Auteur Topic: Wel of niet isoleren?  (gelezen 3833 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Wel of niet isoleren?
« Gepost op: 18 juli 2013, 08:45:50 »
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om de rails op mijn baan vast te gaan leggen. Ik ben op het internet aan het zoeken geweest naar de beste manier om dat te doen. Op mijn oude baan had ik het gedaan met dubbelzijdig tapijttape en na diverse opties te hebben overwogen, denk ik toch dat ik dat nu weer ga gebruiken.
Dan kom ik echter op een volgende vraag. Ik kom ook op diverse forums (of is het fora?) discussies tegen over het wel of niet gebruiken van geluidsisolatie onder de rails. Op mijn vorige baan heb ik geen geluidsisolatie gebruikt en ik heb nooit het idee gehad dat de treinen te veel lawaai maakten. Nu ben ik wel benieuwd naar jullie meningen over het wel of niet gebruiken van isolatie.

Groeten, G

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2013, 10:24:01 »
Met of zonder geluidsisolatie maakt iets verschil.
Als je de rail niet spijkert of schroeft haal je het beste rendement uit de isolatie, met spijkers of schroeven heeft isolatie nauwelijks effect omdat het dan door de spijkertejs en/of schroeven door resoneerd.
Als je het al op dubbelzijdig tape plakt dan denk ik dat het al voldoende is, treinen mogen best wel wat rijdend geluid maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2013, 10:39:16 »
Weet waar je aan begint G
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2013, 11:01:35 »
[quote author=G
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2013, 12:15:17 »
Met kurk of laminaatisolatie krijg je misschien 5% geluid-isolatie, de kosten liggen t.o.v. het resultaat dan wel wat hoger maar om nu te zeggen dat het duur is, volgens mij kost zo'n pak rond de 20 euro en dan heb je heel veel materiaal om te versnijden.
Je kan er wel iig een leuk ballastbed van maken als je de kanten ook nog schuin gaat afsnijden.

Treinen mag je best horen rijden, in Werkendam ligt een hele grote baan met c-rail zonder isolatie.
Het hangt ook een beetje af wat voor loc er op rijdt, de ene zal meer lawaai maken dan de anmder, biju mijdt een BR81 en dat lijkt wel een stoomwals met vierkante wielen maar mijn BR64 hoor je amper of je moet het geluid aanzetten dan hoor je ook alleen maar het geluid van de stoomcilinders, het schudden van het rooster en het afblazen.

Verhalen over inbedden met boekbinderslijm of rubbercement kan je vergeten, dat maakt net zoveel lawaai als verdunde houtlijm met een druppie Dreft.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2013, 14:15:28 »

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2013, 15:14:43 »
ik heb gans mijn schaduwstation en aanpalende rails op kurk 4 mm gelegd.De k-rails dan vastgevezen dat de vijsjes maar net drukken tegen de biels en dan 1 draaitje terug.Ze liggen dan goed vast en maakt een hemelsbreed verschil in geluid.In de zichtbare delen gebruik ik merkur bedding en schroef op dezelfde manier.Je hoort sommige treinen rijden maar dat is dan weer de nostalgie voor mij.Wat heb je nou aan een geluidsloze treinbaan ? Wat is er mooier dan de kedeng kedeng van een trein ? Maar dat is dan weer mijn opinie.
Ps:met de kurkbedding heb ik zelfs een zeer goede demping in een lange 3 meter gesloten koker.Voorheen lag daar niets en was enorm van geluid.De kurk is wel duur hoor.In Belgie spreken we over 40 euro voor 10 meter op 50 cm breed.Is de laatste 2 jaar verdubbeld in prijs.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2013, 16:14:58 »
[quote author=G
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2013, 18:50:50 »
Er is geen probleem Pierre. Dat ik vanwege de Profigleis geen ballast hoef aan te brengen heeft volgens mij op zich niets te maken met mijn vraag over wel of geen geluidsisolatie toepassen.
De vraag heb ik gewoon gesteld om de verschillende meningen en ervaringen eens te peilen. 

groeten, G

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2013, 18:56:10 »
uhmm ?
Vastgevezen met vijsjes?  ???

Dat moet je even uitleggen Bellejt.

G

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2013, 19:01:16 »
de kurk lijm ik op de onderplaat met speciale kurklijm uit spuitbussen.De k-ails worden met speciale kleine vijsjes vastgezet .De vijsjes zijn net zo lang dat ze juist met 3 mm in de onderplaat zitten.Zo eenvoudig is het.Soms moet ik door de merkur bedding ook wissels ff bijsturen met vijsjes omdat de wisseltongen niet goed omgaan.Is dan meestal te wijten omdat ze juist op een overgang zitten van de ene naar de andere plaat of aan de omgedraaide marklin aandrijvingen.Maar deze worden stelselmatig vervangen door hofmann of servo's..
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2013, 19:04:39 »
Bedankt voor de uitleg.
maar wat ik eigenlijk bedoelde te vragen; Wat zijn vijsjes?

