Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 720165 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: St. Barbara VERHUIS KLAAR MAKEN
« Reactie #1375 Gepost op: 6 november 2016, 18:35:46 »
Ook met de bedrading bezig geweest, helaas langer dan een half uurtje hou ik het niet vol.
Baal daar zo van, maar ja het is niet anders.
Kan wel doorgaan maar daar heb ik alleen mezelf mee dus morgen of overmorgen maar weer een halfuurtje rolletjes maken.

Gelijk de bedrading labelen zodat het straks weer eenvoudig weer is aan te sluiten.

Het komt al aardig leeg.

@Wim Corduwener, ik hoop dat het voor de kerst gaat lukken, heb dus nog speling maar ja, hier in huis ben ik ook nog steeds druk met van alles en nog wat wat mijn vrouw kan en mag nog steeds niets doen. Morgen zijn er alweer 4 weken voorbij, gelukkig voorbij gevlogen maar er komen nog een aantal moeilijke weken. Morgen de eerste echte fysio vorige week intake gesprek dus morgen voor het eggie dan mag ze een beetje heen en weer pendelen met de rechterarm. Ondanks dat er geen groter leed is dan je eigen leed beseffen we wel degelijk dat er veel ergere dingen zijn dan een nieuwe schouder.

ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1376 Gepost op: 6 november 2016, 19:33:31 »
Na het eten nog even een stukje afzagen.
Deze berg moet getopt worden om (hopelijk) de baan straks passend door het trapgat af te laten dalen.

De zaag er in.

Gelukkig zijn de spanten van populieren triplex dus dat zaagt lekker ligt.

Maar dan slaat de pech toe, een schroef belemmerd het zagen, deze gaat er morgen uit, ben nu ff klaar met het demonteren en zagen.

Er sneuvelen wel een paar boompjes maar ja, als het niet erger wordt dan kan dit stuk straks zo er weer op en met een beetje smurrie en verf zie je er niets meer van.

Raages

• Gast
« Reactie #1377 Gepost op: 6 november 2016, 21:18:37 »
Nou Tom, je hebt die baan wel behoorlijk geruiïneerd.  :D Maar goed dat hij naar een modelbouwer gaat en niet naar een museum.
Wat een bossen draad zeg. Waar is dat allemaal voor?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1378 Gepost op: 6 november 2016, 22:13:58 »
Frits, de meeste draden zijn voor de magneetartikelen, wissels en armseinen. Ook zitten er draden tussen voor de daglichtvoor- en hoofdseinen. Voor de daglichtvoorseinen heb je al 5 draadjes nodig en voor de daglichtseienen heb ik het beperkt tot rood-groen-geel voor de seinbeelden groen, groen/geel en rood. dat zijn ook 4 draden per sein, ieder wissel heeft 3 draden.

Dan verder nog de nodige draden voor actie's op de baan zoals lassers en fotografen en dan niet vergeten de verlichtingsdraden voor huisjes en lantaarnpalen.

En de belangrijkste draden voor digitaal rijden zijn de bezetmelddraden, stuk of 37.
Al met al valt het wel mee hoor, zonder draadjes kan je niet.

Ik zal proberen bij de volgende baan bij te houden hoeveel meter draad ik zal gebruiken. :D

Raages

• Gast
« Reactie #1379 Gepost op: 7 november 2016, 08:20:55 »
Dan verder nog de nodige draden voor actie's op de baan zoals lassers en fotografen en dan niet vergeten de verlichtingsdraden voor huisjes en lantaarnpalen.

Ik zal proberen bij de volgende baan bij te houden hoeveel meter draad ik zal gebruiken. :D

Je brengt hier toch een fout bij mijn ontwerp aan het licht Tom. Die statische verlichting had ik tot nu toe gewoon vergeten omdat die niet geschakeld wordt. Nu ja, aan of uit natuurlijk en ook dat valt te automatiseren met een lichtgevoelige cel. Gelukkig is mijn ontwerp nog in de ontwerpfase en kan er nog wat worden aangepast.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1380 Gepost op: 7 november 2016, 17:05:35 »
Zo zie je maar Frits(@Raages), ook het demonteren van een baan laat ons zien wat we soms tijdens het bouwen vergeten zijn.

