Auteur Topic: De geest is uit de fles dus .........  (gelezen 11369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
De geest is uit de fles dus .........
« Gepost op: 15 oktober 2013, 00:40:51 »
Iedere keer maar weer mezelf er toe gedwongen wat aan de treinbaan te doen maar het zit er momenteel even niet in.
De geest is uit de fles.
Om toch mezelf maar een beetje op te peppen ben ik voor een schoonzus die binnenkort 86 wordt (ja oud hè) zo'n winter tafereeltje gaan maken.
Ik merk nu wel dat ik er weer lol in ga krijgen en dat zal later weer ten goede komen aan de treinbaan.

Je zou denken, hij kan het niet laten.
Inderdaad, weer eens begonnen aan een nieuwe vignette.

Gisteren 13-10-2013 was het echt zo'n dag om er maar eens aan te beginnen, er ligt verder nog genoeg ander werk maar dan moet ik mijn lieslaarzen aantrekken want de tuin staat blank en ik moet dan naar mijn schuur.

Ik wil deze wel een beetje eenvoudig maken, niet te veel poespas maar wel proberen een leuk sfeertje te creëren.

Eerst maar een uitsparing gemaakt voor de batterijhouder want er kan geen trafo aan omdat het een tafel vignette wordt.
Aan de onderkant zit een opening zodat de schakelaar bediend kan worden maar waar men ook de batterijen kan vervangen.
De lantaarnpalen moeten wel kunnen branden natuurlijk.

 



Ook de uitsparing voor de sloot gemaakt en van wat afval piepschuim de bedding.

Ik wilde eerst een steigertje maken maar bij nader inzien leek ons een klein bruggetje toch wel weer wat leuker.
Daarom maar begonnen aan een eenvoudig houten bruggetje.
Ook was ik al aan de handrailing begonnen, stukjes roerhout en lucifers bewijzen goede diensten.





Volgende handrailing in de maak, gaatjes aftekenen.



Eerst even de gaatjes voorboren.



Met een vierkant sleutelvijltje de gaatjes opruimen en zorgen dat ze een beetje vierkant worden.



Even een lucifertje passen.



De tweede railing er tegenaan geplakt.



Als de houtlijm een beetje droog is alvast even kijken hoe het sfeertje gaat worden.



Morgen gaat het geloof ik weer regenen maar dan eerst ff naar de Action om mijn ijzeren voorraad aan te vullen.
Daarna kijken of er nog verder gewerkt kan worden.
Moet pas 10 november klaar zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2013, 00:42:28 »
Vanmiddag het bruggetje afgemaakt.
Tevens een ijslaag er in geplakt en wat figuurtjes gehaald.
Moet nog even verder zoeken naar wat schaatsers, bij Tuinwereld in Dordrecht was het armoe troef.





Ook alvast een stukje beschoeing gemaakt.



Één kant alvast afgewerkt met papiersmurrie en het stuk beschoeïng in de verf gezet.



De brugsteunen heb ik ingesmeerd met boomschorspasta, zo wordt het een beetje verweerd en heeft het wat aanslag straks van algen e.d.



De brug ook maar gelijk een kleurtje gegeven, ben wel content met deze kleur, wordt later nog een beetje oud gemaakt met waterdunne zwarte verf en wat drybrush.



Ook even gekeken wat ik voor de stoepranden kan gebruiken.Gewoon stukjes luciferhout lijkt me wel acceptabel.
Zeker als ze straks grijs worden geverfd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2013, 00:54:22 »
Iedere keer maar weer mezelf er toe gedwongen wat aan de treinbaan te doen maar het zit er momenteel even niet in.
De geest is uit de fles.
Nou Tom, dat is niks ernstigs. Dat hebben we allemaal wel eens... blijkt toch dat je je energie weer ergens anders in kunt stoppen. Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel erg veel met kerstlandschapjes, maar om iemand te zien werken in grotere schalen vind ik wel erg boeiend.


Als ik bijvoorbeeld dit zie of wat GéJé maakt met zijn grote bouwwerken, dan gaat m'n hart wel wat harder kloppen.
Ga vooral door Tom en amuseer me.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2013, 01:26:12 »
Nou Wim, zo zal het niet worden.
Het wordt gewoon een beetje freubelen om de handjes weer los te maken en de zin weer terug te krijgen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2013, 07:58:56 »
Tom had het op facebook al gezien.
Maar ik vind het weer prachtig worden, ga zelf ook maar eens aan de gang met zo'n bruggetje..
Dat kan ik vast wel  ;)
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2013, 09:20:53 »
Ja ... ja .. hier gaat weer lekker gefröbeld worden. De feestdagen komen er weer aan dus de winterdorpen komen voor de dag. ;D
Dat gaat weer een leuk knutselwerkje worden Tom.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:20:31 »
Ook al zo'n prachtig bouwwerk :) Dit forum is een genot voor het oog  ;D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2013, 01:00:11 »
Het gaat er een beetje op lijken.
Het komt een beetje uit zoals ik het in mijn hoofd heb.

