Auteur Topic: Anna locje ombouwen voor smalspoor  (gelezen 24960 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Gepost op: 19 augustus 2013, 16:28:08 »
Vaak brengen andere forumleden je op de meest briljante ideeën en dan denk je: "Dit wil ik ook!" een H0 loc ombouwen naar H0e. Rollend materieel voor smalspoor is minder goed verkrijgbaar en vaak een stuk duurder... dus dan moet je zelf aan de slag. Geïnspireerd door een soortgelijk project van Pierre ga ik eens zien hoever ik kom.


Een van mijn Anna-locjes. Dit is er eentje uit de simpele serie: een simpel aandrijfwerk en lege koplampen. Komt uit een startsetje, de marktwaarde is nagenoeg nul en is dus zeer geschikt voor mijn project.


Als je de kap eraf haalt blijft er niet veel bruikbaars over... hooguit het motortje, waar waarschijnlijk een wormwiel aan vast zit... de rest is eigenlijk schroot.


De kap is er zó af. Voordat ik hiermee aan de gang ga, moeten eerst de buffers eraf worden gehaald (buffers komen altijd van pas) en die rare lampen gaan ook weg, net als de voor hergebruik geschikte treeplanken.


Anna’s nieuwe vriendje. Gelukkig weet Anna nog niet wat de plannen zijn, want dan zou ze wel anders piepen. Dit N-locje heb ik alweer een tijd geleden van Marktplaats gevist. Het drijfwerk is eenvoudig, maar precies goed voor de transformatie naar H0e. De buffers had ik al eerder van het N-locje geknipt.


De kap van het N-locje is van metaal. Daar kan ik dus echt niks mee. Doordat de kap eraf is helt het locje naar achteren, omdat de motor natuurlijk zwaarder is.


Nou zeg, die twee lijken wel voor elkaar geschapen... past bijna precies! Nog hier en daar wat zaag- , schraap-en vijlwerk en het gaat helemaal goedkomen... Tussendoor nog even spieken bij Pierre’s topic om te zien hoe hij dat flikte.

Wordt vervolgd
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:04:29 »
Helemaal leuk Wim. Dit zijn de leuke tussendoor projectjes. Lekker zagen passen en meten en je houd er iets unieks aan over wat niemand anders heeft. Ik blijf je lekker volgen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:31:27 »
Nou Pierre, als ervaringsdeskundige verwacht ik van jou natuurlijk wel wat tips. Bijvoorbeeld de vraag: wat zou je een volgende keer anders hebben gedaan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:36:43 »
Nou Pierre, als ervaringsdeskundige verwacht ik van jou natuurlijk wel wat tips. Bijvoorbeeld de vraag: wat zou je een volgende keer anders hebben gedaan?
Nou ja .... ervaringsdeskundige ........ 't zal wat..... ik doe ook maar wat.  :o De volgende keer zie ik wel wat ik er van bak. Dat gaat vanzelf als ik bezig ben.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:17:40 »
Nâh... lekker is dat. Aan jou heb ik dus ook niks. :(
De achterkant van jouw loc heeft ovale ramen, zaten die er al in?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2013, 09:52:00 »
Nâh... lekker is dat. Aan jou heb ik dus ook niks. :(
De achterkant van jouw loc heeft ovale ramen, zaten die er al in?

Als je ergens mee zit wil ik wel meedenken. ;D

Ja .. dat klopt Wim. Deze ramen zaten er al in. Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij ook pas op de foto opviel toen de locjes naast elkaar stonden. Hij was ook vanaf de fabriek groen gespoten en had een groter glad dak.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2013, 12:51:03 »
Ik heb nog eens even naar je Anna gekeken en ik denk dat als ik het zou doen hem/haar vlak voor de cabine/cabinemachinistenhuis af zou zagen. Dan kan het voorstuk met de stoomdom precies tegen het machinistenhuis aan en komt het mooi uit met de voorwielen en de bovenbouw. De stoomdom kan je het beste de helft in hoogte inkorten en het bovenste dikke gedeelte van de schoorsteen afzagen. Ik denk dat je dan aardig in verhouding bent. De stukjes aan de onderkant van het machinistenhuis dichtmaken en aansluiten aan de ketel met een kleine stukjes plaat of de originele stukjes gebruiken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2013, 13:38:44 »
Kijk, daar heb ik nou wat aan.  8)


