Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 718787 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #425 Gepost op: 23 juli 2012, 09:49:25 »
Wij zijn de zon aan t op zoeken maar hebben hem in Italie nog niet gevonden. Geloof dat het nu in NL beter weer is.
Volgende week maar eens in Oostenrijk kijken en anders daar wat modelbouwzaken opzoeken en kijken of er nog wat leuks te koop is. De grappa smaakt hier wel erg goed. Ciao.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #426 Gepost op: 7 augustus 2012, 18:01:38 »
Inmiddels zijn we weer terug van onze vakantie.
Reisje gemaakt naar Duitsland (Allg?u), Itali? (Gardameer), Oostenrijk (Zillertal) en af gesloten in Frankrijk (Straatsburg) waar het zondagavond laat begon te regene en te onweren.
Maandagmorgen nog steeds veel regen dus spullen gepakt en naar huis gereden.
Was wel genoeg geweest en we hadden geen zin om onze laatste dag door regen te laten verpesten.

Heerlijke vakantie geweest, veel zon en mooie dingen gezien.
Ook leuke ideetjes opgedaan die wel eens tzt op de baan kunnen worden toegepast.

Idee om een achterwand te schilderen

Brasa-Kloof naar Tremosine

Even voelen of het wel echte stenen rotsen zijn

Leuk om dit ergens in een rotswandje te maken

stromend beekje

brug tussen 2 wanden

afwatering vanuit de bergen

koeien die van de ene weide naar de andere dwars door F?gen (Oostenrijk) liepen

dit zou ook een achterwandje kunnen worden

Zillertalbaan (smalspoor) met smalspoorwagons beladen normaalspoorwagons met houtlading

Huizen in Straatsburg

Misschien dat er wat inspiratie door ontstaat.
Ik ga zeker kijken om een kloof te maken met dan de heilige Maria er in.
Ook dat afwateren in de kloof vond ik wel wat hebben.
In ieder geval weer genoeg inspiratie bronnen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #427 Gepost op: 7 augustus 2012, 18:53:28 »
Ha die Tom .... gezellig dat je er weer bent. Mooie plaatjes geschoten. Mooie rondreis. De plaatjes met de bergen en weilanden ga ik nog eens goed bekijken voor een achtergrond.

Wat een super mollen hebben ze daar in het weiland. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
Re:St. Barbara. Brouwerij "Demibrau"
« Reactie #428 Gepost op: 10 augustus 2012, 21:50:13 »
Een paar dagen aan het worstelen geweest om daglichtseinen te kunnen bedienen met een DR4018 denk ik dat het niet werkt, Motorola en DCC doorelkaar heen als decoder voor de wisselinstelling met een IB-Basic.

Nu was ik al een beetje begonnen aan mijn brouwerij "DEMIBRAU" biermerk bestaat niet, is vernoemd naar onze jongste kleindochter.

De ketels moeten de blikvangers worden dus daar heb ik eerst eens even een plaatje van opgezocht.

Zo zien ze er dan nu bij mij uit, ik ben niet helemaal tevreden over de kleur van de ketels, daar heb ik de kleur messing 36192 voor gebruikt van Aquacolor.
Ga het voorlopig nog niet veranderen maar kan best wezen dat ik het t.z.t. over ga doen met 36193 koper.

Kantoorgebouw staat ook al gedeeltelijk overeind, eerst de voegen gemaakt en later baksteenkleur er overheen gezet.
Die kleur verhouding met de ketels vind ik zelf wel aardig over komen.

Tot slot een flitsfoto, dit omdat mijn camera waarschijnlijk het gaat begeven, de laatste terminale trekken laten niet toe dat er regelmatig nog foto's gemaakt worden.
Moet dus binnenkort op zoek naar een nieuwe camera, zal de Nikon1 worden, handig formaatje en heeft veel leuke optie's.
Ben een beetje klaar met al die grote bakbeesten.

