Auteur Topic: Vraagje,  (gelezen 27406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2017, 19:20:25 »
Je een privé bericht Nico, heb even een vraagje.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2017, 21:14:54 »
Waarom een PB? Het nut van een forum is juist dat de hele discussie openbaar blijft. Tenzij het om privégegevens gaat natuurlijk.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2017, 10:18:48 »
Waarom een PB? Het nut van een forum is juist dat de hele discussie openbaar blijft. Tenzij het om privégegevens gaat natuurlijk.
Inderdaad. Een deel de discussie en/of informatie verdwijnt dan achter gesloten deuren en dat is niet de bedoeling van een forum.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #28 Gepost op: 6 november 2017, 14:02:08 »
Nou mensen ik heb eens even rond zitten neuzen links en rechts, en er is een voorbeeld gemaakt voor mij voor een baan te maken.
maar als ik ga tellen wat mij dat gaat kosten een rails van marklin dan betaal ik me scheel  :o Ik ben ook na de beurs geweest in Utrecht en daar zie je toch meer 2-rail rijden dan 3-rail. Gisteren ben ik na een kerst show wezen kijken en daar reden ook treinen van pico tussen de huisjes door, en die hoor je haast niet rijden. Dat was op de beurs ook zo je hoort het stukken minder dan marklin. Ik ga nu dus toch voor 2-rail in plaats van 3-rail. Ik had al wat dingen gekocht qua rails maar die heb ik net te koop gezet op de site hier en op marktplaats. Mijn vraag is ook of de k-rails van lima en Fleischmann  van vroeger ook op de Roco k-rails kunnen van nu. Roco en Fleischmann kunnen wel gewoon aan elkaar gekoppeld worden geloof ik, of heb ik dat verkeert.
Ik hoor graag van jullie.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #29 Gepost op: 6 november 2017, 14:33:41 »
In principe kunnen alle soorten rails in de 2-rail wereld met elkaar verbonden worden(*). Wie de fabrikant is of hoe oud het is doet er niet toe. Er zijn wel een paar maren.

Als je rail met bedding (zoals bij Märklin de C-rail) wilt verbinden met rail zonder bedding (zoals bij Märklin de K-rail) dan moet je bij de overgang iets doen om het hoogteverschil op te vangen. De rail zonder bedding moet dus wat hoger liggen.

Verder is er het code verhaal. Code is een term die bedacht is voor de hoogte van de railstaven. Oude rails hebben code 100 (of soms nog hoger), denk aan de oude Lima en de Fleischmann rails. In latere jaren zijn andere fabrikanten wat lagere rails gaan maken, omdat dat realistischer oogt. Dat is bijvoorbeeld code 83, 80 of 75. De hoogte van code 75 is 75% van de hoogte van code 100. Ze hadden het ook in millimeters kunnen uitdrukken, maar dit was ingewikkelder...
Als je rails met een verschillende code, dus met een verschillende hoogte van de railstaven, met elkaar wilt verbinden moet je wat doen om de bovenkanten gelijk te krijgen. Er bestaan overgangsstukjes, maar je kunt ook iets onder de rails met de lagere code leggen om te zorgen dat de bovenzijde van de railstaven gelijk ligt.

Elektrisch past het allemaal zonder meer.



(*) Het moet natuurlijk wel allemaal dezelfde schaal zijn. Maar dat is nogal een open deur.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #30 Gepost op: 6 november 2017, 15:23:11 »
Hoi bedankt Dirk,

Bedankt voor de informatie weer. Ik wil de k-rails geen gebruiken dus zonder bedding indd. Nu zag ik dat bij een startset van roco ook een bedding onder de rails zit. Zijn die niet zonder te krijgen als set, of moet  ik dan wat jij zegt, het verschil op gaan hogen. ik weet niet welke code er standaard in een startset zit. Op de club hadden ze het erover dat ik code 100 moest pakken daar kan alles op rijden, maar beetje laag op het spoor is mooier om te zin vindt ik. Ik heb nergens verstand van qua code en dat soort werk. Ps kun je ook instellen dat ik een bericht krijg als er een nieuwe reactie is. Ik moet telkens gaan kijken of er een reactie is.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #31 Gepost op: 6 november 2017, 16:14:27 »
kun je ook instellen dat ik een bericht krijg als er een nieuwe reactie is. Ik moet telkens gaan kijken of er een reactie is.

