Auteur Topic: boomschors.  (gelezen 14881 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.w. Bon

  • Gast
boomschors.
« Gepost op: 12 december 2012, 14:47:15 »
Hallo,

kan iemand mijn vertellen welke boomschors ik het besten kan gebriuken
om rots en bergen te maken. en waar ik het kan kopen. :-\ :-\

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:boomschors.
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2012, 16:53:14 »
Hallo J.W.

boomschors wordt heel veel gebruikt om in schuttingen te vullen of over tuinen te strooien tegen onkruid.
Je kan het dus bij veel tuincentra wel krijgen. Maar vaak wordt het in winkels ook als decoratie gebruikt, en als je het daar even vraagt of je een paar stukjes mag, dan krijg je het zo mee.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:boomschors.
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2012, 18:10:42 »
In tuincentrums hebben ze wel boomschors liggen of kijk eens in een dierenzaak op de terrariumafdeling hebben ze ook wel vaak boomschors staan.
Fotografen met passie.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:boomschors.
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2012, 19:25:27 »
Uhmm.... Het bos misschien?  :P
Af en toe een lekkere boswandeling maken. Dan kom je altijd wel omgevallen of omgezaagde bomen tegen. Vaak zit daar genoeg losse schors aan. Dan moet je het thuis wel eerst heel goed laten drogen voordat je het verwerkt. Als je geen tijd hebt om het een paar dagen te laten drogen, kan je het inderdaad kant en klaar kopen bij tuincentra of bouwmarkt.

Groeten, G?J? 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:boomschors.
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2012, 19:49:04 »

Hallo J.W.,

Ook kurkschors is prima te gebruiken. Te krijgen (kopen) in tuincentra of dierenwinkels.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:boomschors.
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2012, 21:18:27 »
Sowieso zou ik verse materialen uit de natuur ?ven in de magnetron leggen. Wel leuk al dat spul uit het bos en dan gezellig thuis in een rotswand zetten, maar dat spul zit vaak vol kleine beestjes.
Zo is bekend dat bijvoorbeeld zilvervisjes je hele baan leeg kunnen vreten en papier daar zijn ze dol op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:boomschors.
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2012, 08:33:19 »
Ik gebruik stukken boomschors als rotsblokken.
Dit zijn stukken van de Franse Pijnboom, alleen lastig te verkrijgen.
Zag wel pas in een TC zakjes liggen bij de verse bloemenafdeling.
Verder wat hier eerder staat natuurlijk uit het bos en zoals Wim aangeeft, eerst in de magnetron of eventueel uitkoken.

Jammer dat er in je profiel niet staat waar je woont.
Ik heb nog wel wat liggen als je niet al te veel nodig hebt kan je wel wat bij me ophalen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

HansV

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2012, 16:31:40 »
Mijn baan is geheel gebaseerd op Graub?nden, het Engadin (RhB). We kwamen daar wel elk jaar een paar keer, mijn rotsblokken zijn dus gewoon op maat geslagen brokken steen uit het bos bij Zernez. Dat geldt ook voor het strooigrit, gewoon blijven kloppen tot het fijn genoeg is.
Verder, als je een redelijk groot min of meer plat vlak aan een grote steen hebt, kun je daarvan met latex (wapenen met een of ander stuk open textiel) een mal maken. Het is wonderlijk hoe zo'n oppervlak van drie decimeter vierkant nauwkeurig de structuur heeft van een grote bergwand. Het is dan een kwestie van een plaat gips maken en op maat breken.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:boomschors.
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2012, 17:33:15 »
Dag Hans,
Ik ben wel nieuwsgierig geworden van je rotsblokken uit Zernez. Heb je ook foto?s?
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

HansV

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2012, 17:37:19 »
Wim en anderen
Ik ben nu nog, vanwege de automatisering, bezig draden te leggen. Daarvoor staat een van de twee tafels nog op z'n zijkant. Maar komende week zal ik de moeite nemen de tafels recht te zetten en wat foro's te maken van stukken die al min of meer klaar zijn.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:boomschors.
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2012, 00:15:46 »
Tom,

Ik heb vorig jaar wat boomschors van je gekregen. Dat was toch verder meteen klaar voor gebruik of moest dat ook nog de magnetron in?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:boomschors.
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2012, 07:35:52 »
Tom,

Ik heb vorig jaar wat boomschors van je gekregen. Dat was toch verder meteen klaar voor gebruik of moest dat ook nog de magnetron in?

