Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 237469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #275 Gepost op: 27 augustus 2014, 15:10:35 »
Wim, ik ken dat, ik begon hier ook redelijk netjes, en nu is het een puinzooi, vind ik zelf dus ook.

Vandaar dat ik dus vanmiddag/avond die planken aan de muur ga maken om er vervolges allemaal zooi op te zetten wat dan na verloop van tijd ook wel weer onvindbaar zal worden, wel dan word het eens tijd voor laadjes en ander spul waarop staat wat erin zit :)

Maar als je eerste foto het eind resultaat is is dat niet verkeerd toch?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #276 Gepost op: 27 augustus 2014, 16:47:57 »
Misschien moet ik dat ook nog eens leren dat opruimen. Het probleem is dat als ik te veel opruim ben ik alles kwijt. ??? Het blijft dus een rotzooitje en toch heeft alles zijn vaste plek ;D Allen mijn werktafel wil ik (soms) wel eens opruimen (lees rommel opzij schuiven). Maar dan moet ik eht geen plek meer hebben om te werken. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #277 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:33:50 »
Rommel opzij schuiven, precies! op een gegeven moment schuift alles als kruiend ijs van tafel af en heb je een stukje van 10 X 10 cm om op te werken.  :(
Ik wilde een groter werkblad, dus heb ik alles in een grote uitzoek-bak geschoven en alle lopende projecten in bakken van de Action gestopt. De bestaande tafel daar heb ik een blad opgezet. Ik kan nu in elk geval mijn digitale schuifmaat, soldeerstation en meer van dat spul een plek geven.
Morgen weer verder met opschonen, weggooien en opruimen en dan ga ik -met een schoon werkblad- verder met mijn 1:48-project.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #278 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:45:28 »
Weggooien! ...  :o Nou ja ...  ;D

Ben benieuwd naar je vorderingen straks Wim. Je hebt er in ieder geval een boel mooie 1:48 spulletjes er bij die gillen om gebruikt te worden.

Ga morgen nog meer rotzooi halen bij de Action. Ik heb weer veel wat bijgevuld moet worden. Lijm, verf en schuurpapier noem maar op. Gelijk kijken of er nog andere dingen te scoren zijn die ik kan gebruiken. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #279 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:50:30 »
Weggooien: gebruikte blisterverpakkingen en schoendozen die uit elkaar vallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #280 Gepost op: 21 september 2014, 02:44:40 »
En Wim hoe is het opruimen afgelopen, of ben je halverwege gestop met ruimen :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #281 Gepost op: 21 september 2014, 14:08:22 »
Nee Hans, we zijn voorlopig even druk met binnen en buiten schilderen en allerlei dingen die in en rond het huis moeten gebeuren. Tussendoor ben ik druk met een meer dan full-time job met onregelmatige diensten, schietsport en tussendoor ben ik af en toe aan het werk aan mijn On30-diesellocje. Maar daarvan zal ik binnenkort wel wat vorderingen plaatsen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #282 Gepost op: 10 juni 2015, 11:50:15 »
Ergens in de zomer krijg ik mijn vorige zolderkamer weer terug. Die is meer dan twee keer zo groot dan de kamer waar ik nu bezig ben en dat betekent dat ik binnenkort écht kan gaan uitbreiden en bouwen. Ik denk dat de grootste hindernis van de modelspoorder is ruimte en geld. Ik krijg dus nu in elk geval de ruimte om m'n ding te doen.
Inmiddels ben ik wél al bezig geweest met mijn module wat aan te passen.


Dit is de opzet van mijn huidige module en eigenlijk loop ik overal vast. @GéJé merkte een tijd geleden misschien wel terecht op dat een basculebrug misschien wel wat overdreven is voor zo'n klein stukje water. We doen meestal concessies met ruimte en schaalverhoudingen, maar het water is inderdaad wat aan de kleine kant. Er kunnen net twee bootjes liggen.
Ook is de ruimte voor het station niet echt ruim bemeten en is er nauwelijks ruimte om van een Stationsplein te kunnen spreken.
Alhoewel een breedte van 60 cm best wel praktisch werken is, heb ik bedacht dat deze module wat breder moest worden.