O ja, ik zou nog die flitsfoto plaatsen.
Alvast de schoorsteen er bij gezet, deze zit bij het bouwpakket als 4 losse delen, jammer genoeg vind Faller het niet nodig om deze op een behoorlijke manier van de gietboom te ontdoen en zitten er lelijke schade plekken aan.
Inmiddels een nieuwe schoorsteen ontvangen van Falle na mijn klacht maar die is nog geen 2% beter, het is niet anders.
Wat moet je anders ook verwachten van een bouwpakketje van rond de 40 euro.

Updates zullen wel komen mits mijn oude terminale camera het nog eens een keer wil doen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #429 Gepost op: 10 augustus 2012, 23:02:25 »
De echte ketels zijn ook van koper. Vanwaar de messing (Geel koper) verf?  ???
Verder keurig gebouwd Tom en mooi gevoegd die muren. Petje af. Moet een mooi geheel zijn als alles klaar is en op de baan staat.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #430 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:31:02 »
Na het geworstel met een DR4018 decoder om seinen mee te bedienen kreeg ik al het vermoeden dat Motorola en DCC niet samen willen werken met de IB-Basic.

Nieuwe DCC wisseldecoders besteld bij Rosoft die prompt door Wim zelf werden bezorgd en ook gelijk werden aangesloten.
Dat vond ik toch weer een super snelle service.

Nu werken alle magneetartikelen op DCC en worden ook de seinen aangestuurd.
Hiervoor heb ik ook een seinmodule van Rosoft welke 4 daglichtseinen met 2 leds kan aansturen.
Ik ga ook toch nog eens met de DR4018 stoeien, kijken of ik daar uitrijseinen (daglicht) mee kan bedienen.

Maar dan moet het wel een beetje koeler worden.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #431 Gepost op: 23 augustus 2012, 14:44:43 »
Inmiddels is de temperatuur gezakt tot aangename waarden en dan gaat het treintjes gebeuren toch gelijk weer kriebelen.

Ondertussen was ik wel bezig geweest om de decoders een beetje te doorgronden en zelfs de DR4018 heb ik aan de praat gekregen.
Deze kan nu 8 2 lichtseinen aansturen.
Wel vreemd dat ik rood op groen en uiteraard dan groen op rood moet aansluiten, wat ik natuurlijk ook via I-train had kunnen aanpassen.
Bij Digirails gaat men nog proberen uit te zoeken hoe dit komt.

Het programmeren in DCC is appeltje eitje.
Programmeren via POM, adres is dan altijd 9999, CV47, waarde 2 en je kan 8 seinen bedienen, ook de andere presets zijn in CV47 makkelijk aan te passen zo kan je ook 16 lampjes aan en uit zetten of 8 wissels bedienen enz. ens.
Adres geven via de IB-Basic en de boel staat klaro voor gebruik.

Verder zit er een seindecoder bij van Rosoft, deze is ook geschikt voor seinen met 2 led's.
T.z.t. wil ik mijn uitrijseinen gaan bedienen met die van Rosoft, dat worden dan 4 seinbeelden, dan kan ik op 1 decoder 2 seinen aansluiten.

Nu staan voorlopig de geplaatste uitrijseinen op rood of geel/groen.

Er zijn voorlopig 3 seinen in station Wesselstein geplaatst, er komen er nog wel wat bij.

Dit is het 3e sein

Nu lijkt het dat enkele een beetje scheef staan maar dat komt door de foto die ook helaas niet scherp is, camera is aan het eind van zijn kunnen en ik heb nog geen nieuwe gekocht.

Hier nog even de aansluitdraadjes, voor 3 seinen zijn dat toch alweer 9 draadjes trekken.
Maar met een bundeltje van steeds 3 werkt het wel lekker snel.

DR4018 in rust

DR4018 in actie

Ik heb de DR4018 op zijn kop staan zodat ik wat makkelijker bij de kroonsteentjes van de uitgangen kan.

