Auteur Topic: Digitaal voorbereid  (gelezen 8081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Digitaal voorbereid
« Gepost op: 23 november 2012, 12:28:43 »
Zoals valt te lezen op Baanbouw Wilmse wil ik, na een verbazend korte planning, gaan nadenken over de onderliggende bedrading.
Op dit moment ben ik analoog bezig en denk ik eraan om een soort van ringleidingen aan te leggen voor de rijstroom, de verlichting en meer van dat soort toepassingen.

Mijn vraag: met welke punten zou ik nu al rekening kunnen houden als ik (ooit) wil overstappen van analoog naar digitaal, zodat mijn baan nu al digitaal is voorbereid?

Ik weet niet of dat ècht handig is, maar ik ga gebruik maken van losse railsegmenten die niet met raillassen aan elkaar zijn gekoppeld, maar onder tafel zijn doorgesoldeerd. Op die manier kan ik delen van de baan eventueel stroomloos maken ?n ik kan makkelijker later aanpassingen in het baanplan maken, zonder al teveel sloopwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Digitaal voorbereid
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2012, 14:01:05 »
Wim,

volgens mij kan je in jouw geval later de boel gaan digitaliseren.
Je gaat dan gebruik maken van de zogenaamde stroomdetectie, bij 3 rail maakt men over het algemaan gebruik van massa-detectie.
Nu ben ik een 3 railer en daarom niet helemaal thuis in stroomdetectie.
Martin (Hookies) zal daar meer over kunnen vertellen, die rijdt N en dat is ook 2 spoor gelijkstroom.

Je kan je ook hier een beetje inlezen KLIK VOOR STROOMDETECTIE

Het lijkt mij dan echter nu wel handig om je goed voor te bereiden en persoonlijk zou ik nu dan ook al de benodigde blokken en melders aanleggen.
Dat had ik tenminste ook al met mijn 3 rail systeem gedaan terwijl ik er toen van overtuigd was digitaal te gaan rijden maar analoog te schakelen en te beveiligen.
Nu gebruik ik de PC als verkeersleider die met I-train of Koploper (vind ik ingewikkeld) mijn 5 treinen over mijn baantje dirigeren zonder dat er botsingen zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Digitaal voorbereid
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2012, 19:31:30 »
Bedankt voor je info Tom.
Het is dus w?l handig om nu al vast op strategische plekken losse (dus ge?soleerde) railsegmenten te gebruiken, die je later kunt aansluiten op zo?n terugmelddecoder?
Tom, bedankt. Zodra ik wat meer inzicht heb in de precieze ligging van de rails en bedrading, kom ik er wel op terug.




Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Digitaal voorbereid
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2012, 21:59:16 »
Beste Wim,

Het is inderdaad heel handig/verstandig om alvast de meldpunten in je rails te "maken", echter dat gezegd hebbend komt de volgende uitdaging: waar, hoe lang moeten de meldpunten zijn en hoeveel.....

Daarvoor zul je jezelf moeten verdiepen in "automatisering" of een goede kennis met veel kennis over dit onderwerp naar je baanplan laten kijken.

Voorlopig maakt het niets uit of je stroomdetectie of massa detectie hebt, je moet in beide gevallen stukken railstaaf van de "buurrailstaven" isoleren.

Een twee tal belangrijke zaken:

wees consequent in welke railstaaf je de ge?soleerde stukken maakt, omdat je voorlopig analoog gaat is dat makkelijk: maak de ge?soleerde stukken in de "+" railstaaf.

het begin van een ge?soleerd railstuk, in geval van 2-rail betekent dat de plaats waar de eerste stroomtrekkende wielen dit railstuk raken, is de plaats waar de computer een melding krijgt en dus iets gaat "doen" (als dat nodig is)

