Auteur Topic: Styroporsnijder  (gelezen 2299 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Styroporsnijder
« Gepost op: 9 november 2013, 13:59:02 »
Hallo allemaal,

Piepschuim wordt door veel modelbouwers gebruikt. Ga je dat echter zagen, snijden of schuren, dan geeft het een hoop rommel in de vorm van irritante statische bolletje, die dagen later nog steeds door je hele huis zwerven.  >:(   Bekend probleem?
De oplossing is een styroporsnijder. Deze zijn in verschillende uitvoeringen en zeer verschillende prijzen te koop. Je kan ze echter ook heel eenvoudig zelf maken, en dat kost (bijna) niets.

Wat heb je nodig?

Een (gebruikte) kwast.
Een stukje twee aderig snoer.
Twee koperen spijkertjes.
Een stukje dun RVS draad.

Verwijder het tonnetje en de haren van de steel van de kwast.
Sla de koperen spijkertjes, met een kleine tussenruimte, in de bovenkant van de steel.
Het is wel verstandig om eerst de gaatjes voor te boren met een dun boortje.



Soldeer het twee aderig snoer aan de spijkertjes.
Steek het snoer door het gat in de steel en zorg ervoor dat het snoer lang genoeg is om voldoende bewegingsvrijheid te hebben als je met het apparaat gaat werken.



Knip nu een stukje van ongeveer 10 cm van de RVS draad.
Ik gebruik draad van een klosje dat ik bij een hobby winkel heb gekocht. 5 meter koste volgens mij € 1,-



Wikkel de uiteinden van de draad om de twee spijkertjes en trek de draad strak zodat het midden een dunne punt vormt. Soldeer de draad niet vast, want je moet hem af en toe vervangen.

Sluit de draden aan op de rijspanning van een trafo.



Op deze foto heb ik de trafo even op vol vermogen gezet, om te laten zien hoe heet de snijdraad wordt.
Om te snijden is dit niet nodig. Voer het vermogen van de trafo op, totdat de draad makkelijk door het piepschuim snijdt.

Deze styroporsnijder is geschikt voor graveren en snijden van dun piepschuim. Om dik piepschuim te snijden gebruik ik een figuurzaagbeugel. In plaats van een zaagje klem ik daar dan een snijdraad in, die ik op dezelfde manier aansluit op een trafo.

Groeten, GéJé








Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Styroporsnijder
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2013, 15:07:12 »
Mooie workshop! Moet je echt vaker doen.
Eigenlijk maak je een soort kortsluiting net als in een gloeilampje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Styroporsnijder
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2013, 16:51:49 »
Deze styroporsnijder is geschikt voor graveren en snijden van dun piepschuim. Om dik piepschuim te snijden gebruik ik een figuurzaagbeugel. In plaats van een zaagje klem ik daar dan een snijdraad in, die ik op dezelfde manier aansluit op een trafo.

Dan willen we natuurlijk ook een bouwbeschrijving hiervan zien! ;D :-*

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Styroporsnijder
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2013, 18:21:52 »
Ja, die zag ik al aankomen.  8)
Dus ik heb inderdaad mijn figuurzaag ook maar even opgezocht.

Een uitgebreid bouwverslag hoeft het niet te worden, want eigenlijk is het net zo simpel als een figuurzaagblaadje in je figuurzaag monteren.



De snijdraad klem je gewoon in de beugel met de daarvoor bedoelde klemmetjes. Eén draad boven aansluiten en om de beugel wikkelen zodat hij bij het snijden niet in de weg zit. De andere draad onder aansluiten en je bent klaar.

Wat wel even belangrijk is; Je moet de draden binnen de beugel aansluiten.



Tot slot nog even een plaatje met een gloeiende snijdraad.



Groeten, GéJé

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Styroporsnijder
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2013, 18:34:25 »
GéJé,

aangezien de hele beugel van metaal is, moet er dan geen isolatie tussen de klemmen en het zaagje?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Styroporsnijder
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2013, 18:40:27 »
Dat is de reden waarom je de draden binnen de beugel aan moet sluiten. De stroom loopt dan alleen door de snijdraad omdat die de weg van de minste weerstand zoekt.
Bovendien hebben we het over zwakstroom dus de beugel zal geen schokkende reacties opleveren.
 ;)

Groeten, GéJé

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Styroporsnijder
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2013, 18:41:59 »
Kan dit wel door de beugel. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Styroporsnijder
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2013, 12:10:27 »
Wat dan nog rest: de RVS-draad.
Is dit speciale gloeidraad of zijn er, uiteraard, goedkopere alternatieven?
Ik vrees dat Hornbach, Karwei en die babywinkel... oja Gamma ;), dit niet leveren?

Zodat ik maar weet waar in de Dordtse dreven terecht kan.... of op het wijde Web. :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Styroporsnijder
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2013, 12:24:10 »
En de dikte zal natuurlijk wel een rol spelen, anders gaan de draden van de de trafo gloeien.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Styroporsnijder
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2013, 13:41:38 »
Da's een goede vraag. Maar eerlijk gezegd weet ik niet meer pressies waar ik het ooit gekocht heb. Ik heb dat klosje al jaren. Volgens mij was het bij Pipoos. Het is inderdaad wel speciale snijdraad.
En de dikte? Dun, heel dun. Maar ik heb niets in huis waar ik dat exact mee kan opmeten.
Ik ga nog wel even zoeken op het www.

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Styroporsnijder
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2013, 14:19:07 »
Je bent een kei!
Ook wel weer bijzonder: Semantha koopt een styropor-snij-modelleer-set en het hele forum heeft er lol van.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Styroporsnijder
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2013, 14:41:34 »
Dank je wel.

Ik heb dit jaren geleden al gemaakt. Ik had er inderdaad nooit aan gedacht om dit te plaatsen, als Semantha haar aankoop niet had laten zien.
De figuurzaag snijder heb ik ooit als eerste gemaakt, maar omdat die ook nog gewoon dienst doet als figuurzaag moest ik die eerst ombouwen om de foto's te kunnen maken.
Met de ervaring van de figuurzaag heb ik later nog de snijder met de kwaststeel gemaakt omdat ik toen op zoek was naar een methode om piepschuim te graveren.

Het snijdraad is inderdaad te koop bij Pipoos. Alleen de prijs is wel wat hoger geworden. €4,95

Groeten, GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Styroporsnijder
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2013, 15:05:12 »
Nog een www. adresje gevonden.

Hobbydoos.nl  5 meter voor €0,99 (alleen komen daar dan wel weer verzendkosten bij.)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Styroporsnijder
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2013, 17:44:49 »
Bedankt GéJé,
Van A tot Z een prima topic.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Styroporsnijder
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2013, 11:29:34 »
Een leerzame workshop, GéJé.
Een oude kwast ligt al klaar. Op zoek naar die RVS-draad.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Styroporsnijder
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2013, 11:37:31 »
30 mtr snijdraad, daar kan je wel een avontuur mee beleven.

SNIJDEN EN KLIKKEN

Of neem een wat zwaardere die je ook in vorm kan buigen, wel weer een stukje duurder maar dan heb je ook wat.

SNIJDEN EN KLIKKEN DEEL 2
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0