Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130071 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #50 Gepost op: 10 mei 2018, 20:24:26 »
Rob, ik vind het begin ook altijd mooi om te zien en leer daar zeker van als ik dat bij andere zie. De leuningen ga ik insmeren met vloeibare 2sec lijm, schijnt goed te werken, daarna nog wat roest er op en klaro.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #51 Gepost op: 12 mei 2018, 08:52:07 »
Die roerstaafjes zijn ook af en toe te krijgen bij de grotere Albert Heijn.

https://www.ah.nl/producten/product/wi202681/ah-roerstaafjes-hout

Zitten soms wel een paar krommen tussen, maar voor zo'n prijs mag ik niet zeuren.

Tom, de basis ziet er wel weer mooi en sterk uit.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #52 Gepost op: 12 mei 2018, 10:35:55 »
Dankjewel @iTom en @mark mms ik ga er naar op zoek.
Het wordt trouwens een fraai project.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #53 Gepost op: 12 mei 2018, 15:20:39 »
Die roerstaafjes zijn ook af en toe te krijgen bij de grotere Albert Heijn.

Klopt Mark ... ik gebruik ook de roerhoutjes van AH. Ze zijn mooi smal. Tof plan Tom ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #54 Gepost op: 16 mei 2018, 15:02:53 »
De laatste dagen af en toe bezig geweest met de ondergrondse bekabeling.

Soms even lekker genieten in de tuin van de zon en als ik me dan ga vervelen, hopla weer naar boven en daar weer lekker verder.
Helicopter aan het plafond op de hoogste stand, raam open (op het Noorden) en zo is het wel uit te houden.

Toch nog best wat werk  voor zo'n klein baantje.
Draadjes gelijk door de bindruggen trekken en voorzien van adereindhulzen.
Verbinding maken met de DR5000 en de bezetmelders was zo gebeurt.



Nu weer verder met het bovengedeelte, rails leggen en draadjes aan solderen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #55 Gepost op: 16 mei 2018, 15:38:06 »
Heel erg netjes werk wat je daar uitgevoerd hebt Tom ;) Daar kan ik nog een puntje aan zuigen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #56 Gepost op: 16 mei 2018, 20:00:34 »
Unne prof aan het werk, das duidelijk
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #57 Gepost op: 16 mei 2018, 20:56:50 »
Keurig gedaan!
Mijn complimenten.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #58 Gepost op: 18 mei 2018, 20:21:22 »
De wissels aandrijven, via een servo, motor of gewoon via en magneetaandrijving.
Natuurlijk wil je in het front mooi de wissels langzaam om zien gaan.
De keuze van een servo was niet naar mijn zin. Gedoe om een wissel goed onder het wissel te krijgen wilde niet echt lukken.
In het "magazijntje" lagen nog 2 MP5 wisselaandrijvingen, motoraandrijvingen welke aangestuurd worden door een wisseldecoder.
Omdat het om 3 wissels gaat nog ééntje bijbesteld en vervolgens deze aandrijvingen met veel pijn en moeite gemonteerd en aangesloten.
De teleurstelling was enorm, de eerste 2 ging nog wel, was wel een beetje gewend aan dat geluid. Het wissel in Bad Ahrbach werd ook aangedreven door een MP5. Maar de derde en nieuwe gaf wel wat meer Decibels, daar word een mens niet vrolijk van.
Nu maar terug naar de magneetwisselaandrijvingen, weet eigenlijk niet of daar ook nog de eindschakelaars uit moeten maar ze zijn straks bereikbaar en bij eventueel problemen hoef ik geen berg open te zagen. Het is al met al niet echt bemoedigend maar goed we gaan de magneetaandrijvingen bestellen en dan maar weer afwachten of daar problemen mee zijn.

Het filmpje laat duidelijk het verschil in geluid horen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #59 Gepost op: 20 mei 2018, 22:33:01 »
Hoi Tom,
Dat geluid is inderdaad dramatisch. Is er misschien nog een mogelijkheid ze 'geïsoleerd' te monteren, met rubbers ofzo? Dan werkt je prachtig afgewerkte onderkant van je baan misschien niet meer zo erg als klankkast...
Maar persoonlijk heb ik niets tegen magneetspoelen. Misschien klikt en klakt dat, maar in mijn ervaring: een betrouwbare wisselaandrijving.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #60 Gepost op: 21 mei 2018, 11:55:41 »
Tom, dat is inderdaad geen optie met dat kabaal. Maar wat is precies je probleem met de servo? Ik kan me herinneren dat ik dat ook
eens toegepast heb en dat dat redelijk eenvoudig in te bouwen was.

