En oh ja; heb je dat Preisertje al eens opgemeten? 
Dat heb ik wel gedaan. Als je Preisertjes als maatvoering gaat gebruiken dan moet je natuurlijk wel weten of dat een beetje klopt: dit Preisertje is ongeveer 21mm hoog, als ik dat in schaal omreken dan kom ik zo’n beetje uit op 182,7cm. Nou draagt deze meneer een helm, dus laat-ie nou eens 1,80m zijn. Je kunt lang en breed lullen, maar als ik iemand van 1,80m over straat zie lopen dan flikker ik niet van m’n fiets van verbazing. De één gebruikt VOC-muntjes en aanstekers als maatvoering en ik gebruik Preisertjes.

En zo moeilijk is het niet om de voordeur hoger te maken; ik haal de trap weg, maak de deur een end hoger en ik heb een vorstelijke entree. Als dát alles was.

Links een huis met etages dat qua maatvoering behoorlijk klopt. Grachtenpanden hebben doorgaans wat hogere plafonds en in winkelruimtes zijn de plafonds nog hoger. Als je deze twee panden naast elkaar zou zetten op je modelspoorbaan, dan zie je gelijk dat hier iets niet klopt.

Anders dan bij woonhuizen liggen de verhoudingen bij industriële gebouwen nog weer wat anders en nemen etages wat meer ruimte in en dat is hier goed te zien: één etage links telt voor bijna twee etages bij het gebouw rechts. Het is een mooi geornamenteerd gebouw, maar qua grootte, functie en bouwstijl zou het eigenlijk boven het fabrieksgebouw moeten uitsteken.
Als stationsgebouw met een verhoogd spoor ben ik toch op zoek naar een groter en vooral hoger gebouw. Ik ben er in het geheel niet rouwig om: het is niet het eerste gebouw dat ik uit elkaar trek voor de onderdelen en ook zeker niet het laatste.

Als ik van deze nieuwe aanwinst wat zou moeten maken dan zou ik het onderste deel moeten scheiden van het bovenste deel. De trap zou dan een aantal treden lager moeten om een hogere entree te krijgen. De funderingen van de zuilen moeten dan ook wat hoger worden. Ook de ramen van het onderste deel vind te klein.... pfff... volgens mij heb ik nog een steenkolenmijnproject waar ik voorlopig nog wel druk mee ben.