Auteur Topic: eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.  (gelezen 20158 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido

  • Gast
eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Gepost op: 11 februari 2013, 22:49:10 »
Beste forumleden,

Graag jullie reacties en tips op mijn eerste baanplan.

Hierbij mijn eerste baanplan, de uitgangspunten zijn:
* Marklin HO M rails analoog.
* Beschikbare ruimte 32 m2 (8 bij 4 meter)
* Opbouw in modules, elke module/secties een eigen thema.
* Gebruik van bestaande Marklin baanplannen.
* Kosten effektief voor gebruik materialen.
* Afmetingen secties ongeveer 2.25m bij 1.25m.
* De diverse secties worden middels een apart spoor met elkaar verbonden.

Als eerste plan heb ik gekozen voor een bestaand Marklin baanplan (als pdf bijgevoegd) thema industrie gebied, afmeting 2.25 m bij 1.25m.
Het komt uit het baanplanboek Marklin 0390, plan 7 pagina 37.
Bijna alle baanmateriaal heb ik (behalve de draaischijf, grote wens) en de bouwpakketten.
Als onderplaat wilde ik laminaatvloerdelen (nog grote hoeveelheid van liggen) gebruiken op een lattenframe.
Voorlopig nog geen schaduwstations en dergelijke .

Ben benieuwd.

Groetjes Guido

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2013, 23:42:39 »
Beste Guido,
Een eerlijke reactie? Je hebt in elk geval genoeg ruimte.

? Dat je in modules wilt bouwen lijkt me een goede aanpak. Op die manier houd je de zaken overzichtelijk.
? Persoonlijk ben ik nooit zo gecharmeerd van complete baanplannen uit een boekje. Meestal zijn dat toch ovaalvormige baanplannen met een berg aan rails. Maar dat is ook heel persoonlijk. Mij is ook niet duidelijk hoe je dat in modules wilt opdelen; elke module een eigen standaard baanplan en dan de rails op elkaar aansluiten?
? Laminaatvloeren hebben, hoe minimaal ook, de neiging tot krimpen, uitzetten en kromtrekken. Als dat gebeurt op je modelbaan, dan krijg je naast de kieren ook kans op storingen. Ik heb zelf geen ervaring met laminaatvloeren waar rails op liggen, maar ik zou zelf gaan voor multiplex of triplex en die aan de onderzijde verstevigen met een raamwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2013, 00:06:43 »
Wat Wim aangeeft kan ik me wel bij aansluiten.
Ik denk dat er wel leukere baanplannen zijn of spannender, iets met hoogte verschillen en die dan weer aan elkaar verbinden.
Laminaatvloer is te dun, meestal MDF of nog harder HDF beide met een harde slijtlaag waar je heel moeilijk zo'n klein M?rklinschroefje in krijgt.

Ik zou zeker multiplex gaan gebruiken, kost iets meer maar is beter te verwerken en blijft in vorm.
Platen zijn standaard 122x244, kijk eens bij de bouwmarkten, 9mm kan al voldoende zijn met een goed raamwerk er onder.

In modules werken kan met M-rail ook best, je kan de rail doorslijpen alleen moet je die dan zodanig goed fixeren dat er een sluitende verbinding is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2013, 09:23:04 »
Ik zie twee bruggen aan de achterkant dat betekent dat de baan toch wel iets omhoog gaat alleen denk ik dat het steigings percentage wat te hoog ligt.
Verder blijft het een rondje dat is op zich niet erg maar denk dat dit plan snel gaat vervelen op zo'n tafelruimte moet toch iets meer te creeren zijn.
Maar Guido wel gewoon doen als je er tevreden mee ben.

Mvg Frans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2013, 09:46:26 »
Hallo Guido,

Als eerste vind ik het idee best goed om een baan te maken met modules te gaan werken. Je hebt er ook een prachtige ruimte voor ... wauw. Maar ik ben het wel met Tom eens dat deze bestaande baan wel redelijk saai is. Er zijn (ook in bestaande baanvoorbeelden) best banen te vinden met meer variatie dan drie rondjes in elkaar. Of je moet er zelf het een en ander aan veranderen door de sporen over elkaar heen te leggen of zo. Bovendien vind ik (maar dat is persoonlijk) dat als je zo'n mooie ruimte hebt beter smallere modules langs de kant kan maken waar je midden in staat dan een tafel met modules waar je om heen moet lopen.

Laminaat tja ....... zou ik niet doen. Te hard om in te schroeven of te spijkeren en te glad om te lijmen of te schilderen. Als je met een open frame gaat werken (zeg maar stroken waar je de rails op legt) is multiplex de beste oplossing. Werk je met een dichte tafel dan kan MDF ook wel maar multiplex heeft de voorkeur.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2013, 09:55:35 »
Stijgingspercentage is goed hoor, met 3% kom je aan 27mm en volgens het plan is het 23,5mm.
Ik dacht dat de brugpijlers van M?rklin is van 2,5 en 3mm hoog waren.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2013, 09:58:08 »
Dan zal er erg weinig onder die brug door kunnen vrees ik.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2013, 10:14:55 »
Dan zal er erg weinig onder die brug door kunnen vrees ik.

