Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 259307 keer)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #425 Gepost op: 6 maart 2017, 18:18:14 »
Improviseren... en herhalen  ::)  8)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #426 Gepost op: 6 maart 2017, 18:19:34 »
Improviseren... en herhalen  ::)  8)
Klinkt een beetje als jazz.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #427 Gepost op: 6 maart 2017, 19:36:46 »
Wim je gaat als een speer en uiteraard heb ik geen bezwaar tegen gebruik van mijn opa's naam. Na de oorlog was de zaak overgenomen door mijn oom en die had middels een reclamebureau, de volgende leus laten bedenken: "Goes kolen, alleen de zon is beter".
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #428 Gepost op: 6 maart 2017, 19:40:45 »
Ik vind het juist altijd wel grappig als je soms net niet goed kan zien wat er achter iets staat.
Dat maakt een mens nieuwsgierig want je wil het toch zien.
Dat heb ik in de tuin ook, een border dicht bij het terras, je moet dan echt de tuin in om te zien wat er achter de border ligt.
Bij jouw idee moet je wel zeker op je tenen gaan staan of vanuit een andere hoek kijken om te zien wat er achter de pakhuizen staat.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #429 Gepost op: 6 maart 2017, 19:56:48 »
Dat is wel waar Tom maar ... als je om een hoekie moet kijken zie je de huisjes wel maar mooi de inrichting van de winkeltjes niet. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #430 Gepost op: 6 maart 2017, 21:55:37 »
"Goes kolen, alleen de zon is beter".
Heb je daar beeld van?

Ik vind het juist altijd wel grappig als je soms net niet goed kan zien wat er achter iets staat.
Dat is vast ook wel zo @iTom, maar ik ben toch steeds bezig om de panden zodanig neer te zetten dat ik zoveel mogelijk doorkijkjes krijg. Straatjes en steegjes die leuk doorlopen wil ik zoveel mogelijk in het zicht houden en niet blokkeren door er bijvoorbeeld een pakhuis voor te zetten.
Ik ben vanavond weer even aan het schuiven geweest om op die manier het stratenplan scherp te krijgen en ik denk dat ik er nu wel uit ben.

Ik denk dat ik die pakhuizen toch op deze manier ga neerzetten, maar dan nog een eind naar achteren geschoven. Doordat ze meer naar achteren staan, kijk ik precies langs een hele rij huizen op het Stationsplein. Aan de kade op de voorgrond van die twee pakhuizen komt nu wel heel wat meer ruimte, maar daar is genoeg voor te verzinnen.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #431 Gepost op: 6 maart 2017, 23:47:38 »
Toch een helling
Maardan voor sloepen en dergelijk kleine boten die onderhoud of winter stalling in de buiten lucht kunnen doen/hebben

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #432 Gepost op: 31 maart 2017, 11:29:02 »
Nee @jerry ik maak hier geen helling; misschien later in de binnenhaven voorbij de brug.
 Aan de achterkant van die twee pakhuizen zitten blinde muren en ik heb bedacht om daar een busremise neer te zetten. Die busremise komt dan wat hoger op het straatniveau, met de zijkant tegen de blinde achtergevels van die pakhuizen. Maar, dan wil ik eerst die pakhuizen klaar hebben.

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #433 Gepost op: 31 maart 2017, 20:13:30 »
Hoi Wim Mijn excuus voor mijn late reactie maar ik had iets fout gedaan met het forum, maar dankzij hulp van onze Semantha is het allemaal weer gelukt.
Ik heb even gezocht en een linkje gevonden over de opslagplaats in Duivendrecht, naast de spoorbaan, die de verbinding was tussen de lijn Asd-Utrecht en Asd-'t Gooi, het was een enkel spoor en ter hoogte van deze opslag was een kleine zijlijn waar de kolenwagons op gerangeerd konden worden.
Op het hek wat voorbij komt staat hetgeen waar je om vroeg. 
http://www.historischamstelland.nl/ontdekken/monumenten-ouder-amstel/kunst/goes-kolen 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #434 Gepost op: 31 maart 2017, 20:40:08 »
Ik ben nog even gaan zoeken/spitten en ik heb nog een paar foto's gevonden waaronder van de dekschuiten en een stoomloc die een paar kolenwagons op het zijspoor duwt.
http://files.webklik.nl/user_files/2010_09/165462/DD_GOES_IJzenbrandt.pdf
http://www.duivendrechtdestijds.nl/page/historie

