Auteur Topic: Project Hoogveld - De bouw - Ter Ziele  (gelezen 207813 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #175 Gepost op: 2 november 2014, 22:15:14 »
Je hebt daar een mooie ruimte. Jammer dat je niet van sigaren en cognac houdt, anders kwam ik zeker langs. ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #176 Gepost op: 2 november 2014, 22:33:15 »
Gaat dat samen met een shaggie en een Chouffke..?

Je bent altijd welkom Wim, ik zorg dan in ieder geval voor koffie en vlaai natuurlijk (tis eigenlijk vla zoals ze 't hier zeggen)  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #177 Gepost op: 2 november 2014, 23:43:53 »
Shag en van dat kabouterbier? Ja hoor dat kan heel goed samen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #178 Gepost op: 16 december 2014, 21:38:36 »
We gaan ons bezig houden met een stukje digitale techniek  8). Misschien een idee als ik vertel hoe mijn gepruts verloopt?

Dit is de layout van mijn trambaan:

Om te beginnen heb ik eerst het bovenste ovaal gemaakt met een kleine aanpassing in de rechterbenedenhoek,
de wissels zijn ongededecteerde railstukken en die worden via een diodebrug op de ringleiding aangesloten.
Ik heb dit ovaal ingedeeld in 3 blokken. Blok 1, 8 en 9.
Elk blok heeft 2 bezetmelders, dus in totaal 6 melders, aangesloten op de RoSoft S88SD-16N module

Railovaal:

De module van RoSoft voor de bezetmelders:

De module wordt aangesloten op de Ecos met speciale stekers of via een adapter met netwerkkabels.
Omdat ik die nog niet heb, heb ik even wat adereindhulzen gebruikt en mijn eigen steker gemaakt om toch alvast te kunnen testen.

Het printje met 4 diodes om de wissels van stroom te voorzien:

En nog even het schemaatje van de diodes

Overzicht van de testopstelling

In de Ecos de S88 module ingesteld en dan kan deze gelijk getest worden

Op de foto is de eerste bezetmelder bediend

De Ecos is via een netwerkkabel op een switch aangesloten waar ook mijn besturings-pc op zit.
Op die pc heb ik koploper 8.2 geinstalleerd en ook hier wordt de bezetmelder gezien:

De basis is er, de communicatie tussen baan, Ecos en koploper werkt.

Morgen ga ik treinen laten lopen en overmorgen een wisseldecoder aansluiten.

Wordt vervolgd...

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #179 Gepost op: 16 december 2014, 22:01:44 »
Ziet er goed uit Jack
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #180 Gepost op: 16 december 2014, 22:21:05 »
We gaan ons bezig houden met een stukje digitale techniek  8). Misschien een idee als ik vertel hoe mijn gepruts verloopt?
Nou Jack, wat denk je zelf?
Dat is een prima idee en misschien ga ik het ooit allemaal ook begrijpen. Dát zou wat zijn.  ::)

Ik heb even de vrijheid genomen om een enorme hoeveelheid loze witregels uit je verhaal te halen, zodat het wat lekkerder loopt. Of dacht je soms dat het allemaal niks kost die lege alinea’s?

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #181 Gepost op: 16 december 2014, 22:30:01 »
Citaat
Dat is een prima idee en misschien ga ik het ooit allemaal ook begrijpen. Dát zou wat zijn.

Wat begrijp je precies niet Wim?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #182 Gepost op: 16 december 2014, 22:45:29 »
Dit deel:
We gaan ons bezig houden met een stukje digitale techniek  8).
Eigenlijk heb ik helemaal geen verstand van computers; daarom heb ik een Mac. Ben ooit begonnen met een Commodore 64 en daar had ik een Final Cardridge op geprikt, waardoor-ie ineens een heel ander besturingssysteem kreeg. Soldeerde wèl hele multikabels in elkaar om op een 24-kanaals mengpaneel aan te sluiten... maar dat is eigenlijk allemaal analoog.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #183 Gepost op: 16 december 2014, 22:50:07 »
Kijk hier ga ik iets aan hebben, okay je gebruikt de verkeerde besturings software maar so be it :) even een vraag Jack die RoSoft S88SD-16N is toch de loconet uitvoering, met 16 aansluitingen voor de terug/bezet melders ?

Ik ga binnenkort toch ook echt eens serieus hiernaar kijken, als die servo's het doen dus :)

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #184 Gepost op: 16 december 2014, 23:27:05 »
...okay je gebruikt de verkeerde besturings software maar so be it :)
Wat is er verkeerd aan Koploper? Het is GRATIS!

