Auteur Topic: Anna locje ombouwen voor smalspoor  (gelezen 25195 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #75 Gepost op: 30 september 2013, 22:38:24 »
In de mijnen reden de voertuigen voornamelijk op perslucht Wim. De compressor stond dan boven de grond met een leiding naar beneden. En daarvoor met paarden. Die gingen de mijn in en kwamen nooit meer boven de grond. Maar da's weer een heel ander verhaal.

Er is idd zeer weinig te vinden aan goede voorbeelden voor mijnbouw. Zeker als het gaat om de voertuigen ondergronds. Ik snap het eigenlijk niet zo erg. Het is toch best een leuk onderwerp om te bouwen. In Hamburg heb ik wel wat gezien. Daar hebben ze wel een kolenmijn. Maar ook hier alles mondjesmaat. Misschien gaat het bij mij ook wel kriebelen als jij gaat beginnen met je mijn. Ach wat klets ik  :)........ er is op mijn baan nog zoveel te doen dat ik daar voorlopig helemaal geen tijd voor heb.

Ik wil nog even terugkomen op de foto's van je locje (en zo). Je kan goed zien dat het fotograferen voor jouw gesneden koek is. Je foto's zien er ook super gelikt uit. Klasse! ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #76 Gepost op: 30 september 2013, 22:59:40 »
In de mijnen reden de voertuigen voornamelijk op perslucht Wim. De compressor stond dan boven de grond met een leiding naar beneden. En daarvoor met paarden. Die gingen de mijn in en kwamen nooit meer boven de grond. Maar da's weer een heel ander verhaal.
Dat wordt dan een loc met zo’n grote LPG-achtige tank erop...  :(  Ik vind zo’n kleintje leuker. Ik ga daar nog eens over nadenken en een en ander verzinnen.

Citaat van: Pierre
Er is idd zeer weinig te vinden aan goede voorbeelden voor mijnbouw. Zeker als het gaat om de voertuigen ondergronds. Ik snap het eigenlijk niet zo erg. Het is toch best een leuk onderwerp om te bouwen. In Hamburg heb ik wel wat gezien. Daar hebben ze wel een kolenmijn. Maar ook hier alles mondjesmaat. Misschien gaat het bij mij ook wel kriebelen als jij gaat beginnen met je mijn. Ach wat klets ik  :)........ er is op mijn baan nog zoveel te doen dat ik daar voorlopig helemaal geen tijd voor heb.
De meeste mijnbanen zijn inderdaad bovengronds. Misschien omdat het nog niet zo vaak is gedaan, is het maken van een ondergrondse steenkolenmijn des te uitdagender. En Pierre, als ik jou kan kriebelen, dan zal ik dat niet nalaten.  ;D En tijd is een rekbaar begrip, de vraag is eerder: heb jij nog plek op je baan... onder je baan? Dat gaat je bergruimte kosten.

Citaat van: Pierre
Ik wil nog even terugkomen op de foto's van je locje (en zo). Je kan goed zien dat het fotograferen voor jouw gesneden koek is. Je foto's zien er ook super gelikt uit. Klasse! ;)
Is aardig van je Pierre, maar de laatste foto's zijn genomen met een iPhone met als ondergrond een stuk rond gebogen wit karton. En zonder nabewerking met Photoshop rechtstreeks naar het forum. Iedereen kan dit...  8)
Met minimale middelen het maximale effect bereiken, dat is toch ook jouw motto?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #77 Gepost op: 30 september 2013, 23:06:49 »
Het is dat we weten, dat het je eerste is, maar dat is er zeker niet aan af te zien. Geweldig gelukt, en we hebben er weer een meester bij op het forum
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #78 Gepost op: 30 september 2013, 23:20:56 »
Rick, om meester te worden moet er nog wel heel wat meer uit de toverdoos komen dan het transformeren van een Anna-locje. En bovendien: het is al eens een keer eerder gedaan.  :)
Je moet hier verrekte goed oppassen want voor je het weet heb je hier "Meester Wim" als forumnaam. Zoiets hebben ze Tom ook een keer geflikt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #79 Gepost op: 30 september 2013, 23:22:08 »
Ik zit niet meer aan namen straks weer het hele forum in de z**k
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #80 Gepost op: 30 september 2013, 23:38:47 »
Ik zit niet meer aan namen straks weer het hele forum in de z**k
Há woordspelletjes. Hoe ontzettend en belachelijk off-topic, maar hoe ontzettend leuk... uhh... laat me raden: zWAk?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #81 Gepost op: 30 september 2013, 23:42:38 »
De meeste mijnbanen zijn inderdaad bovengronds. Misschien omdat het nog niet zo vaak is gedaan, is het maken van een ondergrondse steenkolenmijn des te uitdagender. En Pierre, als ik jou kan kriebelen, dan zal ik dat niet nalaten.  ;D En tijd is een rekbaar begrip, de vraag is eerder: heb jij nog plek op je baan... onder je baan? Dat gaat je bergruimte kosten.

