Auteur Topic: Tram voorzien van een motortje  (gelezen 16481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Tram voorzien van een motortje
« Gepost op: 23 juni 2013, 20:36:00 »

Soms heb je van die super inspirerende projecten die je aanspreken en gelijk ook aan wil gaan beginnen. Wim had er zo ??n en kwam met zijn tram. Dat zag ik dus helemaal zitten. Helemaal goed. ;)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu wil het geval dat ik drie jaar geleden tijdens mijn vakantie in Portugal in Lissabon twee trammetjes gekocht heb bij een boekenstalletje op een plein. Ik vond ze gewoon leuk. Het zijn volgens mij gewoon stukjes speelgoed maar ze zien er heel behoorlijk uit en ?.. precies de goede maat ook nog. Ik wil er ??n van op mijn baan gebruiken. Aan de wieltjes te zien eigenlijk smalspoor (net als de trams in Lissabon) maar daar heb ik niets aan dus wil ik er een H0 motortje in gaan zetten zodat het trammetje op normaal spoor kan rijden en kan gaan pendelen tussen het station en de haven of strand.

Genoeg gepraat laat ik maar gaan beginnen. Eerst zoek ik alle spullen die ik denk nodig te hebben bij elkaar. Uiteraard het trammetje. Dan nog een pantograaf en heel belangrijk een motortje dat niet te hoog is. Onder de stoelen is namelijk maar een heel beperkte ruimte. Ik vind een Tenshodo motortje wat ik ooit eens ergens op ??n of andere beurs tegen ben gekomen ( met het idee altijd makkelijk) en daar voor een paar centen mee heb genomen. Nu komt dit prima van pas. 





Ik smeer de asjes met een drupje olie en laat het motortje even ?hollen? op de testbank. Loopt perfect!





Het trammetje blijkt heel makkelijk uit elkaar te halen. Met losnemen van twee schroefjes valt het dingetje zo uit elkaar. Het huis blijkt van metaal dus dat is wel prettig. Gelijk op gewicht. Ik zaag de twee uiteinden van de vloerplaat af.  De wieltjes passen niet tussen zijkanten in dus daar moet ik later maar een oplossing voor bedenken. Ik denk dat ik met een oud draaistel van een sloopwagon een heel eind in de goede richting kom. Uit het plaatje met de stoelen moet ik ook nog een stukje zagen zodat het motortje net nog iets meer hoogte krijgt. Als ik straks alles een verfje geef zal er niets meer van te zien zijn. De stoeltjes moeten wel heel blijven omdat er straks nog een paar preisertjes in moeten worden vervoerd. Tot slot plak ik de losse vloerdeeltjes aan elkaar en kan dat lekker drogen.














Wordt vervolgd .....


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2013, 22:48:02 »
Getverdemme Pierre! Jij hebt ook werkelijk alles h?? Heeft die gast nog ergens een trammetje liggen uit Portugal in een van z?n rommelbakken. Ach en natuurlijk weer in een andere bak een panklaar onderstel... drupje olie, stroom erop en het rijdt als de brandweer.
Dat trammetje ziet er super uit! Beetje drybrush en verder niks meer aan doen. Ik zou misschien zelf het gele van de tram Berlijns blauw schilderen, maar dat is een kwestie van smaak.
Wat ik zo op de foto zie is dat het lijkt alsof de wielen van het onderstel ietsje dichter bij elkaar staan, dan de wielen onder de tram. Maar het is de moeite niet om dat onderstel daarvoor uitelkaar te trekken. De tram trekt zo w?l lekker door de bocht.  :)
Nog ??n vraagje: ik zie dat je een handige boorkop op je Dremel hebt zitten. Is dat standaard of heb je die er zelf opgezet? Zo?n boorkop lijkt me handiger dan wat ik er nu op heb zitten.
Oh ja, n?g een vraagje: maak je ook bovenleiding voor je tram?
Goed werk man!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2013, 23:23:22 »
Dat ziet er veel belovend uit! Weer zo'n typisch Pierre project.

