Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 259610 keer)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #125 Gepost op: 19 december 2012, 12:17:51 »
Beste Wim,

Voor digitaal handmatig rijden en analoog schakelen heb je alleen maar een centrale nodig en dat kan met de (analoge) bedrading die je toch al hebt/moet aanbrengen.

Ook digitaal schakelen levert niet zo veel extra bedrading op, wel decoders.

Voor automatisch bedrijf komen er terugmelders om de hoek kijken en dus meer bedrading.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #126 Gepost op: 19 december 2012, 12:48:23 »
Voor digitaal handmatig rijden en analoog schakelen heb je alleen maar een centrale nodig en dat kan met de (analoge) bedrading die je toch al hebt/moet aanbrengen.
Ik heb bij deze module bedacht om rails die via wissels worden verbonden met een naastgelegen sporen te onderbreken en eventueel met schakelaars te verbinden, zodat niet het hele spul tegelijkertijd gaat rijden. Als ik overstap naar digitaal, kan ik het altijd onder tafel doorsolderen.

Citaat van: Anne W
Ook digitaal schakelen levert niet zo veel extra bedrading op, wel decoders.
Dat digitaal schakelen kan ik natuurlijk ook stapsgewijs doen; ik hoef niet alles in ??n keer voor elkaar te hebben.

Citaat van: Anne W
Voor automatisch bedrijf komen er terugmelders om de hoek kijken en dus meer bedrading.
Bij terugmelders moet ik dan denken aan reed-contacten met magneetjes onder het eerste en het laatste stel, of ge?soleerde stukken rail waar de centrale de voorbij rijdende weerstand meet?

Ja sorry Anne, ik denk nog erg analoog.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #127 Gepost op: 19 december 2012, 13:13:56 »
Ge?soleerde stukken lijkt mij beter want met een reedcontact moeten alle loc's voorzien worden van een magneetje en volgens mij ook alle wagons.
Bij ge?soleerde stukken worden alle loc's en wagons gedetecteerd, tenminste zo is het bij het 3 rail systeem.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #128 Gepost op: 19 december 2012, 14:30:33 »
Wim,

volgens mij zijn wij beide ongeveer even leek in digitaal  ;D . Gelukkig alle bij 2 railers, en veel dezelfde dingen waar we tegen aan lopen. Denk dat we er met veel vragen, en uitwisselen van informatie best wel uitkomen.

groet,

Rick
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #129 Gepost op: 19 december 2012, 14:45:47 »
Jullie kunnnen veel aan Martin (Hookies) vragen.
Die rijdt ook 2 rail en zijn hele baan (is een grote N-baan) is digitaal en rijdt met koploper.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #130 Gepost op: 19 december 2012, 16:34:33 »
Wat is het verschil tussen I-Train en Koploper? De meeste van jullie rijden met I-Train terwijl Koploper gratis is. Maakt het veel verschil?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

• Gast
« Reactie #131 Gepost op: 19 december 2012, 16:38:40 »
Wat is het verschil tussen I-Train en Koploper? De meeste van jullie rijden met I-Train terwijl Koploper gratis is. Maakt het veel verschil?

