Auteur Topic: Ramen met gordijnen verlichten  (gelezen 5062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansV

  • Gast
Ramen met gordijnen verlichten
« Gepost op: 8 december 2012, 11:32:38 »
Nu ik aan het experimenteren ben met LED verlichting in de huizen, wil ik graag profiteren van jullie ervaringen.
Ik gebruik SMD leds, samen met de kleine printjes om die te monteren. Die montage (solderen) is een apart verhaal, daar is dit draadje niet voor bedoeld. Die montage lukt wel en de helderheid is goed genoeg.
Maar als ik die leds tegen de achterwand van een kamer plak, valt de lichthoeveelheid door een raam met papieren gordijn erg tegen. Een led direct tegen het papieren grodijn gaat goed, maar per raam een led wordt weer erg duur.
Wat is jullie ervaring met leds en het afwerken van ramen, deuren etc..?


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Ramen met gordijnen verlichten
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2012, 18:59:44 »
Hallo Hans,

gordijnen die meer licht doorlaten kan je maken van cr?pepapier.

Groeten, G?J

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ramen met gordijnen verlichten
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2012, 19:58:04 »
Ik gebruik SMD leds, samen met de kleine printjes om die te monteren.

Hans, Kan je niet eens gewoon van die dikke 5mm led's proberen. Ik gebruik ze ook om mijn huisjes te verlichten. Maak een soort kamertjes en hang de led gewoon aan de bovenkant midden in het vertrek. Zo'n kamertje kan ook 3 of 4 ramen breed zijn. De muurtjes bij voorkeur wit maken of plakken met folie. Bij mij werkt dat prima. Deze leds zijn nog goedkoper ook en hebben geen printje nodig. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ramen met gordijnen verlichten
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2012, 20:37:23 »
En qua gordijnen: lijm de gordijnen niet direct op de ramen, maar houd een paar millimeter afstand tussen het raam en de gordijnen. De dieptewerking wordt veel beter als er geen lichten branden en geeft een natuurlijker effect als de lichten wel branden.
Wat ik ook wel doe is in de gordijnen een kier laten. Je hoeft dan echt niet een heel interieur achter het raam te bouwen, maar de suggestie doet een boel.
Over goedkope leds: ga eens naar de Action en koop een hele bos goedkope led's, compleet met voeding. Op de dozen staat alleen geen "verlichting voor modelspoorhuisjes" maar "Kerstverlichting".
En n
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Riny

  • Gast
Re:Ramen met gordijnen verlichten
« Reactie #4 Gepost op: 9 december 2012, 09:50:52 »
Alle aangegeven opties zijn goed weergegeven.
Echter persoonlijk zou ik, zoals Pierre aangeeft het ook doen en gedaan hebben.

Neem gewoon 5/3 mm leds en plaats deze tijdens het bouwen "aan de plafonds" op verschillende plaatsen (kamers) in een gebouw.
Immers branden er bij ons in huis ook niet in alle kamers alle lampen te gelijk.
De kostenvermindering van SMD- leds kan men dan in mini- schakelaars plaatsen zodat ook per huis of huizengroep leds geschakeld kunnen worden per kamer of verdieping.
Dit is, naar mijn idee, veel realistischer.

Maar uiteindelijk dient men zijn eigen gevoel en inzicht toe te passen, dus is deze reactie van mij alleen maar meedenken.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Ramen met gordijnen verlichten
« Reactie #5 Gepost op: 9 december 2012, 13:58:26 »
een led per raam duur ? Op E*ay koop je 5 meter strips met 300 leds voor amper 5,30 euro inclus verzendkosten.Je kan deze strips volledig opsplitsen in deeltjes met 3 leds of zelfs per led.Ik gebruik ze in al de nieuwe huisjes die ik bouw.Zoek eens onder 5m ledstrip.Koop dan ook nog de weerstandjes op diezelfde site aan 100 stuks voor 1,19 euro en eventueel een diode of brugje aan dezelfde dumpprijs.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper