Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 217028 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #300 Gepost op: 25 september 2014, 22:17:16 »
Heel mooi resultaat Roel.
Ik ga denk ik ook maar eens op MP zoeken naar die ledstrips.

 Gert-Jan

stafmarklin

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #301 Gepost op: 26 september 2014, 19:37:54 »
Gert-Jan, ik heb deze ledstrips gekocht via Ebay in Hongkong. Gratis verzending en binnen de week in mijn bezit voor ± 4 Euro. Ik heb ze getest een ze werken. Je kan ze krijgen in verschillende kleuren.
Hier de link
http://www.ebay.nl/itm/181228195719?var=480277632392&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #302 Gepost op: 26 september 2014, 19:48:22 »
Bedankt voor deze link Staf,
Deze zijn nog goedkoper dan de leds die ik op marktplaats kon vinden.

Gert-Jan

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #303 Gepost op: 26 september 2014, 21:22:19 »
Ja Staf, deze link bespaart inderdaad geld. En Gert-Jan heeft gelijk, goedkoper dan Marktplaats.
Ik denk dat ik maar direct wat ga bestellen.
Dank voor de link.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #304 Gepost op: 26 september 2014, 21:42:02 »
DIe link is ook wel wat voor mij, nog 1 vraagje over deze strips, kan je zo'n hele rol nu ook op 12 volt gelijkstroom aansluiten, of alleen stukjes van 3 of 5 ledjes?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #305 Gepost op: 26 september 2014, 21:45:42 »
Hans, je kunt het aantal ledjes zelf bepalen. Al doe je de hele rol. Voor het station heb ik stukken van 60 á 70 cm gebruikt , maar ook stukjes van 10 cm. Bv. boven de trap van de perronbrug.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #306 Gepost op: 26 september 2014, 21:46:50 »
roel maar de spanning voor hele rol of 3 stuks blijft 12 volt ? niet dat ik een hele rol opblaas :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #307 Gepost op: 26 september 2014, 22:21:13 »
Hans, ik heb net een hele rol van 5 meter op de trafo aangesloten en alle ledjes (60 stuks geloof ik) branden netjes. Dus geen opblaasgedoe.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #308 Gepost op: 26 september 2014, 22:22:10 »
Dan je voor de test roel, laten we maar weer

[on topic] gaan dan :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #309 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:03:50 »
Weer tijd voor een update.
Omdat ik de perrons 8 mm hoger heb gemaakt, om meer aan de realiteit tegemoet te komen, is het ook nodig om het station in zijn geheel 8 mm op te vijzelen.
De volgende foto's, zonder veel tekst overigens, laten het verloop zien.




Het stationsgebouw moet, zoals te zien is, nog onder handen genomen worden.
Eerst maar de verhoging klaarmaken.


De diverse trappetjes in elkaar fröbelen.


Zo moet die ongeveer gaan worden.






Ik had nog wat tegelkarton liggen van de perrons, dus die ook maar gebruikt voor de straatzijde van het station.
Uiteraard lopen daar zo dadelijk genoeg mensen om de kleine oneffenheden weg te werken.




En dit is het resultaat.

Nu ga ik het station zelf onderhanden nemen. Vooral aan de perronzijde moet het een en ander gebeuren.
De afdakjes repareren, verlichting aanbrengen etc. Genoeg te doen.

Dus...wordt vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #310 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:08:39 »
Mooi opgelost Roel, ziet er uit alsof het geheel zo bij elkaar hoort.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #311 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:13:56 »
Heel netjes, denk wel dat als de Arbo langs komt en er geen hekjes staan tussen die trapjes dan.... :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #312 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:16:39 »
Ziet er keurig uit en idd met hier en daar nog een hekje is het helemaal perfect
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #313 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:18:45 »
Ik blijf het een van de mooiere stations vinden... maar ja, ik heb al een station.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #314 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:20:44 »
Heel netjes, denk wel dat als de Arbo langs komt en er geen hekjes staan tussen die trapjes dan.... :-\
Ik ken de ARBO wel een beetje en weet dat die instelling behoorlijk lastig kan zijn, dus ...... hekjes, verlichting aan de voorkant etc. komen later.
Je wilt niet weten, overigens, hoe lastig de ARBO is als het om de veiligheid in de molen gaat.
De ouwe molenaars draaien zich in hun graf om als zij nu al die veiligheidsvoorzieningen in de molen zien.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #315 Gepost op: 19 oktober 2014, 23:49:51 »
Het heeft heel wat voeten in aarde maar dat heb je keurig opgelost Roel. Het heeft wel wat zo met al die trappetjes. Mooi man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #316 Gepost op: 5 november 2014, 22:20:19 »
Van het station ga ik de overkapping renoveren. Echter, er zitten daar lelijke lijmvlekken op, waarschijnlijk van plasticlijm van Revell of Faller.
Ik heb al veel geprobeerd om die vlekken te verwijderen, maar tot op heden zonder resultaat. Weet iemand van jullie misschien hoe die vlekken echt verwijderd kunnen worden. De 'glas'platen moeten echter zo min mogelijk beschadigd worden.
Hier een foto van die platen.



