Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 259674 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #400 Gepost op: 2 maart 2017, 20:14:58 »
Dankjewel @nico. Prachtige foto’s en precies het sfeertje dat op mijn module past.
Ik heb zes arcadebogen te vullen, nog een Opel Blitz staan en die jute kolenzakken daar ga ik wel uitkomen. Een ideale plek voor Brandstoffenhandel Goes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #401 Gepost op: 2 maart 2017, 20:39:47 »
Goed dat je weer aan de wiggel bent (zoals onze zuiderburen dat zo mooi zeggen  ;D). Ben benieuwd naar jouw watercreaties.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #402 Gepost op: 2 maart 2017, 22:42:41 »
Goed dat je weer aan de wiggel bent (zoals onze zuiderburen dat zo mooi zeggen  ;D).
Onze zuiderburen? Help me even: jij bent toch -vanaf mijn geografisch perspectief bekeken- een zuiderbuur?
Citaat
Ben benieuwd naar jouw watercreaties.
Jack, daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Zelfs op dit kleine stukje waterkant veranderen mijn plannen met de dag.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #403 Gepost op: 2 maart 2017, 23:17:21 »
en die jute kolenzakken daar ga ik wel uitkomen.

Een rolletje klei en daar kleine stukjes van snijden met een bot mes en dan heb je prima kolenzakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #404 Gepost op: 2 maart 2017, 23:31:42 »
Nico
die onderstefoto
Is dat amsterdam
Lijkt op de mauritskadein oost

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #405 Gepost op: 3 maart 2017, 08:29:53 »
en die jute kolenzakken daar ga ik wel uitkomen.

Een rolletje klei en daar kleine stukjes van snijden met een bot mes en dan heb je prima kolenzakken.

Als het rolletje klei iets plat duwt in een vaatdoek, dan krijg je ook nog iets meer structuur.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #406 Gepost op: 3 maart 2017, 10:29:43 »
Als het rolletje klei iets plat duwt in een vaatdoek, dan krijg je ook nog iets meer structuur.
In een vaatdoek? Heb je daar een voorbeeld van?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #407 Gepost op: 3 maart 2017, 11:44:27 »

Daar zit wat in Mark. Je drukt dan de structuur van de vezels in de klei ... slim. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #408 Gepost op: 3 maart 2017, 17:50:05 »
Citaat
Nico wat voor slepertje of opduwer werden die dekschuiten (zolder schuit) voort gesleept
MVG Henk

Mijn opa had een motordekschuit als sleper, maw. de helft kon nog gebruik worden voor de kolen en het achterste gedeelte was de motor met een open stuurhut. Ik ben ooit zelf toen ik ongeveer 6 a 7 jaar mee geweest van Amsterdam naar Utrecht over het A'dam-Rijnkanaal. Hij had dacht ik 3 of 4 dekschuiten, die in de Stadhouderskade (Asd) lagen en ook gebruik werden als kolenopslag. Ook had hij voor de oorlog ooit grond gekocht in Duivendrecht en op gegeven moment, ging de NS een enkel spoorlijntje via Duivendrecht, aanleggen tussen de lijn Asd-Utrecht en Asd Hilversum, waarbij ze een stuk grond van hem nodig hadden. Toen heeft hij bedongen dat er een zij lijntje werd aanleg op zijn opslag terrein, waardoor hij de kolenwagons zo op zijn eigen opslagterrein kon lossen en niet naar de kolenhaven/losplaats in de Rietlanden in Asd moest en dus niet afhankelijk  meer was.

Citaat
Nico
die onderstefoto
Is dat amsterdam
Lijkt op de mauritskadein oost

Het is Amsterdam, het zou inderdaad de Mauritskade kunnen zijn, maar mijn opa had ook dit soort dekschuiten en hij had ze in het water van  Stadhouderskade  ter hoogte van de v.Woustraat liggen. Ik zou het ook niet weten, ik kwam ze tegen in het historisch foto archief vandaar.

Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #409 Gepost op: 3 maart 2017, 17:53:06 »
Ik heb net nog eens even van je haven zitten genieten maar wat me opviel is dat de balk waar de banden aan hangen nogal hoog zit. Gaat de reling van je scheepjes daar niet onderdoor?
Groet Pierre.

Offline henkiehenk

• Verkeerleider
    • onze baan en materiaal
« Reactie #410 Gepost op: 3 maart 2017, 19:22:22 »
ik denk dat die banden zo hoog hangen omdat het EB is nu  ;D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #411 Gepost op: 3 maart 2017, 21:34:17 »
Mooie plaatjes met een nog mooier verhaal er bij Nico. Dit moet een plekje opleveren op de baan van Wim. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #412 Gepost op: 3 maart 2017, 21:41:34 »
Maar dit ziet er weer super uit! vooral die autobanden vind ik goed gevonden. Daar moet je er meer van ophangen.
Meer autobanden dus:

En voor @GéJé ook het groen en het aangroeisel nog even wat aangezet...