Vanmiddag het laatste stuk gezaagd.
Viel toch een beetje tegen want natuurlijk zitten er hier en daar weer schroeven in de weg maar uiteindelijk kwam de top los.
Op wat afgebroken bomen, paar bergbeklimmers en wandelaars na is de schade allemaal wel meegevallen.
de bomen zijn er weer op te plakken, de bergbeklimmers en de wandelaars kunnen ook weer met een druppie lijm terug op hun plek.

De zaagsnede is me ook wel meegevallen, met wat modelleerpasta is dat zo weer hersteld.

.......... en los  :O

Ook de doorgezaagde spanten hebben weinig schade dus beetje houtlijm of velpon en je ziet er geen barst meer van  :)

Het geheel sla ik voorlopig onder de baan op.

Het lijkt zo wel een diorama op zijn kant.

Hier kan het later zo weer op terug.

Tja en dan ziet het er nu nog zo uit.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #1381 Gepost op: 7 november 2016, 18:13:21 »
Wel vreemd om een baan te zien wat wordt afgebroken.
Meestal kijk ik hier naar het bouwen van dingen.  :D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1382 Gepost op: 13 november 2016, 16:32:36 »
Vandaag was de Sint voor de laatste keer in St. Barbara.
Klaas was wel even geschrokken toen hij hoorde dat St. Barbara naar een andere eigenaar gaat verhuizen maar hij las in het grote boek dat die eigenaar wel het beste er mee voor heeft en dat hij en zijn zoon dit jaar niet stout zijn geweest.
Daarom mogen de nieuwe eigenaren (vader en zoon) vanavond hun schoen zetten.

In het straatje met Mevr. en Mijneer de Bok op de achtergrond nog even een miet en griet met Klaas en de Piet.

Maar ook de marktkooplieden namen afscheid van Klaas en de Pieten en ze zongen luidkeels Dag Sniklaasje, dag, dag, waarop Klaas antwoorde, Dag Hoor.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1383 Gepost op: 13 november 2016, 16:37:52 »
Ik veronderstel dat Sint en Piet niet mee verhuizen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1384 Gepost op: 13 november 2016, 16:58:36 »
Neu, die gaan weer terug naar Spanje, ook de Kerstman verhuist niet mee.

Raages

• Gast
« Reactie #1385 Gepost op: 14 november 2016, 11:06:21 »
Schitterend gedaan Tom en een mooi in beeld gebracht verhaal.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1386 Gepost op: 14 november 2016, 11:40:10 »
Tsja die slager. Ik weet nog hoe we het er over hebben gehad: een bijgeleverd fotootje van een slagerij achter het raam plakken of een compleet interieur maken. Uiteindelijk is het een erg mooi interieur geworden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1387 Gepost op: 15 november 2016, 19:33:36 »
Kwam deze weer tegen, blijft geweldig.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1388 Gepost op: 24 november 2016, 00:32:47 »
Na 7 maanden mijn Kittel gerepareerd weer boven water.
Was hem al bijna vergeten, vraag me af of het inmiddels al een antiek treintje is geworden, is zo lang weg geweest.
Schandalig dat een fabrikant op zo'n manier met de klachten omgaat, maar ja als je Märklin heet dan denk je dat je je alles kan veroorloven.

Met de kerst maar eens kijken of ik iets kan maken waarop de Kittel een beetje kan pendelen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1389 Gepost op: 24 november 2016, 09:04:53 »
Als ik deze operatie zo eens bekijk dan heb ik één ding wel geleerd: triplex en papier-maché gebruiken en geen gips en kippengaas.  :o
En dat modulair werken heeft ook zo z’n voordelen; zo zie ik op de baan van @Anne W dat-ie er een heel dorp uitlicht.  ::)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1390 Gepost op: 13 december 2016, 13:47:54 »
Helaas, baan ging niet door trapgat, nu afbreken, uithuilen en opnieuw beginnen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1391 Gepost op: 13 december 2016, 14:41:57 »
Helaas, baan ging niet door trapgat, nu afbreken, uithuilen en opnieuw beginnen.