18 cm is misschien niet zo heel veel, maar de haven is nu wel wat groter geworden en heb ik ook meer ruimte gecreëerd voor het spoorgebeuren. Ook het stationsplein is nu meer een plein geworden, met in het midden iets van een kiosk of @haringkar. Aan de linker zijkant van het station heb ik nu ook ruimte om nog een goederenloods neer te zetten met een spooraansluiting.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #283 Gepost op: 10 juni 2015, 18:09:38 »
Hoi Wim,

misschien heb ik een tip voor je waarbij de brug misschien beter tot zijn recht komt.
Als je de haven L-vormig maakt, dus een stukje voorbij de brug haaks naar rechts afbuigt, heb je gelijk een ander gezicht.

Groet Mies

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #284 Gepost op: 10 juni 2015, 18:59:24 »
Citaat
Ik denk dat de grootste hindernis van de modelspoorder is ruimte en geld

Tja Wim, volgens mij vergeet je nog een belangrijk punt: TIJD! Dan heb je dus al minimaal 3 van de 4 problemen opgelost  :D

Dat worden dus mega-veel updates gnagna
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #285 Gepost op: 10 juni 2015, 20:01:01 »
Misschien heb ik een tip voor je waarbij de brug misschien beter tot zijn recht komt.
Als je de haven L-vormig maakt, dus een stukje voorbij de brug haaks naar rechts afbuigt, heb je gelijk een ander gezicht.
Nou Michel, dat is misschien nog niet eens zo’n gek idee en zeker een overweging. Ik heb met opzet geen houtlijm gebruikt opdat ik een en ander makkelijker zou kunnen wijzigingen.
De aansluiting van de brug naar het vasteland moet dan wel wat langer worden, maar dat wordt een leuke uitdaging.
Dank voor je feedback.  ;)

Citaat
Ik denk dat de grootste hindernis van de modelspoorder is ruimte en geld
Tja Wim, volgens mij vergeet je nog een belangrijk punt: TIJD! Dan heb je dus al minimaal 3 van de 4 problemen opgelost  :D
Dat worden dus mega-veel updates gnagna
Tijd? Tsja, daar noem je wat. Ik zou het bijna vergeten maar ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik voorlopig tijd zat heb.  8)
En daar komt ook nog bij: ik heb helemáál geen haast.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #286 Gepost op: 12 juni 2015, 19:49:47 »
En ook nog geld zat  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #287 Gepost op: 12 juni 2015, 23:03:33 »
En ook nog geld zat  8)
Dat ook, maar ik kan het geld toch maar één keer uitgeven. Dus wat dat aangaat maakt het niet zoveel uit.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #288 Gepost op: 14 juni 2015, 17:21:35 »
Gisteren en vandaag bezig geweest met het aanleggen van wat spoor daar waar het station moet komen. Omdat het spoor achterin komt te liggen, leek het me het meest logische om van achteren naar voren te bouwen. De rails ligt nu met schroeven op de baan en ik ben nu bezig geweest met de perronranden van het station.
De meeste perronranden komen erg Duits over en lijken een stuk lager dan de Nederlandse perrons. Ik heb vandaag alle perronranden eraf gehaald om een meer Nederlandse look te krijgen.


Ik denk dat ik ga voor de perronranden van Auhagen (Bahnsteigkanten 41200) Die komen in elk geval qua hoogte (13mm) aardig in de buurt en de losse delen zijn onzichtbaar aan elkaar te koppelen. Deze uitvoering in beton is me alleen nog iets te modern.


Dus heb ik de tussenliggende delen opgevuld met baksteen. En op die manier kom ik ook mooi af van al mijn afvalstukjes.


In combinatie met de trottoirtegels van Auhagen lijkt het aardig te passen. De bakstenen blijven ook mooi binnen de profielen van beton.


