Auteur Topic: Een kolenmijnla  (gelezen 87042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #50 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:14:30 »
 Pierre, misschien heb je hier wat aan KLIK
zijn we tenminste van dat gezeur van Wim af, hahahahaha  :)  :P :-*
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #51 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:33:42 »
Pierre, misschien heb je hier wat aan KLIK
zijn we tenminste van dat gezeur van Wim af, hahahahaha  :)  :P :-*

Dank je voor de link Tom. Er staan leuke dingen op. B.v dat ik gewoon met een diesel locje de mijn in kan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #52 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:29:13 »


"Dieseltrein wordt getankt bij een ondergronds tankstation in de Staatsmijn Emma, uit 1953." Past precies in mijn tijdspanne. Wat ik me wèl afvraag, is dat het een enorme stank moet zijn die diesellucht in die mijngangen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #53 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:49:39 »
Ik vind zo,n dieselloc met open cabine echt passen bij de kolenmijn van Pierre.
Denk dat zoiets niet zo last te bouwen is.
Leuke daarvan is dat de machinist voor op de bok goed zichtbaar is.
Die lekker insmeren met zwarte poeder en Sinterklaas heeft er weer een assistent bij  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #54 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:23:23 »
Even wat inspiratie:


Bron: Smash Wallpapers
Wat me opvalt bij veel foto’s is dat er meestal een overvloed is aan vocht dat langs de muren loopt en water over de grond.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #55 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:51:51 »
Klopt helemaal Wim, er stonden dan ook grote pompen te draaien. Alleen op deze foto staan stalen spanten. Wat ik echter van echte mijnwerkers hoorde, was dat ze liever hout hadden. De reden hiervoor was, dat een mijn werkte, je hoorde er van alles, een mijn leefde het hout kraakte etc. Staal gaf geen geluid. Als een mijn met houten spanten plotseling stil werd en dit is serieus, dan stond er wat gebeuren, een instorting of iets dergelijks. Ook namen de mijnwerkers(kompels) een kanarie in een kooitje mee de mijn in omdat deze eerder reageerden op het dodelijke mijngas, waardoor ze gewaarschuwd werden.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #56 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:03:13 »

Klets maar lekker door heren. :P Daar heb ik allemaal geen tijd voor.  ;D De mijn is vandaag in gebruik genomen en het personeel is al aan de slag. De locjes rijden nog niet maar verder ben ik redelijk opgeschoten. Wat heb ik vandaag zoal gedaan.

Update:

Ik had al een tafeltje gemaakt saté stokjes en daar komt een plafond op van afgebrokkeld piepschuim. Moet wel even een zwarte kwast over natuurlijk. In dit stukje piepschuim steek ik ook nog twee ledjes zodat de mijn achterin goed verlicht wordt. Per slot van rekening moet er daar gewerkt worden.





Een beetje smoezelig personeel mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ik schilder een select groepje Preisertjes en maak ze lekker smerig.



De Preisertjes zijn droog en ze kunnen aan de slag. De verlichting sluit ik aan en ..... gelijk maar even de brand er in.



Hier nog een paar close-ups van het werkend personeel in de mijn. Het lijkt verdorie wel een echte mijn zo hard moeten die mannekes gelijk al werken.








Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #57 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:19:10 »
We hebben ons met drie man sterk staan vergapen aan deze foto's.
Wauw Pierre geweldig.
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #58 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:20:15 »
Wawawawawawwaanzinnig mooi, ik ga er gewwowowowowoon van hakkelen.
Pierre je hebt echt iets bijzonders gemaakt, ik denk dat je met deze lade ook een mooi diorama hebt gemaakt waar je mee op een beurs goed voor de dag zal kunnen komen.
Diep respect.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #59 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:04:51 »
Buitengewoon geslaagd Pierre. De transportbanden staat daar ook perfect... tsja... alles is al gezegd.
Je bent bovendien de (aller)eerste die zoiets maakt. Nergens anders heb ik dit nog gezien... zoek maar op internet. Alle mijnbanen die na vandaag op het internet verschijnen, zijn afgeleid van jouw baan. Gefeliciteerd broeder!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:08:56 »
We hebben ons met drie man sterk staan vergapen aan deze foto's.
Wauw Pierre geweldig.

Ik en mijn vriendin ook. Waanzinnig mooi dit.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:16:45 »
Dank je wel allemaal voor deze veer in mijn reet. Maar ik ben er nog niet. Volgende klusje is de locjes aanpassen (1 x ompolen) en schilderen. Elektrisch is al wel alles aangesloten. Ook de rails en zo. En dan kom ik weer in de wijk van Wim. Smalspoor kolenkarretjes maken van N-spoor lorries. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:53:01 »
Nog een voorbeeld voor je kolenkarren...


...buffers eraf, opstapjes eraf en schilderen ...ouwe mijnwerker! ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #63 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:09:22 »
Pierre,
Ik vind het fantastisch! De foto's zijn werkelijk geweldig om te zien.
Toen ik ze zat te bekijken, kreeg ik ineens een idee. In plaats van één lade onder je baan te monteren, kan je ook een ladekast met meerdere lades maken. Dan krijg je een kolenmijn met meerdere lagen. Alle lades verbinden met een mijnlift zoals Wim die heeft gemaakt en je hebt een dwarsdoorsnede van een mijn zoals in het boek van Nico. 
Het is natuurlijk een hoop werk en ik snap heel goed dat je nog zat andere dingen te doen hebt.
Maar ik dacht: ik geef het toch even als tip.  ;)

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #64 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:15:02 »
Hoe langer ik er over nadenk: het klinkt maf genoeg om er wat mee te doen... moet ik wél een nieuwe lift maken, want mijn lift gaat maar één lade lager.  :o

Trouwens Pier, hoe ligt jouw kolenmijnlade ten opzichte van jouw liftschacht?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #65 Gepost op: 15 oktober 2013, 21:19:21 »
Maf!? :(     Volgens mij is het briljant!   (al zeg ik het zelf.)
Ook ideaal voor mensen die een modelspoorbaan willen maar ruimtegebrek hebben. Een soort "verticale treinbaan." Men neme één ladekast. Op het bovenblad maak je een leuk diorama met gebouwen en een mijnlift en in de diverse lades maak je verschillende baantjes.