Eerst maar eens die scheur wegwerken met wat ijsschotsen en sneeuw.
Ook voor alle zekerheid een waarschuwingsbord geplaatst.





Volgende was de beschoeiing onder de brug aan de andere kant en een klein steigertje.



Het steigertje wordt behandeld met boomschorspasta (zelf nu gemaakt van DAS klei met houtlijm en zilverzand, het geheel oplossen met wat water)



De nieuwe beschoeiing.



De pijp dient voor afwatering van hemel- en te hoog grondwater.
Nou moe, het werkt nog ook.



Wie soms denkt dat het bij mij allemaal netjes en geordend gaat heeft het mis, rommel op de vierkante decimeter.





Morgen eerst maar weer eens het een en ander opruimen en dan nog even naar de Action, 10 potten houtlijm halen en nog wat verf.

Wordt wel weer vervolgd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2013, 08:20:31 »
Ziet er geweldig uit Tom.... Krijg er zelf ook echt weer zin in als ik jou zo bezig zie.
Maar goed hier moet eerst nog een hoop ondergrond werk verricht worden.
Fotografen met passie.

bob

  • Gast
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2013, 19:15:26 »
Tom geweldig leuk en mooi. Ook de details het bevroren water/afvoerpijpje. Misschien een geste:
Voetstuk van de schaatser verwijderen en de schaats(en) op het 'ijs' plakken, zou het helemaal af maken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2013, 20:26:04 »
Ja, Bob, dat ben ik ook wel van plan maar dan moet het eerst helemaal klaar zijn dan amputeer ik het onderstuk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2013, 17:43:34 »
Vandaag weer lekker bezig geweest met de vignette.
Er moet natuurlijk wel wat gras op komen, later gaat daar hier en daar wat sneeuw op komen want het is wel winter natuurlijk.

De straatjes zijn ook bijna klaar, ik was toch bijna vergeten om er weer foto's van te maken.

Via MP heb ik een 10 tal figuren gekocht, die zullen van de week wel binnen komen en dan eens kijken welke hier nog bij kunnen.



Natuurlijk moeten er ook putten komen.





Vanavond laatste straatje leggen en daarna de straat op kleur brengen.

Wordt daarna weer vervolgd want het is zeker nog niet klaar.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2013, 18:23:04 »
Opvallend is dat een aantal van ons het ook wel leuk vindt om in een veel grotere schaal te werken. Het werkt aanstekelijk en wat ik op internet tegenkom hebt me ook niet van het idee af om een keer een diorama te maken op een grotere schaal. Het zal wel geen kerststukje worden, maar misschien wel een keer iets met een smalspoor werkplaats ofzo.

Tom, je hebt het over opruimen, maar ik heb zelden zo'n mooi opgeruimde werkplek gezien. Misschien moest ik dat ook maar eens doen: opruimen. Dat werkt toch een stuk prettiger dan steeds die opkruiende zooi opschuiven om vier vierkante centimeter werkruimte te krijgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2013, 18:35:31 »
Nu moet ik bekennen dat het werken op een grotere schaal mij ook wel wat lijkt nu ik met dit zo bezig ben.

Ik heb niet het idee met een kerststukje bezig te zijn, ik zie ook niet in waarom die gedachte er is.
Volgens mij is het meer een wintertafereeltje of te wel een winterdiorama :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:03:43 »
Hihhihi Wim, de dorpen hebben dan wel iets met de kerst te maken maar er zijn genoeg mensen die dorpen hebben staan het hele jaar door.
Die bedenken elk jaar getijde een ander thema.
Ik maak ook niet een echt kerstdorp maar een winterdorp  ;)
Fotografen met passie.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:25:05 »
Een grotere schaal biedt wel meer mogelijkheden. Bij mij is het begonnen tijdens mijn opleiding aan de MTS met maquettebouw. Dat vond ik zo leuk, dat ik het daarna heb voortgezet met de modelbouw van huizen. Schaal 1:12 is daarvoor de meest gebruikte maat en zodoende ben ik dus in die schaal gaan werken. 