Wim, die boorkop is een standaard Dremel accessoire en is gewoon te koop in de bouwmarkt.

G?J

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2013, 23:30:39 »
Alles wat nu geel is dat maak ik blauw Wim. De bovenbouw blijft wel wit en die "houten latjes" langs het raam vind ik ook wel wat hebben. Nog een beetje oude reclame op een randje van het dak... ach ik zie het al helemaal voor me.

De nieuwe wielen zitten bijna op dezelfde plek al de oude wielen maar zijn ietsje groter. Gelukkig niet te veel. Moet kunnen.

Wat ik met al die "zooi" op het dak doe weet ik nog niet . Ik denk dat ik er zoveel mogelijk van af slijp/vijl/schuur zodat het zo glad mogelijk is. En dan de ander pantograaf er op.

Ik heb wel een paar trammasten liggen maar die zijn niet zo mooi meer. Misschien kan ik in Houten nog wat vinden en anders maak ik ze gewoon zelf na. Het zijn masten met een enkele draad dus dat is simpel te doen. Een stuk of 10 heb ik al genoeg aan.

De boorkop is niet standaard Wim maar wel als optie te krijgen van de Dremel. Er zat zo'n klungelig knelding op maar dan kan je niet verschillende maten boortjes en slijpsteentjes inklemmen. Of je moest er iedere keer een ander knelstukje in knutselen. Laat ik nou allemaal verschillende meuk hebben dus ik heb dit kopje er maar bij gekocht. Erruuug handig joh. ;D  
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2013, 23:45:12 »
Dat ziet er veel belovend uit! Weer zo'n typisch Pierre project.

Wim, die boorkop is een standaard Dremel accessoire en is gewoon te koop in de bouwmarkt.

Bedankt G?J?. Dit project is de schuld van Wim hoor. :P

En je was me net voor met antwoorden maar ja ...... wie verkoopt dat Dremelspul nou. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2013, 00:11:22 »
DREMEL Snelspanboorhouder (0,8-3,2 mm) Dremel 4486
Voor snel en eenvoudig wisselen van hulpstukken zonder spantangen.
Dankzij de Dremel boorhouder (4486) kunt u snel en eenvoudig hulpstukken wisselen bij uw multifunctionele Dremel gereedschap zonder spantangen te hoeven gebruiken. Deze kan worden gebruikt voor hulpstukken met een schachtdiameter van 0,4 tot 3,4 mm.

Groeten, G?J?


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2013, 00:14:27 »
Wim, die boorkop is een standaard Dremel accessoire en is gewoon te koop in de bouwmarkt.
De boorkop is niet standaard Wim maar wel als optie te krijgen van de Dremel. Er zat zo'n klungelig knelding op maar dan kan je niet verschillende maten boortjes en slijpsteentjes inklemmen. Of je moest er iedere keer een ander knelstukje in knutselen. Laat ik nou allemaal verschillende meuk hebben dus ik heb dit kopje er maar bij gekocht. Erruuug handig joh. ;D 
Dankjewel heren. En G?J? voor je aanvullende info.
Ik heb een Dremel-look-a-like met zo?n draaispiraal eraan. Dertig euro in Zutphen, daar kun je dus niks van zeggen, maar daar zitten inderdaad voor elke maat weer zo?n klungelig knelding bij en ik had nog een hele berg liggen. Je bent langer bezig met kneldingen zoeken dan dat je bezig bent met boren of slijpen.  :o

Alles wat nu geel is dat maak ik blauw Wim. De bovenbouw blijft wel wit en die "houten latjes" langs het raam vind ik ook wel wat hebben. Nog een beetje oude reclame op een randje van het dak... ach ik zie het al helemaal voor me.
Martini-reclame zag je toen op bijna elke tram en een rode brievenbus op de achterkant.

