Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 217001 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #175 Gepost op: 9 april 2014, 18:26:24 »
Auhagen heeft dat inderdaad, maar ook voor de perronranden. Mooi spul, goed te snijden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #176 Gepost op: 9 april 2014, 18:47:15 »
In Nederland zijn die perronranden vaak ook uit baksteen opgetrokken en ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat in Duitsland wordt gedaan. Je kunt natuurlijk ook gewoon schuurpapier met een fijne korrel erop plakken en dat dan schilderen... Is in elk geval een stuk goedkoper.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #177 Gepost op: 9 april 2014, 18:54:27 »
Voor perron randen kun  je ook gietmallen gebruiken van Sporle.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #178 Gepost op: 9 april 2014, 22:40:19 »
Ik had nog van karton een flink aantal meters liggen van een perronzijkant en die kan ik nu mooi lijmen aan de zijkant van de bovenste strook. Ooit eens gekocht, dacht ik, in Houten.
Daaronder wil ik dan de open ruimte tussen de rails en de onderste strook opvullen met erbij kleurend fijne grind.
Hoe ik de bovenkant van het perron ga afwerken, dus welke bestrating, is nog een vraag. Ik weet niet of daarvoor iets kant en klaar te krijgen is. Misschien dat een van de lezers een optie weet.
Auhagen heeft perronranden en ook platen stoeptegels die je op de bovenkant kunt gebruiken.


Voordeel is dat je het perron mooi kunt laten overlopen naar het trottoir met dezelfde stoeptegels. Overigens zijn de perronranden die ik hier heb gebruikt versneden onderdelen van Kibri.

Ik heb inderdaad die trottoirplaten bij Auhagen zien staan, maar er staan geen afmetingen bij. Die heb ik ondertussen opgevraagd. Wat ik nog zoek bij Auhagen zijn trottoirbanden, die ik in combinatie met die trottoirplaten kan gebruiken. In eerste instantie even niets gevonden, maar ik had en heb nu weinig tijd, dus morgen maar eens uitgebreid zoeken. Die dingen zullen er wel zijn.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #179 Gepost op: 9 april 2014, 22:59:19 »
Roel wat ben jij lekker opgeschoten joh!!
Ziet er hartstikke goed uit.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #180 Gepost op: 10 april 2014, 00:23:30 »
Beste Roel, aan weerszijde van de Auhagen trottoirplaten zitten stoepranden.


Deze dus.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #181 Gepost op: 10 april 2014, 08:59:00 »
Lekker opgeschoten Roel. Ik vind je perronzijkantjes super. Heb je al geprobeerd of je met die dubbele plaat niet met je lange wagens vast loopt in de bocht op het perron? Volgens mij kan je niet hoger meer met je perron en is er geen plaats meer om er nog een laagje bovenop te plakken. Misschien is gewoon een uitgeprint tegelstraatje een optie. Of gewoon schilderen. In Nederland zijn de meeste perrons betegeld maar in het buitenland is dit vaak beton of zelfs asfalt.

Hier een voorbeeldje van een glad perron in combinatie met een dichte overkapping. (geen idee waar het is)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #182 Gepost op: 10 april 2014, 09:25:47 »
Hoi Roel,

Steentjes kan je ook schilderen op de volgende manier.
Perron eerst helemaal zwart maken, dan een strookje van dat gaas er op plakken dat ze op naden van gipsplaten gebruiken. Dit is zelfklevend. Dan je perron grijs schilderen en als de verf droog is het gaas er weer aftrekken.

Groet, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #183 Gepost op: 10 april 2014, 09:28:39 »
Goeie tip Gert-Jan  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #184 Gepost op: 10 april 2014, 10:15:18 »
Roel wat ben jij lekker opgeschoten joh!!
Ziet er hartstikke goed uit.
Dank je wel Semantha. Ja, soms ben je uren met de baan bezig en vergeet je de dingen om je heen en daarna weer een tijd niets. Maar al met al zie je toch steeds weer een vooruitgang.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #185 Gepost op: 10 april 2014, 10:45:57 »
Beste Roel, aan weerszijde van de Auhagen trottoirplaten zitten stoepranden.
Ja Wim, dat zie ik nu ook ineens >:(. Ik kreeg net de maten van zo'n kunststof trottoirplaatje binnen, maar dat wordt wel een dure grap om drie perrons mee te bekleden. Ik ga op zoek naar een andere, goedkopere manier. Toch bedankt voor je leuke foto's.