De draadjes netjes opgeborgen.

aansluitingen van bezetmelders en de seinen

Nu weer even sparen voor wat nieuwe seinen, zal wel december in Houten gaan gebeuren.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #432 Gepost op: 23 augustus 2012, 16:43:42 »
Onder de tafel ziet het er net zo mooi/netjes uit als aan de bovenkant Tom. Klasse!
Dat maakt het ook makkelijker met storingzoeken. Bovendien krijg je ook minder snel een storing als alles netjes opgeknoopt zit.  :D
Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #433 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:30:53 »
Netjes gedaan Tom!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #434 Gepost op: 2 september 2012, 12:30:07 »
Na een week buikgriep waar ik als enig voordeel een gewichts afname van bijna 5 kilo kan constateren gisteren en vandaag maar weer eens wat aan de baan bezig geweest.
Nog voor de vakantie een paar kleine dingetjes en dan straks in oktober gaan we weer aan de slag.

De eerste marktkoopman is inmiddels gearriveerd en bezig de verse groenten uit te stallen.
Op het moment supr?me was de koopman/vrouw zeker net even een bakkie doen en stond de stal er verlaten bij.

Ondanks het mooie weer van de laatste weken is er toch aardig wat gras gegroeid en een aantal nieuwe gedeeltes zijn ontstaan.
Langs de weg begint het al aardig te groeien met onkruid en struikgewas.

Op de achtergrond is wel een hele vreemde boom aan het groeien, daar zal nog wel wat fouliage aan toegevoegd moeten worden.

Ook bij de ru?ne begint het nu al een beetje groen te worden, waarschijnlijk zal er nog wat bosgrond komen en zal de heuvel beplant worden met diverse dennebomen die nu rechts van de berg staan opgesteld.

Ook het huisje met de Ooievaars zal waarschijnlijk plaats moeten gaan maken voor deze melkveeboerderij want die vind ik daar persoonlijk beter uitkomen.
Natuurlijk moet er het een en ander pas gemaakt worden zodat de boerderij netjes met de fundering op de juiste plaats gaat komen.
Voorlopig komt er nog geen motoraandrijving voor het plateau met melkbussen.
Zal nog wel eens kijken of ik nog ergens een leuk vertragingsmotortje kan vinden zodat af en toe de melkbussen rond kunnen draaien.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #435 Gepost op: 2 september 2012, 15:01:43 »
Het betreft hier wel duidelijk een Zwitserse alpenweide. De chocolade koeien lopen daar al vrolijk rond.

blijf me nog steeds verwonderen, hoe je het steeds weer voor mekaar krijgt, om je baan nog meer te verbeteren.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #436 Gepost op: 2 september 2012, 22:22:01 »
Zo Tom .....nog even aan de baan knutselen voor de vakantie begint. Buikgriep gelukkig weer over.

Ik ben zeer te spreken over dat marktkraampje van je. Dat ziet er leuk uit. Is dat van een bepaald merk of is dat zelfbouw? Ik vraag dit omdat een markt ook nog op mijn verlanglijst staat om op mijn baan te maken en er is niet zoveel behoorlijks te vinden op dat gebied.  :(
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #437 Gepost op: 3 september 2012, 08:22:47 »
Zo Tom .....nog even aan de baan knutselen voor de vakantie begint. Buikgriep gelukkig weer over.

Ik ben zeer te spreken over dat marktkraampje van je. Dat ziet er leuk uit. Is dat van een bepaald merk of is dat zelfbouw? Ik vraag dit omdat een markt ook nog op mijn verlanglijst staat om op mijn baan te maken en er is niet zoveel behoorlijks te vinden op dat gebied.  :(

Marktkraampjes is een pakket van Faller, 180582.
Zit van alles in maar het is ook wel zelf te maken met wat dunnen latjes.
Ik zou dan wel notenhout nemen, dat is stevig en splintert niet zo snel.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #438 Gepost op: 3 september 2012, 11:40:52 »
Marktkraampjes is een pakket van Faller, 180582.
Zit van alles in maar het is ook wel zelf te maken met wat dunnen latjes.
Ik zou dan wel notenhout nemen, dat is stevig en splintert niet zo snel.

