Auteur Topic: Anna locje ombouwen voor smalspoor  (gelezen 25146 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2013, 20:00:41 »
Volgens mij moet die dom wel erop blijven. Misschien in afgeslankte vorm, maar helemaal weglaten zou ik niet doen. Ik zou hem toch misen. Maar ook ik heb alle vertrouwen in de creatieve vaardigheden van Wim.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2013, 21:24:17 »
Ik gooi nooit wat weg en ik ben een ontzettende twijfelaar... die dom heb ik nog, de patrijspoort en de omgekeerde prullenbak zaten nog niet wasgelijmd. Alle mogelijkheden liggen nog open.
Die van Pierre: om onderzijde van de dom tot op de ketel weg te vijlen, zodat je een min of meer ovaal gat in de ketel krijgt en de patrijspoort daar in te masseren, is wel een optie.
Die van Roel: om de dom in stand te laten, maar kleiner is ook een mogelijkheid.
Die van GéJé: nieuwe dom direct op de ketel.
Ik ga eens kijken of ik van jullie ideeën een gecombineerd concept kan bakken. En als ik naar Pierre’s geshopte concept kijk: ik denk dat een dom met een meer afgeronde bovenkant misschien ook nog een optie is. Ik ga eens wat doen.  ;)
Bedankt voor jullie feedback!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2013, 23:02:34 »
We wachten in spanning af wat je er van gaat bakken Wim. Ik heb er het volste vertrouwen in. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2013, 23:04:48 »
Voorlopig zit de cabine in de lijmklem... en is het tè warm op zolder.  :(
Bovendien begint "The Killing" zo  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #29 Gepost op: 10 september 2013, 22:22:57 »
Tussendoor even een vraagje aan de échte stoomkenners: het Anna werklocje heeft aan de voorzijde van het machinistenhuis (cabine?) aan weerszijden een kleine uitbouw, daartussen zit de ketel. Dat is overigens niet alleen bij dat Anna-locje, maar ook bij veel andere stoomlocs.


Mijn vraag is: wat zit daar in... water of kolen?
Als daar water in zit moet daar dan geen vuldop zitten en waar laten ze dan de kolen... in een emmertje?
Als daar kolen inzitten moet daar dan geen klep boven op en waar vandaan vullen ze dan het water bij... een emmertje?
Niet verder vertellen, maar ik zit hier wel gezellig een stoomloc van normaalspoor om te bouwen naar smalspoor, maar ik kom erachter dat ik eigenlijk de ballen verstand heb van stoomlocs. Ja, dat ze op stoom lopen... maar dat doet mijn fluitketel ook.  :o


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #30 Gepost op: 11 september 2013, 21:44:18 »
Ik weet ook niet precies hoe het in elkaar steekt Wim maar volgens mij is dat vierkante luikje achter de stoomdom de vul opening voor het water. Omdat de Anna volgens mij een werklocje is hoeft er geen tender achter of kolenbak achter. Het locje gaat niet ver van een kolen vulplaats vandaan en kan dus tussendoor gemakkelijk even gaan "eten"  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #31 Gepost op: 11 september 2013, 21:56:31 »
Nou weet je, op een gegeven moment ben je aan het zagen en alles weer in elkaar aan het passen en meten en dan ga je jezelf afvragen of het allemaal nog wel een beetje klopt.


Bij deze versie lijkt het of die twee zijkanten kolenbunkers zijn. Enfin, ik wil er ook geen halszaak van maken.
Morgen zal ik weer wat foto's plaatsen, dan zul zien dat ik de dom van jouw Lima opwindloc heb gebruikt.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #32 Gepost op: 11 september 2013, 22:05:27 »
Leuk man ... dat je nog wat bruikbaars aan de kap hebt gevonden. Ik ben zeer benieuwd ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #33 Gepost op: 11 september 2013, 23:05:00 »
Wim ... Ik heb nog wat gevonden op internet. Dit staat er in de tekst en klopt met wat jij beweerde: Bij tenderlocomotieven zijn in de regel kolenbakken ter zijde van de vuurkist aangebracht en de waterbakken langs, onder of zelfs boven de ketel (zadeltender).

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #34 Gepost op: 12 september 2013, 13:17:29 »
Dank voor je uitzoekerij, Pierre. Betekent wel dat ik nog iets van kolen moet maken in beide bakjes.  :)
Laat ik maar eerst eens beginnen met die stoomdom. Voor de nietweters; dat is die bult die bovenop de ketel zit. Ik geloof dat Pierre me geleerd heeft hoe zo'n ding heet, want voorheen wist ik dat ook niet. De stoomdom op het getransformeerde Anna-locje vond ik te groot worden voor smalspoor, want alles wordt toch een maatje kleiner dus moet die bult ook kleiner.


