Auteur Topic: Gebruik van merknamen op dit forum  (gelezen 2033 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Gebruik van merknamen op dit forum
« Gepost op: 19 december 2012, 14:52:38 »
Wat ik vaak op dit forum zie gebeuren is blijkbaar een soort aversie tegen het gebruik van merknamen. Waarom heet M***lin niet gewoon Märklin en G***a niet gewoon Gamma. Ik kan me er nog wel iets bij voorstellen, dat als er iets verschrikkelijks is gebeurd je de hele t***ngzooi wil stijf vloeken en dat je al te beeldende taal ietwat maskeert met asterixjes.
Merknamen zijn auteursrechtelijk beschermd, maar er is geen wet die verbiedt dat je ze niet mag gebruiken in een beschrijving of een verhaal. Bovendien wordt het verhaal wat je wilt vertellen een stuk duidelijker en leesbaarder.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Gebruik van merknamen op dit forum
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2012, 15:51:40 »
Wim,

sommige forums doen er heel moeilijk over als je een merknaam noemt. Hier op het forum vinden ze dat minder erg, maar mensen komen ook op andere forums en weten dan niet of het hier wel of niet mag, en gaan de ** dan ook maar gebruiken
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rthuinte

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2012, 15:58:50 »
Rick, dit is inderdaad de reden waarom ik het deed....

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2012, 16:55:52 »
Er is dus geen forumregel die ik wellicht over het hoofd heb gezien en kunnen we dus gewoon man en paard noemen? Dat is mooi, dan hoef ik niet steeds te denken dat M?***in een scheldwoord is!  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2012, 20:06:10 »
Ik ben hier ook nog niet zo lang en heb het gebruik van die ** eigenlijk overgenomen omdat ik het anderen zag doen. Ik dacht dat het iets te maken had met regel 11 uit het forum reglement.
Citaat
11. a. Het is op het forum van ons niet toegestaan om reclame te maken, of om andere commerci?le uitingen te plaatsen voor derden, doch anders in voorafgaand overleg met de beheerder van dit forum.
Lijkt mij een duidelijke regel. Nu lees ik echter dat het van andere forums komt en dat het op dit forum niet van toepassing is>  :-\
Is het nu wel of niet toegestaan om merknamen te noemen?

Groeten, G?J? 

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2012, 20:27:38 »
Ik ben hier ook nog niet zo lang en heb het gebruik van die ** eigenlijk overgenomen omdat ik het anderen zag doen. Ik dacht dat het iets te maken had met regel 11 uit het forum reglement.
Citaat
11. a. Het is op het forum van ons niet toegestaan om reclame te maken, of om andere commerci?le uitingen te plaatsen voor derden, doch anders in voorafgaand overleg met de beheerder van dit forum.
Lijkt mij een duidelijke regel. Nu lees ik echter dat het van andere forums komt en dat het op dit forum niet van toepassing is>  :-\
Is het nu wel of niet toegestaan om merknamen te noemen?

Groeten, G?J? 

Als jij gewoon zegt ik rijdt die of die trein en die rails met dat systeem aansturing, maak je niet echt reclame maar hoort het bij je verhaaltje. het verhaal wordt dan vervelend door al de *** .Of je nu het hele treinmerk noemt of met de ** er tussen, dat is zo ingeburgerd op een modelspoorforum, dat iedereen toch wel weet wat je bedoeld.
Ga je echter zelf je gemaakte bomen aan prijzen en te koop aan bieden, dan is dat reclame. net als roepen dat een bepaalde winkel heel goed is en je daar moet kopen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Riny

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2012, 11:01:51 »
Ik heb er geen problemen meer wanneer winkels e.d. worden vernoemd.
Echter wanneer men fotomateriaal gebruikt van winkels, merken e.d. moet men wel de bronvermelding er bijzetten i.v.b. copyright.
Dat geldt ook voor materiaal van andere websites.
Wat dit laatste betreft, vraag altijd om goedkeuring v??r het plaatsen, de meeste doen er niet moeilijk over.
Neem gewoon de fatsoensnormen in acht en men zal veel kunnen en mogen.

Wat de aangegeven regel van het reglement betreft, deze heeft tot doel dat, wanneer men hier als lid een hobbywinkel heeft of wat dan ook, dit platform niet mag gebruiken voor reclame te maken.

Wij hebben hier een lid met een webshop voor modelbouw gehad en deze vroeg steeds, voorafgaande iets te plaatsen om toestemming.
Na beoordeling van de moderatoren kreeg hij dan ook die toestemming.

De ** zijn er gewoon ingeslopen met de beste bedoeling van de schrijvers, maar van mij mag men gewoon eens Gamma enz, plaatsen als dat een keer zo uit komt.
Uiteindelijk wordt de beurs van Houten toch ook ruim weergegeven. ;)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2012, 13:55:52 »
Nou Riny,
Volgens mij heb je het hier duidelijk en logisch uitgelegd.
Groet,
Wim

Riny

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2012, 10:03:35 »
Volgens mij heb je het hier duidelijk en logisch uitgelegd.

Pfffffft, heb ik toch nog iets goed gedaan, :D  ;)

Graag gedaan en ik hoop dat het nu voor iedereen iets duidelijker is.
Schuttingtaal, obscene taal en vloeken moet men wel maskeren omdat er ook jongeren als gast hier lezen.