Auteur Topic: Aanwinsten Roel  (gelezen 7262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Aanwinsten Roel
« Gepost op: 29 juli 2013, 16:52:32 »
Het zijn wel geen nieuwe aanwinsten, maar toch.
De buurman kwam er mee aanzetten en zei: zie maar wat je ermee doet.
Maar ik weet echt niet wat ik er mee aan moet.
Zoals dit bv. Het is wel geen goede foto, (ik had geen zin om weer de vliering op te klauteren  :D), maar je kan zien wat het is(ondertussen een betere foto geplaatst).




Het is een PIKO beginnerstreinbaan, maar ik weet niet hoe oud die doos is.
Ik schat begin jaren tachtig. Zijn hier nog liefhebbers voor?

Dan een locomotief. Geheel van ijzer.
Ik denk van M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2013, 17:54:50 »
Die Piko Junior is "gewoon" twee-rail"?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2013, 19:03:32 »
Piko is een fabrikant van modeltreinen en ander speelgoed. Het bedrijf is afkomstig uit het voormalige Oost-Duitsland. Tegenwoordig werkt de firma onder de naam: Piko Spielwaren GmbH. Vanaf het jaar 1952 worden modellen geleverd met de naam PIKO. Deze handelsnaam is een afkorting van de Duitse woorden PIonier KOnstruktion.
Piko maakt best wel mooie Nederlandse treinen, zoals de Mat54 (Hondekop) en is in verhouding met de andere grote merken niet duur.



Let wel als deze set voor 1980 (lees 1989 vallen van de muur) is kan deze best een verzamelaars waarde hebben. Wat de gek er voor geeft, zeker als deze kompleet en ongebruikt is.

De rails is de M

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2013, 19:09:17 »
De Piko set is net wat Wim al zegt twee rail gelijkstroom. Is wel een leuk setje om te oefenen met weateren. Zo'n locje met twee wagentjes kan je overal neerzetten. Als je er mee omhoog zit wil ik het wel van je overnemen. Maar kijk eerst of er een verzamelaar te vinden is op Marktplaats.

Het drie rail locje weet ik eigenlijk niet of het M
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2013, 19:58:20 »
Beste Roel,

Ik heb Koll Marklin 00/H0 1981 erop nageslagen maar daar kom ik deze loc niet tegen. Dat wil niet zeggen dat het geen marklin loc is. Je zou een kunnen zoeken bij alte modellbahnen of bij stummi.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2013, 20:04:09 »
De Piko set is net wat Wim al zegt twee rail gelijkstroom. Is wel een leuk setje om te oefenen met weateren. Zo'n locje met twee wagentjes kan je overal neerzetten. Als je er mee omhoog zit wil ik het wel van je overnemen. Maar kijk eerst of er een verzamelaar te vinden is op Marktplaats.

Ik zal die PIKO eerst maar eens op MP zetten (wel een goede foto van maken). Als er geen liefhebbers voor zijn, dan heeft die set blijkbaar toch weinig waarde en dan zie je mij weer terug, Pierre.

Die loc kan best eens eens een oude blikken M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2013, 20:08:27 »
Ik heb Koll Marklin 00/H0 1981 erop nageslagen maar daar kom ik deze loc niet tegen. Dat wil niet zeggen dat het geen marklin loc is. Je zou een kunnen zoeken bij alte modellbahnen of bij stummi.