Daarom zijn dit ook saaie plannen en alleen maar bedoeld om zoveel mogelijk materiaal te kopen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2013, 15:22:23 »
Citaat van: Tom
Daarom zijn dit ook saaie plannen en alleen maar bedoeld om zoveel mogelijk materiaal te kopen.
Dat wilde ik al eerder schrijven, maar ik dacht nog: "Wim, begin rustig, lief doen, aardig doen!"
Tom heeft wel (weer) een punt: railplanboeken beginnen rustig met een ovaaltje, dan nog een ovaaltje aan de binnekant, dure driewegwissels, Engelse wissels en draaischijven en dan heb je twee vierkantemeter helemaal vol liggen met ijzer... en M?rklin spint er garen bij.
Tegelijkertijd is het lastig om een railplan in elkaar draaien dat klopt, lekker loopt en niet teveel kost.

Citaat van: Pierre
Bovendien vind ik (maar dat is persoonlijk) dat als je zo'n mooie ruimte hebt beter smallere modules langs de kant kan maken waar je midden in staat dan een tafel met modules waar je om heen moet lopen.

Idee van Pierre waarbij je lekkere lange stukken hebt om de trein te kunnen volgen, heeft ook wel wat. Op die manier kun je lekker aan de gang met metertjes flexibele rails.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2013, 15:28:12 »
Citaat van: Tom
Daarom zijn dit ook saaie plannen en alleen maar bedoeld om zoveel mogelijk materiaal te kopen.
Dat wilde ik al eerder schrijven, maar ik dacht nog: "Wim, begin rustig, lief doen, aardig doen!"
Tom heeft wel (weer) een punt: railplanboeken beginnen rustig met een ovaaltje, dan nog een ovaaltje aan de binnekant, dure driewegwissels, Engelse wissels en draaischijven en dan heb je twee vierkantemeter helemaal vol liggen met ijzer... en M?rklin spint er garen bij.
Tegelijkertijd is het lastig om een railplan in elkaar draaien dat klopt, lekker loopt en niet teveel kost.

Citaat van: Pierre
Bovendien vind ik (maar dat is persoonlijk) dat als je zo'n mooie ruimte hebt beter smallere modules langs de kant kan maken waar je midden in staat dan een tafel met modules waar je om heen moet lopen.

Idee van Pierre waarbij je lekkere lange stukken hebt om de trein te kunnen volgen, heeft ook wel wat. Op die manier kun je lekker aan de gang met metertjes flexibele rails.

Jammer maar in M-rails bestaat geen flexibele rail, die zijn namelijk helemaal van metaal.
Ik zal eens zoeken want o.a. Noch heeft ook wel goeie plannen die volgens mij weer met elkaar verbonden kunnen worden zodat je 3 verschillende thema's kan bouwen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2013, 15:49:05 »
Ik heb wel wat gevonden

KLIK 1

KLIK 2

KLIK 3

Hier vind je alle baanplannen van Noch, ook op de website van Riny staan heel veel M?rklin baanplannen KLIK 4

Maar misschien wil Guido een nostalgisch M-rail baan maken, dan zijn deze baanplannen denk ik net iets e veel van deze tijd.
In ieder geval voorlopig genoeg stof tot nadenken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2013, 15:57:02 »
Jammer maar in M-rails bestaat geen flexibele rail, die zijn namelijk helemaal van metaal.
Ik zal eens zoeken want o.a. Noch heeft ook wel goeie plannen die volgens mij weer met elkaar verbonden kunnen worden zodat je 3 verschillende thema's kan bouwen.
Oops... dat M-rail, K-rail en C-rail haal ik wel eens door elkaar. En balastloze K-rails aansluiten op op zo'n M-rail gaat natuurlijk lastig.  ???
Wel een gedoe, maar we hebben w?l aan M?rklin te danken dat we nu allemaal H0 zitten. Het is w?l M?rklin die 1:87 heeft bedacht!
Even tussendoor zo'n een wetenswaardig feitje er doorheen jassen, maakt zo'n nutteloze post toch weer de moeite waard.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2013, 16:02:41 »
Jammer maar in M-rails bestaat geen flexibele rail, die zijn namelijk helemaal van metaal.
Ik zal eens zoeken want o.a. Noch heeft ook wel goeie plannen die volgens mij weer met elkaar verbonden kunnen worden zodat je 3 verschillende thema's kan bouwen.
Oops... dat M-rail, K-rail en C-rail haal ik wel eens door elkaar. En balastloze K-rails aansluiten op op zo'n M-rail gaat natuurlijk lastig.  ???
Wel een gedoe, maar we hebben w?l aan M?rklin te danken dat we nu allemaal H0 zitten. Het is w?l M?rklin die 1:87 heeft bedacht!
Even tussendoor zo'n een wetenswaardig feitje er doorheen jassen, maakt zo'n nutteloze post toch weer de moeite waard.

