Omdat mijn
Baanplan Wilmse in meer of mindere mate is overgegaan in een
baanbouw, leek het me wel correct om een nieuw topic te starten op de plek waar het thuishoort:
Modelbaan bouw. Mocht ik tijdens de bouw mijn baanplannen ietwat wijzigen, dan blijf ik toch bij dit topic.
DraaischijfZoals in
Baanplan Wilmse is te volgen ben ik bezig met het in elkaar knutselen van een draaischijf voor smalspoor. H0e om precies te zijn. De draaischijf draait niet helemaal rond zoals een echte draaischijf, maar zal aangedreven worden door een servo, waardoor er geen polariteitsproblemen zullen voordoen.
Allereerst wat foto's:

De situatie op dit moment is dat ik de pvc-randen heb weggezaagd. Ik heb me nog eens verdiept in het grote voorbeeld, maar ik heb geen draaischijven gevonden met opstaande betonnen randen en ze zaten me ook meer in de weg dan dat ik er opzienbarende voordelen van had. Deze opstekende randen heb ik vervangen voor bakstenen randen, die min of meer gelijk niveau houden met het maaiveld. Eerlijk gezegd heb ik ook nog geen draaischijven gevonden met bakstenen randen, maar met deze optie kan ik goed leven.
Ik heb ook nog even een cirkeltje rail aangebracht, zodat de ronddraaiende brug mooi in evenwicht blijft. Bijkomend voordeel is dat ik nu een mogelijkheid heb om die railcircel te gebruiken om rijspanning door te voeren naar de ronddraaiende brug. Inderdaad, dan moet ik nog een tweede ring in het midden aanleggen, maar dat kan ook een koperen ring zijn.

De brug heb ik inmiddels voorzien van klinknagels aan de zijkanten en bouten om de rails vast te zetten.
Echter, ik ben er zojuist achtergekomen dat mijn H0e locjes niet allemaal erg precies zijn met de maatvoering van de wielen ten opzichte van de rails. Of ik was niet zo precies, d?t kan natuurlijk ook. Ik moet dus de rails weer van de brug verwijderen (met al die boutjes) om ze 1 mm verder uit elkaar er weer opnieuw op te zetten. Ja, lach maar!
LeermomentZo halverwege komt er altijd een stukje zelfreflectie met de vraag: "Zou ik het een volgende keer precies z? doen?"
NEE!Ik ben nu heel bijdehand bezig geweest met een stuk triplex, met daarop een stuk plastic geplakt, een rond gat gmaakt en in dat gat een stuk pvc-regenpijp geplakt en daaronder weer een stuk plastic. Allemaal erg leuk, maar het is heel veel werk om niks. Ik had veel beter een stuk multiplex kunnen nemen, dan had ik precies de goede diepte, een rond gat gemaakt, met daaronder een stuk triplex of desnoods een dikkere plaat plastic.
Ik hou jullie op de hoogte.