Hallo allemaal,
Piepschuim wordt door veel modelbouwers gebruikt. Ga je dat echter zagen, snijden of schuren, dan geeft het een hoop rommel in de vorm van irritante statische bolletje, die dagen later nog steeds door je hele huis zwerven.
Bekend probleem?De oplossing is een styroporsnijder. Deze zijn in verschillende uitvoeringen en zeer verschillende prijzen te koop. Je kan ze echter ook heel eenvoudig zelf maken, en dat kost (bijna) niets.
Wat heb je nodig?
Een (gebruikte) kwast.
Een stukje twee aderig snoer.
Twee koperen spijkertjes.
Een stukje dun RVS draad.
Verwijder het tonnetje en de haren van de steel van de kwast.
Sla de koperen spijkertjes, met een kleine tussenruimte, in de bovenkant van de steel.
Het is wel verstandig om eerst de gaatjes voor te boren met een dun boortje.

Soldeer het twee aderig snoer aan de spijkertjes.
Steek het snoer door het gat in de steel en zorg ervoor dat het snoer lang genoeg is om voldoende bewegingsvrijheid te hebben als je met het apparaat gaat werken.

Knip nu een stukje van ongeveer 10 cm van de RVS draad.
Ik gebruik draad van een klosje dat ik bij een hobby winkel heb gekocht. 5 meter koste volgens mij € 1,-

Wikkel de uiteinden van de draad om de twee spijkertjes en trek de draad strak zodat het midden een dunne punt vormt. Soldeer de draad niet vast, want je moet hem af en toe vervangen.
Sluit de draden aan op de rijspanning van een trafo.

Op deze foto heb ik de trafo even op vol vermogen gezet, om te laten zien hoe heet de snijdraad wordt.
Om te snijden is dit niet nodig. Voer het vermogen van de trafo op, totdat de draad makkelijk door het piepschuim snijdt.
Deze styroporsnijder is geschikt voor graveren en snijden van dun piepschuim. Om dik piepschuim te snijden gebruik ik een figuurzaagbeugel. In plaats van een zaagje klem ik daar dan een snijdraad in, die ik op dezelfde manier aansluit op een trafo.
Groeten, GéJé