Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 719428 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:St. Barbara
« Reactie #950 Gepost op: 4 april 2013, 23:03:19 »
Veel beter zo Tom. En zo als we van je gewent zijn de knippermodule weer keurig netjes opgehangen en aangesloten. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #951 Gepost op: 11 april 2013, 18:57:46 »
In eerste instantie dacht ik een baan te bouwen welke ik met schakelaars en wat knopjes zou bedienen.
Maar dan zie je banen die digitaal worden aangestuurd en dat vind je dan mooi maar van binnn denk je das niks voor mij.
Schoorvoetend toch begonnen om de boel digitaal aan te sturen en inmiddels begint de plank vol te raken met allerlei decoders die van alles aan en uit doen of omschakelen.
De voorlopig laatste seindecoder stuurt een aantal relais aan ouderwets maar het werkt en die schakelen dan weer wat el.modules aan zodat de overweg gaat knipperen, diverse laslichten aan of uit gaan en straks ook wat fotografen zo af en toe in actie komen.
Alleen voor die laatste groep zal er nog wel een seindecoder bijkomen en dan is de plank vol.

Ik vind het zelf toch best wel een aardig paneeltje geworden, laatst dacht iemand dat het iets te maken had met ontstekingen voor op afstand bestuurbare raketten of zo. :)

Het digtale paneel in zijn volle breedte bijna vol.

Onder andere deze jongen kan nu lekker de boel aan elkaar gaan lassen alleen moeten er nog wel zijn gasflessen bij komen en iets wat aan elkaa gelast moet worden.
De treinen zullen de momenten aansturen zodat niet de hele tijd iemand aan het lassen is.

Zo en dan hierna de boel zo afstellen dat af en toe iets aan of uitgaat.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #952 Gepost op: 11 april 2013, 20:37:00 »
Dat ziet er weer verdraaid netjes uit Tom deze hele draden boel.  Toch leuk dat er in ieder geval ??n persoon aan zijn treinbaan bezig is.  ;)

Ik vind nog steeds je compressors erg mooi en ook denk dat ik er ook maar eens eentje moet gaan maken. Ik weet niet waar ik hem neer moet zetten maar er is vast wel een plekje te vinden.

Weet je al wat er aan elkaar gelast gaat worden??
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #953 Gepost op: 11 april 2013, 20:45:37 »
Pierre, zo'compressor is wel te doen denk ik.
Met wat rommel uit de rommelbakjes komt er bij jou wel zo'n ding.
Anders moet je het eens proberen via de service dienst van Faller.

Even de handleiding opzoeken op hun site en dan het nummer van de gietboom vermelden en gewoon vertellen dat je ze kwijt bent geraakt.
Soms doen ze niet zo moeilijk.

Tja wat er gelast gaat worden, ik heb nog onderdelen van een waterkraan, maar misschien iets met wat stukken rail. Moet eerst de gasflessen op een steekwagentje maken en dan ook nog 2 slangen er aan anders komt er natuurlijk geen gas uit de brander om aan te steken. ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #954 Gepost op: 11 april 2013, 21:46:50 »
Ik denk dat het eigenbouw gaat worden. Dit is wel weer een leuk miniprojectje. Volgens mij moet het wel te doen zijn met wat meuk uit de rommeldoos. ;D Volgende week ga ik weer fr?belen aan de treinbaan. Lekker! Eerst al de wissels aansluiten. Ik moet er nog 3 doen.

Dat manneke is toch elektrisch aan het lassen Tom? Daar horen toch geen gasflessen bij maar een las trafo? :o
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #955 Gepost op: 11 april 2013, 22:01:38 »
Pierre, ik ben benieuwd hoe de compressor er uit gaat zien, dat gaat vast wel goed komen.

Ja hij zit electrisch te lassen met een ledje maar er zit in het pakketje 2 gasflessen, 1 gele en 1 blauwe.
Dus is het toch autogeen lassen, dan had er denk ik toch beter een oranje ledje aan kunnen zitten.
Maar ik laat het maar zo hoor, autogeen met een electrisch lastintje.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #956 Gepost op: 11 april 2013, 22:31:18 »
Ik ga jou compressor als voorbeeld gebruiken Tom. Je hebt een mooie duidelijke foto gemaakt van dat ding.