1 Ik begin eerst met de cabine los te zagen van de ketel... die stippellijn loopt natuurlijk aan de andere kant door.
2 Dan zaag ik de cabine doormidden over de lengterichting. Volgens op maat schuren zodat-ie de gewenste breedte heeft.
De rest van de ketel past natuurlijk niet meer omdat de cabine smaller is geworden. De ruimte waar het restant ketel in komt moet dus wijder worden gemaakt.
Schoorsteen korter, treeplanken op maat zagen enzovoorts...
Zoiets?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:54:55 »
Ik zou hem nog iets anders zagen Wim. Anders ben je je dom kwijt en dat is een raar gezicht. De dom moet wel wat lager worden.


 Ik dacht eigenlijk zo iets. En voor het mooie (als dat kan met het motortje) zou ik het machinistenhuis ook nog iets inkorten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2013, 18:10:15 »
En die dom kan niet wat kleiner? Een klein model dom zeg maar?
Jij hebt ook nog een stuk van voor de cabine weggehaald... Er is geen naad te zien... hoe heb je dat nou weer geflikt!

(Paar minuten later)
Ik zie het nú pas... je hebt mijn locje ge-photoshopt.  ;D
Ben er gewoon ingestonken!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:45:16 »
Het was niet de bedoeling je ergens in te laten stinken hoor Wim maar door alles 1 : 1 aan elkaar te knippen en te plakken kan je wel zien of alles past. ;D En het kan dus wel. Je locje kan er zo uit komen te zien.

Een kleinere dom is natuurlijk nog veel mooier dan een ingekorte versie. Daarom ben ik zelf destijds gegaan voor een TT modelletje uit de rommelbak. Daar was alles net even kleiner.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:32:52 »
Het was niet de bedoeling je ergens in te laten stinken hoor Wim maar door alles 1 : 1 aan elkaar te knippen en te plakken kan je wel zien of alles past. ;D En het kan dus wel. Je locje kan er zo uit komen te zien.
Ik voel niet belazerd hoor... maar als je nagaat dat Photoshoppen mijn dagelijkse werk is en ik het aanvankelijk niet in de gaten had, dan heb je knap werk geleverd en natuurlijk van jou ook uitgekookt om het op deze manier te laten zien.  :)

Citaat van: Pierre
Een kleinere dom is natuurlijk nog veel mooier dan een ingekorte versie. Daarom ben ik zelf destijds gegaan voor een TT modelletje uit de rommelbak. Daar was alles net even kleiner.
Ik heb nog een bouwpakket van een Dapol stoomloc uit Engeland. De kwaliteit qua detaillering van dit pakket is pet en kan ik dus prima rippen voor onderdelen. Ik ga eens kijken wat ik daarvan kan gebruiken.
Bedankt voor je input.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2013, 21:33:47 »
Kleine update:


Een exploded view van mijn ex-Anna locje. Ze heeft er volgens mij niks van gevoeld.


Was toch bezig, dus gelijk maar even de cabine wat smaller gemaakt. Ben nu bezig met het verwijderen van die olielampen.
Ik overweeg om de locomotief  een klein tikkie langer te maken. Dat gaat wel ten koste van de voorste koppeling, maar ik denk dat de verhoudingen (met het oog op de Gulden Snede) dan misschien wat beter kloppen. Verder moet ik nog iets vinden om te gebruiken voor een kleinere dom, bovenop de ketel. Denk dat ik de bakken met kinderspeelgoed op zolder maar eens ga plunderen.  :)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2013, 23:23:41 »
Ik overweeg om de locomotief  een klein tikkie langer te maken. Dat gaat wel ten koste van de voorste koppeling, maar ik denk dat de verhoudingen (met het oog op de Gulden Snede) dan misschien wat beter kloppen.