Wat ik met al die "zooi" op het dak doe weet ik nog niet . Ik denk dat ik er zoveel mogelijk van af slijp/vijl/schuur zodat het zo glad mogelijk is. En dan de ander pantograaf er op.
Ik zou zelf die zooi lekker laten zitten en alleen waar de pantograaf komt wat ruimte maken. Op zo?n dak zat altijd ontzettend veel zooi met isolatoren, roosters en dikke koperen draden. Kijk maar eens op internet.
Ik zie acht ventielatiedingen op het dak, het zou wel h??l toevallig zijn, maar past die pantograaf niet precies op de vier middelste ventielatiedingen?

Ik heb wel een paar trammasten liggen maar die zijn niet zo mooi meer. Misschien kan ik in Houten nog wat vinden en anders maak ik ze gewoon zelf na. Het zijn masten met een enkele draad dus dat is simpel te doen. Een stuk of 10 heb ik al genoeg aan.
Bovenleidingen van trams werden ook vaak aan de omliggende bebouwing vastgemaakt. Zelf masten maken kan inderdaad eenvoudig: stukje dun draadeinde, koperen buisje er overheen, ringetje-moertje aan de onderkant en een soldeerlipje met een oogje bovenin. Aan die overkapping had je meer werk.
Maar, dat had je waarschijnlijk al zelf bedacht.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2013, 09:51:11 »
Ik vind het een superschattig trammetje en dat gewoon bij een boekenstalletje gekocht wauw  :o
Fotografen met passie.

stafmarklin

  • Gast
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2013, 11:11:51 »
Prachtig trammetje, ben benieuwd naar het resultaat. 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2013, 13:54:02 »
Update:

De afdekplaatjes met de veren en zo zaag ik uit een wielstel van een wagon uit de rommeldoos. Het was even zoeken voor de juiste wielafstand. Nu heb ik volgens mij alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld.





Ik wil er ook binnenverlichting en koplampen op maken. De gaatjes van de plastic koplampjes boor ik uit naar 3mm voor de witte  ledjes. Vervolgens gaat de blauwe kwast er over met Humbrol nr. 25 (mat). Alleen het geel maak ik blauw maar het wit vind ik wel mooi.







Wat van het dak af kan zonder veel schade haal ik weg. Voor de pantograaf maak ik een geultje in het dak en vier van de ventilator openingen moeten er ook aan geloven. Ik maak ze op maat zodat de pantograaf voetjes er aardig op aansluiten. Na het vastschroeven van de pantograaf  zet ik de voetjes vast met een drupje tweecomponentenlijm. Dan zijn de spleetjes gelijk een beetje weggewerkt.





Ondertussen is de  verf droog en lijm ik met een druppeltje seconde lijm de ledjes in het huis vast en buig de draadjes naar beneden. In de vloer worden ook vier gaatjes geboord en daar steek ik de draadjes doorheen. Oeps ?? vergeten de achterkantjes van de ledjes zwart te maken. Dat moet dan nog even gebeuren voor ik weer verder ga.









Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2013, 14:23:47 »
Staat inderdaad veel beter dat blauw. Die houten kozijnen met dat cr?mekleurige komt ook veel beter uit de verf. Wordt helemaal leuk.
Waar ik wel ontzettend nieuwsgierig naar ben: w??r op je baan gaat dit snoepje van de week precies rijden? Ik weet dat je een aardige collectie tramspoor hebt liggen, dus dat wordt nog wel even wat werk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2013, 18:59:28 »
Waar ik wel ontzettend nieuwsgierig naar ben: w??r op je baan gaat dit snoepje van de week precies rijden? Ik weet dat je een aardige collectie tramspoor hebt liggen, dus dat wordt nog wel even wat werk.