Ik weet niet of de eerste link te openen is anders moet de 2e link gebruikt worden want daar staat de 1e link ook onder (Ijzerbrand)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #435 Gepost op: 1 april 2017, 01:24:00 »
Hee Nico bedankt voor je info.
Ik ga er zeker wat mee doen.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #436 Gepost op: 1 april 2017, 23:13:33 »
Hoi Wim,

Ik snap dat puzzelen met waar de huizen komen te staan. Het is toch ook een beetje een toneel opbouwen met alle scenes er in. Leuk om dat proces hier te kunnen volgen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #437 Gepost op: 2 april 2017, 10:42:05 »
Inderdaad Rob dat is het: één groot theater.  ;)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #438 Gepost op: 9 april 2017, 16:54:03 »
Kleine update
Nu de twee pakhuizen van Holland Scale een definitieve plek hebben gevonden, ben ik maar eens aan het plakken gegaan.

Deze pakhuizen komen aan de kopse kant van de kade te staan.

Ik heb omwille van de variatie bij het linker pakhuis er een etage tussenuit gehaald. Het voordeel van twee pakhuizen tegen elkaar plakken, is dat je twee baksteenplaten overhoudt waar je weer andere leuke dingen mee kunt doen. De rechterkant van de pakhuizen leunt tegen het hoger gelegen straatniveau en daar heb ik dus een extra deur gemaakt. De achtergevels zijn blinde muren en daar gebeurt dus niet zoveel.

Meestal worden dit soort hoge gevels aan de achterzijde verstevigd. Dus heb ik daar maar een stukje smeedwerk achter gezet.

De haken die aan de hijsbalk zaten waren al snel afgebroken, dus heb ik er nieuwe aan gemaakt.
In mijn doos met scheepsbenodigdheden vond ik nog een blok voor aan de hijsbalk. Eigenlijk ziet een touw en blok voor aan een hijsbalk er een beetje anders uit. Maar alleen echte Amsterdammers weten dat.

Ik heb voor de verandering maar eens geen interieur gemaakt. Alle deuren van het pakhuis zitten dus dicht. Op de kade komen genoeg kratten, kisten en vaten te staan.

De inkeping in de rechter zijmuur zat ook in de linker zijmuur, maar ik heb het daar toch weer hersteld met een stukje afwatering. Het lijkt nu een beetje op een vochtprobleem, maar na een lekkere drybrush komt dat weer helemaal goed.

Aan de achterkant van deze pakhuizen zitten gevels die niet veel meer zijn dan blinde muren. Ik ben van plan om tegen de achterkant van deze pakhuizen -dus op straatniveau- een busremise te maken.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #439 Gepost op: 9 april 2017, 20:01:06 »
Dat is heel mooi geworden.
Tekst op de zijkant is ook goed gelukt. Hoe heb je dat gedaan?

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #440 Gepost op: 9 april 2017, 20:11:09 »
Dat zijn toch hele fraaie trapgeveltjes die je daar hebt.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #441 Gepost op: 9 april 2017, 20:31:57 »
Dankjulliewel jongens.
Tekst op de zijkant is ook goed gelukt. Hoe heb je dat gedaan?
Witte verf, een fijn penseeltje, een vaste hand en natuurlijk grafisch inzicht.
Nee GéJé, ik heb ooit op Marktplaats een lading afwrijfletters gekocht.  8)
Het was een keuze uit OLIËN & VETTEN of SPECERIJEN KOFFIE & THEE. De laatste versie vond ik toch wat meer koloniaal overkomen en meer passend in de tijdspanne van de vijftiger jaren.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #442 Gepost op: 9 april 2017, 21:57:16 »
Het ziet er weer allemaal schitterend uit Wim. ;) Helemaal top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #443 Gepost op: 9 april 2017, 21:57:40 »
Wim, ik vind het zeer mooi geworden.
En ik zie geen verschil in het blok van de hijsbalk.
Ben natuurlijk ook geen Amsterdammer.  ::)

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #444 Gepost op: 9 april 2017, 22:28:23 »
Hoi Wim,
Dat is mooi geworden, zeg. Ik vind die verschillende hoogtes ook goed uitgepakt. Dat geeft net wat meer dynamiek.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #445 Gepost op: 9 april 2017, 22:44:40 »
Daar doe ik het toch voor: al die complimenten.  8)
En ik zie geen verschil in het blok van de hijsbalk.
Ben natuurlijk ook geen Amsterdammer.  ::)
Nou ik denk dat in de grotere steden waar de huizen meer woonlagen hebben, ook wel hijsbalken zijn te vinden. En dus niet alleen in Amsterdam. Het blok dat ik heb gebruikt is een beetje groot uitgevallen blok dat op een schip wordt gebruikt.

