Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 718786 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:St. Barbara
« Reactie #475 Gepost op: 15 oktober 2012, 13:01:18 »
Begrijp ik.
Eerlijk delen dan maar ...... allebij ??n. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #476 Gepost op: 15 oktober 2012, 20:30:32 »
Ondertussen weer eens een bouwdoosje beet gepakt.
en ook hier zijn vandalen langs geweest die het niet konden laten wat ruitjes in te gooien.

Beste Tom,

Het wordt hoog tijd dat de Bahnpolizei in actie komt en de vandalen gaat opsporen!  :P

Weer een mooi stukje vakwerk, ben benieuwd waar het op je baan komt!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #477 Gepost op: 16 oktober 2012, 23:01:00 »
Vandaag de zandsilo een plekje gegeven.
De BW begint al lekker vol te raken, er staan nog waterkranen op het verlanglijstje en een bokkraan.
Dat moet dan genoeg zijn om de stoomloc's te kunnen bevoorraden van kolen, water, zand en de diesel van brandstof.

De bodem van de BW ben ik van plan te gaan maken van gezeefd zilverzand wat daarna in een kleur van vervuild beton moet komen.

Het compressorhuisje staat op een verhoogd gedeelte, daar gaat nog een muurtje tegen aan komen en een hek om de boel een beetje af te sluiten.

Zijn er nog meerder ideetjes behalve natuurlijk wat preisertjes, vaten, kolenzakken, lichtmasten e.d. dan hoor ik dat heel graag.

Zo staat dan de silo op zijn/haar plek.

3 foto's vanuit verschillende standpunten, hoop dat het een beetje weer geeft van wat het tot nu toe is geworden.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #478 Gepost op: 17 oktober 2012, 09:31:25 »

De opstelling van de BW ziet er goed uit zo. En het materiaal natuurlijk ook. Dat heb je weer top gedaan man.  ;)

De BW begint al lekker vol te raken, er staan nog waterkranen op het verlanglijstje en een bokkraan.

Kan ik je misschien helpen wat van je lijstje te schrappen? Ik heb nog een net setje kranen over. Ze hebben allebij wel een druppie lijm nodig aan de bovenste tuidraden (rommeldoos h?) maar dat lijkt me geen probleem. Verder zijn ze ok.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #479 Gepost op: 17 oktober 2012, 09:49:50 »

De opstelling van de BW ziet er goed uit zo. En het materiaal natuurlijk ook. Dat heb je weer top gedaan man.  ;)

Kan ik je misschien helpen wat van je lijstje te schrappen? Ik heb nog een net setje kranen over. Ze hebben allebij wel een druppie lijm nodig aan de bovenste tuidraden (rommeldoos h?) maar dat lijkt me geen probleem. Verder zijn ze ok.

Dat zijn de goeie, alleen ik wil ze draaibaar maken middels servo's.
Ik weet niet of dat met deze nog kan.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #480 Gepost op: 17 oktober 2012, 13:06:23 »
De kraan met de dubbele knik is verlijmt maar de andere is los. Je moet toch de buis doorboren en een stift plaatsen dan kan je hem toch gewoon doorzagen? Moet volgens mij geen problemen opleveren.

Ik heb ook nog een andere enkeling voor je (die los is) maar die is lang niet zo mooi. Dat setje is beter.

Je mag ze alle drie hebben en dan kijk je maar wat je er mee doet.  :P  :P  OK?
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #481 Gepost op: 17 oktober 2012, 14:39:10 »
OK, zal kijken wat ik er van kan maken.

De kolom zal ik dan vervangen door messingbuis net als bij een eerdere waterkraan. foto is klikbaar

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #482 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:13:01 »
Vandaag de zandsilo een plekje gegeven.
De BW begint al lekker vol te raken,
Beste Tom,
Veel meer zou ik inderdaad niet in het BW zetten, het raakt behoorlijk vol zo!

3 foto's vanuit verschillende standpunten, hoop dat het een beetje weer geeft van wat het tot nu toe is geworden.

De 3 foto's geven inderdaad een mooi overzicht van het BW en de directe omgeving; dank voor het plaatsen!

Groet,
Johan

bob

• Gast
« Reactie #483 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:24:22 »

De kolom zal ik dan vervangen door messingbuis net als bij een eerdere waterkraan. foto is klikbaar

Die ome Jan staat er nog steeds trouw met z'n oliespuit.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #484 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:31:38 »

Die ome Jan staat er nog steeds trouw met z'n oliespuit.

Inmiddels staat er wel iemand naast.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #485 Gepost op: 18 oktober 2012, 17:41:25 »
Vandaag niet veel gedaan, andere bezigheden buitenshuis hebbende gaf weinig vrije tijd vandaag.
Wel een muurtje geplaatst en gelijk de kwasten er maar op los gelaten.

Ik denk niet dat er ook nog iets van hekwerk bij komt, muurtje is hoog genoeg en de vandalen zijn hier allang geweest.