Mvg,
Martin

Nee hoor, dat hoeft niet in de magnetron. Je kan het zo gebruiken. Lijmen met warme lijm gaat het beste.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:boomschors.
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2012, 10:30:39 »
Ok, thanks.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

J.w. Bon

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2013, 10:14:20 »
hallo allemaal,

bedankt voor jullie info.
ik ga kijken waar ik er bij ons aan kan komen. :D :D
en Tom je hebt een schitterende baan gemaakt ik volg het graag. 8) 8)

J.w. Bon

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2013, 10:17:08 »
Ik gebruik stukken boomschors als rotsblokken.
Dit zijn stukken van de Franse Pijnboom, alleen lastig te verkrijgen.
Zag wel pas in een TC zakjes liggen bij de verse bloemenafdeling.
Verder wat hier eerder staat natuurlijk uit het bos en zoals Wim aangeeft, eerst in de magnetron of eventueel uitkoken.

Jammer dat er in je profiel niet staat waar je woont.
Ik heb nog wel wat liggen als je niet al te veel nodig hebt kan je wel wat bij me ophalen.

ik zit niet zo ver bij u vandaan.
ik woon in de omgeving van leerdam.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:boomschors.
« Reactie #15 Gepost op: 6 februari 2013, 11:06:09 »
Ik gebruik stukken boomschors als rotsblokken.
Dit zijn stukken van de Franse Pijnboom, alleen lastig te verkrijgen.
Zag wel pas in een TC zakjes liggen bij de verse bloemenafdeling.
Verder wat hier eerder staat natuurlijk uit het bos en zoals Wim aangeeft, eerst in de magnetron of eventueel uitkoken.

Jammer dat er in je profiel niet staat waar je woont.
Ik heb nog wel wat liggen als je niet al te veel nodig hebt kan je wel wat bij me ophalen.

ik zit niet zo ver bij u vandaan.
ik woon in de omgeving van leerdam.

Helaas is mijn voorraad aan het opraken, ik zal binnekort eens wat ex-collega's vragen of ze nog wat voor me hebben liggen.
Zelf heb ik niet zo veel meer nodig maar als ik andere helpen kan dan doe ik dat graag.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

J.w. Bon

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2013, 20:53:06 »
Hallo Tom.

ik hoor graag van u. bij voor baat dank. :D :D :D

leuke site heb je trouwens ook.


 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:boomschors.
« Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2013, 21:29:10 »
Helaas is mijn voorraad aan het opraken, ik zal binnekort eens wat ex-collega's vragen of ze nog wat voor me hebben liggen.
Zelf heb ik niet zo veel meer nodig maar als ik andere helpen kan dan doe ik dat graag.
Heb je geen bos bij jou in de buurt? Lekker wandelen is gezond en dan boomschors zoeken. Dat doen Pierre en ik ook op Nieuwjaarsdag... gaan we in de frisse buitenlucht vuurpijlstokken zoeken.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:boomschors.
« Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2013, 21:49:27 »
Helaas is mijn voorraad aan het opraken, ik zal binnekort eens wat ex-collega's vragen of ze nog wat voor me hebben liggen.
Zelf heb ik niet zo veel meer nodig maar als ik andere helpen kan dan doe ik dat graag.
Heb je geen bos bij jou in de buurt? Lekker wandelen is gezond en dan boomschors zoeken. Dat doen Pierre en ik ook op Nieuwjaarsdag... gaan we in de frisse buitenlucht vuurpijlstokken zoeken.  :D

Mijn zus woont in Oosterbeek midden in het bos.
Vlak achter het Bilderberg Hotel.
Ik denk dat daar wel genoeg zal liggen en binnenkort is ze jarig maar ik denk niet dat ik dan het bos in ga om wat schors te zoeken en die dan thuis weer uit te koken in de Microwave.

Ben al wat oud-collega's aan het benaderen of ze wat voor me willen verzamelen.
Die stukken zijn mooier, voller en daar zitten geen beestjes meer in.
Ik ben niet zo van de wandelclub, ben van nature een lui mens.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:boomschors.
« Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2013, 00:47:06 »
Ik ben niet zo van de wandelclub, ben van nature een lui mens.
Dat siert je!
Ik wandel alleen als ik ergens in de buurt moet zijn en te lui ben om de fiets te pakken; ik ga ook niet zomaar ergens rondwandelen en dan op hetzelfde punt weer uitkomen waar ik was begonnen.
Definitie van rondwandelen: zonder specifiek doel ergens wandelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

stafmarklin

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #20 Gepost op: 19 april 2013, 10:00:28 »
En hoeveel minuten leggen jullie de schors in de microwave? Heeft die nadien nog een behandeling nodig voor de houdbaarheid of is een verflaagje voldoende?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:boomschors.
« Reactie #21 Gepost op: 19 april 2013, 10:34:33 »
De meeste kleine beestjes zijn na 30 seconden op 700 watt wel aan gene zijde.
Ik neem echter geen enkele verantwoording voor dit recept.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

stafmarklin

  • Gast
Re:boomschors.
« Reactie #22 Gepost op: 19 april 2013, 10:45:28 »
Bedankt Wim. Dan zullen we eens beginnen aan de delicatessen.