Voor modelspoorders die minder hebben met scenery en het geklieder met natte narigheid om bergen te maken, is deze manier natuurlijk een uitkomst.
Noch verkoopt die bergen ook los, al zo'n 60 jaar. De Hema had ze vroeger ook.
Dus je hebt geen Fertiggelände nodig als het je alleen maar om een berg en een tunneltje gaat.
Fertiggelände neem je juist, zoals vroeger mijn oom, om een compleet werkende treinbaan in amper een week tijd te realiseren.
Een baan die er dan uit ziet als om door een ringetje te halen, en een treinbaan die ook helemaal nooit faalt, behalve als je met de hand gaat rangeren (omdat daar eigenlijk net te weinig ruimte voor is).
Een treinbaan die licht is (makkelijk te tillen), rechtop tegen de muur is weg te zetten (alles zit vast geschroefd), en met een handig, licht onderstel (liefst opvouwbaar).
Net zoals we dat vroeger deden met de sjoelbak, het tafelvoetbalspel en de dartschijf.
Ga naar marktplaats en koop een vet goedkope eettafel met de juiste afmetingen en je hobby kan beginnen.
Of bij de kringloopwinkel om de hoek ....
Denk ook aan behangers schragen. Die zijn van tijd tot tijd bij bouwmarkten te koop (2 stuks voor € 9,95). Ze zijn circa 60 cm hoog, dus 18 cm lager dan de poten van Noch of Menninghaus, en dus ideaal voor kleine kinderen. En ze zijn opklapbaar, en dus met weinig ruimteverlies weg te zetten tegen de muur. Ik zou het dan wel weten, daar pingpongden we ook op in de tuin, vroeger. Daar kan geen kringloop (Marktplaats) tafel tegen op.
Blijf denken over isolatie onder de rails, én onder het tafel-frame.
Tegenwoordig kun je ballastrepen kopen van
Woodland Scenics.
Met het Woodland Scenics materiaal kun je de rails alleen maar erop leggen, en dan kun je ook
Neopreen (zelfklevend) band (celrubberband) nemen.
Dit kun je o.a. kopen bij
Het rubbermagazijn (Zoetermeer).
Voordeel daarvan is dat het makkelijk is los te krijgen (spiritus) als je er weer vanaf wilt.
En als je toch bezig bent met rondkijken:
Noch heeft ook railsisolatie, maar dan van kurk (voor onder de rails).
Noch had altijd al van alles.
Dat schuimplastic (op de rol) waarover ik het eerder had (gaat hooguit 20 jaar mee), verkoopt Noch ook nog steeds, maar is eigenlijk van de firma Mössmer. Dat spul moet je dus niet 2ehands kopen, maar nieuw. Bovendien moet je de rails dan vastschroeven om de bedding ertussen vast te klemmen, en zodra je de rails vast schroeft, hef je de isolerende werking weer op.
Wat sterk op Mössmer lijkt, maar alleen voor K-rails bestaat (en dus niet voor C-rails) is de
Styroplast railbedding van Merkur, die is degelijker dan die van Mössmer, isoleert K-rails beter, en is wel te verlijmen.
De truc bij M-rails en C-rails is dat je de rails met bedding en al erin opsluit, m.a.w. dat ook onder en tussen spoorrails in isolatie ligt (zachtboard, schuim). Noch verkocht daarvoor vroeger een product van Merkur, maar verkoopt die productlijn niet meer. Het spul was waarschijnlijk te duur, vergeleken bij kurk onder de rails, want elk stukje rails en elk wissel, had z'n eigen pasvorm, en tja, dan lopen de kosten snel op.
C-rail rijders kopen vaak groene zachtboard platen bij de bouwmarkt. Die zijn 7 mm dik, veel zwaarder dan kurk of XPS, maar garanderen ruim 7 decibel besparing (en daar kan geen xps of kurk tegen op).
Er zijn 4 belangrijke bezwaren tegen (waar dan wel weer een oplossing voor te vinden is):
-stof bij het verzagen (kleine tanding, veeltandige zaagjes gebruiken, traag zagen, vaak stofzuigen)
-slecht schoon te houden (stof kleeft er aan vast, niet nat afneembaar)
-zwaar (voor een module die je wilt kunnen tillen)
-nauwelijks verlijmbaar (het spul zuigt vocht op, trekt snel krom, en verslindt lijm bij het leven).
Je kunt dit spul slecht aan hout verlijmen, je kun er geen kurk op lijmen, en je kunt de rails er niet op vast lijmen.
Maar als je de rails erop verschroeft (door het hout heen van de Fertiggelände), dan doe je de isolatie teniet.
Je kunt wel apart de groene plaat op het hout verschroeven, en de rails op de groene plaat, mits niet door en door, en mits niet op een en dezelfde plek.