Ach Wim weet je  ... ik loop dan stiekem toch weer even te denken hoe en waar. Onder mijn baan is het een kleine moeite om een soort la te maken zodat je er makkelijk bij kan met daarop een ovaaltje smalspoor. Alleen aan de voorkant een stuk zichtbaar spoor met een doorkijkje naar een dwarstunnel. Ik heb nog de twee Roco locjes die ik nergens kwijt kan en dus makkelijk hiervoor om kan bouwen. Een een hele berg vuurpijlstokken om de boel te stutten. Aan de achterkant van de baan uit het zicht dan een passeerspoor. Eén locje ompolen en dan de locjes tegen elkaar in laten lopen. Eén met twee volle karretjes en de ander met twee legen. Zodat het net lijkt of hij kolen weg brengt en leeg terug komt. O .. o .. ik ben al bijna om Wim. :o Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga maar snel wat anders doen anders begin ik er morgen al aan.  ;D 

Citaat van: Pierre
Ik wil nog even terugkomen op de foto's van je locje (en zo). Je kan goed zien dat het fotograferen voor jouw gesneden koek is. Je foto's zien er ook super gelikt uit. Klasse! ;)
Is aardig van je Pierre, maar de laatste foto's zijn genomen met een iPhone met als ondergrond een stuk rond gebogen wit karton. En zonder nabewerking met Photoshop rechtstreeks naar het forum. Iedereen kan dit...  8)
Met minimale middelen het maximale effect bereiken, dat is toch ook jouw motto?

Het motto klopt wel maar ..... mijn foto's komen een stuk minder mooi uit de verf. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #82 Gepost op: 1 oktober 2013, 00:10:37 »
Ik ben nog even op zoek geweest en dit kwam ik tegen en heb ik overgenomen uit “Langs de lijn”

Simpelveld, In de kolenmijnen deden op perslucht aangedreven locomotieven dienst. Onder de grond is het niet zo'n handig idee om verbrandingsmotoren te gebruiken, terwijl bij elektrische treinen de kans bestaat dat mijngas ontploft als gevolg van vonken.






Ziet er iets anders uit dan jou locje maar je kan er ook gewoon een soort fantasie locje van bouwen met een luchttank er op. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Een ondergrondse mijnbaan
« Reactie #83 Gepost op: 1 oktober 2013, 00:12:31 »
Ach Wim weet je  ... ik loop dan stiekem toch weer even te denken hoe en waar. Onder mijn baan is het een kleine moeite om een soort la te maken zodat je er makkelijk bij kan met daarop een ovaaltje smalspoor. Alleen aan de voorkant een stuk zichtbaar spoor met een doorkijkje naar een dwarstunnel. Ik heb nog de twee Roco locjes die ik nergens kwijt kan en dus makkelijk hiervoor om kan bouwen. Een een hele berg vuurpijlstokken om de boel te stutten. Aan de achterkant van de baan uit het zicht dan een passeerspoor. Eén locje ompolen en dan de locjes tegen elkaar in laten lopen. Eén met twee volle karretjes en de ander met twee legen. Zodat het net lijkt of hij kolen weg brengt en leeg terug komt. O .. o .. ik ben al bijna om Wim. :o Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga maar snel wat anders doen anders begin ik er morgen al aan.  ;D 
Dat is eigenlijk precies hoe ik het ook had willen doen. En inderdaad: je hoeft alleen het voorste spoor, dat in het zicht ligt te maken en eventueel wat dwarsgangen. Die vuurpijlstokken heb ik ook al liggen. En als verlichting heb ik nog wel een string led-verlichting liggen van de Action :)
Ik zit alleen nog te piekeren over die dwarsgangen; dat moet toch een soort U-profiel worden met een dakje waar het spoor doorheen loopt... maar hoe kom ik daar met mijn kolenschoppen van handen nog tussen?

Citaat van: Pierre
Het motto klopt wel maar ..... mijn foto's komen een stuk minder mooi uit de verf. ;D
Ik ben het meestal erg met je eens Pierre, maar op dit punt zeker niet. Ik heb van jouw baan perfecte foto's gezien en nu ik er zo over nadenk: ook van Tom's baan en GéJé's Tudorhuizen staan me ook bij als foto's waar niks op is aan te merken.