Heb even in mijn archief gekeken, misschien heb je er wat aan?

Citaat
Na het grove werk weer eens wat gepriegeld. Ik had nog die servo's liggen en de Digikeijs decoder om mijn wissels aan te sturen.
Eerst een kleine test, plankje MDF van 12mm dik en daarop een wissel geschroefd (dat is dezelfde houtdikte als de rest van de baan)



Onder de wisseltongen daar waar een klein gaatje in de dwarsligger zit heb ik een sleufje gefreesd van ca. 10x5mm
Vervolgens de servo ingeregeld met de Ecos en de decoder en deze met dubbelzijdig plakband op zn plaats gezet.



Een stukje verenstaal (wat ik nog van die Conrad-dingen had) aan de servo bevestigd en door het sleufje in de dwarsligger






Nog even een kort filmpje van hoe het zou moeten werken:


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #61 Gepost op: 21 mei 2018, 12:14:43 »
Het is h0e, smalspoor. Is gewoon wat meer gepriegel en dat kost me te veel tijd.
Heb inmiddels de magneetaandrijvingen in bestelling staan. Ga die wel een beetje camoufleren met wat roest en graspolletjes.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #62 Gepost op: 21 mei 2018, 18:22:43 »
Bezig geweest met het havenkwartier, zag in een blaadje van Eurospoor Express (Voorjaar 2018) wat foto's van de Niggende Saligheyd en daar heel veel inspiratie uit gehaald. Onder het motto beter goed gejat dan slecht verzonnen pik ik daar zo wat dingen uit o.a. de scheepswerf.
Vandaag bezig geweest om de basis te maken, tevens de bruggenhoofden er op aangepast. Volgende keer de plaatjes MDF afwerken met gipsmuurtjes welke momenteel liggen te drogen.



Ook eens kijken of er wat diepte werking met een achterwand gemaakt kan worden.



Het is nog maar een probeersel maar zelf vind ik het wel wat hebben. ;)

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #63 Gepost op: 22 mei 2018, 10:04:35 »
Mooi idee die scheepshelling, waarmee een mooie link is gemaakt naar je andere hobby.


Die scheepshelling wordt nu alleen voor een deel uit het zicht gehaald door dat voorste schot. Kun je die helling niet iets meer naar voren schuiven en dan de helling laten doorlopen tot aan de rand van je baan? Op die manier krijg je (nog) meer zicht op de bedrijvigheid van zo'n scheepshelling.

Ik zie dat achtergronden bij veel modelspoorders vaak wel een dingetje is en het is ook lastig om een achtergrond te kiezen die niet het het perspectief van de baan verstoren. En die kans is natuurlijk groter als je foto's van gebouwen als achtergrond gebruikt.
Succes man!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #64 Gepost op: 22 mei 2018, 12:53:23 »
@Wim Corduwener , de scheepshelling kan niet verplaatst worden, staat al tegen de rand. Het zich op de scheepshelling is goed, bij binnenkomst kijk je zo in de helling. Het voorste schot wordt later nog wat aangepast aan de voorkant van de baan, denk maar een beetje aan een schuine kant.

De achterwand is gewoon uitproberen, hangt ook af wat er voor komt te staan, als voorbeeld kijk ik dan naar de achtergrond op de baan van @Pierre 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #65 Gepost op: 23 mei 2018, 23:17:51 »
Eerste deel kademuur gemaakt, gelijk balkjes in de muur pas gemaakt waar later en steiger tegenaan gaat komen.
Wordt nog wel een dingetje, balkjes op maat maken en verbindingen maken.
Alles op zijn tijd, heeft geen haast en kan ik zittend doen.

De eerste beelden van de nog ongekleurde muren en balkjes welke nog op lengte maat gemaakt moeten worden.
Balkjes worden eerst nog bewerkt met een staalborsteltje om ze wat verweerd te maken want wil ze wel een beetje oud hebben, ben ik tenslotte zelf ook  >:-D







Moet dit eerst wel maken anders kom ik in de knoei met de rails. Hoop morgen trouwens de magneetwisselaandrijvingen (4 x woordwaarde  ;)) te ontvangen dan kan ik daar ook weer verder mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #66 Gepost op: 24 mei 2018, 00:37:37 »
Je gaat lekker Tom. Rustig aan hè! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #67 Gepost op: 24 mei 2018, 07:29:39 »
Dat ziet er goed uit.
Zijn de kademuren eigen productie of eigen inkoop?

