Auteur Topic: Roestkleur spoorstaven.  (gelezen 5175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Louis

  • Gast
Roestkleur spoorstaven.
« Gepost op: 8 maart 2013, 12:52:06 »
Beste forumleden,
Ik heb eindelijk mijn schaduwstation liggen en ben nu aan het uitzoeken waar de blokken e.d. moeten komen. Wil daarbij tevens de spoorstaven een roestkleurtje geven. Ik heb wat Vallejo poedertjes in roestkleur. Het aanbrengen hiervan met een waterbasis is bij mij geen succes. Hebben jullie een advies wat ik hiervoor het beste kan gebruiken en ook nog een beetje slijtvast is? Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp.
Groetjes Louis.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2013, 16:08:47 »
Dag Louis,
Qua roestkleur en slijtvast. Welke verf je ook gebruikt, je verf zal niet slijten want op het rijvlak (de bovenkant van de rails) komt geen verf en zal het ook niet slijten.
Ik heb geen ervaring met poeders, maar ik zou de verf pas aanbrengen als de bedding al in de rails ligt. Verder kun je spuiten, wetbrushen en drybrushen en verven kan ook met goedkopere acrylaatverf van de Action. Zorg er wel voor dat je de verf er niet te dik opsmeert anders verf je alle details weg.
Qua roestkleur meng ik altijd zelf: bruin met zwart en bij de wissels wat zwarter. Als de eerste lagen droog zijn, drybrushen met steeds lichtere tinten. Probeer anders wat uit op een stukje rails.
Ik hoop dat er wat aan hebt.
 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Frans

  • Gast
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2013, 16:32:51 »
Ik doe het hiermee.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2013, 17:13:26 »
Ja Frans dat is een handig apparaatje maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat ie verstopt zat.

Ik doe het gewoon met een smal penseeltje en gebruik een mengsel van Vallejo Panzer Aces Yellow Rust 303 en Train Color Basic Rust 73.001.

Bovenkant van de rail afdoen met een halve houten wasknijper of een ander stukje hard hout.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Louis

  • Gast
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2013, 20:02:48 »
Hallo Frans, Wim en Ton,
dank voor jullie reacties. Ja Wim, gelukkig snap ik dat er niets op de loopvlakken van de spoorstaven moet komen  ;) .  Wat ik heb gemerkt als ik mijn poedertjes met water meng het spul niet lekker op de rails (lees zijkanten) wil blijven zitten. Het hecht niet en blijft kringetjes/druppeltjes vormen. Hierdoor droogt het ook niet mooi op. Zodra ik het dan met m`n vingers aanraak veeg ik het er weer vlot af en is het werk voor niets geweest. Het lijkt mij dat dat beter moet kunnen.
Dat rollertje wat Frans laat zien lijkt me erg handig in gebruik. Blijft die lak goed zitten als ze na droging wordt aangeraakt Frans?
Ja Ton, ik heb het inderdaad ook met een penseeltje gedaan, maar het blijft niet zitten. Zou aanmaken m.b.v. terpentine het verbeteren? Kan ik ook nog eens uittesten.
In ieder geval bedankt voor jullie advies.
Groetjes Louis.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2013, 20:19:27 »
Louis, de naam is Tom met een M maar dit ter zijde.

Nee met poeders gaat het beslist niet lukken, de rails, het metaal, pakt het pigment niet en door het water krijg je van die kringetjes, misschien wil het wel lukken als je ruitensproeiervloeistof gebruikt, daar zit een een reinigingsmiddel in wat de oppervlaktespanning weg haald.
Water met afwasmiddel doet dat ook.
Maar ik betwijfel of het dan wel aan de zijkanten van de railstaaf blijft zitten, het droogt op en wordt dan uiteindelijk weer poeder.
Het is dan heel kwetsbaar.

Acrylverf van o.a. Vallejo pakt wel goed en blijft ook goed zitten.

Dit heb ik pas er mee behandeld.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2013, 08:44:26 »
Hallo Frans, Wim en Ton,
dank voor jullie reacties. Ja Wim, gelukkig snap ik dat er niets op de loopvlakken van de spoorstaven moet komen  ;) .  Wat ik heb gemerkt als ik mijn poedertjes met water meng het spul niet lekker op de rails (lees zijkanten) wil blijven zitten. Het hecht niet en blijft kringetjes/druppeltjes vormen. Hierdoor droogt het ook niet mooi op. Zodra ik het dan met m`n vingers aanraak veeg ik het er weer vlot af en is het werk voor niets geweest. Het lijkt mij dat dat beter moet kunnen.
Dat rollertje wat Frans laat zien lijkt me erg handig in gebruik. Blijft die lak goed zitten als ze na droging wordt aangeraakt Frans?
Ja Ton, ik heb het inderdaad ook met een penseeltje gedaan, maar het blijft niet zitten. Zou aanmaken m.b.v. terpentine het verbeteren? Kan ik ook nog eens uittesten.
In ieder geval bedankt voor jullie advies.
Groetjes Louis.

Louis het rollertje werkt makkelijk maar zoals Tom schrijft het verstopt nog weleens daarom ben ik met de zelfde verf het gewoon met een klein penseeltje gaan doen en dat werkt langzamer maar ook goed.
De verf blijft goed zitten hoor heb het geprobeerd met verf van action doet het ook gewoon goed.

Louis

  • Gast
Re:Roestkleur spoorstaven.
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2013, 12:16:04 »
Beste Tom en Frans,
Tom er is een tijd geweest dat ik blind koM typeM Naar keMMelijk gaat er laMgzaaN aaM wat Nis Net NijM co?rdiMatie ;D.
Maar alle gekheid op een stokje hartelijk dank voor jullie reacties ik ga zeker Acrylverf halen.
Je rails ziet er erg mooi uit. Ik zou je echter weer tekort doen als ik niet je hele baan noem want die is ook prachtig. Ik geniet altijd van je mooie foto`s.
Groetjes Louis.