Al dat tramspoor heb ik eigenlijk niets aan. Het is waardeloos spul. Het zijn alleen bochten en twee kapotte (niet meer te repareren) wissels. Ik ben een beetje aan het zoeken geweest en het komt bij Conrad vandaan. Volgens mij de enige plaats waar je het kan krijgen ..... nou ja ...... kopen voor te veel geld. Ik ga dus normale rails gebruiken en dat hier en daar bestraten.  ;D

Het spoortje heeft een aansluiting op het station en heeft een eigen perronnetje. Vervolgens gaat het over de rivier langs het werfje en de haven naar de vuurtoren/strand en heeft daar een stopplaats. De tram gaat vanaf hier dan weer terug naar het station. De rails loopt nog door naar een laad en los steiger. Halverwege moet er ook nog een aftakking komen over de kade van de haven. De rail over de steiger is ook gelijk uithaalspoor. De rails van het trammetje wordt dus ook gebruikt door kleine vrachttreinen. Dit is zomaar even het idee (alsof je er ook maar iets van snapt ::)) Ik zal wel eens een baanplan maken zodat het duidelijker wordt allemaal. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2013, 19:23:06 »

Mini updeetje:

De vloer er weer even uit gehaald en de achterkanten van de ?koplampen? zwart gemaakt zodat ze naar achteren niet doorschijnen. Was ik even vergeten maar het zat me toch niet lekker. Ook de binnen verlichting (2 led?s) in het dak gelijmd. En de bovenkant een beter kleurtje gegeven 






Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2013, 19:27:57 »
Dat is balen van die rails. Ik dacht dat ik op Marktplaats een lading Hamo tramrails had gezien, maar die staan inmiddels al op gereserveerd. Ik tip je wel als ik wat vind via een PB-tje.
Rechte stukken inbedden met bestrating dat gaat nog wel, het zijn die rot bochten en wissels. Timmerlui zeggen nog wel eens: "Rondwerk is strontwerk!"
Een paar foto?s is ook goed hoor. Op een krukje staan (flikker er niet af) en dan van bovenaf een foto geeft een mooi overzicht.  :)

Aanvulling: Ik vond deze ook nog.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2013, 20:58:32 »
Dat is balen van die rails. Ik dacht dat ik op Marktplaats een lading Hamo tramrails had gezien, maar die staan inmiddels al op gereserveerd. Ik tip je wel als ik wat vind via een PB-tje.
Rechte stukken inbedden met bestrating dat gaat nog wel, het zijn die rot bochten en wissels. Timmerlui zeggen nog wel eens: "Rondwerk is strontwerk!"
Een paar foto?s is ook goed hoor. Op een krukje staan (flikker er niet af) en dan van bovenaf een foto geeft een mooi overzicht.  :)

Ik heb mijn baanplan in een nieuw tipic gezet bij (hoe kan het anders) baanplannen. ;D

Aanvulling: Ik vond deze ook nog.

Dat is'm volgens mij Wim. Het zal wel een nieuwere uitgave zijn die ik heb ..... geel en nr. 28. Ik heb er zeker niet zoveel voor betaald. Volgens mij rond de 10 euries in een blister verpakking.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2013, 21:54:56 »
Ik heb mijn baanplan in een nieuw topic gezet bij (hoe kan het anders) baanplannen. ;D
Ik heb 'm gevonden!  :)

Dat is'm volgens mij Wim. Het zal wel een nieuwere uitgave zijn die ik heb ..... geel en nr. 28. Ik heb er zeker niet zoveel voor betaald. Volgens mij rond de 10 euries in een blister verpakking.
Ik heb nog nooit gehoord dat jij ergens meer dan ? 10,- voor betaalt!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2013, 22:50:08 »
Ik heb nog nooit gehoord dat jij ergens meer dan ? 10,- voor betaalt!  :D