Dank je Johan voor het zoeken. Ik ga eerst kijken of er echt geen nummer op staat en dan ga ik verder.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2013, 20:54:04 »
Ik weet niet of de loc wel van M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2013, 21:00:47 »
De Piko set is net wat Wim al zegt twee rail gelijkstroom. Is wel een leuk setje om te oefenen met weateren. Zo'n locje met twee wagentjes kan je overal neerzetten. Als je er mee omhoog zit wil ik het wel van je overnemen. Maar kijk eerst of er een verzamelaar te vinden is op Marktplaats.
Ik dacht nog: "Laat ik eerst eens voorzichtig vragen of-ie voor twee rail is en dan bij een volgend bericht voorzichtig polsen of-ie soms in de verkoop gaat en wat je er dan voor zou willen hebben!"
Roel, voor mij hoef je heus niet eerst voorzichtig te kijken of-ie verzamelaars trekt... en ook niet of je er mee omhoog zit.
Noem maar gewoon een prijs;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2013, 21:11:19 »
De Piko set is net wat Wim al zegt twee rail gelijkstroom. Is wel een leuk setje om te oefenen met weateren. Zo'n locje met twee wagentjes kan je overal neerzetten. Als je er mee omhoog zit wil ik het wel van je overnemen. Maar kijk eerst of er een verzamelaar te vinden is op Marktplaats.
Ik dacht nog: "Laat ik eerst eens voorzichtig vragen of-ie voor twee rail is en dan bij een volgend bericht voorzichtig polsen of-ie soms in de verkoop gaat en wat je er dan voor zou willen hebben!"
Roel, voor mij hoef je heus niet eerst voorzichtig te kijken of-ie verzamelaars trekt... en ook niet of je er mee omhoog zit.
Noem maar gewoon een prijs;D

Ik heb een duidelijkere foto geplaatst. En Wim.......ik kom er zo spoedig mogelijk op terug  8). Je weet, ik gun jullie altijd het allerbeste van wat er van dit spul op de wereld bestaat  ::).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2013, 21:18:44 »
Je weet, ik gun jullie altijd het allerbeste van wat er van dit spul op de wereld bestaat  ::).
Beste Roel, heb ik je al eens verteld dat ik je een uit-zon-der-lijk aardig mens vind?
Vast niet!
Roel, je bent een  uit-zon-der-lijk aardig mens.  8)

(en anderen ook)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2013, 21:48:38 »


Je weet, ik gun jullie altijd het allerbeste van wat er van dit spul op de wereld bestaat  ::).
Beste Roel, heb ik je al eens verteld dat ik je een uit-zon-der-lijk aardig mens vind?
Vast niet!
Roel, je bent een  uit-zon-der-lijk aardig mens.  8)

(en anderen ook)

 :-*

Wist je , Wim, dat die PIKO treinset geen electrische spoorbaan is, maar dat er twee platte batterijen voor nodig zijn?
Zijn die trouwens nog wel te krijgen?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2013, 22:01:04 »
Wist je , Wim, dat die PIKO treinset geen electrische spoorbaan is, maar dat er twee platte batterijen voor nodig zijn?
Zijn die trouwens nog wel te krijgen?
Nou Roel, laat ik je even iets uitleggen:
Van digitaal weet ik niks, maar met analoog kan ik aardig meekomen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je elektriciteit ook kunt opslaan in bijvoorbeeld twee van die grote Witte Kat batterijen. Als ik dat setje zo eens bekijk dan moeten die batterijen in of via dat kastje worden aangesloten op de rails. Daarvoor zijn die blauwe en rode draadjes.
Volgens mij is dat PIonier KOnstruktion treinbaantje dus wel een elektrisch baantje... anders zou het een opwindtreintje zijn met brandende lampjes.  :D
Probeer maar eens om een gelijkstroomtrafo aan te sluiten op dat spoorbaantje... eens zien of-ie het doet.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2013, 22:35:38 »
 :o Je hebt volledig gelijk. Hoe kom ik erop dit geen electrisch baantje te noemen.
Natuurlijk zit er energie (electriciteit) in batterijen. Hoe dom van mij  :o.
Ik geloof dat twee platte batterijen samen 9v is. En die batterijen komen niet in het kastje, maar staan er direct naast. Met draadjes (zie in het linker vakje van de foto) worden die verbonden met het kastje.
Ik ga eens op zoek naar een gelijkstroomtrafo.
Maar nu is het tijd voor een lekkere borrel om die domheid van me af te drinken  ;D.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2013, 22:39:54 »
Wim,

je heb helemaal gelijk, dat kleine dingetje is de "travo"alleen niet op het lichtnet aangesloten maar met twee batterijen. ;D

Idd nog het oude oostduitse Piko met steekrails.

en de 3 rail ga ik net als Pierre als twijfel tussen marklin en trix, Maar wel oud. Zeker begin jaren 60