Lekker opgeschoten Roel. Ik vind je perronzijkantjes super. Heb je al geprobeerd of je met die dubbele plaat niet met je lange wagens vast loopt in de bocht op het perron? Volgens mij kan je niet hoger meer met je perron en is er geen plaats meer om er nog een laagje bovenop te plakken.
>:( Hier ben ik vannacht ook achter gekomen, Pierre. Ik ga daar een oplossing voor bedenken. Ik baalde wel (eventjes maar, hoor!) Het zijn maar kleine stukjes bochten, zoals je op één van de vorige foto's kan zien. Misschien kan ik met de bovenste strook MDF ophouden op het einde van de rechte stukken rails. Ik ga wel proberen of ik dan het laatste gedeelte kan afschuinen zodat die soepel overgaat naar de onderste strook, als je begrijpt wat ik (niet) bedoel  :D.

Hier een voorbeeldje van een glad perron in combinatie met een dichte overkapping. (geen idee waar het is)
Leuke sfeervolle foto, Pierre. Inderdaad met dichte overkapping. Kan ik toch wel wat voor mezelf uithalen. Het is wel een groot station zo te zien aan het aantal perrons.

Steentjes kan je ook schilderen op de volgende manier.
Perron eerst helemaal zwart maken, dan een strookje van dat gaas er op plakken dat ze op naden van gipsplaten gebruiken. Dit is zelfklevend. Dan je perron grijs schilderen en als de verf droog is het gaas er weer aftrekken.

Dat is een leuk idee, Gert-Jan, ik ga dit zeker op een proefstrookje uitproberen. Ik denk dat je dat spul bij elke doe-het-zelf-zaak kan krijgen? Is een lekkere manier om goedkoop een bestrating te maken. We gaan het zien. ::)

Lekker opgeschoten Roel. Ik vind je perronzijkantjes super.
Ik heb het even nagekeken, maar die perronzijkantjes zijn van MBZ (als ik het goed heb). Ik hoop dat ik er genoeg van heb liggen.

Als ik doorga met de dubbele stroken MDF, moet ook het gehele station 10 mm omhoog. Een nieuwe uitdaging  :o.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #186 Gepost op: 10 april 2014, 12:20:32 »

Steentjes kan je ook schilderen op de volgende manier.
Perron eerst helemaal zwart maken, dan een strookje van dat gaas er op plakken dat ze op naden van gipsplaten gebruiken. Dit is zelfklevend. Dan je perron grijs schilderen en als de verf droog is het gaas er weer aftrekken.

Dat is een leuk idee, Gert-Jan, ik ga dit zeker op een proefstrookje uitproberen. Ik denk dat je dat spul bij elke doe-het-zelf-zaak kan krijgen? Is een lekkere manier om goedkoop een bestrating te maken. We gaan het zien. ::)

Ik heb dit ooit op een ander forum gezien. (weet niet meer welke) Het zag er heel goed uit. Het is inderdaad een snelle manier om te bestraten. Als je er wat meer werk van wil maken dan kan je langs de randen van steeds 4 of 5 vierkantjes van het gaas de draadjes er tussen uit snijden zodat het rechthoekjes worden en dan heb je gelijk ook stoepranden.
Die rolletjes gaas zijn inderdaad bij elke doe-het-zelf zaak te krijgen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #187 Gepost op: 10 april 2014, 12:37:03 »
Ziet er allemaal schitterend uit hoor Gert-Jan ROEL, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #188 Gepost op: 10 april 2014, 12:40:08 »
Ziet er allemaal schitterend uit hoor Gert-Jan, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Hans
:o  ;D
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #189 Gepost op: 10 april 2014, 12:52:09 »
jaja pfffffff
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #190 Gepost op: 10 april 2014, 14:40:10 »
Zoals ik al eerder zei, en ook Pierre was daar al bang voor, kan ik in de bochten geen dubbele MDF-stroken toepassen. Rijtuigen hebben dan niet meer de vrije ruimte, die komen klem te zitten.
Op onderstaande foto heb ik zichtbaar gemaakt, waar dan de bovenste strook MDF moet gaan beginnen, althans met deze rijtuigen. Dat is wel heel erg veel eraf zagen. Bij nog langere rijtuigen moet er nog meer af. Ook het schuin laten aflopen van de bovenste strook naar de eerste strook is geen optie.