Wat die flessen betreft heb je wel gelijk. Ze zitten er bij dus ...... ach. ;) Als het er maar leuk uit ziet is het goed ..... toch?
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #957 Gepost op: 11 april 2013, 23:35:51 »
Ik vind nog steeds je compressors erg mooi en ook denk dat ik er ook maar eens eentje moet gaan maken. Ik weet niet waar ik hem neer moet zetten maar er is vast wel een plekje te vinden.
Volgens mij heb je een garage en een grote locloods waar je zo?n compressor makkelijk kunt neerzetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #958 Gepost op: 12 april 2013, 20:47:35 »
Soms zijn er momenten dat je denkt, doe ik het nu wel goed.
Ik heb nog eens gekeken naar het aansturen van de overwegknipperlichten en kwam tot de conclussie dat ik het een beetje te moeilijk heb gemaakt voor mijzelf.
Het kon veel simpeler, geen 2 aan schakelaars en 2 uit schakelaars maar gewoon 1 die aan gaat door de eerst komende melder en weer uitgaat door de vrijgeef melder.
Scheelt dus 2 handelingen en het maakt de zaak gewoon eenvoudiger uit te voeren.
Ik heb er even wat voorbeelden van gemaakt, zodat het wat duidelijker is.

Deel van het schakelpaneel.

Hier zie je de bezetmelders 11 en 12.
Ik ga echter deze niet toepassen maar ga de (niet zichtbare) melders 10 en 15 gebruiken.
Toevallig zijn nu ook blok 10 en 15 te zien maar die doen hier niet aan mee.

De activeermelder wordt dan 10 en de vrijgeef wordt dan 15.
Passeerd de trein melder 10 dan zal via de decoder het relais worden aangestuurd en bij 15 wordt het weer vrijgegegeven.

En het relais wat wordt aangestuurd.

Zie dit als een tip & trick in iTrain.

Tevens vandaag eindelijk de kaarsen bij de heilige madonna aangestoken en na wat licht-modules te hebben getest de las-effecten gefilmd.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIK</a>

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #959 Gepost op: 17 april 2013, 21:03:13 »
De laatste tijd een beetje in de tuin bezig geweest.
Wederhelft is bijna jarig en dan is het toch leuk als er wat blommetjes in de tuin staan.

Vandaag eens begonnen aan het kleinere spul, de gasflessen op een rekje en steekwagen geplaatst en een klimtouw/lijn gemaakt voor de bergbeklimmers.

en het klimtouw voor de bergbeklimmers.

Gelijk even testen aan de stijle wand.

Ik was eerst een beetje bang dat het klimtouw te grof zou worden, 3 kleuren garen in elkaar gedraaid en met verdunde houtlijm ingesmeerd, maar zo te zien valt het wel mee.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #960 Gepost op: 17 april 2013, 21:53:21 »
Lekkere tussendoor prutswerkjes Tom. Dat manneke kan zo tegen de berg wand geplakt worden.  ;D  Ik vind het klimtouw zeker niet te grof.

Wel heeft de zuurstoffles de verkeerde kleur slang. De slang van het gas is idd rood maar zuurstof is blauw.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #961 Gepost op: 17 april 2013, 22:43:14 »
Vind het er weer heel bijzonder uitzien Tom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #962 Gepost op: 17 april 2013, 23:23:34 »
Lekkere tussendoor prutswerkjes Tom. Dat manneke kan zo tegen de berg wand geplakt worden.  ;D  Ik vind het klimtouw zeker niet te grof.

Wel heeft de zuurstoffles de verkeerde kleur slang. De slang van het gas is idd rood maar zuurstof is blauw.

Ach Pierre, die slang zie je amper, zal nog eens kijken of ik het met wat blauwe verf kan aanpassen, ik vraag me alleen af of die kleuren ook begin jaren 60 al werden gebruikt.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #963 Gepost op: 17 april 2013, 23:52:47 »
Lekkere tussendoor prutswerkjes Tom. Dat manneke kan zo tegen de berg wand geplakt worden.  ;D  Ik vind het klimtouw zeker niet te grof.

Ach Pierre, die slang zie je amper, zal nog eens kijken of ik het met wat blauwe verf kan aanpassen, ik vraag me alleen af of die kleuren ook begin jaren 60 al werden gebruikt.

Ja Tom ......  toen ook al. En carbid druppelaars.  Maar ja ... zo belangrijk is 't ook weer niet. Het gaan om 't idee.  ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #964 Gepost op: 18 april 2013, 00:17:24 »
Als ik het nu zo zie dan ga ik toch proberen om die ene slang blauw te maken, vervangen zal niet meer lukken ben ik bang voor.

en met flits

De bergbeklimmers ware niet te houden, vlogen gelijk als berggeiten tegen de bergwand op.

.

Zo morgen het huis aan kant maken, vrijdag naar HIP, zaterdag alles klaar zetten voor de zondag en zondag feessie, wederhelft wordt de week eropvolgend 67.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #965 Gepost op: 18 april 2013, 08:49:05 »
Zonder flits is mooier en komt echter over Tom.