2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2013, 00:06:23 »
Ik ga eens op zoek naar een gelijkstroomtrafo.
Maar nu is het tijd voor een lekkere borrel om die domheid van me af te drinken  ;D.
Ach vent, we zaten elkaar gewoon lekker te stangen.  ;D
Neem jij een borrel, ik zit aan de Franse worst met Engels bier... gaat errug goed samen.
Cheers mate!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2013, 07:52:50 »
en de 3 rail ga ik net als Pierre als twijfel tussen marklin en trix, Maar wel oud. Zeker begin jaren 60

Beste Rick,

Ik weet
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2013, 09:55:23 »
Roel ik denk bij nader inzien (het motortje) dat het locje van Trix is uit de jaren 50 en voor een liefhebber best de moeite waard. Als je een trafo gevonden hebt en een testje gaat doen met de kleine Piko hou dan ook even de draadjes tegen dat rode locje. Je weet dan in ieder geval of het wissel of gelijkspanning is. Mist het locje nog loopt natuurlijk. ;D 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2013, 16:05:38 »
Na onderzoek, o.a. via een Trix Express fanclub uit Engeland, is nu definitief vastgesteld dat de loc geen M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2013, 16:35:44 »
Na nogal wat zoekwerk, is duidelijk geworden dat het nog onduidelijkler is  :o.
Ik ben bezig beweest met het merk Wesa en Electrotren. Ik dacht in de buurt te zitten, maar nee hoor.
Ook ging ik er van uit dat het gelijkstroom was, maar ik heb een ovaaltje gemaakt van C-rails en daarop het treintje gezet. Natuurlijk eerst lekker wat olie gegeven  :D. Ook heb ik er een slepertje onder gezet, omdat het slepertje dat er onder zit geen echte sleper is voor een C-rail. Bij van rijrichting veranderen is het een soort weerhaak geworden.
Ik had nog een M trafo 6631 liggen, aangesloten en ............ het treintje loopt als een tierelier. Ongelofelijk.
Alleen, om hem van rijrichting te laten veranderen moet je een lipje omzetten. Hij reageert niet op de trafo. Dat lipje zie je op de foto van reactie #7, links boven.

Maar .......wat het nu voor merk lok is, is nog steeds niet bekend  :(. En dat wil ik graag weten!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

bob

  • Gast
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2013, 20:09:18 »
Maar .......wat het nu voor merk lok is, is nog steeds niet bekend  :(. En dat wil ik graag weten!

Gezien de afwerking van de metalenplaatjes zit ik toch aan een DDR merk te denken!

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2013, 11:48:05 »
Ja, Bob, ook daar heb ik aan gedacht. En van dat idee ben ik nog niet helemaal af.
Sommigen zeggen dat het ook een stukje huisvlijt kan zijn, maar ............... of dat echt zo is betwijfel ik.
Toch blijft het raar dat er totaal geen merkje is te vinden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2013, 12:55:13 »
Sommigen zeggen dat het ook een stukje huisvlijt kan zijn, maar ............... of dat echt zo is betwijfel ik.

 ;D Is er 45 jaar geleden ook ergens een Pierre aan het knutselen geweest, en nu breken wij ons hoofd er over wat dat nu toch voor treintje is!  :D
Ik kan me maar zo voorstellen, dat als iemand ooit het trammetje of dat Anna locje van Pierre in handen krijgt, hij net zo nieuwsgierig zal zijn.

Groeten, G

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2013, 12:58:17 »
Inderdaad G
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Aanwinsten Roel
« Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:41:55 »
Nog een paar foto's en ......... een leuke ontdekking:

Naast de lok zaten er nog drie andere wagonnetjes in, waarvan de laatste een stel wielen mist.


Dit wagonnetje laat inderdaad opmerkelijke huisvlijt zien:


Deze trouwens ook:


Dit is de doos waarin al die spullen zaten:


En toen ik de doos goed ging bekijken zag ik op de zijkant staan:

Inderdaad: Budapest.
De rest kan ik niet lezen?

Wat moet ik nu hiervan denken.
Komt deze lok uit Hongarije?
Het wordt steeds interessanter!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.