Het geluid van de wissels is idd niet fijn.
Magneet aandrijvingen is niets mis mee, heb ik zelf ook.
Wel denk ik dat servo's ook zeer mooi zijn, maar voor HOe wellicht te bewerkelijk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #68 Gepost op: 24 mei 2018, 09:34:34 »
Mooie kademuur, mooie stenen, gaat een mooi project worden.


Zo'n kademuur is wel een dingetje, maar wel leuk om te maken.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #69 Gepost op: 24 mei 2018, 22:30:24 »
Iedereen weer bedankt voor de reacties, geeft altijd toch een goed gevoel als mensen er van kunnen genieten zoals ik dat zelf ook doe.

Vandaag maar eens begonnen met de steunen voor de steiger, nog 2 te gaan maar dat doe ik morgen ben nu even uit geknutseld.
Het was wel een klusje maar wel leuk, werken met hout blijft toch altijd erg leuk, geeft ook meer resultaat dan iets van kunststof, maar dat is mijn mening.

Zo is te zien, eerst blank hout, daarna gaat er donker bruin op en als dat droog is middel-grijs, resultaat ben ik wel tevreden over.
Maar er is nog genoeg te doen.
Dit vind ik echt het leukste om te doen, leuker dan met de treintjes rijden  ;) :)







Werktafeltje doet het prima, na het werk even de rotzooi opruimen en kan ik er morgen zo weer verder aan rommelen.



Aan de andere kant iets meer rommel, daar worden de dragers op maat geknipt en aan elkaar verlijmd in een malletje.



Morgen weer verder
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #70 Gepost op: 24 mei 2018, 23:13:47 »
Ziet er tof uit Tom en zeer knap gemaakt maar ... ik begrijp de constructie niet helemaal. De palen van een steiger moeten toch in het water staan en niet met een dwarspaal/voet op het water? Of giet je de onderste dwarspalen onder het wateroppervlak?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #71 Gepost op: 25 mei 2018, 17:12:09 »
Pierre, inderdaad er komt nog een laag water zodat de boel in het water komt te staan, heb je goed gezien.
Was ook omdat het een beetje makkelijker werken was  :)

Met de steunen zijn we er nog niet natuurlijk.
Als de trein gaat afremmen dan zou je het domino effect kunnen krijgen en daarom zijn er natuurlijk ook de dwars  schoren nodig.
Die heb ik er nu tussen gezet en dat was ook wel weer een leuk dingetje.
De steiger is niet ontworpen door een architect maar gewoon op het zicht gemaakt, de bodemstructuur van de rivier was eerst nog goed onderzocht en zodoende zijn de steunen geplaatst.





Nu naar de Giro kijken want het rete spannend, Froom is op kop en Dumolin zit hem achterna, Yates is door het ijs gezakt en is de roze trui kwijt. Tom Dumolin, go go, gas er op.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #72 Gepost op: 26 mei 2018, 21:43:10 »
Vond het vandaag toch te warm om met de stellinghouten planken te gaan slepen.
Wel eerst de wisselaandrijvingen gemonteerd en bezig geweest met de scheepshelling.
Hier en daar zijn stukken beton weggebroken en blijft er hier en daar wat alg en waterplanten achter.
De muren moeten nog een kleurtje krijgen en wellicht komen er ook nog wat scheuren in de betonvloer, nu eerst de boel lekker laten drogen wat nu best wel snel gaat met deze weersomstandigheden.
De railstaven moet nog een beetje gericht worden en ik ben nog op zoek naar een lier die de schepen de helling gaan optrekken.







Hoop dat iedereen vannacht een beetje kan slapen want het is hier nog steeds goed warm.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #73 Gepost op: 26 mei 2018, 22:37:33 »
Mooi Tom. Ziet er al goed uit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #74 Gepost op: 27 mei 2018, 12:01:11 »
Mooi werk Tom!
En die scheepshlling is een mooie aanvulling.
...en ik ben nog op zoek naar een lier die de schepen de helling gaan optrekken.
Trek een oude wekker uitelkaar en dan heb je een berg onderdelen voor een lier.  8)
Verder heeft @Pierre al het een en ander gezegd over die onderste dwarsbalken van je steiger, dus daar ga ik nog niet een keer overheen.
Ga je dat water op de zelfde manier doen als bij vorige baan met Mod Podge?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)