Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 720042 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:St. Barbara
« Reactie #675 Gepost op: 23 januari 2013, 15:53:18 »
Dat is het volgens mij Tom. ;D Niet zo zwaar maar wel indrukwekkend ....Top
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #676 Gepost op: 23 januari 2013, 17:37:14 »
Ik vind het een heel fraaie muur.
Hij staat natuurlijk tegen de muur (van de kamer) waardoor het landschappelijke diepte-effect een beetje verdwijnt. Maar daar is qua ruimte natuurlijk weinig aan te doen. Wat groen zal dat voor een deel wel oplossen.
Ik ga eens opzoeken of ik dat ook kan: een mal maken en dan met gips aan de gang bij het bestraten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Frans

• Gast
« Reactie #677 Gepost op: 23 januari 2013, 17:51:23 »
Tom waarom niet zoiets krijg je nog wat doorzicht met een leuke achtergrond

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #678 Gepost op: 23 januari 2013, 17:55:26 »
Nee dat gaat niet Frans, het wordt een keermuur voor een stuk berg wat er bovenkomt, vandaar ook dat er rechts een tunnel is.
Hoe minder achtergrond, hoe minder ik hoef te schilderen.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #679 Gepost op: 23 januari 2013, 21:36:48 »
Hallo Tom,

Je kan de muur ook schuin af laten lopen. Dus links beginnen op de hoogte bovenkant tunnelportaal en rechts lager eindigen.

Groeten, GéJé

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #680 Gepost op: 27 januari 2013, 10:53:05 »
Inmiddels heeft de directie van de lijn St. Barbara, Herr Doktor T. Aschengeld de muur ook goedgekeurd vanwege de financie?n.
De bouw kan beginnen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #681 Gepost op: 27 januari 2013, 13:25:29 »
Ik vind je muur mooi zo. Doordat de muur horizontaal verspringt, krijg je met minimaal beschikbare ruime een maximaal diepte effect.
Als je maar geen bolletjes bovenop op de steunberen gaat zetten.
Ik vraag me w?l af wie bij jullie thuis Herr Doktor T. Aschengeld is... dat is toch hoop ik niet je vrouw?
  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #682 Gepost op: 28 januari 2013, 17:29:55 »
Bij ons thuis brengt Herr Doktor T. Aschengeld een maandelijkse bijdrage middels een storting door de SVB, ook wel de AOW genoemd.
Heb nog even getwijfeld om boven op de steuberen toch maar wat bolletjes te plaatsen. :D
Op schaal is alles kleiner dus gaat het werk ook sneller en dat komt dan weer goed uit.
Vandaag met het muurtje begonnen, eerst een basis gesneden van karton, gewoon de achterkant van een kalender uit 2012, heeft die in 2013 ook nog nut.  :)

Dan wordt het eerste stuk muur prefab-gips geplaatst maar eerst de ondergrond voorzien van houtlijm want het moet er wel op blijven zitten.

Om de muurtjes op gelijke dikte aan te sluiten wordt het lagere karton gedeelte opgevuld met 2 stroken karton

Daarna wordt het lagere muurtje op maat gezaagd.

Dan wordt het reede gelijmde stuk muur voor een gedeelte glad geschuurd zodat het op gelijke hoogte/dikte komt met het rechter gedeelte wat is opgehoogd met 2 stukjes karton.

Daarna al het schuursel opruimen en even de stofzuiger er overheen.

Dan wordt het lagere muurtje op de hogere muur verlijmd.

Vervolgens een uitsparing maken voor een steunbeer.

Even kijken of het netjes past.

Gleuf maken voor de volgende steunbeer.

en die past er ook goed in

Ook het lagere muurtje wordt van steunberen voorzien, ook deze vallen met een gleuf in het muurtje anders steken ze meer naar voren dan de linker twee.

Het hele muurtje eerst in dunne zwarte acryl gezet.
Ook een stukje afgebrokkeld muur gemaakt.

Het geheel op zijn plaats gezet zodat het allemaal goed kan drogen, zowel de verf als de lijm.

Morgen weer verder, vanavond borrelen bij onze dochter, die is alweer 41 geworden.
Wordt een legendarische verjaardag, Koningin Beatrix gaat waarschijnlijk troonafstand doen, om 19 uur wordt het bekend gemaakt.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #683 Gepost op: 28 januari 2013, 18:27:45 »
Wordt fantastisch mooi.
Zie ik het nou verkeerd of heb je in de hoek van je kamer een ronde (dus hoekloze) lichtblauwe achtergrond gemaakt? Het werkt in elk geval heel erg mooi!
En als jij aan het werk bent, wie maakt dan die foto?s? Of zet je je Nikon op een statief met zelfontspanner?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #684 Gepost op: 28 januari 2013, 18:30:06 »
Nee Wim,  ik heb gewone hoeken, maar daar zie je straks niets meer van, ik zet er gewoon een berg voor met denk ik heel vel bomen.

