Update:
Tussen het schilderen in huis door toch nog even twee uurtjes voor mezelf bezig geweest op de zolder.
Van de kraantjes die ik heb maak ik er vandaag een voor de heistelling. De hijsboom is te kort zodat ik haast geen slag kan maken. Die moet dus overgezet worden van het stukje speelgoed wat ik ook in Houten gescoord heb gelijk met de kraantjes. Ook vind ik het geen gezicht dat zo'n zware heistelling een kraan op wieltjes heeft. Ik wil iets met rupsbanden.

De oplossing is een stukje speelgoed wat ik opduikel uit de rommeldoos. Gelijk maar de dremel met de slijpschijf er in.

het hijskraantje haal ik netjes uit elkaar. Het onderstel met de rupsbandjes verf ik zwart. Onder het drogen knutsel ik een poppetje in de cabine. Er is bijna geen plaats voor dus vijl ik ongeveer een derde van het poppetje af en lijm deze tegen de zijkant in de cabine. Ik haal ook een stukje van het glas af zodat het straks lijkt of het cabineraam open staat. Gelijk een gaatje in het dak maken waar het geleide buisje (thermokoppel) van de hijskabel door moet komen. Ik lijm de zaak in elkaar en monteer het onderstel. Maak de hijsboom pas en verf deze zwart.

Dan is het heiblokje aan de beurt. Dit is een stuk van een m6 borstbout. Ik zaag de schroefdraad en de kop er af.Aan de kopse kant boor ik een gaatje en lijm daar met secondelijm een oogje in van koperdraad. Ik maak vier geleide stukjes van een lege balpenvulling en lijm die (met behulp van twee spijkers) met een drupje secondelijm tegen de zijkant. Morgen zal ik er met wat twee componenten lijm nog een sterk laagje op smeren voor de zekerheid.

Ondertussen is de verf goed droog en kan ik de kraan nog een beetje verouderen en de plastic glans wegwerken. Ik pak gelijk de sjofel ook maar mee.

Wordt vervolgd .....