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #185 Gepost op: 16 december 2014, 23:39:17 »
ja en dat zegt niks over de software :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #186 Gepost op: 17 december 2014, 00:07:23 »
Behalve dan dat @iTrain ook op een Mac loopt... dát dan weer wèl. Maar ik begreep dat @Jack ook gaat overstappen.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #187 Gepost op: 17 december 2014, 06:12:02 »
Hans, geen loconet. Deze is voor de S88 bus. Zie: http://www.rosoft.info/S88SD16-N.html

Tja, en dan die software. Het gaat er mij in eerste instantie om, om de filosofie van een digitaal systeem te begrijpen.
Koploper is gratis en volgens velen 1 van de programma's met de meeste mogelijkheden, dat het hier en daar gedateerd is
maakt me voor het moment niet zo veel uit, overstappen kan altijd nog.

Wat ik met name wil weten: waar moet ik mijn bezetmelders plaatsen bij de tramhaltes.

- Tram loopt blok X binnen met snelheid Y en krijgt de opdracht om bij melder Z te stoppen
- Tram vertraagd naar minimum snelheid en rijdt tot aan de bezetmelder
- Aangekomen bij de bezetmelder remt deze af en stopt

Leuk in theorie maar hoe werkt dat dan in de praktijk?
Ik kan nu gaan bekijken welke instellingen er zijn zoals de minimum en maximum snelheid en de acceleratie/deceleratietijden van de tram
en instellingen gerelateerd aan een blokgedeelte en vervolgens wil ik met 2 voertuigen een automatische dienstregeling maken.

Met een ovaal zal dat niet echt Affentitengeil zijn maar het gaat om het principe.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #188 Gepost op: 17 december 2014, 06:29:22 »
Ben ooit begonnen met een Commodore 64 en daar had ik een Final Cardridge op geprikt, waardoor-ie ineens een heel ander besturingssysteem kreeg.

Die C64 heb ik ook gehad met cartridge en de 1541 floppy drive, die goeie ouwe tijd...

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #189 Gepost op: 17 december 2014, 08:41:16 »
Hans, geen loconet. Deze is voor de S88 bus. Zie: http://www.rosoft.info/S88SD16-N.html

Tja, en dan die software. Het gaat er mij in eerste instantie om, om de filosofie van een digitaal systeem te begrijpen.
Koploper is gratis en volgens velen 1 van de programma's met de meeste mogelijkheden, dat het hier en daar gedateerd is
maakt me voor het moment niet zo veel uit, overstappen kan altijd nog.

Wat ik met name wil weten: waar moet ik mijn bezetmelders plaatsen bij de tramhaltes.

- Tram loopt blok X binnen met snelheid Y en krijgt de opdracht om bij melder Z te stoppen
- Tram vertraagd naar minimum snelheid en rijdt tot aan de bezetmelder
- Aangekomen bij de bezetmelder remt deze af en stopt

Leuk in theorie maar hoe werkt dat dan in de praktijk?
Ik kan nu gaan bekijken welke instellingen er zijn zoals de minimum en maximum snelheid en de acceleratie/deceleratietijden van de tram
en instellingen gerelateerd aan een blokgedeelte en vervolgens wil ik met 2 voertuigen een automatische dienstregeling maken.

Met een ovaal zal dat niet echt Affentitengeil zijn maar het gaat om het principe.

Heb je al eens deze vraag op het koploperforum gesteld, daar zit meer expertise dan op menig ander forum.
Het enige wat ik van koploper weet is dat je net als in iTrain een voertuig eerst altijd moet ijken.
Dan de stopmelder plaatsen waar de halte is. Stoppen kan je dan tot de cm nauwkeurig uitvoeren. Helaas gaat mijn kennis over koploper niet verder dan hier.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #190 Gepost op: 17 december 2014, 09:08:20 »
Hoi Tom,

Het koploperforum ken ik uiteraard maar ik ga natuurlijk eerst zelf aan de slag, tot nu toe gaat het perfect....

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #191 Gepost op: 17 december 2014, 11:36:26 »
Beste Jack,

Gewoon blijven experimenteren, het helpt als je ergens kunt zien wat voor snelheidsinstructie er door de pc/centrale op de baan gezet wordt, dan kun je zien wat Koploper doet en wat wijzigingen te weeg brengen.

In principe werken alle systemen met een twee melder uitvoering hetzelfde: op de stopmelder komt het signaal "snelheid 0", op de binnenkomst/remmelder begint het remproces, maar daar zijn afhankelijk van het gebruikte programma en eventueel mogelijke instellingen nogal wat mogelijkheden hoe dat gebeurt.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #192 Gepost op: 19 december 2014, 20:38:09 »
Owkeej, de eerste rondjes zitten erop. Ik ben nu bezig met de wisseldecoder WDD van RoSoft.