Onderaan de bladzijde, naast de knop "Reageer", zit een knop "Notificatie". Klik die aan en je krijgt bericht.

K-rails en C-rails zijn per definitie van Märklin. Andere merken hebben andere namen.

Roco doet in veel startsets rail met bedding. Maar ze hebben ook rail zonder bedding. Rails zonder bedding kun je ook kopen van Peco, Piko, Tillig en Fleischmann. En dan zijn er nog wel meer merken. Roco startsets zijn zo voordelig dat er mensen zijn die de set kopen en dan de rails verkopen via Marktplaats. Dat is een voordelige manier om nieuwe spullen te kopen.

Oudere treinen rijden alleen goed op code 100. De flenzen van de wielen zijn zo groot, dat je die bij code 83 of lager hoort ratelen over de nokjes waarmee de rails aan de biels vastzit. Treinen van de laatste twintig, dertig jaar kunnen wel op lagere rails rijden. Ben je van plan om dat oudere tweedehands materieel te kopen, kies dan inderdaad voor code 100. Maar als je je beperkt tot wat jonger tweedehands en nieuw materieel, kun je de rails kiezen die je mooi en betaalbaar vindt. Peco code 80 is wat dat betreft erg populair.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #32 Gepost op: 6 november 2017, 16:47:33 »
Oke dat is ook een optie ja de rails weer verkopen, dus de merken die jij opnoemden kunnen allemaal op elkaar aangesloten worden.

Nog even over dit.

Onderaan de bladzijde, naast de knop "Reageer", zit een knop "Notificatie". Klik die aan en je krijgt bericht.

Die heb ik aanstaan maar er  komt bij mij niks binnen via de mail?

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Vraagje.
« Reactie #33 Gepost op: 6 november 2017, 20:07:50 »
Je kan ook klikken op 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' boven aan de pagina. Dan krijg je een overzicht van de meest recente berichten.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #34 Gepost op: 6 november 2017, 21:08:07 »
...en daaronder kun je ook nog klikken op: Toon nieuwe reacties op jouw berichten en dan krijg je een overzicht van topics waarin jij iets hebt geschreven, zoals bijvoorbeeld in je eigen topic.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #35 Gepost op: 12 november 2017, 14:59:27 »
Nu even een andere vraag. Ik wil nu dus met 2-rail gaan beginnen en nu komt het volgende probleem, welke CODE moet ik hebben.
De een zegt code 100, de ander code 83, de ander egt weer code 75.  ik heb even zitten kijken maar er is niet veel verschil tussen de code 100 en de code 83 qua hoogte. En wat is het nut van een lagere rails  en waarom. Mij maakt het niet veel uit 100 of 83 daarom vraag ik jullie het verschil of waarom die, of die code.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #36 Gepost op: 12 november 2017, 15:43:38 »
Code 100 is decennialang de standaardrails geweest. Vrijwel alle tweerail h0 spul kan op code 100 rijden.

