Auteur Topic: Foto diorama  (gelezen 6000 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Foto diorama
« Gepost op: 15 april 2013, 21:59:51 »
Nu de foto wedstrijd een winnaar heeft (gefeliciteerd Tom) kan ik nu wel laten zien dat ik een diorama heb gemaakt voor mijn foto?s. Omdat mijn baan aan alle kanten op het forum heeft gestaan en duidelijk te herkennen was. Hij is gemaakt van wat afval dat nog over is gebleven van een eerdere baan die ik gesloopt heb. De basis bestaat uit wat stukjes spaanplaat. Daarop lijm ik een paar stukken kurk die als rotswand gaan dienen en een stuk gebruikt flexrail.







De  grote openingen en de grond breng ik in model met resten piepschuim verpakkingsmateriaal en plak deze vast met witte houtlijm. Een reststandje gipsmuur vindt hier ook een plekje lans de baan. Nu is het papier-mach? prutje aan de beurt. Als deze (eindelijk) droog is ga ik met de kwast en acrylverf aan de gang. Gebruik de kleuren zwart, wit, bruin, beige en geel en probeer zoveel mogelijk de kleuren aan te benaderen van de kurkschors. Ook het portaal krijgt een verfjasje.
 






Nog een laatste  laag met diverse kleuren strooisel en een paar steeksparren en het diorama is klaar om een paar foto?s te schieten.





Het eindresultaat met locjes hebben jullie kunnen zien bij de foto wedstrijd.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Foto diorama
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 23:35:39 »
Hoi Pierre,

Wat een werk voor een paar foto's! maar het ziet er schitterend uit.
Ik heb bij alle foto's een beetje zitten gokken van wie ze afkomstig waren. Ik kon bij dit stukje baan dus niemand plaatsen. Nu snap ik waarom.

Groeten , G?J

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Foto diorama
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2013, 10:33:42 »
Wat een werk voor een paar foto's! maar het ziet er schitterend uit.
Ik heb bij alle foto's een beetje zitten gokken van wie ze afkomstig waren. Ik kon bij dit stukje baan dus niemand plaatsen. Nu snap ik waarom.

Dat was ook precies de insteek van het geheel. De opdracht was om geen duidelijke herkenningen te hebben bij de foto's. En omdat mijn baan regelmatig hier te vinden is zijn er geen plekjes zonder herkenning. Dus moest het maar zo .... toch. Overigens is het best leuk/leerzaam om eens met wat anders bezig te zijn. In zo'n diorama ga je wat dingen uit proberen die je op je baan kan gebruiken. Het probleem is alleen wat moet je er mee als het klaar is .... uuuhh  ??? ...... geen idee ..... slopen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re:Foto diorama
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2013, 11:17:20 »
Creatief met "afval" ;) Mooi gedaan.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Foto diorama
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2013, 14:58:22 »
Het probleem is alleen wat moet je er mee als het klaar is .... uuuhh  ??? ...... geen idee ..... slopen. ;D
Nee Pierre, we gaan niks slopen. Tenzij je zit te springen om een tunnelportaal en een stukje kurk. Misschien leuk om iemand anders een diorama te laten maken die op jouw module aansluit. Na veertien jaar heb je een aardig baantje.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Foto diorama
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2013, 16:28:41 »
Het probleem is alleen wat moet je er mee als het klaar is .... uuuhh  ??? ...... geen idee ..... slopen. ;D
Nee Pierre, we gaan niks slopen. Tenzij je zit te springen om een tunnelportaal en een stukje kurk. Misschien leuk om iemand anders een diorama te laten maken die op jouw module aansluit. Na veertien jaar heb je een aardig baantje.  ;)
Ik denk het niet Wim!! :o Daar zit ik niet op te wachten. Ik sloop hem gewoon uit elkaar of  ::) ....... er moet iemand zijn die er brood in ziet. Dan doe ik er liever iemand een plezier mee. Maar dat hoor ik dan wel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Foto diorama
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2013, 16:57:55 »
Ehmmmm Pierre ga je nu voor de volgende fotowedstrijd weer een nieuw diorama maken??
Aangezien we toch nog meer fotowedstrijden gaan houden gheghe  ;)
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Foto diorama
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2013, 18:52:35 »
Ehmmmm Pierre ga je nu voor de volgende fotowedstrijd weer een nieuw diorama maken??
Aangezien we toch nog meer fotowedstrijden gaan houden gheghe  ;)

Ik weet niet waar Tom mee komt Semantha. Maar de volgende keer doe ik net als de rest en fotografeer gewoon op mijn baan.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Riny

  • Gast
Re:Foto diorama
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2013, 10:15:31 »
Heb in het verleden ook een dergelijke diorama gemaakt maar dan op een overgebleven module bak.
Zoals ik hier en daar lees, "waar ga je dat ding laten / sta ik de weg" sluit ik mij geheel aan.
Heb dan ook destijds het geheel maar weer gesloopt.