Jawel hoor Wim ...... ik heb er twee gekocht! Da's dan 20 euries ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2013, 23:54:50 »
Jawel hoor Wim ...... ik heb er twee gekocht! Da's dan 20 euries ;D
Ah... je maakt nog een bijwagen?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2013, 23:59:07 »
Jawel hoor Wim ...... ik heb er twee gekocht! Da's dan 20 euries ;D
Ah... je maakt nog een bijwagen?  :)

Dat was ooit wel de insteek maar ik wacht er nog mee. Ik denk dat ik een losse wagen wel leuker vind. Misschien maak ik er ooit nog een en laat ik de trams elkaar aflossen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2013, 09:57:35 »
...omdat de wielen relatief dicht op elkaar zitten en de uiteinden van de tram in de vrije lucht hangen, heb je misschien kans dat ze elkaar in krappe bochten uit de rails trekken. Ik denk dat ik dat met mijn railbus ook een beetje heb. Ik ben nu buffers met profi-kortkoppelingen onder de railbus aan het maken, zodat-ie eventueel ook andere wagons kan trekken, maar ik begin me af te vragen of dat wel slim is.
Twee elkaar afwisselende trams is misschien wel leuker, maar vind jij het wel leuk om twee keer precies dezelfde tram te maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2013, 10:25:39 »
...omdat de wielen relatief dicht op elkaar zitten en de uiteinden van de tram in de vrije lucht hangen, heb je misschien kans dat ze elkaar in krappe bochten uit de rails trekken. Ik denk dat ik dat met mijn railbus ook een beetje heb. Ik ben nu buffers met profi-kortkoppelingen onder de railbus aan het maken, zodat-ie eventueel ook andere wagons kan trekken, maar ik begin me af te vragen of dat wel slim is.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben Wim. Kan je de koppeling niet op een wat langere schacht zetten. Dan komt het scharnierpunt dichter bij de wielen te zitten. Dan geen buffers en natuurlijk niet te krappe bogen maken.


Twee elkaar afwisselende trams is misschien wel leuker, maar vind jij het wel leuk om twee keer precies dezelfde tram te maken?

Nee! :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2013, 10:53:24 »
Twee elkaar afwisselende trams is misschien wel leuker, maar vind jij het wel leuk om twee keer precies dezelfde tram te maken?
Nee! :P
Nou, dan is een langere schacht voor de koppeling misschien een optie. Zo?n bijwagen zit toch wat eenvoudiger in elkaar. En dan rijden die trams elkaar ook niet voor de wielen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2013, 16:59:56 »
Ik ben nu buffers met profi-kortkoppelingen onder de railbus aan het maken

Kan dat ook een stroom doorvoerende koppeling zijn ?
Ik ben nieuwsgierig of dat kan.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #23 Gepost op: 25 juni 2013, 17:18:16 »
Update:

Ook reizigers in de tram mogen natuurlijk niet ontbreken. Ik heb ooit eens 100 van die goedkope 2e keus poppetjes gekocht speciaal om daar wagons mee te gaan bevolken. Ook hier plak ik een handjevol van die grappenmakertjes in.



De draden van de binnenverlichting verleng ik met dunne koperdraadjes (gestript telefoondraad) zodat ze makkelijk zijn weg te werken in de hoekjes tussen de wand en het glas. Ook hiervoor boor ik een paar gaatjes in de vloerplaat.





Het trammetje kan weer in elkaar geschroefd worden. En kijk ?. Dat  gaat zowaar weer ergens op lijken.



Aan het huis van het motortje lijm ik twee rest strookjes om hem onder de bak te kunnen schroeven.



Even goed drogen en dan kunnen we weer verder.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #24 Gepost op: 25 juni 2013, 17:41:54 »
Ik ben nu buffers met profi-kortkoppelingen onder de railbus aan het maken

Kan dat ook een stroom doorvoerende koppeling zijn ?
Ik ben nieuwsgierig of dat kan.

Met die koppelingen heb ik geen ervaring Ben maar ik denk dat het wel moet kunnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/