Gaat het je vooral om de landschapsbouw, dan zul je ook regelmatig detailfoto's maken van delen van je baan. En dan ziet code 100 er minder realistisch uit, omdat de spoorstaaf gewoon te hoog is voor schaal 1:87. In de begintijd lette helemaal niemand daarop. H0 was wat schaal betreft sowieso een beetje een zootje. Officieel was dat 1:87, maar iedere fabrikant had z'n eigen interpretatie. Sommige Fleischmann modellen uit die tijd waren schaal 1:82 voor wat betreft de dwarsdoorsnede - en dus te groot, maar tegelijk 1:96 of 1:100 voor wat betreft de lengte - en dat was dus weer te klein. Märklin en Roco hebben vroeger ook veel op lengteschaal 1:100 geproduceerd. Faller, Kibri, Pola en de hele rest maakten de huisjes ook kleiner dan 1:87. Maar pakweg een dikke jaar of dertig geleden is er een kentering gekomen: realisme werd steeds belangrijker. 1:87 moest ook echt 1:87 zijn, dus de rijtuigen werden langer. Er werd en wordt steeds meer gelet op kloppende nummering en details - er gaan zelfs verhalen over mensen die het aantal klinknagels op een ketel zouden tellen om te zien of het wel klopt...

In ieder geval kan de hoogte van de rails je gaan storen, zeker als je de baan bekijkt op detailfoto's. Dus is men begonnen met het verlagen van de flenzen van de wielen, want die bepalen de minimale hoogte waarmee de kop van de rails uit moet steken boven de nokjes waarmee de rails aan de biels vastzit. En toen de flenzen lager werden, kon de rails ook lager worden. Dat leidde in h0 onder andere tot code 83, 80 en 75. Code 80 is vooral bedoeld voor Amerikaans spoor, maar als je dat voor een Europese baan wilt gebruiken houdt niemand je tegen. Daarnaast bestaat er ook RP25, dat is voor puristen die meer bezig zijn met bouwen dan met rijden. Het heeft namelijk vrijwel geen flens en vereist dan ook dat de baan wel heel erg goed ligt.

Ben je van plan om met oud materieel te rijden (oude Fleischmann, Lima, Jouef) dan is code 100 de meest voor de hand liggende keuze.

Rijd je vooral met wat jonger spul dan kun je nog steeds met code 100 goed uit de voeten. Maar misschien vind je 83, 80 of 75 wel mooier. Of vind je een fabrikant die dat voor een prettiger prijs levert.

Uiteindelijk is het dus niets anders dan een kwestie van jouw smaak en jouw portemonnee die beslissen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #37 Gepost op: 12 november 2017, 15:45:10 »
Welke rails je wilt gebruiken hangt sterk af hoe gedetailleerd en hoe realistisch je je baan wilt maken. Bovendien maakt het ook nog uit met welk matrieel je wilt rijden. De railstaven van Code 100 zijn 2,5 mm hoog en die van Code 83 zijn ze 2,1 mm hoog. Hoe lager de railstaven, hoe realistischer de rails. Ik geloof dat het al eerder is genoemd, maar oude(re) wagons en locomotieven hebben grotere flensen en rijden geluidloos op Code 100, maar als dat oudere materieel op lagere railstaven rijdt, dan zullen de wielen misschien een ratelend geluid maken omdat ze de bevestiging van de rails raken.
Uiteindelijk is dit een keuze die je zelf zult moet maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #38 Gepost op: 12 november 2017, 17:02:17 »
Oke bedankt. Ik ga niet met spul rijden van meer dan 30 jaar geleden, ik zal best eens een oude wagon ofzo kopen maar meer ook niet.
Ik kwam er achter dat de startsets van Roco spoorstaven hebben van 2,1 mm hoog dat is dus code 83. Ik wil iets in de kolenmijnen gaan maken, kan dat met code 83 of moet je dan code 100 hebben om het realistischer te maken zeg maar. Ik ga dan voor dieselloks en stoomlok en dat soort goederen treinen en loks.
Weet iemand waar je voordeliger uit bent met flexrails van Roco of welk merk dan ook. En is het noodzakelijk om een startset met de Z21 te kopen. Is dat puur om alleen maar via je Mobiel of Tablet het spul te besturen, of heeft het nog meer nut. En je moet er nog iets extra bij kopen geloof ik wil je dat kunnen gebruiken.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #39 Gepost op: 12 november 2017, 21:39:19 »
Ik wil iets in de kolenmijnen gaan maken, kan dat met code 83 of moet je dan code 100 hebben om het realistischer te maken zeg maar.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het voor een kolenmijn veel uitmaakt. Als Code 83 voor jou realistisch genoeg is, dan maakt het niet uit of dat nou voor een spooremplacement is of voor een steenkolenmijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Vraagje.
« Reactie #40 Gepost op: 12 november 2017, 22:28:57 »
Wel is code 100 vaak een stuk goedkoper in aanschaf dat de lagere rails.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #41 Gepost op: 12 november 2017, 23:33:46 »
Wel is code 100 vaak een stuk goedkoper in aanschaf dat de lagere rails.