Ik denk dat ik dan toch gedwongen ben om de onderste strook als perron te beschouwen en het hoogteverschil met de rijtuigen voor lief te nemen. Misschien is dat een van de consequenties die je neemt als je met c-rails gaat rijden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #191 Gepost op: 10 april 2014, 23:44:53 »
Ik heb hem gevonden.  :D
perrons maken met stucadoorgaas

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #192 Gepost op: 11 april 2014, 00:06:28 »
Wel slim bedacht voor als je echt meters moet maken. Maar persoonlijk ben ik niet echt overdonderd van het resultaat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #193 Gepost op: 11 april 2014, 12:02:27 »
Ik heb hem gevonden.  :D
perrons maken met stucadoorgaas
Groet, Gert-Jan

Dank je wel Gert-Jan voor dit projectje.
Ik ga dit eens goed bestuderen. 
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #194 Gepost op: 11 april 2014, 22:38:30 »
Wil ik toch de perrons verhogen dan kan dat op deze manier gebeuren. De bovenste stroken gedeeltelijk afkorten en afschuinen. Wagons kunnen er nu zonder problemen langs.



Maar.....perrons verhogen betekent ook het perron verhogen, dat toegang geeft tot het stationsgebouw.
En dat betekent dan weer om het gehele stationsgebouw te verhogen met 10 mm. En dat zal heel moeilijk worden.



Poeh, poeh....wat is wijsheid?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #195 Gepost op: 12 april 2014, 09:27:55 »
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om alleen (de fundering van) het station kunnen verhogen. Dan zou je alleen de trappen wat moeten uitbreiden.
Je werkt trouwens de boel wel netjes af.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #196 Gepost op: 12 april 2014, 10:03:29 »
Ik ben het met Wim eens Roel dat je de station fundering op zich kan verhogen of het station op een soort terp zetten. Ik vind overigens de perrons zo heel netjes opgelost. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #197 Gepost op: 12 april 2014, 10:07:48 »
Ik vind overigens de perrons zo heel netjes opgelost. ;)
Dat kan die jongen wel.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #198 Gepost op: 12 april 2014, 16:13:16 »
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om alleen (de fundering van) het station kunnen verhogen. Dan zou je alleen de trappen wat moeten uitbreiden.
Je werkt trouwens de boel wel netjes af.
Ik ben het met Wim eens Roel dat je de station fundering op zich kan verhogen of het station op een soort terp zetten. Ik vind overigens de perrons zo heel netjes opgelost. ;)

Dank voor de tips. Dit zijn ideeën die het waard zijn om over na te denken. Losse trappen kun je op alle beurzen wel krijgen.
Wat betreft het idee om het station op een soort terp te plaatsen vind ik ook wel leuk, alleen moet ik dan eerst eens gaan googlen naar plaatjes en/of foto's.

Ik vind overigens de perrons zo heel netjes opgelost. ;)
Dat kan die jongen wel.  ;)
??? ???
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #199 Gepost op: 12 april 2014, 19:55:36 »
Losse trappen kun je natuurlijk ook zelf op maat maken. Je bent nogal secuur met houtbewerking, dus je kunt plaatjes duoplex (is dat dunnere triplex?) of plaatjes styreen op elkaar plakken en dan heb je gewoon maatwerk.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)