G

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2013, 19:07:13 »
[quote author=G
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2013, 19:23:14 »
Een vijsje is toch een schroefje?  :)
Tja, mijn Vlaams is ook niet meer wat het geweest is.  8)

Ik kan me wel een beetje voorstellen dat als je het hebt over isolatie van rails, dat de bedding van die rails ook een rol speelt in het hele verhaal.
Eerlijk gezegd ben ik zelf ook wel nieuwsgierig hoe je bijvoorbeeld bij een tweesporig baanvak, de ruimte tussen de beide sporen opvult als je verder geen ballast gebruikt.
Ik zij ook dat ik bijna nergens ballast aan ging brengen. De ruimte tussen twee sporen vul ik wel op.
 Ik heb het idee dat er wat verwarring is ontstaan door mijn opmerking over de ballast. Hiermee bedoelde ik niet dat ik bij voorbaat niet van plan was om isolatie aan te brengen.
 Nogmaals; Dat staat daar volgens mij los van.
Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening over het nut van geluidsisolatie, voordat ik een beslissing neem over het wel of niet gebruiken daarvan.

Groeten, G

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2013, 19:49:28 »
[quote author=G
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2013, 20:19:51 »
Hallo G
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2013, 21:08:56 »
Bij zo'n schaduwstation is het niet eens zo gek om de rails er gewoon los op te leggen. Dan kun je later altijd nog aanpassen zonder de boel los te hoeven trekken.
En weet je al hoe je dat wilt gaan doen op maaihoogte, zeg maar op de begane grond?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2013, 21:29:22 »



Ik heb de isolatieplaat vastlijmd met verdunde houtlijm aan de ondergrond (multiplex) en de rails blijven verder losliggen. Dus niet vastgemaakt aan de ondervloer. Anders verliest je de isolatiewaarde.

Dat is een goede oplossing Roel. Zo werkt de isolatie en kan je altijd veranderingen of storingen in je schaduwstation prima oplossen. ;)


En weet je al hoe je dat wilt gaan doen op maaihoogte, zeg maar op de begane grond?

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #18 Gepost op: 18 juli 2013, 21:30:11 »
Bij zo'n schaduwstation is het niet eens zo gek om de rails er gewoon los op te leggen. Dan kun je later altijd nog aanpassen zonder de boel los te hoeven trekken.
En weet je al hoe je dat wilt gaan doen op maaihoogte, zeg maar op de begane grond?

Nog  niet exact, maar wel met isolatie en zo weinig mogelijk de rails vastleggen. Maar soms ontkom je er niet aan. Wat je zelf ook zegt, bij aanpassingen (en dat weet je nooit van te voren) is het wat gemakkelijker werken. Bij m'n vorige baan had ik vaak de wissels vastgeschroefd en ik wist precies waar. Ik heb geleerd zoveel mogelijk informatie vast te leggen. Voorkomt veel narigheid later.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #19 Gepost op: 18 juli 2013, 21:54:12 »
Bij m'n vorige baan had ik vaak de wissels vastgeschroefd en ik wist precies waar. Ik heb geleerd zoveel mogelijk informatie vast te leggen. Voorkomt veel narigheid later.
Dat is niet zo heel erg gek gedacht. Je kunt ook overwegen zo
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #20 Gepost op: 18 juli 2013, 22:02:52 »
Is over na te denken, Wim. Goeie tip! Alhoewel ik rij met c-rails, moet ik even kijken hoe ik dat dan moet oplossen.
Weet je, ik ben nu bezig met het schaduwstation + spiraal en die wil ik eerst helemaal klaar hebben. Getest en wel. Daar mogen geen fouten in zitten. Is dat goed en functioneert alles naar behoren (met koploper), dan ga ik met de bovenbouw beginnen en dan pas ga ik daarover ook echt nadenken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2013, 22:10:48 »
Nou Roel, dan heb je nog even voordat je je hoofd hoeft te breken over het isoleren van rails.
(en dan zijn we ook weer mooi terug naar het oorspronkelijke onderwerp)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2013, 13:26:03 »
(en dan zijn we ook weer mooi terug naar het oorspronkelijke onderwerp)
Volgens mij waren jullie helemaal niet zo ver van het onderwerp afgedwaald. Ik vind het allemaal zeer nuttige informatie.

Ben wel benieuwd naar je overwegingen en je uiteindelijke keuze, want ik denk dat iedereen zo'n beetje zijn eigen plannen trekt. Alhoewel ik nog steeds geloof dat de ervaringen van anderen geldbesparend (zouden moeten) kunnen werken.

Hoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben dat het heel veel in geluid zal schelen, neig ik nu toch naar wel isoleren. Al is het dan een beetje met de gedachte; Baat het niet dan schaadt het niet.
Geldbesparing is niet het doel geweest van mijn vraag. Het ging mij meer om het werk en de tijd die daar ingestoken moet worden. De opmerking van Roel dat hij wel verschil in geluid merkte tussen zijn spiraal en het schaduwstation, en de opmerkingen van Wim en Pierre over de ballast tussen de rails en het aansluitende landschap, hebben me over gehaald naar de kant van wel isoleren.
Nu alleen nog een beslissing nemen over het materiaal.

Groeten, G

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wel of niet isoleren?
« Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2013, 10:18:41 »
Wat Tom schreef over dat blauwe isolatiemateriaal dat onder laminaatvloeren gelegd wordt, snijdt misschien ook wel hout (ik weet ook niet waar die uitdrukking vandaankomt, want hout zaag je). Voor rond de twintig euro heb je een heel pak en als je daar je gehele ondergrond mee beplakt, dan kun je daar je rails weer overheenplakken. Maar zo gauw je contact maakt tussen je rails en je ondergrond door spijkertjes of schroefjes (vijsjes) te gebruiken, dan is je isolatie-idee (letterlijk) van de baan.
Je hebt dan in elk geval w
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)