Ja, de nikon gewoon op statief, zelfontspanner op 10sec. dat gaat toch goed.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #685 Gepost op: 28 januari 2013, 19:38:58 »
Zo te zien werkt het prima!
Ik ga ook ontzettend volgen hoe je dat hoekje boven de tunnelingang gaat vullen... want ik ga er vanuit dat je niet zomaar je baan een end van de muur schuift om er bij te kunnen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #686 Gepost op: 28 januari 2013, 21:26:39 »
Weer een mooi stukje werk Tom. Ook de binnenkant is netjes afgewerkt. Dat is vaak een ondergeschoven kindje. Maar bij jou natuurlijk niet. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #687 Gepost op: 29 januari 2013, 01:03:06 »
Zo te zien werkt het prima!
Ik ga ook ontzettend volgen hoe je dat hoekje boven de tunnelingang gaat vullen... want ik ga er vanuit dat je niet zomaar je baan een end van de muur schuift om er bij te kunnen.

Wim,

ik denk dat je toch niet heel mijn topic hebt gelezen. Mijn baan staat op rolwielen en zodoende kan ik de baan redelijk van de ene hoek naar de andere hoek verrijden.
Daardoor kan ik en makkelijk aan de achter- en zijkant van de baan komen.
De berg, nou ja, heuvel zal de hoogte van de achterwand aanhouden of misschiens zelfs iets daar bovenuit steken.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #688 Gepost op: 29 januari 2013, 13:34:31 »
Sommige mensen vragen zich weleens af hoe ik bij de achterkant van de baan kom.
Ik heb maar even een paar plaatjes gemaakt van de treinkamer met werkbladen en de verrijdbare treintafel.

Eerst natuurlijk even de werkplek laten zien, de natte en droge tafel.
Op de natte tafel worden o.a. de onderdelen geverfd of gebouwde modellen geweatherd, ook het gieten van gips en het verwerken van gipsonderdelen vind daar plaats.
Op de droge tafel worden modellen geassembleerd zodat ze altijd goed waterpas in elkaar komen te staan en geen hinder ondervinden van restjes verf of wat dan ook.

Tafels worden neer geklapt.

Onder de tafel zo weinig mogelijk rommel, een hondje waar ik op kan zitten om me gemakkelijk onder de tafel te bewegen indien nodig. (Een hondje wordt o.a. gebruikt bij meubels verplaatsen)

De baan wordt in zijn geheel naar de andere hoek gereden.

En zo kan ik dan lekker ruim aan de achterkant van de baan werken.

Binnenkort ga ik aan de achterkant van de baan ook nog een opklapbare werkplank maken want daar zal best veel werk gedaan moeten worden aan de scenery.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #689 Gepost op: 29 januari 2013, 13:39:13 »
Het ziet er allemaal goed georganiseerd uit Tom!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #690 Gepost op: 29 januari 2013, 16:07:57 »
Wim,
ik denk dat je toch niet heel mijn topic hebt gelezen. Mijn baan staat op rolwielen en zodoende kan ik de baan redelijk van de ene hoek naar de andere hoek verrijden.
Ik heb je topic w?l gelezen... helemaal:P Maar was het even vergeten.
Soms haal je de draadjes wel eens door elkaar. Ik weet het nog want ik dacht toen: "Wat uitgekookt die wielen; dat ga ik ook doen!"

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #691 Gepost op: 29 januari 2013, 18:28:05 »
Volgende week gaat het geduvel weer beginnen en dan kan ik even een tijdje niet veel aan de baan doen.

Vandaag 2 spanten gemaakt voor een stuk berg want zo'n tunnel en muur verdient m.i. wel een behoorlijke berg.
Deze is vanaf het maaiveld 60 cm hoog, wat natuurlijk in schaal omgerekend helemaal niks voorsteld want dan kom je in de echte wereld op een goeie 52 mtr en dan hebben wij het over een berg.
Maar ja dat is nu eenmaal zo in de modelbouw.

De eerste 2 zijspanten.

