Auteur Topic: Bomen  (gelezen 39357 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #50 Gepost op: 26 oktober 2020, 11:29:36 »
Dank je Tom ... maar voor N is het een stuk simpeler dan in H0. Hoe groter je werkt hoe meer je ziet en hoe nauwkeuriger je moet werken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #51 Gepost op: 24 september 2021, 17:24:00 »
Een week of drie geleden liep ik door de tuin en zag dat de vlinderstruik al helemaal uitgebloeid is en wat me opviel was dat de uitgebloeide bloemen voor mij nog best van pas zouden kunnen komen. Het leken al wel kleine boompjes.



Voor mijn N baantje heb ik nog een aantal boompjes nodig. Mooie boompjes zijn best aan de prijs en die goedkope boompjes uit China zijn echt niet mooi. Ik ben dus maar eens aan het knippen gegaan en heb een aantal bloemen van de struik geknipt om wat mee te proberen. Ik heb ze eerst drie weken laten drogen op de tuintafel en ze gisteren meegenomen naar binnen. De mooiste uitgezocht en op mijn werktafel gemikt.



Sommige hebben een steeltje wat mooi op dikte is maar er zijn ook (zeker de helft) die een heel dun zielig steeltje hebben. Ik gebruik een steeltje van een wattenstaafje dat ik in drie stukken knip. Deze stukjes kan ik mooi over de dunne steeltjes heen schuiven en zet ze vast met een drupje secondelijm.



Daarna behandel ik de steeltjes met een beetje schorspasta ….



…. en schilder ze grijs/bruin.



Dan als laatste spuit ik ze in met haarlak en bestrooi ze met verschillende kleuren. Dit herhaal ik nog een keer en dan zijn het toch heel redelijke boompjes geworden.



Het smaakt naar meer en ik zal er van de week nog maar eens een zooitje bloemen afknippen om boompjes van te maken. Ga ik ook eens kijken of ik nog wat grotere H0 bomen kan maken door wat bloemen samen te bundelen of zo.

Later meer geklooi met groen … ;).
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bomen
« Reactie #52 Gepost op: 30 september 2021, 20:41:57 »
Helemaal top!

Deze week een kleintje geplant in de tuin.
Nu maar afwachten tot die groot wordt.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bomen
« Reactie #53 Gepost op: 30 september 2021, 22:20:57 »
Ik heb ook een vlinderstruik en eigenlijk zijn het bijna complete bomen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Bomen
« Reactie #54 Gepost op: 1 oktober 2021, 08:06:35 »
Mooier, en vooral goedkoper dan de kant en klare exemplaren, wan t als je een paar mooie bomen wil hebben ben al snel een behoorlijk bedrag kwijt.

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bomen
« Reactie #55 Gepost op: 1 oktober 2021, 13:20:14 »
Deze week een kleintje geplant in de tuin.
Nu maar afwachten tot die groot wordt.

Hij groeit erg snel Mark. Elk jaar snoei ik hem terug tot 30 cm boven de grond en eind van de zomer is hij weer zo'n 2,5 meter hoog. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bomen
« Reactie #56 Gepost op: 8 maart 2023, 16:16:55 »
Al een tijdje niets meer gepost in dit draadje. Gisteren twee  H0 berken gemaakt die ik nodig had op de club. Geen zin in moeilijk gepruts dus begonnen met een simpel bosje (15 stuks) bloemmisten draadjes en deze in elkaar gedraaid. Onderin een spijkertje zonder kop gelijmd. Hiermee steek ik de boompjes straks zo in een hulsje dat ik in de baan lijm. Hievoor gebruik ik het steeltje van een wattenstaafje. Op de club ben ik aan een deel van een modulebaan bezig en in de vervoerskist heb ik bijna geen hoogte ... vandaar demontabele boompjes.



Vervolgens de takken een beetje in model gebogen.



Ik wilde de stam en takken wat bijwerken met schorspasta maar dat bleek redelijk uitgedroogd dus dan maar op de oude manier. Niks mis mee hoor. Een beetje houtlijm met wat strooisel of zaagsel doorroeren tot een papje.





Als dit droog is het stammetje wit met zwarte streepjes geschilderd en om het simpel te houden het boompje af gemaakt en opgetuigd met wat kant-en-klaar loof van Heki.






Later meer ....  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Engaltinka

Online Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Bomen
« Reactie #57 Gepost op: 8 maart 2023, 17:11:57 »
Ziet er fraai uit Pierre!!

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bomen
« Reactie #58 Gepost op: 8 maart 2023, 18:40:29 »
Mooie bomen hoor.
Kunnen we ook bij jou bestellen  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bomen
« Reactie #59 Gepost op: 9 maart 2023, 20:18:11 »
Mooie berken, Pierre. Ziet er goed en natuurlijk uit!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...