen de bezems, scheppen en haken aan om de troep op te ruimen. Zoiets als je ook naast een openhaard hebt staan.

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2013, 15:20:20 »
Dankjewel voor je informatie. Nu kan ik ook iets op mijn baan zetten wat ik een beetje begrijp.  :) Je zal toch vlampijpschoonmaker zijn.  :o

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2013, 15:34:51 »
Je zal toch vlampijpschoonmaker zijn.

Het beroep bestaat nog steeds.
Klik Ketelreiniger

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2013, 23:15:01 »
Beste Wim,

Ook jouw gasgestookte CV ketel moet zo nu en dan schoongemaakt worden, wel veel minder vaak als een kolen of olie gestookte ketel.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2013, 23:30:31 »
Daar heb jij weer gelijk in.  8)