Doordat ik de module wat groter heb gemaakt, heb ik nu ook ruimte voor een extra spoor dat doodloopt. De zijkanten van dit perron heb ik van losse steenstrips gemaakt met een rand die ik heb losgesneden van een ander merk perronrand.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #289 Gepost op: 14 juni 2015, 18:13:53 »
Mooi Bezig Wim, Je hebt er nu ook lekker de tijd en de ruimte voor. Ga zo door!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #290 Gepost op: 14 juni 2015, 18:56:25 »
Dankjewel @Arend
Ik zit nog te twijfelen of ik de perronrand die geheel uit baksteen bestaat niet zal vervangen voor Auhagen-baksteenranden. Maar ja, met dat twijfelen komt er natuurlijk nooit een keer wat af.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #291 Gepost op: 14 juni 2015, 19:10:57 »
Ik zou eerst kijken wat gebruikelijk was in het tijdperk van jou baan en het eventueel afstemmen op de sfeer en omgeving van je station.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #292 Gepost op: 14 juni 2015, 20:41:46 »
Voordat ik ben begonnen met deze randen heb ik al wat onderzoek gedaan. Eigenlijk is in de tijdspanne waarin ik werk zo’n beetje alles mogelijk. In tegenstelling tot de perrons van tegenwoordig, waar de meeste perrons in Nederland zijn opgebouwd uit betonelementen, kon het vroeger variëren van hout, beton tot baksteen of een combinatie daarvan. Dus wat dat aangaat heb ik een redelijke vrijheid.
Daarbij speelt voor mij ook nog een rol dat niet alles 100% correct hoeft te zijn. Als het maar enigszins geloofwaardig is. Maar ik denk zelf dat de bakstenen rand er misschien een beetje magertjes uitziet. Bovendien vind ik de bakstenen niet mooi strak gegoten. Enfin, ik ga er nog eens naar kijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #293 Gepost op: 14 juni 2015, 20:51:37 »
Ik vind die perronranden er best geloofwaardig uitzien zo, Wim, En als ik jouw foto daarvan vergroot kan ik niet direct zeggen dat die baksteenstukken niet strak gegoten zijn. Maar misschien dat, als je die dingen in werkelijkheid ziet, ze toch tegen vallen.
Leuk dat je weer bezig bent. Ook ik zal binnenkort de draad weer oppakken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #294 Gepost op: 16 juni 2015, 11:06:51 »
Dankjewel @Roel,
Ik vind het er ook wel geloofwaardig uitzien.
Op de wat kleinere Nederlandse stations is een perron van ongeveer 320 meter zo’n beetje een gangbare lengte. Snel uit m’n hoofd omgerekend kom ik dan aan ruim 3,60 meter en dat is behoorlijk wat. Om tóch een beetje een een optisch geloofwaardige perronlengte te komen moet ik gaan middelen en minstens gaan denken aan aan lengte van minimaal 150 cm en dan kunnen er vijf D-rijtuigen langs het perron staan. Eigenlijk is het de boel een beetje belazeren, maar het is niet anders.
Omdat aan de overzijde van het station ook nog een perron komt, zit ik dus aan ruim drie meter perron. Dat is heel wat platen trottoirstenen.  Ik moet dus practisch gaan denken en kiezen voor perronranden die ik zó in de winkel kan kopen en dat ik niet drie meter perronrand bij elkaar hoef te scharrelen uit allerlei rommeldozen.


Ik heb dus de vorige perronrand er toch weer afgehaald en gekozen voor een rand van Auhagen. Practisch gezien is daar goed mee te werken. Natuurlijk wel gevuld met bakstenen. In dit geval heb ik twee vakjes gebruikt i.p.v. een vakje voor bakstenen zodat de verhouding wat meer kloppen.
Zit ik wel aan de rechterkant met die aflopende Kibri-perronrand. Op een Duitse baan kunnen ze prima, maar ik vind de combinatie niet met de linkerkant niet mooi.