Ziet er grappig uit die locjes... maar het zijn geen schoonheden.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #84 Gepost op: 1 oktober 2013, 00:25:39 »
Ach Wim weet je  ... ik loop dan stiekem toch weer even te denken hoe en waar. Onder mijn baan is het een kleine moeite om een soort la te maken zodat je er makkelijk bij kan met daarop een ovaaltje smalspoor. Alleen aan de voorkant een stuk zichtbaar spoor met een doorkijkje naar een dwarstunnel. Ik heb nog de twee Roco locjes die ik nergens kwijt kan en dus makkelijk hiervoor om kan bouwen. Een een hele berg vuurpijlstokken om de boel te stutten. Aan de achterkant van de baan uit het zicht dan een passeerspoor. Eén locje ompolen en dan de locjes tegen elkaar in laten lopen. Eén met twee volle karretjes en de ander met twee legen. Zodat het net lijkt of hij kolen weg brengt en leeg terug komt. O .. o .. ik ben al bijna om Wim. :o Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga maar snel wat anders doen anders begin ik er morgen al aan.  ;D 
Dat is eigenlijk precies hoe ik het ook had willen doen. En inderdaad: je hoeft alleen het voorste spoor, dat in het zicht ligt te maken en eventueel wat dwarsgangen. Die vuurpijlstokken heb ik ook al liggen. En als verlichting heb ik nog wel een string led-verlichting liggen van de Action :)
Ik zit alleen nog te piekeren over die dwarsgangen; dat moet toch een soort U-profiel worden met een dakje waar het spoor doorheen loopt... maar hoe kom ik daar met mijn kolenschoppen van handen nog tussen?

Kan je er geen losse dakjes op de gangen plaatsen Wim. Tussen de stutten in kan je dat makkelijk camoufleren lijkt me. Zeker als je zoals ik dacht een soort la van het geheel maakt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #85 Gepost op: 1 oktober 2013, 15:03:10 »
Dat is ongeveer precies waar ik aan dacht: een lade onder de module en de dwarsgang met een dakje. Vooraan is het wat makkelijker, want daar is de zichtkant open.
Mijn handen beginnen alweer te jeuken, moest binnenkort maar weer eens een topicje openen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #86 Gepost op: 1 oktober 2013, 17:18:34 »

Mijn handen beginnen alweer te jeuken, moest binnenkort maar weer eens een topicje openen.  :)

Ik moet mijn handen hier ook in mijn zak stoppen hoor Wim. Ik denk dat ik zaterdag in Houten toch eens (heel voorzichtig ) ga neuzen voor een paar kiepkarretjes in N. Volgens mij ben ik bijna om. Ik vind het een wereld onderwerp. En de ingrediënten voor dit recept heb ik bijna allemaal in huis. Je hebt me redelijk wakker geschud. 8) Vooral omdat je het bijna nergens ziet.

Ik ben zeer benieuwd naar je topic ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #87 Gepost op: 1 oktober 2013, 17:39:21 »
Volgens mij ben ik bijna om.
Nou Pierre, ik begin jou zo langzamerhand al een klein beetje heel behoorlijk door te krijgen: volgens mij ben je al om en heb je alles al in dat Haagse hoofd van je zitten. Vijf kiepwagentjes uit Houten, een bos vuurpijllatjes en Pierre gaat helemaal los.
Het voordeel van zo'n kolenmijngangmodule is dat het zit in een lade en je kunt op schoot of in de tuin er aan werken.
En even terug on-topic: iemand nog een tip hoe ik dat glimmende decal-effect op mijn locje kan wegwerken... haarlak?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #88 Gepost op: 1 oktober 2013, 17:53:53 »
Wel jammer dat je niet eerder wist dat stoomloc's niet de mijnen ingaan vanwege allerlei gevaren.
Maar je gaat toch een NL baan bouwen, kan je er dan niet een soort van turftreintje van maken.
Gewoon iets van een ovaal wat gedeeltelijk wordt afgedekt. Voor mijn part met hunebedden :)
Treintje komt dan ergens vol uit er rijdt dan vervolgens door een turf verwerkerij.
Ik weet ook niet of dat allemaal bestaat of heeft bestaan maar het is meer voor de inspiratie.
Kan je er ook nog een waterpartij bij maken met turfschepen.
Ik denk dat zoiets  nog nooit is gemaakt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #89 Gepost op: 1 oktober 2013, 18:54:43 »
Volgens mij ben ik bijna om.
Nou Pierre, ik begin jou zo langzamerhand al een klein beetje heel behoorlijk door te krijgen: volgens mij ben je al om en heb je alles al in dat Haagse hoofd van je zitten. Vijf kiepwagentjes uit Houten, een bos vuurpijllatjes en Pierre gaat helemaal los.
Het voordeel van zo'n kolenmijngangmodule is dat het zit in een lade en je kunt op schoot of in de tuin er aan werken.