In mijn geval is de keuze vrij eenvoudig, aangezien ik een CS2 heb en deze niet communiceert met Koploper. Baserend op dit forum hoor ik redelijk veel positieve verhalen (vooral van Tom) over I-Train en daarom ga ik dit in de toekomst uitproberen (ik ben nog niet verder gekomen dan de handleiding uit te printen). Daarnaast heb ik begrepen dat Koploper vrij uitgebreid is, waardoor je veel opties hebt, maar de keerzijde is dan natuurlijk dat het wellicht ook weer meer moeite vergt qua gebruik.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #132 Gepost op: 19 december 2012, 17:00:59 »
Koploper wordt gratis aangeboden en I-train moet je kopen.
Verschil is ruim 100 euro.
Dat is veel geld maar daar staat tegenover dat I-train veel gebruiksvriendelijker is en zeker voor mensen die eigenlijk een software pakket willen wat binnen enkele handelingen werkt.
Ik kom er nog steeds niet uit met koploper, begrijp heel veel dingen niet en heb geen zin om dat allemaal op te zoeken.
I-train werkte bij mij binnen enkele dagen en wordt steeds ondersteund met nieuwe upgrade.
Voor mij was het duidelijk dat I-train werd gekozen ook omdat je er een gratis licentie kan aanvragen voor een gebruik van 2 maanden. Daarna moet je het kopen of verder stoeien met koploper.
Momenteel wordt er weer gewerkt aan versie 3.0, ik begon met 1.5, daarna kwam 2.0 en volgend jaar gaat 3.0 uitkomen. De meeste functie's die inkoploper moeizaam te voinden zijn of te programmeren staan straks ook in I-train en dan is het een kwestie van bijv. een magneetartikel toevoegen of bijv. een draaischijf, dat blok selecteren en dan aanklikken op automatisch aanvullen en dan staat de boel in het systeem.
Uiteraard is het te fine-tunen door snelheden aan te passen, stopplaatsen in te meten, afremmen instellen enz. enz.
I-train is zeker voor digibeten een klip en klare oplossing.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #133 Gepost op: 19 december 2012, 17:15:00 »
Voor mij persoonlijk lijkt iTrain handiger omdat dit programma ook op de Mac draait en Koploper alleen op Windows. Dat ik ergens voor moet betalen is natuurlijk altijd een minpuntje, maar als ze waarmaken wat ze beloven dan wil ik zelfs m?n knip wel trekken.
En inderdaad zoals Tom al opmerkte: voor digibeten is de iTrain een stuk gebruiksvriendelijker.
En een ander puntje: ze zijn bij Koploper gestopt met het verder ontwikkelen van dit FreeWare programma. De allerlaatste update is dit jaar uitgebracht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #134 Gepost op: 19 december 2012, 18:00:28 »
Ik zit ook nog te worstelen, welk software programma ik ga gebruiken maar ik denk dat dit een ieder zelf moet ondervinden. Itrain is nog steeds in ontwikkeling, Koploper is waarschijnlijk al helemaal ontwikkeld, daarnaast is er ook nog Rocrail en natuurlijk ook nog de Raptor, waar Teunistreinen alle informatie over kan vertellen.
Ik vind het persoonlijk handig dat je in koploper bijv. op de hoofdbaan de treinen automatisch kan laten rijden en dat dit door koploper zelf helemaal geregeld wordt, maar nogmaals iedereen moet dit proefondervindelijk ervaren.
Ik heb ook nog een paar links waar de verschillen duidelijk worden aangegeven: http://fantasia.nordkappe.nl/page19.html   http://gertvanvoorst.nl/mspsoftware.html  en met de zoekslag: "verschillen tussen koploper, Itrain en Rocrail" op Google, krijg je nog meer uitleg etc. Succes met de keuze

gr.Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #135 Gepost op: 19 december 2012, 18:37:38 »
Ik zit ook nog te worstelen, welk software programma ik ga gebruiken maar ik denk dat dit een ieder zelf moet ondervinden. Itrain is nog steeds in ontwikkeling, Koploper is waarschijnlijk al helemaal ontwikkeld, daarnaast is er ook nog Rocrail en natuurlijk ook nog de Raptor, waar Teunistreinen alle informatie over kan vertellen.
Ik vind het persoonlijk handig dat je in koploper bijv. op de hoofdbaan de treinen automatisch kan laten rijden en dat dit door koploper zelf helemaal geregeld wordt, maar nogmaals iedereen moet dit proefondervindelijk ervaren.
Ik heb ook nog een paar links waar de verschillen duidelijk worden aangegeven: http://fantasia.nordkappe.nl/page19.html   http://gertvanvoorst.nl/mspsoftware.html  en met de zoekslag: "verschillen tussen koploper, Itrain en Rocrail" op Google, krijg je nog meer uitleg etc. Succes met de keuze

gr.Nico

Over het algemeen zijn deze vergelijkingen inmiddels gedateerd, gert voorst geeft nog wel aan dat versie 2.0 van I-train weer verbeterd zal zijn, inmiddels hebben we al versie 2.1., 2.1.1 en nu 2.1.2. De versie's zijn verbeterd en eventuele bugs zijn er uitgehaald.
In 3.0 zal o.a. spooktrein detectie voorkomen.
Verder wordt er nagedacht om seinen niet gelijk na het passeren (blok verlaten) van de loc op rood te laten springen maar dat zelf in te kunnen stellen wat de tijd betreft.
Er zijn dus nog steeds zaken in ontwikkeling in I-train.

De Raptor is een heel goed alternatief, is geen software want het werkt zonder PC.
Nadeel vind ik dat je niet goed kan zien waar een loc zich bevind, er zit een klein schermpje in de raptor sie middels tekst het e.e.a. aangeeft.
Maar dat is een keus die men maakt, wil je via de PC of wil je als digibeet zonder PC.