Echter, een dergelijk diorama is wel een mooie optie om al je locs op te fotograferen en er een album van te maken.
Eenmaal gereed kan de diorama richting milieustraat.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Foto diorama
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2013, 12:07:38 »
Echter, een dergelijk diorama is wel een mooie optie om al je locs op te fotograferen en er een album van te maken.
Eenmaal gereed kan de diorama richting milieustraat.

Dat vind ik nou een top idee van je Riny. Dat ga ik doen. Ik ga al mijn locs op de foto zetten met dit diorama en daarna ......  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Foto diorama
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2013, 12:31:34 »
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, want zo'n diorama staat gauw in de weg. Ik vond het wel leuk om er eentje te maken, omdat ik in die periode nog amper aan de bouw van de baan was begonnen. Een mooi testobject om van alles uit te proberen en soms laat ik een trein daar nog even voor de foto poseren. Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan voor de volgende fotowedstrijd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Foto diorama
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2013, 22:36:18 »
Ik had ook een diorama gebouwd. (Omdat ik nog geen baan heb.) Mijn diorama bestond uit een half afgebouwd station en als achtergrond de afbeelding op een bouwdoos.  :-[
Ik begrijp nu dat ik voor de volgende fotowedstrijd heel wat meer uit de kast moet trekken om een kans te maken.  ;)

Groeten G?J

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Foto diorama
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2013, 08:19:34 »
Dat is toch echt weer Pierre.
Maakt een diorama voor de fotowedstrijd om niet herkenbaar te zijn, schitterend.
Doet ie gewoon ff tussendoor.
Ik zou het diorama zeker niet wegdoen, je kan het nog weleens ergens leuk voor gebruiken.
Inderdaad al leuk om  alle loc's er op te zetten en te fotograferen, ben je voorlopig ook wel even zoet mee denk ik.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Foto diorama
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2013, 09:07:05 »
Ik zou het diorama zeker niet wegdoen, je kan het nog weleens ergens leuk voor gebruiken.

Op mijn baan is er echt geen plek meer voor Tom en het diorama neemt erg veel plaats in om te bewaren.

Inderdaad al leuk om  alle loc's er op te zetten en te fotograferen, ben je voorlopig ook wel even zoet mee denk ik.

Ja ... het idee van Riny was top maar net wat je zegt ..... het is nog een hele klus!  :o
Moet er ook nog eens over na denken wanneer ik daar tijd (en zin) in heb. Voorlopig ff niet.  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Foto diorama
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2013, 14:47:54 »
Wel een heel goed idee. Nu mijn baan voorlopig in stukken ligt, en ik wel mee wil doen aan de volgende wedstrijd. Moet ook maar een diorama gaan bouwen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Foto diorama
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2013, 22:25:48 »
Wel een heel goed idee. Nu mijn baan voorlopig in stukken ligt, en ik wel mee wil doen aan de volgende wedstrijd. Moet ook maar een diorama gaan bouwen.

Dan moet Tom wel eerst vertellen wat het volgende thema wordt. Ik zit er heel nieuwsgierig al op te wachten. 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Foto diorama
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2013, 22:32:43 »
Wel een heel goed idee. Nu mijn baan voorlopig in stukken ligt, en ik wel mee wil doen aan de volgende wedstrijd. Moet ook maar een diorama gaan bouwen.

Dan moet Tom wel eerst vertellen wat het volgende thema wordt. Ik zit er heel nieuwsgierig al op te wachten. 

Ik ga er volgende week eens lekker over nadenken en inspiratie voor opdoen.
Denk wel dat ik dan op de juiste plaats zal zijn om een onderwerp te bedenken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Foto diorama
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2013, 08:57:34 »
Ik ga er volgende week eens lekker over nadenken en inspiratie voor opdoen.
Denk wel dat ik dan op de juiste plaats zal zijn om een onderwerp te bedenken.

Goh, drie keer raden waar jij bent  :P

Herstel.  1 keer raden is genoeg denk..... Veel plezier daar alvast! :D