 Is het zo doorzichtig. :o  Toch nog niet helemaal om Wim.......... Bijna ::) Er zijn nog zoveel lopende projecten. Ik denk er nog over maar het is zo verleidelijk. 

Op schoot werken dat zou nog kunnen maar in de tuin zal niet gaan ........ ik heb geen tuin. :(

En even terug on-topic: iemand nog een tip hoe ik dat glimmende decal-effect op mijn locje kan wegwerken... haarlak?

Met een fixeer spuitbus voor pastelkrijt tekeningen kom je een heel eind. Ik heb goede ervaringen met Talens (dun spuiten).

Ging het niet met je dry-brush weg Wim? Of heb je daarna pas geplakt?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #90 Gepost op: 1 oktober 2013, 20:06:47 »
Stiekum wist ik eigenlijk wel dat je geen stoom in een mijngang kunt laten rijden; is het niet vanwege het vuurgevaarlijke, dan is het wel vanwege de roet en de stank. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor een dieselloc.
Turf? Ik heb een hele bak vol kolenmijnfabriek liggen, inclusief bewegende liftschacht met een hele constructie op het dak. Bovendien heb ik me suf gespaard aan kiepwagentjes die steenkool gaan vervoeren. Turf vind ik leuk, maar een ondergrondse mijn vind ik toch net wat leuker... én meer uitdaging.  :)
Ik heb net nog even op Marktplaats gekeken of daar nog N-locjes zijn die goedkoop zijn om te bouwen, maar ik moet toch iets vinden waar de motor uit het zicht zit.


Dit KATO-onderstel zou wel eens een kandidaat kunnen zijn; lekker laag motor gedeelte en lekker kort. De zijkanten wat vereenvoudigen, want dat laddertje is alleen voor hele kleine mensen, en een opbouw en karren met die handel.

Citaat van: Pierre
Is het zo doorzichtig. :o
Maak je geen zorgen Pierre, niemand heeft het door... écht niet.

Citaat van: Pierre
Toch nog niet helemaal om Wim.......... Bijna ::) Er zijn nog zoveel lopende projecten. Ik denk er nog over maar het is zo verleidelijk. 
Ja Pierre, je hebt nog zóveel projecten.... Je hebt maar één klein excuus nodig en dan ben je om... en wees maar niet bang, ik zal niet zeggen: "Zie je nou wel?"

Citaat van: Pierre
Met een fixeer spuitbus voor pastelkrijt tekeningen kom je een heel eind. Ik heb goede ervaringen met Talens (dun spuiten).
Ging het niet met je dry-brush weg Wim? Of heb je daarna pas geplakt?
Ik heb die decals er pas als laatst overheen geplakt... was niet slim. Ik doe er nog wel wat drybrush overheen en dan haal ik wel zo'n bus Talens fixeer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #91 Gepost op: 1 oktober 2013, 20:52:59 »
Dit KATO-onderstel zou wel eens een kandidaat kunnen zijn; lekker laag motor gedeelte en lekker kort. De zijkanten wat vereenvoudigen, want dat laddertje is alleen voor hele kleine mensen, en een opbouw en karren met die handel.

Wil je daar dan zo'n perslucht dingetje van maken Wim? Dan moet je wel een onderstel gebruiken van een stoomlocje. Een perslucht loc werkt net als een stoomloc met cilinders voor de aandrijving van de wielen. In principe zou een stoomloc ook op perslucht kunnen lopen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat er in mijnen locs lopen met een brandstof motor met katalysator maar ik weet niet of dat kolenmijnen zijn. Als ik jou was zou ik gewoon een diesellocje in die mijn laten lopen. Je kan er altijd later nog één of ander spannend ding voor maken.

Citaat van: Pierre
Toch nog niet helemaal om Wim.......... Bijna ::) Er zijn nog zoveel lopende projecten. Ik denk er nog over maar het is zo verleidelijk. 
Ja Pierre, je hebt nog zóveel projecten.... Je hebt maar één klein excuus nodig en dan ben je om... en wees maar niet bang, ik zal niet zeggen: "Zie je nou wel?"

