De LiftVoor de mensen die dit draadje niet vanaf het begin hebben gevolgd (en terwijl zo'n beetje iedereen hier kerstdorpen aan het maken is), ben ik bezig met het maken van een lift voor in mijn mijnschacht.
Ge?nspireerd door bijna alle andere forumleden, wil ik 'm op-en-neer laten bewegen.

Dit was mijn eerste lift. Aanvankelijk is het nooit mijn bedoeling geweest om die lift op-en-neer te laten bewegen; dit is dus een statische lift... alleen voor de show. Deze lift zal nooit gebruikt worden, alleen voor deze foto.

Ik had bedacht dat het wel eens leuk zou kunnen zijn om via de lift uit te komen aan de andere kant van de mijnschacht, bij een leuk opstelspoortje. Een leuk idee, maar er past geen locomotief door het poortje, alleen karretjes. Gelukkig had ik alleen nog maar een grondplaatje gemaakt.

Dit is de liftkooi. Aan weerszijden van de kooi zitten glijvlakjes die langs rails in de liftschacht glijden en er voor zorgen dat de lift soepel op-en-neer beweegt. Die rails moeten er ook voor zorgen dat-ie netjes recht in de schacht blijft hangen en niet halverwege vast komt te zitten.

Op de achterkant van de liftkooi zitten twee rails geplakt, die op hun beurt weer over twee rails in de schacht glijden.

Ik had nog twee brugdelen liggen, waar ik aan de binnenzijden rails heb geplakt en aan de achterkant van de schacht twee rails, waar de achterzijde van de lift tegenaan hangt.

Dezelfde schacht, maar dan met lift.

Het bovenaanzicht van de schacht, waar te zien is hoe de lift tussen de rails door glijdt.
Natuurlijk komt er nog een dak op de liftkooi met verlichting en katrollen.
Pfff... morgen weer verder.