Mijn wissels van de trambaan zijn van Piko, de aandrijvingen hiervan zijn knudde (schakelen soms niet om).
Ik heb nog een Conrad wisselaandrijving liggen maar daarvoor moet eerst nog een stukje elektronica gebouwd worden
i.c.m. de decoder van RoSoft omdat dit een motoraandrijving is.

Doch, alvast een filmpje van waar ik gebleven was. Vooral leuk op het laatst als de Ecos de besturing overneemt.
We rijden dus een ovaal met 3 blokken en 2 trams.

Naja, die 1600 loc had nog een Selectrix decoder aan boord en die is even omgedoopt tot 'tram'.
Een waar kat-en-muis-spelletje:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #193 Gepost op: 19 december 2014, 21:21:43 »
Jack als ik bij Loconet kijk dan lees ik het volgende.
Citaat
De L.Net s88SD16-n wordt via één van de L.Net aansluitingen
aangesloten op de LocoNet aansluiting van de centrale, bij een
Intellibox of Twin-Center is dat de LocoNet-T aansluiting.
Aansluiten van de uitbreiding van het aantal contacten m.b.v.
terug/bezetmelders op basis van s88 of s88-n geschied via de
daarvoor bestemde aansluit-bus/connector.
De L.Net s88SD16-n is uit te breiden met 15 modules op basis van s88
of s88-n. Wat een totaal geeft van 256 meldcontacten.

Filmpje ziet er goed uit

Dus toch gewoon Loconet  :o
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #194 Gepost op: 19 december 2014, 21:34:34 »
Hallo @Rob Bosman  , ik heb dus inderdaad gisteravond, die LN gekocht en 5 S88 decoders die erachter kunnen voor de terugmeldingen.

En Jack rijd goed hoor, maar jij gaat toch voor de 4 wissels per rosoft decoder, ipv 32 wissels via een servo op de OC32 begrijp ik hieruit.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #195 Gepost op: 19 december 2014, 22:00:11 »
Okay Hans dan ben ik toch niet gek, begon al aan mezelf te twijfelen. :-[

Even een andere vraag per blok hoeft er toch maar 1 draadje naar de melder. vertragen stoppen versnellen wordt toch allemaal verder geregeld via de centrale en de software KL of iTrain.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #196 Gepost op: 19 december 2014, 22:20:55 »
Neeeee, als je 3 melders in je blok hebt komen er dus ook 3 draadjes van dat blok af, eigenlijk zaag je , of verdeel je, een blok van bijvoorbeeld 90 cm in 3 stukken van 30 cm of een andere verdeling dus, en van elke 30 cm krijg je 1 draadje, 1x inkomst, 1x remen, 1x stoppen.

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #197 Gepost op: 19 december 2014, 22:48:26 »
Interessant draadje.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #198 Gepost op: 19 december 2014, 23:40:03 »
Beste Rob,

Ik neem aan dat je één melder per blok bedoelt, het klopt, je kunt werken met één melder per blok, het programma regelt optrekken, remmen en stoppen, echter op theoretische basis.

Vereist is dat de lok goed geijkt is, niet na een kwartiertje rijden harder of zachter begint  te rijden of op, per ongeluk, vuile rails wat "stotterend" rijdt, dan klopt de praktijk (werkelijk afgelegde afstand) niet meer met de theorie (uitgerekende afgelegde afstand).

Ik zal altijd een 2-melder systeem hebben (niet alleen om dat Raptor niet werkt met een 2-melder systeem), maar omdat ik er maar een hekel aan heb als een lok te ver doorloopt en met zijn neus op een wissel staat (zoals ik afgelopen zaterdag in Houten zag)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: Rob Bosman

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #199 Gepost op: 20 december 2014, 06:15:40 »
Tis leuk nadat de boel afgeregeld is, om te zien hoe het werkt en met een testbaantje is het nog overzichtelijk.

Rob, de S88 modules van RoSoft hebben geen loconet aansluiting, daarvoor heb je een aparte module erbij nodig
zoals Hans al zei, de LN, dan kun je ze wel gebruiken.

Hans, ik had voor de trambaan gedacht om met de standaard Piko aandrijvingen te werken maar die blijken dus onbetrouwbaar.
Grote kans dat ik toch voor servo aandrijvingen ga, mede door het feit dat de Conrad dingetjes nogal een herrie maken.

Ik ga net als Anne W voor minimaal 2 melders per blok. Ik moet alleen nog bekijken hoe dat bij een kort blok zit, een opstelspoortje oid waar je
met rangeersnelheid rijdt.