Als je het locje langer gaat maken klopt het niet meer met het onderstel Wim. Dan zitten de zuigers niet meer op de juiste plek. Of je moet het onderstel ook naar voren schuiven maar dat is ook weer een raar gezicht omdat de wielen dan weer te ver naar voren komen en dan moet je het machinistenhuis een stukje inkorten. Ik hoop dat je nog begrijpt wat ik wil vertellen. ???

Verder moet ik nog iets vinden om te gebruiken voor een kleinere dom, bovenop de ketel. Denk dat ik de bakken met kinderspeelgoed op zolder maar eens ga plunderen.  :)

Kan je geen kleine dom maken van een stukje hout? in de boormachine klemmen en dan de vijl er tegen aan. Het laatste met een schuurpapiertje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2013, 00:10:45 »
Als je het locje langer gaat maken klopt het niet meer met het onderstel Wim. Dan zitten de zuigers niet meer op de juiste plek. Of je moet het onderstel ook naar voren schuiven maar dat is ook weer een raar gezicht omdat de wielen dan weer te ver naar voren komen en dan moet je het machinistenhuis een stukje inkorten. Ik hoop dat je nog begrijpt wat ik wil vertellen. ???
Ja Pierre, je verhaal is duidelijk...  :) morgen ga ik wel wat heen en weer schuiven. Het liefst zou ik die ronding voor het machinistenhuis intact laten. Maar wees gerust; ik sla je advies niet in de wind.

Citaat van: Pierre
Kan je geen kleine dom maken van een stukje hout? in de boormachine klemmen en dan de vijl er tegen aan. Het laatste met een schuurpapiertje.
Ik denk dat ik nog wel wat heb liggen aan geplunderde bouwdozen.  :) Het gaat wel wat worden.
Hou je op de hoogte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2013, 14:19:11 »
Nog even een update:


Inmiddels aan één kant (rechts) de restanten verwijderd van een lamp en andere details. Met modelbouwplamuur dicht ik de gaatjes.


Op aanwijzing van Pierre de ketel opgespitst. Als ik het voorste stuk van de ketel aansluit op het machinistenhuis, dan moet-ie aardig passen. Betekent wel dat ik in de ombouw (aan de voorzijde van de cabine) ruimte moet vrijmaken. Voordeel daarvan is dat de bladveren, aan de zijkanten van de ketel, uit het zicht verdwijnen.


En aan de voorzijde de lampen verwijderd. Inmiddels heb ik die bult er ook afgezaagd (want ik vond 'm naar verhouding te groot) en ga op zoek naar iets kleiners dat als dom kan dienen.
Eventuele verlichting heb ik nog niet over nagedacht... wordt waarschijnlijk één lamp voorop.




Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2013, 15:44:38 »
De dom is eraf!


In mijn scheepsmodelbouwdoos vond ik nog een patrijspoort, na wat vijlen en schuren past-ie precies in het gat van die bult... net als de omgekeerde prullenbak.  :)  Hier kan ik wel mee leven.
Zat ineens een gat in de ketel en heb ik dus met modelbouwplamuur dichtgemaakt. Nu nog een H0-plamuurmes vinden.
Ben nu bezig geweest me de cabine pas maken, zodat de ketel erin kan schuiven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2013, 23:06:40 »
Kijk .... dat begint verdraaid ergens op te lijken ;D Lekkere oplossing zo met die patrijspoort Wim. Geeft gelijk een beetje klinknagel effect. Schuif je de ketel nou zo in het machinistenhuis?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2013, 00:36:52 »
Voor ik 'm erin schuif (poeh, dit klinkt anders dan ik het bedoel  :o) moet ik eerst ruimte maken in het machinehuis, maar dan zit-ie qua verhouding vrijwel hetzelfde als jouw ge-photoshopte voorbeeld. Alleen loopt dat stukje voorkant van het machinehuis verder door, want dat wil ik laten zitten, en komt dan nèt voor dat stuk naast de ketel waar de bladveren zitten.
Ik hoop dat je het nog kunt volgen.
Vanavond moest ik werken, dus ik hoop morgenavond weer op een update.