Dank je wel Tom. Ik zal eens kijken of ik zo'n pakketje (of meerdere) op de kop kan tikken en anders moet het maar uit de rommeldoos. Misschien wel allebij. Ik denk dat het daar op uitdraaid omdat ik een aardig markje wil maken van wel zo'n 15/20 kraampjes en dan gaat het aardig in de papieren lopen.  Zelf maken is ook leuk.  :D
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #439 Gepost op: 3 september 2012, 17:29:28 »
Soms krijg je van die nuttige tips.
Zelf vond ik de boerderij ook wel een beetje te aanwezig en heb nu de boel eens een beetje verwisseld.

Eens kijken of dit een beetje aan te gluren is.

Verder bezig geweest met de afgraving bij de Altes Schotterfabrik.

Hier zal nog wel het nodige gehakt en gekleurd moeten worden, weer een nieuwe uitdaging dus.

Op de markt komen ook steeds meer stalletjes.
Inmiddels staat Frietje van Pietje al opgesteld en is Broodje van Kootje nog onderweg naar boven.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #440 Gepost op: 3 september 2012, 19:18:25 »
Kootje moet er flink tegenaan met dat oude karretje Tom. Hopelijk krijgt Kootje geen warmloper. Misschien kan je de motorkap open zetten.  :P

Ik vind overigens het tuintje van het huisje aan het pleintje erg mooi gemaakt Tom. Zo met dat trapje omhoog en de beplanting .... klasse.
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #441 Gepost op: 3 september 2012, 19:42:18 »
Beste Tom,

De nieuwe aspecten zien er weer perfect uit! Elke keer is het weer genieten!

Preiser heeft ook marktkraampjes t.w. nr. 17500

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #442 Gepost op: 6 september 2012, 14:17:23 »
Zo af en toe heb ik even wat uurtjes die ik nog voor de vakantie aan de baan kan besteden.
Wat stukken weggezaagd en gehakt en zo ontstaat er dan een mooi nieuw plekje voor het Gasthof.
De boerderij vond ik een beetje te dominant aanwezig op die plek.
Het voordeel van een tafel op wielen heeft zich nu wel bewezen, ik kan er van alle kanten nu makkelijk bij.

De boerderij staat op de nieuwe plek.

en in een overzichtfoto ziet het er dan zo uit.

Op het puntje waar nu de koeien allemaal liggen uit te rusten komt nog een kapelletje, het bodemplaatje is al te zien.

Het Engeltahl is omgedoopt in Pilzenthal.
Waarschijnlijk door de humusrijke bodemsoort zijn er de eerste paddestoeltjes gesignaleerd.

Ook de afgraving begint zijn vorm te krijgen.
Natuurlijk zal er met de nodige kleuren het effect moeten komen van een gedeeltelijk afgegraven stukje berg.

En dan is er natuurlijk nog de markt, ook daar komen steeds meer stalletjes bij en zelfs bij Frietje van Pietje staat al de eerste cli?ntele op haar kroketje te wachten.

Ook de ketels van de brouwerij hebben een metamorfose ondergaan.
Ze zijn nu rood-koper van kleur.

Zo dat was weer heel wat en er is nog genoeg te doen, eens zien hoever ik nog kom voordat ik volgende week op vakantie ga.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #443 Gepost op: 6 september 2012, 20:03:37 »
Je gaat als een speer Tom! Het lijkt wel of je vast een beetje vooruit wil werken voor je op vakantie gaat.

Om de boerderij om te ruilen voor het gasthof is volgens mij idd een heel goede keus. Ze komen allebij beter tot hun recht zo.

De kleur van de ketels van de brouwerij is helemaal top zo.

