Bij het begin, M-rails, gebruikte ik ook isolatiemateriaal zoals Bram aangeeft vervolgens maakte ik gebruikt van kurk voor demping bij mijn K-rails.
Echter daar ben ik van terug gekomen.
Hoe men het ook isoleert, het rij- geluid blijft men altijd horen.
Kunnen de geluidstrillingen niet naar beneden, richting de rails, dan zullen de trillingen hun weg zoeken naar boven, richting de rijtuigen/wagons.
Deze functioneren dan als klankkast en zullen het rij- geluid via die weg laten horen, dit is ook het geval bij M of C-rails.
Beiden zijn in principe ook klankkasten.
(Het meest stille railsysteem is K-rails.)
Men krijgt wel wat demping maar niet om te zeggen, dat is lekker stil.
Ook gaan de trillingen via de schroefjes de onder- plaat in.
Men zou er goed aan doen, wanneer de rails vast liggen met dubbelzijdig tape, vervolgens de schroefjes er weer uitdraaien.
Ik kan er nog een heel verhaal bijschrijven maar over rail- rijgeluid te dempen zijn al hele encyclopedie?n vol geschreven.
In het grootbedrijf maken de treinen ook rij- geluiden, ga maar eens bij een spoorwegovergang staan wachten (lopend/fiets) en luister maar eens wat een herrie deze maken.