@WIM de foto eens goed bekeken ,,
er zit alleen een slang aan de voor kant ,,dus alleen remmen voor de wagons ,,
dat wil zeggen alleen wagons ,vracht ,geen rijtuigen ivm stoom verwarming in de rijtuigen ,
je kan er een 2e slang bij hangen en die voor de verwarming gebruiken van de rijtuigen

verder wat bedoel je met dat gat op no 7 zit deze aan de zijkant of in de bodem ?
wel een mooi en gedetaleerd model klopt allemaal ,
zoals de druppelaar op de bakschuif (dat vierkante ding boven op de cilinder ,daar
zit een koper druppelaar op (werkt met stoom een ander verhaal)
de koper dunne leiding (boven no 4) is voor de trek in de schoorsteen te regelen ,
no 1 die stang is voor de stoom meer of minder te geven en gaat naar de 2 verdeler ,met daar op van koper de over druk ventiel.
(de fluit zit op het dak )
de kraan boven no 6 is de water toe voer van de injecateur ,.
onder no 7 de lucht ketel voor de rem lucht voor raad .
op de schoorsteen is de roet vanger alleen bij hout stoken of palm bladeren in de oost ,.
no 3 ben ik nog aan het uit zoeken

info ,,een bak schuif is een platte schuif met in de midden een uit sparing en zo stoom voor de zuiger en er achter toe laat
een bos schuif is een ronde schijven 2 op een as en deze zo stoom toe laten ,
nu de mooiste een lenz schuif ,,is net zo als in de auto met kleppen en een nok as (na aapers de automobiel industrie)
deze nok as (net zo als de andere schuiven) kan je dus ook stellen meer of minder lang stoom toe laten
op de zuiger ,,eigenlijk een variabele klep timing ja toen al

ik geloof dat de 3737 jumbo dat had van de ns
ook al voor dat de zuiger op zijn dode punt is al eerder stoom toe laten zodat de zuiger tegen druk krijgt (voor in spuiting)
en zo veerd en zijn weg terug soepeler begind en mooier loopt ,(info 0,3 tot 0,6 mm voor opening voor top zuiger)
nou zo weer even wat stoom info

gr henk