Ik heb er dus maar een muur tegenaan gezet die wat meer past bij de bouwstijl van het station.
Aan de andere zijde van het station ga ik op dezelfde manier te werk en daar moet nog een onderdoorgang komen als verbinding naar het perron aan de overzijde van het station. Op kleinere stations worden vaak spoorbomen gebruikt om de overgang naar het andere perron mogelijk te maken, maar ik denk dat ik toch kies voor een tunnel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #295 Gepost op: 23 juni 2015, 15:30:07 »
Aan de andere zijde van het station wil ik in plaats van een overgang met slagbomen, een tunnel maken om bij het perron aan de overzijde te komen. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.  ::)


Betekent wèl dat een deel van de rails er weer af moet omdat ik de tunnel er van bovenaf in wil bouwen. Dat gerommel via de onderkant lijkt me niet echt handig. Maar goed dat ik nog niet ben begonnen met ballast.  8)


Om de trap aan de overzijde niet pal naast het spoor te laten lopen, heb ik een stuk uit de zijkant moeten zagen. Voordeel daarvan is weer dat je kunt zién dat daar een tunnel zit en dat geeft misschien wel een leuk doorkijkje. Ik heb de gaten behoorlijk wat breder gemaakt, zodat ik wat ruimte heb om te manoeuvreren met die trappen en tunnels.


De trap en de tunnel maken niet alleen perron aan de overzijde bereikbaar, maar op die manier kun je ook meteen bij de Oude Gracht komen. Twee vliegen in één klap.
Suggesties en feedback zijn natuurlijk van harte welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #296 Gepost op: 28 januari 2017, 16:47:24 »
Inmiddels is er nogal wat veranderd in dit hele gebeuren, dus dacht ik dit verhaal maar even met een update aan te vullen.


De oude module. Hier heb ik nog wat bruikbaars afgeschroefd en de rest gaat naar de stort.


Deze nieuwe module is een stuk groter geworden (210 x 97cm) en ik heb bij de constructie geen lijm gebruikt, dus als ik nog wat zou willen veranderen, dan kan ik een en ander zo aanpassen.


Inmiddels ben ik ook bezig geweest met het inpassen van de Oude Gracht. Dit is de oude situatie, maar deze versie ga ik niet gebruiken omdat er nogal wat is veranderd.


De proefopstelling van de Oude Gracht nieuwe versie met wat grotere bogen. Die bogen moeten aan de onderkant nog wel ietwat worden ingekort, zodat de bovenkant gelijk loopt met de bovenkant van het bruggenhoofd. Maar ik hou nog genoeg ruimte in de bogen over, zodat ik daar een handel in scheepsbenodigdheden kan vestigen en iets met wijnvaten. Rechts naast deze bogen komen twee pakhuizen.
Noot: Het balkje achter de bogen moet ik nog even kantelen, zodat ik wat meer ruimte heb voor het interieur.


Met de basculebrug in beeld, gaat het er dan onveer zo uitzien. Achterin de module komt een verhoogd spoor met aan de voorzijde dezelfde bogen. Dat spoor loopt straks achterlangs de steenkolenmijn. In feite loopt het water hier dood, want het bevaarbare water loopt niet onder de brug door. Hooguit iets met een duiker.


Vanuit de drone is te zien dat aan de overkant van het water de situatie nog geheel open ligt.


Een stukje verderop de winkelpanden. Die staan nu wel erg dicht bij de rand, dus daar moet nog een stukje triplex worden gemaakt zodat er genoeg ruimte komt voor trottoir en wegdek. Het water langs de Zeedijk wordt dan wat ingekort.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #297 Gepost op: 28 januari 2017, 20:15:13 »
Kijk! Dat ziet er goed uit @Wim,

Die bogen aan de oude gracht vragen natuurlijk wel om een inrichting.  ;)

Zo iets als dit?


Eventueel met bijbehorend wijnlokaal?


Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #298 Gepost op: 28 januari 2017, 20:28:50 »
Kijk! Dat ziet er goed uit @Wim,
Dankjewel Gert-Jan.
Het begin is er, maar voorlopig ben ik nog heen-en-weer aan het schuiven.

Citaat
Die bogen aan de oude gracht vragen natuurlijk wel om een inrichting.  ;)
Ik moet eens kijken wat ik nog heb liggen aan wijnvaten.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #299 Gepost op: 28 januari 2017, 20:31:22 »
In de kelder of op zolder? ;D