Lukt het niet, ja, dan moet ik naar een andere oplossingen zoeken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #317 Gepost op: 5 november 2014, 22:26:47 »
Nieuw plexy glas er in plakken Roel denk niet dat je het echt schoon krijgt of camoufleren met herfst bladeren of zo.

Heb je al aceton geprobeerd ??
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #318 Gepost op: 5 november 2014, 22:35:39 »
Hoi Roel,

Voorzichtig schuren.
Daarmee beschadig je het oppervlak van het het plexiglas wel maar dit kan je weer weg polijsten.
Als de lijmresten weg zijn eerst met heel fijn waterproof schuurpapier nat schuren en daarna met een aluminium polijstmiddel en een doek polijsten. 
 
Groeten, Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #319 Gepost op: 5 november 2014, 22:52:03 »
Heb je al aceton geprobeerd ??

Aceton zou ik zeker niet gebruiken. Dan slaat het transparante plastic meteen wit uit.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #320 Gepost op: 5 november 2014, 23:00:46 »
Aceton heeft dezelfde uitwerking als lijm of chloroform; daar knapt het zéker niet van op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #321 Gepost op: 6 november 2014, 09:23:03 »
Ik ben bang dat je het niet meer goed kunt krijgen Roel. Ik ben zelf ook bezig geweest met de stationsoverkappingen op mijn baan. Die waren ook nogal slordig in elkaar gezet en er waren aardig wat van deze plekken op de ruitjes. Ze zitten er nog.  ;D De plastic lijm die men over het algemeen gebruikt heeft als eigenschap dat het de plasticlaag een klein beetje oplost. Dit is ook gebeurd bij deze geknoeide lijm op je dakjes. De witte vlek zit gedeeltelijk in de plaat. Aceton of andere oplosmiddelen maken het alleen maar erger. De enige manier om het op te lossen is het aangevreten deel weghalen zoals Gert-Jan al aangeeft door te schuren/polijsten en dan maar hopen dat het niet te diep zit. Helaas is het meestal onbegonnen werk zeker omdat er nog allemaal structuur in de dakjes zit in de vorm van daklijsten en zo waardoor schuren haast niet te doen is. Polijsten gaat overigens ook erg goed met ouderwetse (Brasso) koperpoets.

Je kunt ook besluiten het "glas" te vervangen door een nieuw stukje maar dan ben je de ruitjesverdeling kwijt. Die kan je inkrassen of door opplakken van een heel dun strookje etiket weer opnieuw creëren.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Ik denk dat het zo goed mogelijk moet opknappen en er dan mee moet leren leven. ;D     
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #322 Gepost op: 6 november 2014, 09:47:28 »
Aceton is geen oplossing voor het probleem. Wat Pierre al zei, de lijm (of vlek) zit al een beetje in de plaat. Wat Gert-Jan voorstelt is op zich best goed, maar heb toch weinig vertrouwen in het eindresultaat. Ik denk dat ik met Rob en Pierre meega door te gaan zoeken naar dunne perplexplaatjes en later zelf de glasverdeling inmaken. Ik heb wel perplex liggen, maar die is 3 mm dik. Wel wat te dik hiervoor.
Ik moet toch ook nog een oplossing bedenken voor de ledstrip. Die wordt van boven zichtbaar door het glas en dat moet wel een acceptabel gezicht worden. Dus op zoek in mijn rommelbak of ik iets van een glasplaat kan vinden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #323 Gepost op: 6 november 2014, 09:57:47 »
of camoufleren met herfst bladeren of zo.
Ik verlang nu al weer naar de zomer dus die herfstbladeren zijn niet goed voor mijn gemoedsrust  :).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #324 Gepost op: 6 november 2014, 20:09:06 »
Ik denk dat nieuwe ruitjes inzetten het mooiste resultaat oplevert. De meer uitgebreidere kantoorboekhandels verkopen overheadsheets. Ik heb daar een heel pak van liggen en die zijn relatief goedkoop en mooi helder. Je kunt dan twee dingen doen: zo'n overheadsheet door de printer halen en de spijlen erop printen of een etiket met zwarte viltstift zwart maken en dan met een scherpe scalpel en dunne strookjes snijden en op de ruitjes plakken.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)