Dit is de donor-loc uit een van de bakken van Pierre. Elke zichzelf respecterende modelbaanhobbyist haalt z'n neus er voor op en loopt er voorbij, maar Pierre vist dat onderuit zo'n bak. En zie: deze kap van een Lima-opwindloc bewijst zijn nut. De dom is eraf.  :)


Het onderstel met wat paswerk voor de opbouw. De N-koppelingen laat ik er voorlopig nog even zitten.


Het machinistenhuis en de ketel met de dom van de Lima-loc. Ikzelf vind de verhoudingen nu beter kloppen.


De achterzijde van het machinistenhuis met weggeplamuurde verlichting en rechts de ketel.


Het lijkt nog niet goed aan te sluiten doordat alles nog los ligt. Ik denk dat de schoorsteen nog wel een paar millimeter hoger mag, zodat de pijp net boven het dak uitkomt.
Aan de voorzijde hangt de bodem(traan)plaat een beetje over en ik ben er nog niet uit of ik 'm korter maak en hoeveel korter.


De achterzijde. Er komt nog een dakluik op het machinistenhuis.


En de voorzijde. Ik ben er nog niet uit of ik er verlichting opbouw. Ben een beetje bang dat het te vol wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #35 Gepost op: 12 september 2013, 14:25:13 »
Goed bezig Wim,

jouw Anna krijgt al aardig vorm. Is wel weer duidelijk, dat we alles moeten bewaren, zelfs een simpel "speelgoed" treintje kan van dienst zijn.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #36 Gepost op: 12 september 2013, 16:56:37 »
Nou Rick, als je zelf niet alles bewaart dan moet je goede vrienden hebben die dat wèl doen.  ;)
Nog even wat verder gewerkt: het machinistenhuis zit nu vast op de grondplaat waardoor de pasvorm wat beter is geworden.


Een dakluik erop gezet, de schoorsteen wat langer gemaakt.


Als ik zo eens kijk naar de gePhotoshopte versie van Pierre, dan zijn de verschillen niet zo heel erg groot.  :)


Nog een onderdeel op de zijkant gezet dat komt uit een Revell bouwdoos van een Duitse stoomloc. Het geheel hangt nog wat achterover omdat er nog wat lood in de ketel moet komen. De ketel zit nog los, zodat ik kan nadenken of ik er wel of geen verlichting op zet.
Nog even en ze kan in de verf: het onderstel roestbruin en de opbouw ook roestbruin, roestbruin en roestbruin. Behalve de twee frontplaten boven de koppelingen worden vuilrood. Eigenlijk wordt het gewoon een smerig ding.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #37 Gepost op: 12 september 2013, 20:32:06 »
Woww ... Dit ziet er zeeer behoorlijk uit Wim. Top! ;) Schoorsteen is ook netjes geworden zo.

Ik ben misschien een zeurpiet maar ik heb nog wel een heel klein puntje. De twee cilinders zitten nog een heel klein stukje te ver naar achteren. Het onderstel moet haartje verder vooruit zodat de cilinders recht onder het schuine gedeelte komen te zitten langs de ketel. Of is dit gezichtsbedrog (hoek van de foto) en zitten ze goed? Dan heb ik niets gezegd. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #38 Gepost op: 12 september 2013, 21:23:52 »
Van Pierre krijg je degelijke technische ondersteuning.
Van mij alleen maar lof en respect voor wat je ervan gemaakt hebt.
Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.
Succes met de laatste loodjes.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #39 Gepost op: 12 september 2013, 23:16:39 »
Nou Pierre, niet misschien; je bent zeker een zeurpiet! Maar... je hebt misschien wèl gelijk. Ik zal eens zien of ik van de voorkant nog wat kan afvijlen zodat de opbouw wat naar achteren kan. Als dat niet wil, dan bouw ik een nieuwe cilinder over de oude heen, zodat-ie recht onder die steunberen zit. Me nooit gerealiseerd dat die steunberen enig verband hadden met de cilinders. Moet je nagaan: ik bouw zonder ook maar de minste kennis van stoomlocomotieven een stoomlocomotief en dat ding gaat nog rijden ook.  8)
Ik vind het natuurlijk bijzonder strelend dat jullie vol lof zijn, maar positieve feedback helpt me ook wel verder. Dus Pierre, blijf maar lekker doorzeuren.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #40 Gepost op: 13 september 2013, 21:11:41 »
Scroll eens helemaal naar onder, daar staat die dan. ;)

KLIK ANNA
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #41 Gepost op: 13 september 2013, 22:13:44 »
Grappig. Het machinistenhuis is wat kleiner en lijkt qua verhouding daardoor wat hoger, maar op de ketel is wèl weer wat meer ruimte. Het is een grappig ding, maar voor bijna honderd euro (en dan ga ik tóch weer in guldens rekenen) vind ik 'm behoorlijk aan de prijs.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #42 Gepost op: 13 september 2013, 22:26:44 »
Tja als je maar steeds alles weer omrekent in guldens ..... zou je ook eens met je salaris moeten doen en dan vergelijken met het laatste salaris wat je in guldens had, hahahahahahaha, zal best schrikken zijn.
Man een loc voor net 100 euro en dan zo gedetailleerd, dat is toch niet duur.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #43 Gepost op: 13 september 2013, 22:48:32 »
Man een loc voor net 100 euro en dan zo gedetailleerd, dat is toch niet duur.