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #66 Gepost op: 15 oktober 2013, 21:29:04 »
Pfff... ik zal mijn woorden nauwkeuriger wegen.  :(
In mijn optiek zijn de meest maffe ideeën de meest leuke en uitdagende. Dat is eigenlijk wat ik bedoel.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #67 Gepost op: 15 oktober 2013, 21:48:40 »
Pfff... ik zal mijn woorden nauwkeuriger wegen.  :(

Je moet mijn woorden ook niet al te serieus wegen hoor Wim.  8)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #68 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:20:59 »
Nee, dat weet ik wel.  :D
Overigens dit ik me nu wel te bedenken hoe of ik jouw "maffe" plan in een zodanige vorm zou kunnen gieten zodat er ook een beetje samenhang is tussen lade 1 en lade 2... en niet gewoon twee mijnbanen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #69 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:39:33 »
Ik vind het fantastisch! De foto's zijn werkelijk geweldig om te zien.
Toen ik ze zat te bekijken, kreeg ik ineens een idee. In plaats van één lade onder je baan te monteren, kan je ook een ladekast met meerdere lades maken. Dan krijg je een kolenmijn met meerdere lagen. Alle lades verbinden met een mijnlift zoals Wim die heeft gemaakt en je hebt een dwarsdoorsnede van een mijn zoals in het boek van Nico. 
Het is natuurlijk een hoop werk en ik snap heel goed dat je nog zat andere dingen te doen hebt.
Maar ik dacht: ik geef het toch even als tip.  ;)

Dit soort tips zijn echt wel leuk en uitvoerbaar maar ik ga daar niet aan beginnen. Drie dingen waarom niet.
1e - Ik heb er geen plaats voor onder mijn baan.
2e - Ik heb nog heeeel veeel andere projecten liggen waar ik eerst aan wil beginnen.
3e - Gewoon geen zin .... ik vind dit project wel gek genoeg.
Maar nogmaals het idee is super leuk. ;)



Trouwens Pier, hoe ligt jouw kolenmijnlade ten opzichte van jouw liftschacht?

Als de lade op zijn plaats hangt komt hij ongeveer 25 cm rechts van de liftschacht. Dus het volle treintje gaat richting liftschacht en verdwijnt dan uit het zicht door een tunnelingang. Even later komt het lege treintje bij de liftschacht vandaan en verdwijnt dan in een de mijn om zogenaamd nieuwe kolen te halen.




Vandaag zitten bedenken dat de lade het best een eigen voeding kan krijgen. Dan is het een compleet project op zich zonder dat hij aan mijn baan hoeft te hangen. Zo gezegd zo gedaan ..... vanavond een simpele voeding met snelheidsregeling gemaakt. Ook de led verlichting werkt op deze voeding. Ik ga morgen een iets ander front maken voor de la zodat aan de linker kant een bedieningspaneeltje komt te zitten. Hier kan ik dan alles in de lade bedienen.

 


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #70 Gepost op: 15 oktober 2013, 23:17:54 »
Jeetje Pierre, dat ziet er netjes en ingewikkeld uit... is toch wat anders dan twee draadjes en een trafo.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #71 Gepost op: 16 oktober 2013, 00:00:49 »
Degelijk werk, dat voorkomt later storingen.
Ben wel erg benieuwd hoe dat straks gaat werken, vol treintje weg, leeg treintje terug.
Begrijp wel dat het 2 identieke treintjes zullen zijn of heb ik het nu helemaal mis.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #72 Gepost op: 16 oktober 2013, 08:16:27 »
Degelijk werk, dat voorkomt later storingen.
Ben wel erg benieuwd hoe dat straks gaat werken, vol treintje weg, leeg treintje terug.
Begrijp wel dat het 2 identieke treintjes zullen zijn of heb ik het nu helemaal mis.

Ik hoef jou niets uit te leggen over netjes werken Tom. Je eigen werk ziet er ook altijd keurig uit.

Klopt dat er twee identieke treintjes gaan rijden. Eén met twee volle en één met twee lege karretjes. Ik moet dus één locje ompolen zodat hij de andere kant op gaat rijden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #73 Gepost op: 16 oktober 2013, 14:03:37 »
Pierre,
bij dat mannetje in Houten, waar jij een tijdje geleden die vertragingsmotortjes kocht, wordt een pendelautomaat aangeboden.
Misschien iets om de locs mee te laten pendelen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #74 Gepost op: 16 oktober 2013, 17:21:33 »
Ik moet dus één locje ompolen zodat hij de andere kant op gaat rijden.
Wat ontzettend uitgekookt... slim bedacht dat ompolen!
Als dat straks op een filmpje staat zal niemand begrijpen hoe je dat ooit voor elkaar hebt gekregen. Een soort goocheltruc.
Nu nog afwachten of we verschil gaan zien tussen beide locjes.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)