Klopt maar in Engeland zijn ze een stuk goedkoper dan hier de flexrails :-)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #42 Gepost op: 13 november 2017, 09:51:44 »
Klopt maar in Engeland zijn ze een stuk goedkoper dan hier de flexrails.
Dat zou zomaar kunnen en in Ukraine ook.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #43 Gepost op: 13 november 2017, 10:02:12 »
En is het noodzakelijk om een startset met de Z21 te kopen. Is dat puur om alleen maar via je Mobiel of Tablet het spul te besturen, of heeft het nog meer nut. En je moet er nog iets extra bij kopen geloof ik wil je dat kunnen gebruiken.

Om een digitale baan te bedienen heb je tenminste iets nodig dat commando's op de rails kan zetten in een voor de treinen begrijpelijke taal. Zoiets heet een centrale. In de tweerailwereld is de meest gebruikte taal DCC. Het ligt daarom voor de hand dat je een DCC centrale aanschaft.

Die centrale moet op zijn beurt ook weer bediend worden: je hebt ergens iets als knoppen nodig om treinen te laten rijden en stoppen, licht aan en uit te doen, enzovoort. Dat bedienen kun je doen met een zogenaamde handregelaar, met een app op een tablet of mobieltje, met een computer die opdrachten aan de centrale geeft, of met knoppen op de centrale zelf. Een aantal centrales bevat namelijk tevens bedienknoppen, denk aan de Intellibox en de ECoS.

De Z21 is een centrale zonder bedienknoppen, net als de DR5000 en de Lenz LZV100/LZV200. Er zijn voor het gemak drie varianten op de Z21: de witte z21 (kleine letter z, en wordt niet meer nieuw geleverd), de witte z21 start (kleine letter z en het woord "start" op de voorzijde), en de zwarte Z21 (hoofdletter Z). In oude startsets zit de z21 met een wifi router, waarmee je de mogelijkheid hebt een mobieltje of tablet als handregelaar te gebruiken. In nieuwe startsets zit de z21 start, met als handregelaar een multimuis. Je hebt met de z21 start niet de mogelijkheid om een mobieltje als handregelaar te gebruiken. Wil je dat toch, dat moet je eerst een netwerkuitbreiding kopen waar een unlock code voor de z21 start in zit en ook een wifi router. Als je die erbij koopt heb je eigenlijk de oude z21 met als extra de multimuis als handregelaar. De zwarte Z21 koop je los, en die heeft meer aansluitmogelijkheden en een zwaardere trafo dan de witte z21's.

In plaats van een zZ21 kun je ook kijken naar andere centrales. De DR5000 kan heel veel en is verhoudingsgewijs erg goedkoop, maar wel wat technisch van aard. Intellibox en ECoS zijn ook erg populaire centrales, en die hebben geïntegreerde bediening. Een verhaal apart is de Raptor, dat is een centrale en computer ineen. Alleen heb je daar dan weer een losse booster bij nodig, dat is een soort van versterker. Voordeel van de Raptor is dat je geautomatiseerd kunt rijden zonder dat je een computer nodig hebt, nadeel is dat je vastzit aan wat er ingebouwd is terwijl je bij andere centrales uitgebreid kunt kiezen welke software je wilt gebruiken en je daarin ook nog later veranderen kunt met behoud van je centrale. Forumlid AnneW weet veel van de Raptor.