Kan hij ook niet ergens door het raam Tom?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1392 Gepost op: 13 december 2016, 16:13:16 »
Nee helaas Pierre, nu afbreken. Komt goed.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
Re: St. Barbara word definitief gedemonteerd.
« Reactie #1393 Gepost op: 13 december 2016, 23:15:58 »
De eerste fase van het demonteren is begonnen.
Eerst de s88, sein- en wisseldecoders demonteren.

Schroefjes en afstandbusjes bewaren, straks netjes uitsorteren en in een doosje doen en dan heel goed bewaren.

En voor dat straks al het wilde water weg loopt eerst de kano's e.d. in veiligheid brengen.

Omdat het nu wel een beetje in de weg zit eerst wat van de voorkant verwijderen.
Wat heerlijk dat ik dat in het begin eerst heb afgeplakt met schilderstape, nu gaat het vlot los en weinig rommel.
Deze watermolen wordt op het nieuwe project weer gebruikt.

Inmiddels staan de schaapjes op het droge en liggen de koeien te rollebollen tussen de motorrijders.

Nu ff arm wat rust geven.
Morgen zal er niet veel gebeuren, eerst naar de oogkliniek, hoop dat ze de vouw er uit kunnen strijken want ik ga nu wel heel veel kerstlichtjes en kerstballen in de kerstboom zien.

Raages

• Gast
« Reactie #1394 Gepost op: 14 december 2016, 09:27:26 »
Een baan opbouwen is leuk, maar een baan afbreken kan ook hele mooie herinneringen en foto's naar boven halen. Succes Tom.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1395 Gepost op: 14 december 2016, 11:42:06 »
Dit is een hele klus Tom. Ik weet er alles van. Ga je nou helemaal niets meer verkopen van je oude baan? Als je alles er netjes af  krijgt ga je denk ik ook gewoon verder met drie-rail en hergebruik je alles weer of stap je toch over op twee-rail?

Wat je ook doet in ieder geval veel succes met slopen. ;) Netjes slopen gaat ook niet snel en doe het vooral rustig aan met je schouder man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1396 Gepost op: 14 december 2016, 14:43:19 »
Ja Pierre, wordt zeker een klus, alleen al de Preisertjes er af steken zonder dat ze de voetjes kwijt raken is al een karwei. De schaapjes kreeg ik er gelukkig ook bijna allemaal wel goed af en die hebben me toch een dunnen pootjes.

Er zal best wel wat over blijven voor de verkoop zo heb ik 2 engelsmannen die ik niet meer ga gebruiken en ook van de wissels zal wel wat over blijven. Verder een stuk of 5 ontkoppelrail die komen ook niet allemaal meer terug.

On(t)roerend goed zal ook groot deel van gebruikt gaan worden, maar of er nog een BW komt weet ik niet, wel een kleine kolenbunker met een waterkraan (beweegbaar)

De ballast laat gelukkig snel los, voordeel van eerst schilderstape en dan ballasten. Natte papierenzakdoekjes een nachtje er op laten weken en de ballast is zo weg te vegen.

Had graag alles vervangen voor 2 rail want dat is en blijft mooier maar om er nu weer een hoop geld in te steken voel ik niet veel voor.  2rail betekende ook al het rollend materiaal vervangen. Nu gewoon lekker verder met de ouwe zooi  :D

Vanmorge naar de oogkliniek geweest, staar. Kan er ook nog wel bij. Hoef gelukkig niet gelijk geholpen te worden, over een half jaartje is prima. Dan moeten ook alle L.O. (Lichamelijke Ongemakken) maar eens klaar zijn. Zo wel bij mij vrouw als bij mij.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1397 Gepost op: 18 december 2016, 13:40:16 »
Het demonteren gaat nu meer op slopen lijken, het schiet wel aardig op.

Kreeg van de man die de baan wilde kopen nog een leuk doosje opgestuurd.
Tekst op het kaartje was ook bijzonder leuk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1398 Gepost op: 18 december 2016, 13:59:58 »
Het is schokkend te zien hoe je baan aan flarden gaat.
Nog even doorbijten en dan kun je aan een nieuw hoofdstuk beginnen.
Ontzettend veel sterkte!

Raages

• Gast
« Reactie #1399 Gepost op: 18 december 2016, 16:07:22 »
Je maakt er wel korte metten mee. Het kan maar gebeurd zijn.