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:41:12 »
Sorry voor mijn woordkeuze, daar zat écht geen millimeter cynisme achter. Natuurlijk bedoelde ik geen "kerststukje", maar een "winterdorp".
Wat ik wèl bedoelde is dat ik mede door jullie schaats- en winterlandschappen word gestimuleerd om eens iets tussendoor te proberen met grotere schalen. Alleen, wat is nou een slimme schaal om in te werken en in welke grote schaal is de verkrijgbaarheid het grootst.
Ik heb ooit ergens in de vorige eeuw wel eens in 1:35 gewerkt, maar dan was het meestal iets met oorlog. Op die schaal is meer dan voldoende spul te krijgen, maar dan zijn het meestal oliedrums, omgevallen telefoonpalen en partizanen. De schaal die daar het dichts bijkomt zou dan Spoor I zijn    (1:32) en ik moet nog eens even uitzoeken hoeveel daarin te verkrijgen is.
1:12 is ook wel een lekkere schaal... er zijn zelfs mallen verkrijgbaar waarmee je zelf bakstenen en dakpannen kunt maken. Maar als ik iets met spoor wil doen, dan is 1:12 voor mij nèt iets te groot.
Enfin... het ging hier over de geest uit de fles?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:02:20 »
Enfin... het ging hier over de geest uit de fles?
Overigens betekend 'de geest is uit de fles'   Het is niet meer te stoppen. Die geest is uit de fles en zie hem er maar weer eens in te krijgen!
Ik denk dat Tom bedoelde 'Ik heb er de geest niet voor.'
Of zoals Joling zou zeggen, 'Ik heb er echt de kracht niet meer voor.' 

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:21:05 »
Hoe dan ook: Tom had even zin aan wat anders.  ;) En dat kan ik me ook wel voorstellen als je ik weet niet hoeveel diorama's hebt gebouwd en workshops hebt gegeven, een keuken hebt gebouwd... dan wil je gewoon even wat anders.
Tom, die klinkers zijn die op ongeveer dezelfde manier gemaakt zoals Pierre die maakte? Of heb jij een penseel de haren eruit getrokken en een vierkante mal gemaakt, waar eerst de haren zaten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:31:52 »
Kijk Wim begrijpt mij tenminste  :D.

Ik was bijna gaan breien en naaien of koken zonder pannen.

Wim ik heb een oud penseel gebruikt waar ik de haren uit had getrokken.
Dan als het patroon er in zit na borstelen met een oude tandenborstel voor wat reliëf.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

GGoos

  • Gast
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:10:47 »
Opvallend is dat een aantal van ons het ook wel leuk vindt om in een veel grotere schaal te werken. Het werkt aanstekelijk en wat ik op internet tegenkom hebt me ook niet van het idee af om een keer een diorama te maken op een grotere schaal. Het zal wel geen kerststukje worden, maar misschien wel een keer iets met een smalspoor werkplaats ofzo.

Tom, je hebt het over opruimen, maar ik heb zelden zo'n mooi opgeruimde werkplek gezien. Misschien moest ik dat ook maar eens doen: opruimen. Dat werkt toch een stuk prettiger dan steeds die opkruiende zooi opschuiven om vier vierkante centimeter werkruimte te krijgen.

Ik maak regelmatig uitstapjes naar andere schalen als ik weer eens een prachtig bouwpakket van Revell zie. Een dezer dagen komt de Simba 4x4 crashtender van de Frankfurter luchthavenbrandweer in schaal 1:24 binnenwandelen, opnieuw uitgebracht in gelimiteerde oplage. Er staat ook nog een traumaheli in 1:32 in de planning.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:20:31 »
Ik vind het wel een heel mooi straatje Tom. Sterker nog .... het is een heel mooi wintertafereeltje wat je gemaakt hebt. Echt helemaal Tom. Top! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:48:29 »
Ik maak regelmatig uitstapjes naar andere schalen...
Inmiddels kom ik er achter dat er veel meer forumleden zijn die uitstapjes maken naar andere schalen. Het zijn niet alleen de winterdorpers die "on the side" er wat bijfröbelen, maar dus ook helicopterbouwers en 1:12. Heb ik nog leden gemist?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2013, 23:55:27 »
En een beetje sneeuw er bij, zo alleen nog een bordje ergens plaatsen met prettige feestdag en zo.

Ik ben er wel tevreden over.
Misschien dat ik er binnenkort nog een ga maken maar dan voor de handel.  ::)





Iedereen weer bedankt voor de goede raad en de complimentjes.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

GGoos

  • Gast
Re: De geest is uit de fles dus .........
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2013, 08:24:53 »
Foto's zijn bij mij helaas niet zichtbaar.