Als je niet al te duur wilt beginnen met handmatig rijden kun je ook heel goed kijken naar een tweedehands Multimuis-met-booster set. Die gaan voor prijzen rond de €75 over de toonbank op sites als Marktplaats en Catawiki, en zijn heel geschikt om mee te beginnen. Stap je ooit over op een zZ21 of DR5000, dan kun je de multimuis als handregelaar blijven gebruiken. Let wel op dat er twee soorten trafo's bij de Multimaus zijn: een lichte stekkertrafo en een zware losse trafo. Met de laatste kun je het meest.

Klopt maar in Engeland zijn ze een stuk goedkoper dan hier de flexrails.

Klopt. Grotere hoeveelheden Peco haal je voordeliger uit Engeland dan dat je het hier koopt. Zolang de Brexit nog geen feit is tenminste...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Vraagje.
« Reactie #44 Gepost op: 13 november 2017, 10:10:32 »
Dat is een duidelijke en compacte uitleg van 2 rail digitaal, @Dirk T . Daar hebben analoge rijders die ergens in het achterhoofd overwegen om (handbediend) digitaal te gaan rijden, zoals ik, ook iets aan!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Vraagje.
« Reactie #45 Gepost op: 13 november 2017, 18:26:28 »
Ik heb nog een zootje flexibel rail wel in koper rail
Dus als je interesse heb  ;D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #46 Gepost op: 13 november 2017, 20:11:26 »
Ik ga met een nieuwe startset van Roco beginnen dan heb ik alles om mee te beginnen, daar zit alles in om te binnen. Maar hoe weet ik of zie ik of het een zware trafo is die in de startset zit. Ik heb ook al zitten kijken om het los te kopen maar dan ben je duurder uit dan dat je een startset neemt.

En heeft er iemand misschien een boek over hoe je een baan kunt maken of plannen. Dan kan ik kijken om een leuke baan te maken om te beginnen.
Ik heb er een van Marklin maar dat zijn weer andere nummers dus heb ik niet veel aan. Misschien heft iemand van jullie er nog een over die ik kan kopen.



 

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vraagjes
« Reactie #47 Gepost op: 13 november 2017, 23:10:54 »
Ja, Anne W weet inderdaad veel van de Raptor, ik ben er dan ook al meer dan 10 jaar mee "rijdende", en met de voorganger van Raptor, een computerprogramma met de naam Trainbrain, de 10 jaar daarvoor ook al.

Het is, na PB en telefoon altijd mogelijk een afspraak te maken om een keer te komen kijken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagjes
« Reactie #48 Gepost op: 14 november 2017, 00:29:00 »
Ja, Anne W weet inderdaad veel van de Raptor, ik ben er dan ook al meer dan 10 jaar mee "rijdende", en met de voorganger van Raptor, een computerprogramma met de naam Trainbrain, de 10 jaar daarvoor ook al.

Het is, na PB en telefoon altijd mogelijk een afspraak te maken om een keer te komen kijken.

Groet, Anne W

Je hebt een PB,

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #49 Gepost op: 14 november 2017, 08:10:57 »
Maar hoe weet ik of zie ik of het een zware trafo is die in de startset zit.

In startsets zit nooit een zware trafo.

Let bij je keuze ook goed op de totaalprijs. Als je bijvoorbeeld een DR5000 of een zZ21 koopt, kun je meteen aan de slag. Als je bijvoorbeeld een Intellibox koopt, moet je daarbij ook nog een passende trafo kopen. Bij een Raptor moet je een booster met een trafo kopen; die booster zit bij de andere centrales al in de centrale ingebouwd. Enzovoort. Daardoor vallen sommige apparaten een stuk duurder uit dan je in eerste instantie zou denken, en lopen de prijzen voor nieuwe systemen uiteen van een goede honderd tot gemakkelijk achthonderd euro.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.