Hallo Wim,
Het is een prachtig treintje geworden! Dat wordt straks een blikvanger op de baan. Tenzij je haar onder de baan in een mijn wegstopt natuurlijk. 
Wat betreft die voorbeelden van een steenkolenmijn. In het Duits heet dat een grube en zo'n treintje is dan een grubebahn. Als je daar op zoekt kom je een paar voorbeelden tegen.
Ik heb ontdekt dat als je op het internet iets over modeltreinen zoekt, je veel meer vindt als je Duitse trefwoorden gebruikt. Ze hebben daar gewoon veel meer van dat spul.
Groeten, GéJé
Dankjewel GéJé,
Bedankt voor de tip:
Grubenbahn geeft inderdaad meer hits... alleen val ik nog niet echt van mijn stoel van de voorbeelden. het Bush Grubenbahntje komt ook vaak in beeld, maar dan zijn het vaak fabrieksopstellingen.
Foto: Grubenbahn van Busch (Foto: Weidelich)Wél een leuk voorbeeld.
Nummer vijf gaat denk ik niet onder de grond omdat ze op stoom rijdt. Uiteindelijk doe ik ook maar wat, maar het mag wel ietsje geloofwaardig zijn. Veel verstand heb ik er ook niet van, maar in steenkolenmijnen waren ze daar beneden nogal bang voor mijngas dat tot explosie komt als er vuur bijkomt... en waar stoom is, is vuur. Mijnwerkers mochten beneden ook niet roken en kauwden massaal op pruimtabak. Onder de grond wordt het dus iets van elektrische tractie op batterijen? Wat dat aangaat vind ik het Bush-treintje wel fraai, maar waarom nou weer op Z-spoor... hier heb ik écht helemaal niks aan.
Ach... wat weet ik er ook van. Zijn er ook Limburgers in de zaal?
Ik ben diep onder de indruk van locje Wim. Je bent boven je zelf uit gestegen. Ik kan niet anders zeggen als ... respect !!
Poehee! Dankjewel Pierre.