Ik ga deze hoogte wel aanhouden er komen hoofdzakelijk bomen en bergbeklimmers op denk ik :) een stukje boven de boomgrens die beklimmen dan de rotsen met misschien een klein beetje sneeuw.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #692 Gepost op: 29 januari 2013, 23:28:40 »
Inmiddels wat extra spanten geplaatst en het eerste stuk gaas.
ik gebruik geplastificeerd gaas wat dan niet zal gaan roesten.
Daarna stroken krantenpapier ingesmeerd met verdunde houtlijm er op.

om er vervolgens met de opgeloste ochtendkrant de boel aan te smeren.

Vanavond maar weer eens wat ouwe kranten scheuren want de voorraad is op.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #693 Gepost op: 30 januari 2013, 17:49:47 »
Zo, nieuwe voorraad opgeloste ouwe kranten, even door de mixer en klaar voor gebruik.
De berg wordt steeds dichter en hoger.

Het bovenste gedeelt wordt opgevold met stukken piepschuim.

Mijn idee is om voor de hoge rotsfomatie een kleine alm te maken met 1 of 2 schuurtjes en wat wandelaars.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #694 Gepost op: 30 januari 2013, 19:34:48 »
Mijn idee is om voor de hoge rotsfomatie een kleine alm te maken met 1 of 2 schuurtjes en wat wandelaars.

Leuk idee Tom van die wandelaars op de berg. Je bent goed bezig man. Dat is voor de treinbaan toch nog een behoorlijke berg die je aan 't bouwen bent.

Bergbeklimmers doe het ook altijd goed ik heb zelf ook een paar heuvelbeklimmers. Mijn bergje is immers maar 40 cm hoog. Ze zijn volgens mij aan het oefenen voor het echte werk op die echte berg van jou.

Het zijn omgebouwde werklui.

Het is verder behoorlijk stil hier op het forum. Je bent volgens mij nog de enige die aan het knutselen is aan de treinbaan. Zelf ben ik in huis bezig. Je kent dat wel witten en schilderen. Poe ... poe!  Makkelijker op 1:87

Als ik het goed zie op de foto staat daar de graafmachine ook al op een servo?  ;)

Wat komt er op het grote vlakke stuk achter de ruine Tom?
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #695 Gepost op: 30 januari 2013, 20:31:59 »
Pierre, ik mag volgende week in huis gaan klussen.
Gelukkig niet zo heel veel, alleen de trap en de de muren van de trap, de rest heb ik een jaar geleden gedaan en dat kan nog wel een paar jaartjes mee.

Op dat vlakke stuk dacht ik dus iets van een schuurtje met wat koeien en wandelaars, zal er niet heel veel van zien maar ja het zal toch ook in het geheel moeten passen.

Ik denk dat de meeste volop foto's aan het maken zijn  voor de fotowedstrijd, de foto's kunnen vanaf 1 februari ingezsonden worden, ik ben benieuwd hoeveel er mee zullen doen.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #696 Gepost op: 30 januari 2013, 21:46:19 »
Dat ziet er veelbelovend uit Tom,
Gaan we op deze berg ook weer de bekende boomschors terugzien?

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #697 Gepost op: 30 januari 2013, 21:56:18 »
In het bouwen van een baan zit ontzettend veel denkwerk en het mooie van klussen aan en in je huis, is dat je iets nuttigs doet ?n tegelijkertijd kunt nadenken over je baan.
Nu zijn jullie zeker even stil h?? Ik verzin het waar je bijstaat.  ;D

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #698 Gepost op: 30 januari 2013, 21:56:59 »
Ik ben de afgelopen week alleen aan het volgen geweest hier op het forum. Meer energie had ik niet. het griep virus had me te pakken.
Nu langzaam aan het afbreken op zolder, want de verbouwing komt er langzaam aan. Mijn creaties liggen dus even stil.
De uitbreidingen op de baan vorderen weer gestaag, en dat ik het heel kunstig en mooi vind worden, hoef ik denk ik niet te zeggen, want iedereen weet wat voor kunstenaar jij bent
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #699 Gepost op: 30 januari 2013, 23:56:07 »
In het bouwen van een baan zit ontzettend veel denkwerk en het mooie van klussen aan en in je huis, is dat je iets nuttigs doet ?n tegelijkertijd kunt nadenken over je baan.
Nu zijn jullie zeker even stil h?? Ik verzin het waar je bijstaat.  ;D

Ik laat het dikwijls aan het toeval over, als ik iets bedenk dan komt het meestal weer net niet goed uit, er is dan geen ruimte op de baan of in de portemonnee.