De afgraving is een dankbaar onderwerp waar je heel wat leuke dingen omheen kan verzinnen. Ik ben vol verwachting wat er nog allemaal gaat gebeuren voor de vakantie.  :D
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #444 Gepost op: 6 september 2012, 20:08:10 »
Even nog wat kleine dingetjes voor ik op vakantie ga, pffff zo veel krijg ik in een week nog niet af.
De markt begint al aardig vorm te krijgen. Moet maar eens kijken of het mij gaat lukken om ook nog wat stalletjes te maken, want de visboer staat nu wel eenzaam hier op het plein
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #445 Gepost op: 7 september 2012, 18:57:26 »
Tja, soms lijkt het wel of ik te keer ga als een jekko maar schijn bedriegt.
Ik ben dikwijls met meerdere dingen tegelijk bezig en als dan dingen bijna klaar zijn ga ik ze een plekje geven of er voor zoeken.

Vandaag tussen het beitsen van tuinhekken, stofzuigen en de vloeren dweilen door het kapelletje wat ik gisteravond even in elkaar heb gezet en 3 nieuwe test bomen uit eigen kweek geplaatst en dan komt het avonden kijken, schuiven, beetje naar voren, beetje naar links, beetje naar rechts, zou een goeie stemwijzer kunnen zijn voor de verkiezingen a.s. woensdag.

Maar genoeg gekletst, de foto's en de vraag naar jullie mening.

De nieuwe bomen staan achter het pension.
Deze heb ik zelf gekweekt, een plantenbak vol.
Moet ze alleen nog even in een badje glicerine doen voor de houdbaarheid.
Dit is even een test, vind ze niet onaardig.
De bomen in de ru?ne staan er maar tijdelijk, die krijgen en nog blad en komen ergens anders te staan.

Offline patje

• Stationchef
« Reactie #446 Gepost op: 7 september 2012, 21:50:16 »
Ziet er weer mooi uit Tom.

Kappeltje heeft ook een leuk plekje daar. Misschien eens met de voorkant naar het dal draaien?
Wat betreft de kale bomen achter de ru?ne, het heeft wel iets zo die kale (oude) bomen.

Patje

Frans

• Gast
« Reactie #447 Gepost op: 8 september 2012, 08:33:18 »
Weer een mooi stukkie werk Tom en om op die bomen terug te komen ik zou ze weghalen vindt het storend tegen die mooie ruine.

Mvg Frans

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #448 Gepost op: 11 september 2012, 00:05:06 »
Boompjes zijn best OK Tom. Ze zien er netjes uit.
Groet Pierre.

rthuinte

• Gast
« Reactie #449 Gepost op: 14 september 2012, 09:13:06 »

De draadjes netjes opgeborgen.

aansluitingen van bezetmelders en de seinen

Hoi Tom,

Ik zag de volgende foto's van je en trek hieruit de conclusie dat jij de diverse modules ook altijd bereikbaar hebt en dus niet onder de tafel hebt gemonteerd (m.a.w. de bedrading wordt iets langer, maar daardoor zijn alle modules netjes bij elkaar gemonteerd en hoef je bij een storing niet direct onder de tafel). Klopt dat?

Als ik het goed zie heb je de bezetmelders met behulp van een kroonsteen verlengt. Klopt dat ?

Ik wou de bezetmodules eerst onder de tafel monteren om een zo kort mogelijke afstand van de bekabeling te hebben, nu denk ik erover om de bezetmodules bereikbaar te monteren, waardoor ik sommige draden moet verlengen. Om te solderen moet ik de rails weer los halen, dus een kroonsteen zou niet zo slecht zijn en ziet er ook nog netjes uit. Zijn er eventuele technische problemen die ik hiermee over het hoofd zie (  -> de weerstand van de kabel en kroonsteen zal waarschijnlijk een stuk hoger zijn)?

Alvast bedankt voor je hulp!