Auteur Topic: Ontwerp nieuwe baan  (gelezen 12293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pierro

  • Gast
Ontwerp nieuwe baan
« Gepost op: 10 september 2013, 19:55:58 »
Hallo forumleden,

Ik wil een nieuwe baan bouwen , omdat de oude te vol is en daardoor te weinig rijlengte en ik in de nieuwe baan ruimte wil houden voor een digitale
autobaan.
Wat vinden jullie van het bijgevoegde plan?
Wellicht hebben jullie verbeteringen, of andere opmerkingen.

Grijs =schaduwstation
Groen =hoofdbaan
Blauw=verhoogd gedeelte.

H0 roco geoline.



m.vr.gr,

Peter

Edit baanplan ingevoegd

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2013, 22:08:34 »
Dag Peter,
Als je je baanplan niet als bmp-bestand opslaat maar als jpg-bestand, dan kun je 'm direct bij je tekst plaatsen. Ik denk dat dat overzichtelijker en makkelijker werkt dan dat forumleden eerst een bestand moeten downloaden en unzippen voordat ze je baanplan kunnen bekijken.
Trouwens, heb je ook foto's van je huidige baan? Ik zelf vind het wel leuk om te zien wat je zoal in elkaar hebt gezet.
Succes.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

pierro

  • Gast
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2013, 14:44:18 »
Wim bedankt voor je tip, maar op welke manier kan je foto's toevoegen.
Via bovenstaand icoon (afbeelding toevoegen lukt dat niet)

Peter

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2013, 16:12:30 »
Hoi Peter,

Ik heet dan geen Wim maar van mij krijg je wel het antwoord  ;)
In het volgende topic hier even klikken staan veel tips over het gebruik van het forum.
Inclusief hoe je foto's kunt plaatsen  :D

Over hoe je baan is daar kan ik je verder niet mee helpen, maar ik weet zeker dat de rest van de mannen je wel op weg zullen helpen.


Groetjes
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2013, 18:08:17 »
Ik heet dan geen Wim maar van mij krijg je wel het antwoord  ;)
Zo gaat het nou altijd!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2013, 18:20:18 »
Help Peter maar eens bij zijn baan  ;) ik vind het er in ieder geval wel goed uit zien.
Maar ja ik heb er geen verstand van.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2013, 21:57:36 »
Peter, Ik vind je baanplan er erg indrukwekkend uitzien maar volgens mij rij je twee rail en dan komt het daar bij de kruiswissel niet helemaal lekker uit. Daar krijg je volgens mij een pracht van een kortsluiting. (soort keerlus) Ook met de wissels bovenin de tekening ga je volgens mij verkeerd. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2013, 22:56:27 »
Dat verhoogde gedeelte komt dat op pijlers over de rest van je baan heen te lopen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

pierro

  • Gast
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2013, 13:37:37 »
Pierre,

Ik denk dat je gelijk hebt en dat daar een gigantische kortsluiting zit .
Ik ga proberen daar een oplossing voor te bedenken.
Op mijn oude baan heb ik ook 2 keerlussen en die werken naar behoren , maar die vallen niet in een station.

gr,
Peter

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2013, 14:33:48 »
Peter,

je vraag staat al een paar dagen, maar door de brij van rails, heb ik nog niet de tijd gehad om er door heen te lopen. Heb het nu even snel gedaan, en wat Pierre zegt klopt. Er zit kortsluiting in deze baan.
Door de hoeveelheid rail kan ik allen zo snel even niet vinden waar. Volgens mij zelfs op meerdere plekken.
Denk Dat alles wat duidelijker is als je drie tekeningen maakt. Een per niveau. Dan is het spoor wat beter te volgen.

Rick
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2013, 17:10:46 »
Dat die tekeningen een geheel zijn is voor het overzicht wel makkelijker.
Die keerlusproblemen zitten op verschillende plaatsen: wat Pierre al schreef bij dat kruiswissel èn de wissels die er voor (of er na) liggen. Die blauwe, verhoogde baan is één grote keerlus en komt in conflict met de wissels die aangesloten zijn op de naastgelegen baan.
Ach, dit wordt geen probleem... dit wordt een uitdaging. Märklín-rijders hebben het toch maar een stuk makkelijker... die slepen zich er letterlijk gewoon doorheen.  :)
Wat ik me nog wel afvraag is hoe je dat blauwe, verhoogde traject gaat uitvoeren. Volgens mij ontneemt dat verhoogde spoor straks het zicht op wat er in het midden van je baan gebeurt. Meestal zie je meer van het baangebeuren als je voorin de opbouw laag houdt en achterin wat hoger.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

pierro

  • Gast
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2013, 13:36:28 »
Ik denk dat het opgelost is ,als ik 2 keerlussen maak in onderstaande circuits:



Peter

pierro

  • Gast
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2013, 13:39:41 »
Voor wat betreft het verhoogdespoor probeer ik het nog wat aan te passen , zodat het zicht op de baan verbeterd.

Peter

pierro

  • Gast
Re: Ontwerp nieuwe baan
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2013, 19:14:07 »
Aangepast baanplan, met 3 keerlussen, meer rangeer mogelijkheden en ik kan op de hoofdbaan rondrijden, zonder naar boven , of naar beneden te rijden.
Wat vinden jullie hiervan?



gr, Peter