Je hebt daar toch weer een mooi stukje werk geleverd met een goed oog voor alle details. Klasse man!

Jou week is weer vol Tom ..... veel plezier van het weekeind. ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #966 Gepost op: 18 april 2013, 16:11:17 »
Huis was toch sneller aan kant dan ik had gedacht, wat valt dat huishouden dan toch mee.

Vandaag de slangen veranderd want als de Arbo dienst komt moet het wel allemaal in orde zijn.
Gas door gasslang en zuurstof door zuurstofslang.
Als Hoogleraar Slaapkunde leer ik zo wel weer wat bij.

Nu opzoek naar rommel wat zo in de omgeving kan liggen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #967 Gepost op: 18 april 2013, 21:30:48 »
Als Hoogleraar Slaapkunde leer ik zo wel weer wat bij.
Nou, meneer van de slaapkunde... ik slaap vannacht in een veel beter bed. Het lijkt wel een hotelkamer, maar dan zonder minibar en waterkoker.
Is dit off topic? Nope! Tom had het over slaapkunde en daar haak ik op in.
Die slangen zijn wel veel beter zo!

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #968 Gepost op: 22 april 2013, 18:42:01 »
Ja, ik ben lekker even vreemd gegaan, heb mijn baan al een tijdje in koploper staan.
Vandaag daar weer eens mee bezig geweest, een mens wil toch ook weleens even wat anders proberen.
Uiteindelijk lukte het om 2 treinen rond te laten rijden maar bij het 2e rondje waarbij de treinen gebruikmakend van de keerlus in tegenovergestelde richting onderaan verder rijden ging het toch fout.
Ik zal wel iets vergeten zijn maar uiteindelijk ben ik maar weer terug gegaan naar iTrain.
Ik wilde koploper ook door hebben maar ik heb het idee dat ik teveel denk in het iTrain gebeuren.
Daar ga en blijf ik dan ook maar mee verder gaan en hou ik het bij slechts ??n keer vreemd gaan in mijn leven. :)
Net zoals ik altijd tegen mijn wederhelft zeg,
buiten honger krijgen maar thuis eten.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #969 Gepost op: 22 april 2013, 19:13:55 »
Vreemdgaan kent alleen verliezers... maar het gaat ook niet om het winnen; het gaat om het meedoen.  ;)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #970 Gepost op: 23 april 2013, 01:02:42 »
Om de critisi over de lasser gerust te stellen heb ik een test modelletje gemaakt van een lastrafo of ook wel lasapparaat genoemd.
Zelf vind ik hem nog wel een beetje groot en grof, het verfwerk kan ook beter maar ik denk dat zoiets wel leuk er bij kan.
Ik wil er dan ook nog een klein gaatje in het front boren en dan van binnen een rode led welke gelijk aangaat met het laslicht.
Maar dat zal wel even een paar dagen gaan duren.

De maten van het internet afgehaald en omgerekend naar schaal h0 1:87

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #971 Gepost op: 23 april 2013, 08:05:02 »
Dat is veel beter Tom. De maat is ook lekker. Ennuh ......... nu je zo lekker bezig bent .... misschien een laskap? (klein stukje krimpkous) ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #972 Gepost op: 23 april 2013, 08:18:07 »
Ja Pierre, ik heb ook gedacht aan een laskap want mijnheertje zit daar wel met een lasbril maar met el.lassen wordt een laskap gebruikt heb ik begrepen.
Ik ga dat lasapparaat toch ietsje kleiner maken, maar de kleurstelling bevalt me wel.
Ik zal eens kijken of ze bij MiWuLa niet iets hebben dan koop ik dat wel en anders wordt het toch zelf bouw.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #973 Gepost op: 23 april 2013, 08:32:45 »
Ik denk dat je het beter bij deze maat kunt houden Tom. Als je de trafo nog kleiner maakt loop je weer te prutsen met je ledje. Lastrafo's  heb je in zo veel verschillende maten dat het geen enkel probleem moet zijn.

Leuk miniprojectje. ;D
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #974 Gepost op: 23 april 2013, 16:24:33 »
Vandaag toch nog even wat tijd gemaakt tussen alles door.
Tuinieren in h0, nu vind ik gewoon tuinieren al niet zo geweldig meer, maar dit spant de kroon.
Wat een gedoe, alles moet in elkaar gestoken worden en het is ook allemaal zo klein.
De zonnebloemen voor van Gogh.

Bestaat uit een grondplaatje, een steel en een bloemenkrans.

De appelboom staat er ook al, flinke oogst straks.
Verder met de lupine, daar ga ik volgende week wel weer verder mee, grondplaatje moet ook nog gras op komen en wat aarde.

Dit is wat ze noemen een zenuwe werkje. :D