Dit is het goede touw en blok dat wordt gebruikt door verhuizers en kolenboeren en wordt dan via het zolderraam aan de haak van de huisbalk gehangen. De meeste kolenboeren hadden dan op de laadbak van de vrachtwagen een met een benzinemotortje aangedreven lier omdat die zakken kolen natuurlijk behoorlijk zwaar waren.
Maar ja, een kinderfietswieltje kon ik niet vinden in 1:87 om het juiste blok aan die haak te hangen.

Raages

• Gast
« Reactie #446 Gepost op: 10 april 2017, 08:04:00 »
Het geheel ziet er weer "gelikt" uit. Alleen dat strakke touw doet mij wat onnatuurlijk aan.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #447 Gepost op: 10 april 2017, 10:06:50 »
Het geheel ziet er weer "gelikt" uit. Alleen dat strakke touw doet mij wat onnatuurlijk aan.
Dat strakke touw kan natuurlijk wel als het strak is vastgebonden, maar het staat wel mooier als het wat meer los hangt. Ik was nog van plan om het touw wat meer losser te maken met wat houtlijm, zodat het wat ’natuurlijker’ hangt. Als ik dat zonder houtlijm zou doen dan vliegt het touw alle kanten op.

Datzelfde effect zie je op de meeste modelspoorbanen, dat telefoondraden veel te strak van de ene naar de andere paal lopen, terwijl in de echte wereld die draden in bogen -meer hangend- van paal naar paal lopen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #448 Gepost op: 25 mei 2017, 17:29:52 »
Ter inspiratie:

Mijn kademuur met dukdalven.

Vanmorgen gespot: een half ingestorte steiger met dukdalven bij de boot op weg naar Texel.
Mijn groene aanwas mag dus wel wat meer olijf-groener en een wat meer aangezette vloedlijn. ::)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #449 Gepost op: 9 augustus 2017, 10:51:04 »
Terwijl ik mijn zolderkamer weer eens aan het reorganiseren ben, het ik me bedacht dat de zichtlijn van mijn module wel wat spannender mag. In elk geval aan de voorzijde zo laag mogelijk en aan de achterzijde een stuk hoger, waardoor je een mooie zichtlijn krijgt.
Zonder het hele plan nou weer opnieuw om te gooien heb ik het volgende bedacht:

Voor een deel is het concept van laag naar hoog kijken aardig gelukt: aan de voorzijde water, een kade en een muur van arcadebogen. Het gaat dus zeg maar trapsgewijs over naar het hoger gelegen straatniveau en tot zover gaat het ook prima, maar verder loopt het tot aan de achterkant helemaal vlak.  ::)
Ik heb dus bedacht dat ik het spoor aan de achterzijde omhoog ga brengen tot een verhoogd spoor om op die manier de zichtlijn te verbeteren. In meer of mindere mate heb ik dat natuurlijk afgekeken van @Pierre's wonderbaarlijke Station Hoogbaan.
Aanvankelijk had ik me bedacht om het deel van dat verhoogd wordt uit de module te zagen, maar dat geeft een ontzettende rotzooi en is het veel makkelijker om een losse bak bovenop de module te zetten. Bovendien hoef ik dan niet over m'n baan heen te hangen om aan die spoordijk te werken.
Maar, ik elk briljant plan heeft ook weer zo z'n nadelen: het Waterstaatstation dat ik aanvankelijk had bedoeld als station, kan ik niet zodanig verhogen dat het er nog een beetje geloofwaardig uitziet. Er moet dus een compleet nieuw station komen, met de hoofdingang op het straatniveau en de perronzijde aan de andere kant van het station op de eerste verdieping. Stations met verhoogde sporen zijn er in de echte wereld genoeg: het Amstelstation en het Muiderpoortstation in Amsterdam om er een paar te noemen, maar in bouwpakketten is eigenlijk niks geschikts te vinden.
Enfin, tot zover.