Auteur Topic: Schoonmaken rails.  (gelezen 1365 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Schoonmaken rails.
« Gepost op: 16 maart 2013, 13:39:01 »
Voor mijn schaduwstation ben ik op zoek gegaan naar wat wissels, en rechte rails. Bochten had ik nog genoeg.
Heb een hele grote partij rails met wissels op de kop weten te tikken, voor nog minder als dat ik losse wissels had moeten kopen. Echt een koopje dus. En alles wat ik straks niet nodig heb, gooi ik weer op internet en dan is het helemaal geen geld.

Echter, tweedehands rails heeft als nadeel, dat deze vaak erg vuil zijn. Het rij oppervlak reinig in met wat wasbenzine. Vervolgens een paar rondjes rijden met een oude lok, en ze zijn weer rijdbaar.

Het probleem zit heb echter in het reinigen van de contactpunten. Nu leg ik wel een ringleiding aan, met om de meter een aansluiting, maar de tussen liggende rails moeten ook goed contact maken.
Wat is de beste manier om deze aansluitpunten schoon te maken?

groet,

Rick
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Schoonmaken rails.
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2013, 13:56:06 »
Wat ikzelf nogal eens doe is elk stuk rail met draadjes doorverbinden met de ringleiding onder de baan. Dat heeft mijn voorkeur omdat ik dan de rails niet met railschoentjes hoef door te verbinden. Bovendien kan ik stukken rail en wissels weer makkelijk uit de baan halen, zonder dat ik hele stukken rails meetrek.
Op een schaduwstation zal het niet veel uitmaken, maar op mijn baan vind ik railschoentjes niet echt fraai staan.
Het solderen van verbindingen aan je rails kan bij profirails volgens mij onzichtbaar aan de onderkant en bij platte beddingloze rails aan de buitenzijden. Een schone bout is wel belangrijk. Het teveel aan vloeisel kun je weer wegvijlen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Schoonmaken rails.
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2013, 01:56:58 »
De contactpunten schoonborstelen met een glasvezelpen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0