Ik denk dat er in de 2e helft december of in de 1e helft januari bij de MSG in Den Bosch een workshop "automatiseren" zal zijn, wellicht iets voor jou om te volgen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Digitaal voorbereid
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2012, 00:36:39 »
Bedankt heren, voor jullie zinnige adviezen.
Sowieso was ik al niet van plan om de rails onderling te koppelen met raillassen, maar ze tegen elkaar te zetten met ongeveer een opening van 1 mm, zodat de rails geen contact maken. Ik kan de rails dan met draadverbindingen, onder ?tafel? doorverbinden. Volgens mij heb ik dan twee voordelen:
1 Bij wijzigingen in het baanplan kan ik makkelijker delen van de baan eruit halen zonder de rest te beschadigen.
2 Analoog of digitaal, ik kan altijd manipuleren met welke rails ik wel of geen stroom geef.
Ik zal die workshop in gedachten houden.
Nogmaals bedankt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Digitaal voorbereid
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2012, 13:58:38 »
Wim,

Misschien kun je voor analoog wel onder de tafel rails met elkaar doorverbinden, maar voor stroomdetectie gaat dat niet werken. Zelf heb ik twee melders in een blok en een niet-gedetecteerd middenstuk. Dat middenstuk moet minimaal de lengte hebben van de langste trein die van dat spoor gebruik gaat maken. Het inrij- en uitrijstuk (binnenkomstmelder en vertrekmelder of hoe je het ook wilt noemen) sluit je aan op de decoder voor de bezetmelders. Je kan het middenstuk ook op dezelfde decoder aansluiten, maar als je een grote baan hebt en niet alle rijtuigen nemen stroom van de baan af, dan zou ik dat niet doen. Is je eigen keuze, en die van je portemonnee.

De drie secties in een blok moeten ge?soleerd van elkaar zijn. 1 mm lijkt veel, maar je rails kunnen uitzetten naar gelang de temperatuur. Ik heb de zaagsnedes tussen mijn secties opgevuld met plastic verpakkingsmateriaal, zodat de rails geen contact maken met rails van de andere sectie. Dat is wel een voorwaarde voor stroomdetectie.

Een ringleiding aanleggen is prima. Ga je alle secties naar bezetmelddecoders doortrekken, dan heb je vanuit iedere sectie twee draadjes (zeg maar een + en een -) naar de decoder lopen. Vanuit de decoder loopt een draadje (de zeg maar +draad) naar de ringleiding voor alle +draden. De -draden (bij mij zwart) sluit je rechtstreeks op je ringleiding voor -draden aan.

Als je het middenstuk niet gedetecteerd wilt hebben, heb je een derde draad in je ringleiding nodig, waar je de +draden van de middenstukken op aansluit. Je hebt dan wel een diodeschakeling nodig om spanningsval te voorkomen.

Hoop dat ik in het Hookiaans een beetje heb kunnen helpen,  :)

Op het oude forum stond een hele uitleg over hoe ik het in mijn baan heb gedaan. Je zou dit terug kunnen lezen op het n spoorforum (www.n-spoorforum.nl) of Beneluxspoor met als topicnaam Hookyville.

Let wel op dat je met stroomdetectie en 2-railsystemen te maken kunt krijgen met keerlussen. Daar heb je dan nog wel een aparte oplossing voor nodig.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Digitaal voorbereid
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2012, 14:22:53 »
Dankjewel Martin,
Van die 1 millimeter ruimte en daar iets isolerends tussen frutten, daar kan ik in elk geval nu al aan beginnen. De industri?le module waar ik nu aan werk, kan ik sowieso voorlopig nog even analoog houden, als ik er maar rekening mee houd dat het rangeertrac? ge?soleerd is van het hoofdtrac?.
Dat keerlusgedoe is voorlopig nog niet aan de orde omdat deze module, zeg maar het middelste deel is van een groter geheel. Voorlopig ben ik nog wel even zoet, want ik wil deze module eerst helemaal afbouwen voordat ik aan een volgend project begin.
Met onder tafel doorverbinden bedoel ik: op zodanige wijze doorverbinden (via een soort patchpanel) dat ik alles makkelijk kan omzetten.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)