Er bestaat ook een overgangrail van M-rail naar K-rail net als van M-rail naar C-rail.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2013, 16:16:43 »
Er bestaat ook een overgangrail van M-rail naar K-rail net als van M-rail naar C-rail.
Maar dan krijg je natuurlijk een wat rare overgang van een bedding van glimmend blik naar "gewone rails". Vandaar ook dat M-rails tegenwoordig per kilo wordt gedumpt op Marktplaats.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2013, 17:01:00 »
Volgens mij ga ik w?l aan de loop met je originele baanplan, maar wat Tom stuurde daar zit wel wat lekkers bij:



Nou weet ik alleen niet meer hoe ik het z? krijg dat als je erop klikt dat-ie groter wordt.
Deze droombaan is uitermate geschikt om in modules op te bouwen. Aan de bovenzijde een lekker lang stuk waar je trein meters kan maken... ik zou daar zelf dubbelspoor neerleggen.
Het middenstuk kun je vervangen voor een toekomstige droomplan met een draaischijf en zit er qua opbouw genoeg variatie in om een aantal thema's in te verwerken. Je kamer is 8 meter dus er hoeft in het middenstuk maar een halve meter rail uit.
En ook niet onbelangrijk: je kunt overal makkelijk bij.
Kortom, een droombaan om jaloers op te worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Guido

  • Gast
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2013, 17:25:22 »
Beste Tom,Wim, Frans en Pierre,

Boeiend, spannend en leerzaam.
Het laaste baan plan Wim is inderdaad een droombaan.
Eigenlijk wel mijn droombaan.
Maar voordat ik die aandurf zal ik mij eerst verder moeten bekwamen in baanbouw, ontwerp en vooral aanleg van zowel de rails en aansluitingen als
de technieken en keuzes van de scennery. Bij een module breek iets makkelijker weer af (denk ik) en vervang je iets makkelijker mislukte delen.
Nu werk ik met bestaande en gebruikte m rail. Het werken in modules biedt de mogelijkheid om ook van rail soort te wisselen bv van M rail naar C of K rail.
Ik weet dat marklin diverse overgangsstukken heeft.

En ja jullie hebben gelijk, in de Marklinbaanplannen word erg veel in een kleine ruimte gepropt,
Zo is de brug in het eerste plan eigenlijk niet functioneel en alleen voor auto's bedoeld, niet voor loks.

Oh ja, er is voor mij nog een belangrijk punt.
Ik wil naast het bouwen ook graag met de treinen "spelen"!
Wel moet ik zeggen dat de baanplannen die Tom opstuurde wat "natuurlijker" lijken te lopen.

Stof tot nadenken en napraten.

Groet
Guido


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2013, 17:59:26 »
Beste Guido,
Er zit volgens mij op dit forum genoeg kennis om je bij elk van je genoemde probleempunten te helpen.
En even om de credits te laten waar ze horen: die droombaan komt uit de baanplannen die Tom heeft aangeleverd.
Qua aandurven kun je beginnen met een relatief makkelijk deel van je baan. Je moet denk ik wel zorgen voor een goede ondergrond van je module, zodat je die als basis kunt gebruiken voor je andere modules. Ook de manier hoe je de modules onderling koppelt verdient de nodige aandacht. Maar ook op dat terrein zijn hier vast wel ervaringsdeskundigen die kunnen helpen.
Doe vooral ook zelf veel onderzoek op het internet; daar is genoeg te vinden over modules.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2013, 20:11:59 »
Ik vind het een droom van een droomplan.
En eigenlijk is het niet eens een moeilijk plan, 2 keerlussen en inderdaad het lange stuk zou dan zeker een dubbelspoor kunnen zijn.
Natuurlijk kan je beginnen met wat het lijkt eenvoudige plannen maar vergis je niet in de tijd die daar mee gemoeid is. Om dan daarna weer de boel af te breken is denk ik gezien de ervaring die ook hier vaak is opgedaan zeker geen leuk onderdeel van de hobby.
We bouwen niet een baan met de gedachte die later weer af te breken.
In het droombaanplan staan best wel leuke en interessante rangeerterreinen, die hoef je natuurlijk niet gelijk er in te bouwen, als er later meer ervaring is opgedaan dan kunnen die altijd weer verder aangesloten en gebouwd worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:eerste baanplan, graag jullie reacties en tips.
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2013, 20:16:04 »
Voor meer details, klik op de foto voor een vergroting.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0