Ben nog wel een beetje een kleur aan het uitproberen om de bodem van de BW mee te behandelen.
Inmiddels zit er bruin op, gemeng met houtlijm en gezeefd zilverzand.
Denk dat het toch meer naar de grijze kant moet gaan.

De waterkranen van Pierre ga ik waarschijnlijk omtoveren tot gesloopte kranen, lekker in stukken zagen, vuil en roest er op en dan ergens op het terrein van de BW leggen, geeft altijd weer een oud sfeertje.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #486 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:27:33 »
Vandaag, zondag 21-10 na wat huishoudelijke klusjes omdat ik vrijdag en zaterdag elders was ben ik me maar eens bezig gaan houden met het terrein van het BW.

Ge?nspireerd door enkele banen op Eurospoor heb ik het terrein eerst geschildert met een grijze kleur, beetje bruin en oranje er door en een scheut houtlijm.
Daarna de boel bestrooid met gezeefd decoratiezand.
Het zand dringt in de verf en geeft een ruw effect hetgeen ik ook wilde bereiken.

Als straks alles goed droog is gaat er nog een dunne laag verf overheen, ook in een grijze kleur maar dan weer ietsje donkerder.
De bedoeling is dat daarna als het helemaal droog is de boel een beetje geschuurd gaat worden zodat de onderste kleur overal een beetje zichtbaar wordt.
Of het iets gaat worden zien we dan wel weer.

Het bruin zal ook nog aangepast worden aan de kleur van het terrein.

Ik denk dat ik het muurtje ga vervangen door een iets hoger muurtje en het stuk wat verder door loopt langs het spoor zal afgezet worden met een hekwerk.
Er moet ook nog een oprit komen dus weer werk genoeg.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #487 Gepost op: 24 oktober 2012, 00:29:19 »
Vanmiddag de slopershamer maar tevoorschijn gehaald en het e.e.a. verplaatst.
Deskundige ogen hebben me wat advies gegeven omtrent de opzet van een BW.
Normaal staat aan het begin de kolenbunker, maar de locomotieven in St. Barbara rijden de BW op tot einde spoor en beginnen daar vandaan met de bevoorrading en verzorging.
Voor dat er iets geplaatst wordt plak ik altijd eerst een aantal stroken schilderstape op de ondergrond.
Het ideale van het gebruik van schilderstape is dat het allemaal wat makkelijker los komt.
Toch hier en daar wat kleine schade maar dat valt te herstellen.

Seinhuis verplaatst, kolenbunker staat op de nieuwe plek, watertoren kan uit het verdom hoekje en zo is het toch ineens weer een heel ander gezicht.

en even van uit de helipiet

Kolenbunker kan nog wat schuiven, er moet straks ook nog een bokkraan ergens komen te staan en een beweegbare waterkraan.

Overzicht met blik op station

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #488 Gepost op: 24 oktober 2012, 07:25:32 »
Beste Tom,

Het seinhuis had mijn inziens op zijn oude plaats kunnen blijven echter stond daar wel dicht bij het wissel. Zover ik weet heb je geen vier-assers rijden anders had je waarschijnlijk een probleem gehad. Na de wijziging oogt het inderdaad beter ook qua afhandeling! Prima zo.  ;)

Groet,
Johan

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #489 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:18:14 »
Ik vind de opstelling eigenlijk wel ok zo. Maar wat ga je met de vrijgekomen ruimte doen Tom?
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #490 Gepost op: 24 oktober 2012, 16:33:35 »
Ik ben nog aan het kijken wat er in die ruimte gaat komen.
Dacht aan een soort van keet of iets dergelijks.
Ben er nog niet helemaal uit.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
Re:St. Barbara. Nieuwe aankopen on(t)roerend goed
« Reactie #491 Gepost op: 27 oktober 2012, 14:56:46 »
Vandaag wat huizen gekocht, nu het nog kan ivm de komende veranderingen van de hypotheek aftrek in de toekomst gelijk de hele handel maar besteld bij Miniatur Wunderland.
Ben benieuwd hoe het allemaal aankomt en wanneer.
Ondanks een aardig post verzendkosten ben ik met alles toch 85 euro goedkoper uit dan bij de reguliere handel.

Van Kibri een graafmachine die bij de afgraving gaat komen

En van Vollmer voor het dorp

en bij de BW komt deze nog te staan

Nu afwachten tot de pakketten binnen komen en dan kunnen we weer aan de slag want het wordt toch weer wintertijd, dus lekker lange avonden verven, plakken en nog een keer verven.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #492 Gepost op: 27 oktober 2012, 18:02:22 »
Net even een proefje gemaakt zodat de Preiser-reizigers ook over kunnen steken naar een perron.
Plaatje Styrodur van 1mm en dan moet dur eigenlijk met 2 u's maar goed niet zeuren over een paar euro's meer of minder.