...de autobanden zaten los tegen de dwarsbalken geplakt. Dat kon natuurlijk niet, dus heb ik ze stevig vastgebonden. Wat natuurlijk wel een beetje lullig is, is dat als er een schip voor de kade ligt dan zie je geen reet meer van de kade.  ::)

Ik heb net nog eens even van je haven zitten genieten maar wat me opviel is dat de balk waar de banden aan hangen nogal hoog zit. Gaat de reling van je scheepjes daar niet onderdoor?
Dit bootje is al lang niet meer het bootje zoals het uit de verpakking kwam. Als ik deze in de originele staat aan de kade zou leggen, dan zijn de verhoudingen een beetje zoek.

Op een N-baan kan-ie prima, maar voor 1:87 vond ik dit bootje wat te klein. Dus heb ik haar eerst maar eens wat minder diep in het water gelegd.

Het bootje rechts is het verhoogde slepertje. Er zit nog wel wat schuurwerk aan, maar ze schurkt gezellig tegen de autobanden. Ik ben er nog niet uit, maar ik wil voor deze kade misschien een wat groter schip en dan verhuizen deze twee dames naar de binnenhaven.

Mooie plaatjes met een nog mooier verhaal er bij Nico. Dit moet een plekje opleveren op de baan van Wim. ;)
Die steenkolenhandel is (vrijwel) zeker maar die dekschuit, dát weet ik nog niet. Ik denk dat ik zelfs de naam van Nico’s grootvader wil gebruiken... als dat mag.
Als ik dat een beetje doortrek dat wordt het straks "Vishandel Tom” en "Fiat garage Monnereau".

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #413 Gepost op: 3 maart 2017, 21:48:41 »
Ik neem mijn woorden onmiddellijk terug Wim. ;D De hoogte is perfect!
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #414 Gepost op: 3 maart 2017, 22:02:16 »
Pierre, blijf vooral feedback leveren.
De bootjes die nu voor de kade liggen had ik eigenlijk bedoeld voor de binnenhaven waar de kade een stuk lager ligt. Ik heb deze kade hoger gemaakt om wat meer zicht op de kade te krijgen als er een (wat hoger en groter) schip ligt aangemeerd.
Maar ik ben nog steeds aan het nadenken over een relatief makkelijk in elkaar te zetten romp met een recht aflopende boeg en een ronde achtersteven. Ik vind bootjes bouwen leuk, maar het moet geen project van maanden worden.  ::)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #415 Gepost op: 5 maart 2017, 01:36:17 »
Kleine update
Mijn kade werd een beetje scheluw. Doordat ik als basis voor die kade aan elkaar geplakte restanten heb gebruikt, zat het geheel niet meer mooi in lijn en heb ik er een strook hout onder gelijmd. Veel beter had ik als basis een paar stroken triplex op elkaar kunnen lijmen, maar ja dat deed ik dus niet. Hoedanook het zaakje zit weer in lijn en kan later, via de onderkant van de baan worden vastgeschroefd.

Verder heb ik nog een uitdaging aan het linker uiteinde van de kade:

Aanvankelijk had ik bedacht om in die hoek een scheepshelling te bouwen, met een aan de zichtzijde een opengewerkte werkhal. Ik weet dat @onze zuiderbuur een beetje een warm onderbuikgevoel krijgt van scheepshellingen, maar ik ben toch van dat plan afgestapt. Sorry Jack. De meeste scheepshellingen beginnen op het maaiveld en eindigen in het water en omdat het straatniveau een stuk hoger ligt dan het niveau van de kade, zag ik daar niet direct een realistische oplossing.
Dus heb ik bedacht dat ik op die plek beter twee -naast elkaar geplaatste- pakhuizen van Holland Scale neer ga zetten. De voorgevels grenzen aan de kade en aan de hoger gelegen straatkant de achtergevels; een soort splitlevel pakhuizen dus.
Bijkomend voordeel is dat aan de kant van de kade genoeg ruimte overblijft voor enige bedrijvigheid.

Tussendoor ben ik ook nog even aan het nadenken over een wat groter schip dat ik kan aanleggen op dit deel van de kade. Het is lastig om bruikbare bouwpakketten te vinden die qua schaal een beetje in de buurt komen van 1:87. Meestal zijn het torpedo- of duikboten en dan wordt het toch een soort scenery die niet past op m'n baantje.

Deze Northsea Fishing Trawler van Revell komt qua soort schip aardig in de buurt en met een lengte van ruim 35 centimeter past-ie mooi. Maar de schaal is 1:142 en als ik die wil opschalen naar 1:87 dan hou ik eigenlijk alleen de romp en het dek van het schip over; de rest is dan onbruikbaar. Voordat ik € 14,95 ga uitgeven voor alleen een romp, ben ik eerst zelf maar eens aan de slag gegaan.