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #136 Gepost op: 19 december 2012, 19:26:11 »
Dus klopt het wat ik aangaf: Itrain is nog in ontwikkeling en Koploper is al ontwikkeld en nogmaals iedereen moet het ZELF weten, alleen wilde ik aangeven, voor de leden dat er sites zijn waar de verschillen aangeven worden al zijn ze gedateerd en ook de nadelen, want daar wordt over het algemeen door niemand over gesproken. Iemand die Koploper gebruikt zal Itrain afkraken en andersom ook. Ik zelf ben van plan ze beide uit te proberen en dan zie ik het wel.
gr.Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #137 Gepost op: 19 december 2012, 19:50:59 »
Citaat van: nico
Itrain is nog in ontwikkeling en Koploper is al ontwikkeld...
Dag Nico,
Er bestaan eigenlijk geen uitontwikkelde softwarepakketten. Elk softwarepakket maakt regelmatig updates; updates om de eerste bugs eruit te halen, nieuwe functies of n?g weer betere gebruiksvriendelijkheid. Er valt altijd wel wat te verbeteren en zodra er weer nieuwe besturingssoftware is; systeem 7, 8, 9 of 10, dan volgt er ook een nieuwe versie van een programma. Als een programma als Koploper stopt met de ontwikkeling, dan zal het programma vroeg of laat te verouderd zijn om nog op een computer te kunnen draaien. Stoppen met de verdere verbetering van een programma, is dus eigenlijk een soort afsterfmethode.
Bij iTrain heb je overigens de keuze uit drie verschillende pakketten en mag je iTrain eerst een tijdje (gratis) uitproberen. Dat zal je keuze vergemakkelijken.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #138 Gepost op: 19 december 2012, 22:36:41 »
Koploper is een programma waar vele jaren aan ontwikkeld is en wat dus erg veel kan, maar dat maakt het ook ingewikkelder, een nadeel van alle apparaten die "veel" kunnen, de ontwikkeling van Koploper t.a.v. nieuwe zaken (b.v. nieuwe centrales) is gestopt, het programma blijft bestaan, voor ondersteuning moet je naar de collega's van het Koploperforum, maar Koploper "sterft" niet vanwege de simpele reden dat er een paar grote banen in Rotterdam op rijden.

I-Train is er nog niet zo heel lang, kan buiten de basis nog niet heel veel, maar dat gaat ongetwijfeld komen, I-Train is het Nederlandse programma van de toekomst.

Raptor is, in tegenstelling tot wat Tom zegt, een multi protokol (behalve MFX) centrale met ingebouwde automatiseringssoftware, deze software is ook nagenoeg uitontwikkeld (puur automatiseringstechnisch gezien kan hij nagenoeg net zoveel als Koploper), echter nieuwe ontwikkelingen worden overwogen.

Dan zijn er nog een aantal Duitse programma's, Win-Digipet, Traincontroller en Railware, bij de MSG in Den Bosch gebruiken we ook de laatste twee programma?s, werkt zeer goed, maar kosten ook nogal wat geld, van Railware is nog te melden dat het een "??n melder per blok" programma is en dat er een paar hele grote banen in Hamburg op rijden.

Hoe zeg ik het in een notedop....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #139 Gepost op: 19 december 2012, 22:40:23 »
Update
Inmiddels heb ik de liftschacht zo goed als klaar. Alles past en lijkt zowaar te werken. Ik heb overigens bar weinig gevonden op het internet over modelbaanbouwers die met een soortgelijk project bezig zijn. W?l heel veel onderbaanse schaduwstations, maar geen ondergrondse steenkolenmijnen. Dat is wel jammer, want daar zitten vaak goede tips.
Alhoewel, aan jullie heb ik natuurlijk ook veel gehad. Ik weet niet meer precies wie het was met die ondergrondse grot en de tip om het lichtje in de lift via de rails te laten lopen? Er is hier een boel aan tips te halen.

Foto links: de liftschacht, rechts bovenin is nog een stukje van de luchtbrug te zien die verbonden wordt met de fabriek. Het grondplaatje in het midden is het maaiveld. Daar zitten nu nog schroeven in het hout, maar die worden later verzonken en komen er betonnen Stelcon-platen overheen. Sinds de dertiger jaren worden die platen al gebruikt en passen dus prima in mijn periode.
De draadjes hangen er nog een beetje rommelig bij, maar dat gaat helemaal goedkomen.

Foto rechts: de ingang op kolenmijn-niveau. Dat wieltje rechts naast de liftschacht (komt volgens mij uit een oude tank op schaal 1:35) is het geleidingswiel voor de liftkabel; die wordt via een draadje (uit een printer) aangedreven door een servo of een Pierre-constructie met een draadeind in een motor. Omdat die lift natuurlijk een aardige afstand moet afleggen denk ik dat de slag die een servo maakt te klein is. Dat wiel heb ik voorzien van een flens. Er zitten zitten nog wel geleidingsbeugeltjes langs de schacht voor die kabel, omdat het draadje er steeds afliep.

Enfin, dat is het voorlopig even. De complete constructie wordt hopelijk dit weekend in de module gezet, waarvan verslag wordt gedaan.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #140 Gepost op: 19 december 2012, 22:45:35 »
Bij ge?soleerde stukken worden alle loc's en wagons gedetecteerd, tenminste zo is het bij het 3 rail systeem.
Ik denk bij twee-rail ook. Alleen moeten drie-railers beide rails isoleren en ik denk bij twee-railers is ??n voldoende. Goederenwagons, die in pricipe geen stroom afnemen moeten dan een weerstandje tussen de wielen?