Het moet nog wel een beetje beter aangekleed worden maar opzich ben ik er wel tevreden mee.
Loc rijdt er prima overheen.
Eerst het plaatje in de rail gedrukt en daarna aan de binnenkant van de lijnen uitgesneden.
Daarna de gaatjes geprikt voor de puco's en met een boor van 10mm de boel een beetje platter gewalst tot 0,8mm.

Ik moet nog wel iets vinden dat het middenstuk niet zo hobbelig wordt door de onderliggende bielzen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #493 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:51:19 »
Al met al heb je zo een aardig compleet Vollmer-dorpje bij elkaar gesprokkeld Tom. Straks na de winter nog een paar boompjes planten en het dorp is klaar.  :D

De graafmachine zie ik al in de afgraving staan. ...Prachtig!
Ga je hem ook nog een beetje laten bewegen met een servo?
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #494 Gepost op: 27 oktober 2012, 21:57:36 »
Beste Tom,

Mooie aanwinsten! Veel knutsel plezier toegewenst.  ;)

Groet,
Johan

Offline patje

• Stationchef
« Reactie #495 Gepost op: 27 oktober 2012, 22:00:12 »
Dat zijn weer leuke pakketjes om naar uit te kijken. Besteld via de webshop van wunderland zag ik. Scheelt dat echt zo veel?
Vorig jaar met de vakantie bij Faller langs geweest. Ook een aanrader hoor.

Ik moet nog wel iets vinden dat het middenstuk niet zo hobbelig wordt door de onderliggende bielzen.

Misschien is balsahout een optie Tom. Is ook in verschillende diktes verkrijgbaar

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #496 Gepost op: 27 oktober 2012, 22:12:46 »
Nu moet ik alles nog binnen krijgen, hoop dat het volgende week in huis is.
@Patje
Ja het scheelt echt veel, winkelwaarde is 195 euro en ik betaalde incl. verzendkosten 110 euro.
Daar kan geen treinenbeurs tegenop.

@Pierre
Graafmachine moet ik eerst maar eens zien dat ik die in elkaar krijg, dan kan ik altijd nog kijken of er iets met een servo ondergronds is te doen.

@Patje
Balsahout ken ik wel maar ik denk niet dat ik dat in 0,8mm kan kopen, wel vliegtuigtriplex bestaat in 0,8mm.
Dat heb ik waarempel nog ergens liggen ook.
Nou ja, een plaatje styrodur van 1mm kan ook nog wel eens ergens anders voor gebruikt worden, had het besteld bij Shamrock, die wilde eerst 6,75 verzendkosten rekenen, zou het plaatje van 60x40cm op meer dan 10 euro komen. Nu hebben ze het versneden en kon het in een envelop en kwam het op 5,75 euro.
Gewoon een beetje mee experimenteren, kwam het idee ergens tegen in een Eisenbahn Journal. Daar heb ik van Frans een aantal van te leen, staan wel leuke dingen in en ook leuke banen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #497 Gepost op: 27 oktober 2012, 22:26:30 »
De buitenkanten van de rails kan je ook gewoon gips of klei voor gebruiken Tom. Dat kan je ook mooi laten af- of oplopen. Tussen de rails in gebruik ik gewoon karton wat ik kleur en aflak. In al deze drie materialen kan je ook mooi een "plankenprofiel" in krassen met b.v. een kraspen of achterkant van een breekmesje. Ik maak zo spoorwegovergangen.

Ik hoop dat je de spulletjes snel in huis hebt Tom. Kan je weer verder. :P
Groet Pierre.

rthuinte

• Gast
« Reactie #498 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:15:49 »
Hoi Tom! Dat ziet er inderdaad weer geweldig uit en ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat. Is voor mij toch altijd weer een motivatie -> ik zou graag willen dat ik het straks op een gelijkwaardige manier kan krijgen :-).

Ik vind het erg interessant om de idee?n te horen omtrent de opvulling van de rails. In mijn gedachten heb ik reeds bedacht dat het wellicht leuk is om later een trambaan door de stad te laten lopen en ik zat een beetje in de maag met de puco's.

Ik blijf je topic weer met veel interesse volgen en ik ben benieuwd naar je graafmachine. Gebaseerd op je voorgaande projecten vermoed ik hier straks toch wel een servo tegen te komen  ;D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #499 Gepost op: 30 oktober 2012, 10:42:06 »
Momenteel ben ik maar weer eens begonnen aan de dozen Preiser.
Eind van de middag komen de bestelde bouwdozen binnen dus ik hoef me voorlopig niet te vervelen.

Het orkest begint al aardig op kleur te komen, nu nog de instrumenten goed stemmen en dan kan de Alpen-blues beginnen.
Wel een gedoe hoor, eerst alle armpjes er nog aanlijmen en dan aflakken.
Rood is toch echt een pokke vervelende kleur om mee te verven, heb eerst de boel in de grijze grondverf gezet (heel dun) en daarna nog 2 keer rood aflakken.