Die patrijspoorten zijn in verschillende maten te krijgen en werken wel leuk als je een pijp uit een muur of een ketel wilt laten komen... of zoals in jouw haven: een rioolpijp uit de kademuur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2013, 10:47:04 »
Voor ik 'm erin schuif (poeh, dit klinkt anders dan ik het bedoel  :o) moet ik eerst ruimte maken in het machinehuis, maar dan zit-ie qua verhouding vrijwel hetzelfde als jouw ge-photoshopte voorbeeld. Alleen loopt dat stukje voorkant van het machinehuis verder door, want dat wil ik laten zitten, en komt dan nèt voor dat stuk naast de ketel waar de bladveren zitten.
Ik hoop dat je het nog kunt volgen.

Ja hoor ... da's prima te volgen. Maar als je dat stukje voor het machinistenhuis dan laat zitten ben je dan niet bang dat het locje er een beetje te "gedrongen" uit komt te zien. Dat met die bladveren is ook wel anders op te lossen.

Vanavond moest ik werken, dus ik hoop morgenavond weer op een update.

Werkse ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2013, 11:02:13 »
Dat-ie er dan wat gedrongen uitziet dat zou best eens kunnen. Maar aan de andere kant: dat voorstuk eraf halen kan altijd nog. Ik laat 'm er dus eerst opzitten en kijk hoe het staat en haal 'm eraf als het totale plaatje beter wordt.
Die bladveren kunnen inderdaad ook weggewerkt worden met wat buizen, compressors en tanks.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #21 Gepost op: 23 augustus 2013, 11:13:12 »
Ik heb nog even wat geprobeerd Wim en ......... bij nader inzien zou het best eens een nette oplossing kunnen zijn. Het ziet er leuk uit zo met een kleine dom. Volgens mij is dit een goede set van jou.

Hier is hij dan WANNA. :P

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #22 Gepost op: 23 augustus 2013, 16:46:29 »
Jij shopt er aardig op los, Pierre! Ze is al geknipt en geschoren!
Het resultaat lijkt inderdaad niet al te beroerd. En dat voorstukje van de cabine... eraf of laten zitten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2013, 18:45:59 »
Weer een mooi project!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
De oplossing met de patrijspoort is op zich goed gevonden, maar ik vind de gefotoshopte versie van Pierre toch beter. zie je geen mogelijkheid om die "geamputeerde" dom helemaal te verwijderen en, en de nieuwe dom direct op de ketel te plakken?

Groette  GéJé 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2013, 19:40:29 »
Jij shopt er aardig op los, Pierre! Ze is al geknipt en geschoren!
Het resultaat lijkt inderdaad niet al te beroerd. En dat voorstukje van de cabine... eraf of laten zitten?

Eigenlijk vind ik het wel wat hebben dat stukje er aan. In tegenstelling van wat ik eerst dacht is het best mooi zo. Maar is er een mogelijkheid om de ketel af te werken zonder dom en dan de omgekeerde prullenbak er zo op? Zonder ring? Of de patrijspoort buigen in de diameter van de ketel en dan de afvalbak er in. Ik ben bang dat anders de dom te dicht bij de raampjes komt. Ik denk wel dat het dan een heel mooi lokje gaat worden. Ik heb er alle vertrouwen in. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/