Eerst heb ik een halve mal gemaakt om vervolgens drie lage triplex uit te zagen. Die lagen triplex lijm ik op elkaar en dan maar schuren en vijlen. Eens zien wat het wordt. Als het genoeg resultaat lijkt op te leveren dan begin ik wel een nieuw draadje... en anders ga ik wel naar de winkel en trek ik zo’n bouwpakket van Revell open.  ::)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #416 Gepost op: 5 maart 2017, 08:23:21 »
Maakt niet uit Wim, dat is niet voor iedereen weg gelegd he :P en dat je geografische en maatschappelijke kennis
niet zo hoog zijn is ook maar bijzaak toch? Maar je maakt wel mooie dingen met plastic en daar gaat het hier om  ;D 

Zo'n scheepsromp is toch zeker wel een eitje voor je?  ::)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #417 Gepost op: 5 maart 2017, 11:28:51 »
Zo'n scheepsromp is toch zeker wel een eitje voor je?  ::)
Nee Jack, ondanks dat ik wel wat met schepen heb, is zo’n romp elkaar zetten niet echt mijn ding. Ik ben voor mijn gevoel onevenredig veel tijd bezig met schuren en plamuren. Maar, dat geeft helemaal niks; je kunt nou eenmaal niet overal in pieken.  ;)

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #418 Gepost op: 5 maart 2017, 13:20:50 »
Tjonge Wim, ik ben onder de indruk van de voortgang die je op het moment maakt. Prachtig. Is het rustig op de bus?
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #419 Gepost op: 5 maart 2017, 14:14:47 »
Weer een geweldige uitdaging Wim. Ik weet zeker dat het je gaat lukken. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #420 Gepost op: 5 maart 2017, 17:27:27 »
Tjonge Wim, ik ben onder de indruk van de voortgang die je op het moment maakt. Prachtig. Is het rustig op de bus?
Dankjewel Arend en inderdaad het is lekker rustig.  ;)

Weer een geweldige uitdaging Wim. Ik weet zeker dat het je gaat lukken. ;)
Dank voor je vertrouwen. Links of rechtsom: er komt een schip!

Vanmiddag ben ik even bezig geweest met het inpassen van de hoek in de kade. Er komen natuurlijk nog een paar dukdalven en een lager gelegen steiger.

Stom toevallig passen er precies twee pakhuizen van Holland Scale op de beschikbare ruimte. Ik heb een stel (tamelijk eigenwijze) forumleden ooit zien opschrijven dat ik wel eens wat minder recht-toe-recht-aan mag werken om een wat meer speels effect te krijgen. Ik heb dus een van de pakhuizen en etage ingekort.
Maar, als ik ze zo neerzet dan kijk je vanaf de zichtkant tegen een blinde muur.

Op deze manier staan De Gezusters vol in beeld en heb ik eventueel ruimte om aan de rechterkant van de pakhuizen nog een gebouwtje neer te zetten. Aan de achterkant zijn deze pakhuizen niet veel soeps; een blinde muur met op de begane grond één deurtje. Dat betekent dus dat ik aan de straatkant weer een aardige uitdaging heb.
Pakhuizen vind ikzelf niet bijster spannend, maar ze passen wel mooi in het beeld. En ik kan altijd nog een paar deuren open zetten waardoor er iets te zien is van een specerijenhandel of iets met veel zakken.

Raages

• Gast
« Reactie #421 Gepost op: 5 maart 2017, 20:10:58 »
Ik lees het al, mogelijkheden te over en dat is het leuke van deze hobby.

Offline Yentl

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
« Reactie #422 Gepost op: 6 maart 2017, 12:45:27 »
Al gaande improviseert men...  ;D
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #423 Gepost op: 6 maart 2017, 14:06:00 »
Probleem is dat ik met een exacte planning nooit echt uit de voeten kan. Ik kan alles nog zo nauwkeurig plannen, maar gaande het proces kom ik toch weer tot andere inzichten. En misschien komt dat wel omdat op papier het er toch weer anders uitziet. Bijvoorbeeld met die pakhuizen; die zijn relatief hoog en ontnemen misschien het zicht op de scenery achter die pakhuizen. Ik kan wel leuk een stel panden in elkaar zetten met allemaal interieurs, maar als je er vervolgens geen reet meer van ziet omdat er een rij huizen op de verkeerde plek staat.
Ik ben dus nogal wat aan het improviseren.  ::)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #424 Gepost op: 6 maart 2017, 16:20:58 »
Probleem is dat ik met een exacte planning nooit echt uit de voeten kan. Ik kan alles nog zo nauwkeurig plannen, maar gaande het proces kom ik toch weer tot andere inzichten. En misschien komt dat wel omdat op papier het er toch weer anders uitziet. Bijvoorbeeld met die pakhuizen; die zijn relatief hoog en ontnemen misschien het zicht op de scenery achter die pakhuizen. Ik kan wel leuk een stel panden in elkaar zetten met allemaal interieurs, maar als je er vervolgens geen reet meer van ziet omdat er een rij huizen op de verkeerde plek staat, dan schiet het natuurlijk ook niet op.
Ik ben dus nogal wat aan het improviseren.  ::)