We zien wel Wim maar je hebt gelijk dat er niet veel meer voor nodig is. ;D


Citaat van: Pierre
Met een fixeer spuitbus voor pastelkrijt tekeningen kom je een heel eind. Ik heb goede ervaringen met Talens (dun spuiten).
Ging het niet met je dry-brush weg Wim? Of heb je daarna pas geplakt?
Ik heb die decals er pas als laatst overheen geplakt... was niet slim. Ik doe er nog wel wat drybrush overheen en dan haal ik wel zo'n bus Talens fixeer.

Maak voor dat je gaat spuiten even een proef stukje met de zelfde verf die je gebruikt hebt op het locje. Dan kan je kijken hoe het reageert. Jij gebruikt denk ik weer andere verf dan ik. Het is zonde als je het hele locje weer opnieuw moet weateren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #92 Gepost op: 1 oktober 2013, 21:10:21 »
Wil je daar dan zo'n perslucht dingetje van maken Wim? Dan moet je wel een onderstel gebruiken van een stoomlocje. Een perslucht loc werkt net als een stoomloc met cilinders voor de aandrijving van de wielen. In principe zou een stoomloc ook op perslucht kunnen lopen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat er in mijnen locs lopen met een brandstof motor met katalysator maar ik weet niet of dat kolenmijnen zijn. Als ik jou was zou ik gewoon een diesellocje in die mijn laten lopen. Je kan er altijd later nog één of ander spannend ding voor maken.
Ik ben er nog niet uit Pierre.


Deze heb ik ook nog staan en eerlijk gezegd vind ik 'm niet zo geslaagd; zo vind ik het onderstel (van KATO) niet passend en ook de handgreep aan de zijkant van de ketel vind ik niks. Als ik wat aan deze loc zou doen, dan zou ik er een donor N-stoomlocje onderzetten en de stangen op de ketel veranderen. Het vrijgekomen onderstel kan ik dan weer gebruiken voor iets nieuws.
Je hebt gelijk:


Voorlopig kan dit dieseltje ook de mijn in...


...en dit mormeltje kan ook.
Ik denk dat ik eerst maar eens een basisplan in elkaar moet zetten... dit steenkolenmijn-project zit eigenlijk al veel te lang in mijn hoofd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #93 Gepost op: 1 oktober 2013, 21:45:15 »
Dat vind ik ook Wim. Het zijn toch twee heel aardige locjes voor een mijnspoortje. Wat ik op internet heb gezien is niets anders. Daar rijden allemaal van dit soort locjes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #94 Gepost op: 1 oktober 2013, 22:35:46 »
Ga anders volgend jaar eens kijken bij ontrax in utrecht.
Denk dat je dan wel voeie ideetjes kan oppikken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #95 Gepost op: 1 oktober 2013, 22:37:11 »
Ga anders volgend jaar eens kijken bij ontrax in utrecht.
Denk dat je dan wel voeie ideetjes kan oppikken.
Ruik je al de. Mijne, nee maar het an ook de mijne zijn :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #96 Gepost op: 1 oktober 2013, 22:49:12 »
Tom, heb je nou wéér aan die fles ouzo zitten lurken?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #97 Gepost op: 4 oktober 2013, 17:32:23 »
Hoi Wim, ik ben in het bezit van een boek met de titel "De mijnen gingen open, De mijnen gingen dicht"hierin staat een aantal foto's van wat er allemaal gebruikt werd ondergronds. Het schijnt in eerste instantie inderdaad paarden als trekkracht gebruikt werd, later rond 1914, werden deze langzamerhand afgelost door locomotieven die op benzine reden, hierna kwamen inderdaad de perslucht locomotieven. Er staat een foto in het boek van zo'n persluchtloc. die heel veel lijkt op het stoomlocje van jou met een schuifmechanisme. Ik zal trachten de foto's in te scannen en jullie deelgenoot te maken. Mijn opa was kolenboer in Amsterdam en toeval staat er een foto van deze zaak ook in het boek vandaar dat mijn interesse in jouw eventuele mijnbouw. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #98 Gepost op: 4 oktober 2013, 20:03:50 »
Dat zou mooi zijn Nico. Als je dat wilt doen graag!
Kolenboer in Amsterdam? In mijn kindertijd zat er in de Amsterdamse Wilhelminastraat een kolenboer en die verkocht ijs in de zomer... en als er geen ijs werd verkocht, dan lag de hele ijssalon vol met jute zakken gevuld met eierkolen, drietjes en viertjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #99 Gepost op: 5 oktober 2013, 15:26:03 »
Nog even een laatste update:


Ik was nog niet helemaal tevreden over de ietwat glimmende opschriften (decals, transfers) en heb er nog even een extra laagje overheen gezet. En dat is tevens een mooie gelegenheid om moeder en dochter nog even bij elkaar te zetten.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)