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #141 Gepost op: 19 december 2012, 23:30:21 »
Beste Wim,

Een weerstandje of weerstandlak.

Groet, Anne W

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #142 Gepost op: 20 december 2012, 09:01:46 »
Je lift ziet er klasse uit Wim. Met name van de liftwielen ben ik zeer onder de indruk. En dat de lift ook echt via deze wielen gaat werken ....... respect man. :D :D 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #143 Gepost op: 20 december 2012, 09:35:56 »
Een weerstandje of weerstandlak.
Groet, Anne W
In feite maak je dus een soort kortsluiting en moet de weerstand een hoge weerstand hebben?
Dank voor de info.

Je lift ziet er klasse uit Wim. Met name van de liftwielen ben ik zeer onder de indruk. En dat de lift ook echt via deze wielen gaat werken ....... respect man. :D :D 
Dankjewel Pierre,
Door dat wiel onderaan de liftschacht duurde het ook allemaal wat langer, omdat de draad er steeds afliep. Dat gedoe kun je natuurlijk niet hebben als-ie onder de baan hangt.
Feitelijk klopt er natuurlijk niks van, omdat de lift hoort te werken via de wielen in die constructie op het dak. Maar dat zou helemaal een toer zijn geworden omdat die constructie op het dak van de liftschacht er pas op kan als de schacht vast op de baan staat.
Als ik dit avontuur ooit weer zou uitvoeren, dan zou ik twee complete stukken rails tegenover elkaar zetten en geen losse railstaven meer in de overblijfselen van een brug plakken.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #144 Gepost op: 20 december 2012, 09:43:00 »
Beste Wim,

Volgens mij een hoge weerstand, hangt af van de gevoeligheid van de meldeenheid, hoe hoog weet ik niet want ik ben een 3-railder....

Groet, Anne W

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #145 Gepost op: 20 december 2012, 12:03:39 »
Feitelijk klopt er natuurlijk niks van, omdat de lift hoort te werken via de wielen in die constructie op het dak. Maar dat zou helemaal een toer zijn geworden omdat die constructie op het dak van de liftschacht er pas op kan als de schacht vast op de baan staat.
Als ik dit avontuur ooit weer zou uitvoeren, dan zou ik twee complete stukken rails tegenover elkaar zetten en geen losse railstaven meer in de overblijfselen van een brug plakken.

Maar je laat de grote wielen op het dak toch wel loos meedraaien als de lift werkt neem ik aan?

Als je met een project bezig bent stel je de constructie onder het bouwen al vaak bij. Als je klaar bent denk je er vaak nog weer anders over. Soms haal ik alles weer uit elkaar en begin op nieuw. Maar .......... dat is soms :P
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #146 Gepost op: 20 december 2012, 13:52:16 »
Ja Pierre, de grote wielen gaan ook draaien als de lift op-en-neer gaat. Alleen heb ik van die langzaamdraaiende wisselstroommotortjes (dezelde die jij ook in je kolenmijn hebt ingebouwd) en die kunnen volgens mij maar ??n kant uitdraaien.
De constructie bijstellen? Ik heb bijna niet anders gedaan bij dit project. Zelfs het hele baanplan zit steeds weer andersom in m?n hoofd. Het leek wel alsof het hele baanplan om die lift draaide.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #147 Gepost op: 20 december 2012, 14:41:51 »
Kunstwerkje Wim,

nu de volgende stap, het inbouwen in je baan. Ben nu al benieuwd naar de volgende foto's

gr,

Rick
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #148 Gepost op: 20 december 2012, 14:49:36 »
Dankjewel Rick,
Ik denk (of eerlijk gezegd hoop ik) dat de lastigste klus is geklaard. Het in elkaar zetten van de module is hierbij vergeleken ruwbouw. Ik kon niet eerder met die module beginnen voordat de lift klaar was.
En ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar de eerste foto?s  :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #149 Gepost op: 29 december 2012, 13:20:33 »
Update
Eigenlijk is er geen update omdat ik tot en met Nieuwjaar moet werken en er nog weinig is gebeurd aan het modelspoorgebeuren. Maar voordat jullie denken dat ik met de noorderzon ben vertrokken, wilde ik dit draadje nog wel even warm houden.
Een nieuwe ontwikkeling is dat ik mijn modulebaan en de bijbehorende meuk ga verhuizen naar een zolderkamer aan de andere kant van het huis, die over de volle breedte van het huis loopt. Hierdoor krijg ik behoorlijk wat (echte) meters spoor te berijden en krijg ik een veel beter zicht op mijn volgende modules.
Verder allemaal een prettig weekend en een blij uiteinde.
Groet,
Wim