Nou ...... vind ik eigenlijk wel. Mijn duurste loc was maar 50 euro :o (en ik heb er wel een paar) maar was wel gebruikt. De laatste locs die ik kocht waren er 4 voor 100 euro.

Overigens vind ik het best wel een leuk locje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #44 Gepost op: 14 september 2013, 00:41:56 »
Tja als je maar steeds alles weer omrekent in guldens ..... zou je ook eens met je salaris moeten doen en dan vergelijken met het laatste salaris wat je in guldens had, hahahahahahaha, zal best schrikken zijn.
Man een loc voor net 100 euro en dan zo gedetailleerd, dat is toch niet duur.
Nou Tom, dat rekensommetje wil ik wel met je maken: mijn duurste loc ooit was een Roco NS 1100 en die kostte: Hfl. 119,- en die zelfde loc kost nu rond de € 115,-. De prijzen zijn dus verdubbeld en de salarissen bijna gehalveerd. Ondanks dat gaat het me niet écht om het geld, maar gaat het me om de lol, de lol om van oude rommel iets nieuws te maken dat ook nog werkt. En daar komt ook nog een soort van oerinstinct bij: ik ben nou eenmaal een hergebruiker.

Overigens vind ik het best wel een leuk locje. ;) en ook nog best gedetailleerd.
Ja, het is een schattig locje en ook nog aardig gedetailleerd.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #45 Gepost op: 14 september 2013, 17:54:18 »
Vanmiddag even bezig geweest met het aanpassen van de ketel. Zoek de verschillen:


Eerste versie


Tweede versie


Antwoord: de zijsteunen aan weerszijde van de ketel (of wat het ook moge zijn) staan nu recht boven de cilinders.  :) Het lijkt gezeur, maar het zijn toch de kleine details die 't 'm doen. Met dank aan Kapper Pierre.
En nu we het toch over details hebben:


Eén lamp van het ex-Anna-locje voorzien van een ledje.


Het gekke ding brandt ook nog. Als de secondenlijm droog is zal ik met gele glasverf dat xenon-effect proberen weg te poetsen.
Dat lampje komt voor op de ketel, tegen de schoorsteen aan... en dan kan het hele ding in de verf.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #46 Gepost op: 14 september 2013, 20:02:19 »
Grandioos Wim! Erg mooi locje geworden. Ik kan niet wachten tot hij in de verf staat ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #47 Gepost op: 14 september 2013, 20:26:39 »
Jij bedankt voor je feedback. Moet voor-ie in de verf gaat nog wel wat lood in de ketel, anders komt de voorkant omhoog bij het optrekken.
Morgen hoop ik weer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #48 Gepost op: 15 september 2013, 18:07:47 »
Vandaag weer een kleine update:


De eerste verfbeurt: donkerkleurige roest. De volgende lagen wordt een drybrush met steeds lichtere tinten. Het experiment met gele glasverf om van het xenon-witte licht af te komen heeft gewerkt; er komt nu een gezellig geel lichtje uit. Daaroverheen zit een laag Kristal Clear. Dat ziet er nu nog wat houtlijmerig uit, maar dat zou volgens de overlevering helder moeten worden. Dat kopere randje lag nog ergens in mijn scheepsmodelbouwbak. Ik denk dat ik dat koper maar zo laat.


Voor op de ketel heb ik nog iets opgeplakt wat ik op veel stoomlocomotieven zie. Het onderdeel komt uit een Revell bouwdoos Baureihe 18 505, die ik al eerder heb geplunderd voor onderdelen. Wie weet wat dat is mag het zeggen, want zoals jullie inmiddels weten heb ik echt geen verstand van stoomlocomotieven.  :)


Dat apparaat rechts naast de ketel (wat is het?) daar heb ik nog even een dekseltje opgezet en bovenop de kolenbunkers een paar houten luiken.
Inmiddels is mijn ervaring dat H0e is wel erg klein is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
« Reactie #49 Gepost op: 15 september 2013, 22:22:55 »
Geweldig Wim. :o      Verder sprakeloos :-X
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/